Hoe zwaar draait krukas?

Necromander

Runner Poggiali
Hey,

ik heb net mijn carters weer opelkaar gemonteerd, maar nu valt me op dat de krukas toch wel redelijk zwaar draait. Ik heb al aan beide zijden lichte tikken gegeven met een plastic hamer, maar het scheelt niet veel.

Wel kan ik, als ik een beetje mijn best doe, de krukas draaien door aan de spiebanen vast te pakken en te draaien.

Dus mijn vraag, hoe zwaar hoort een krukas normaal rond te draaien?

Groetjes, Alex
 
Advertisement - register to remove this

Als ik die van mij wil draaien als ie net gereviseerd is draait ie aan het begin ook heel zwaar hoor!!Soms zwaarder en soms lichter.Volgens mij hoef je je geen zorgen te maken.in elkaar zetten en blazen maar.
 
Stom dat je je keerringen er al in hebt zitten nu kun je niet goed meer voelen of het nou wel of niet soepel loopt. Wat je doet is op allebei de kanten een moer draaien (andersom dan normaal) en gewoon met een normale hamer tikken. Je kijkt van voor of je as al goed in het midden zit, als dat zo is zal hij na een paar keer tikken aan beide kanten wel goed lopen, anders moet je hem naar het midden toe tikken. Je hoort idd een ander geluid als je er op slaat en als hij goed loopt. Zonder keerringen moet je as na een zetje toch wel zo'n 3 tot 8 rondjes draaien (afhankelijk van het soort lagers en of er al vet in zit of niet).

Succes :)
 
Misschien kan ik mijn keerringen er nog ff uithalen zodat ik beter kan horen.:)

Zo niet, dan ga ik eens kijken of ik met een normale ijzeren hamer de as netjes in het midden kan tikken.

Ik heb SKF C4 lagers en er zit al vet in.
 
Mjah je keerringen hoeven er niet persee uit maar je kunt het zo minder goed voelen of je as goed zit of niet. Wel moeren op de schroefdraden draaien voordat je gaat slaan!
 
als je met de hand de krukas wilt aandrijven via de spiebanen is dat toch zowiezo zwaarder als normaal ? zet de grondplaat van je vario er bijv. op en draai dan nog eens dat gaat zowiezo al lichter
 
Klopt, het was ter indicatie, want ik denk dat iedereen wel eens met de hand de krukas via de spiebanen heeft gedraaid :)

Het loopt nu inderdaad een stukje soepeler, is nu gewoon lekker mee te draaien.
 
Ik zou het toch even zonder keerringen nakijken. Heel simpel gezegd moet hij als hij spanningsvrij is zonder keerringen altijd weer op hetzelfde punt terugvallen, meestal met het big end aan de bovenkant omdat dat het lichtste deel van je as/wangen is.
Sla je asje spanningsvrij (zonder keerringen) en geef er een slinger aan, als hij net als een wip zou moeten doen precies in het midden blijft staan doe je het goed, anders voorzichtig verdergaan tot je het gewenste resultaat berijkt. Met keerringen erin nog spanningsvrij tikken lijkt mij persoonlijk niks, dan moet je puur van het oog uitgaan of hij netjes gecentreerd is, maar als je carter niet perfect is dan is het midden misschien ook wel niet perfect.
Suc6 ermee.
 
Mol said:
Ik zou het toch even zonder keerringen nakijken. Heel simpel gezegd moet hij als hij spanningsvrij is zonder keerringen altijd weer op hetzelfde punt terugvallen, meestal met het big end aan de bovenkant omdat dat het lichtste deel van je as/wangen is.
Sla je asje spanningsvrij (zonder keerringen) en geef er een slinger aan, als hij net als een wip zou moeten doen precies in het midden blijft staan doe je het goed, anders voorzichtig verdergaan tot je het gewenste resultaat berijkt. Met keerringen erin nog spanningsvrij tikken lijkt mij persoonlijk niks, dan moet je puur van het oog uitgaan of hij netjes gecentreerd is, maar als je carter niet perfect is dan is het midden misschien ook wel niet perfect.
Suc6 ermee.

Hmm dat kan ik ook nog wel even proberen, maar scheelt dat dan zo veel dat het big end weer terug aan de voorkant moet komen na een grote slinger zonder keerringen? Oftewel; is dat belangrijk genoeg?
 
Ik weet niet of het zoveel scheelt, nog nooit een asje zonder hem zo mooi te laten draaien gemonteerd. Volgens de scootin komt het gewoon goed, "als hij stroef draait komt dat wel goed met inrijden" ik vertrouw er liever op dat het goed zit dan dat ik het blok weer onder de scoot vandaan kan halen voor niks.. :)
 
Back
Top