Hoe zorg je er voor dat je scooter het langste meegaat?

KKD

New Member
Ik zet mijn scooter altijd binnen en probeer na elk ritje hem schoon te maken (veel modder waar ik leef haha)

Maar als ik mijn scooter zo lang mogelijk goed wil houden waarmee zal ik nog meer rekening mee moeten houden? Om de hoeveel kilometer zal ik hem naar de garage moeten brengen voor onderhoud?

Mvg
 
Advertisement - register to remove this

Ik zet mijn scooter altijd binnen en probeer na elk ritje hem schoon te maken (veel modder waar ik leef haha)

Maar als ik mijn scooter zo lang mogelijk goed wil houden waarmee zal ik nog meer rekening mee moeten houden? Om de hoeveel kilometer zal ik hem naar de garage moeten brengen voor onderhoud?

Mvg
Gewoon volgens het boekje, ook kwaliteits olie en benzine gebruiken, niet te wild rijden, alles invetten
 
Het begint al met niet opvoeren en zoveel mogelijk origineel laten.
S'morgens als je de scooter gestart hebt niet meteen volgas wegrijden maar de eerste km wat rustiger aan doen zodat de motor de kans krijgt warm te worden en in geval van 4t de kans krijgt om de olie op te warmen en goed te laten circuleren.
Beurtjes op z'n tijd doen en vloeistof(fen) op z'n tijd vervangen zoals aangegeven in het onderhoudsboekje en verslijtdelen op tijd wisselen.
Niveau van accuzuur af en toe eens controleren.
Regelmatig poetsen en vooral klodders modder van met name je frame afspuiten want deze blijven vochtig en bevorderen roestvorming.
Eventueel beschadigde lak van de frame door bijv steenslag of roestvorming behandelen.
 
Het begint al met niet opvoeren en zoveel mogelijk origineel laten.
S'morgens als je de scooter gestart hebt niet meteen volgas wegrijden maar de eerste km wat rustiger aan doen zodat de motor de kans krijgt warm te worden en in geval van 4t de kans krijgt om de olie op te warmen en goed te laten circuleren.
Beurtjes op z'n tijd doen en vloeistof(fen) op z'n tijd vervangen zoals aangegeven in het onderhoudsboekje en verslijtdelen op tijd wisselen.
Niveau van accuzuur af en toe eens controleren.
Regelmatig poetsen en vooral klodders modder van met name je frame afspuiten want deze blijven vochtig en bevorderen roestvorming.
Eventueel beschadigde lak van de frame door bijv steenslag of roestvorming behandelen.
Varioring eruit geeft minder overtoeren en daardoor ook minder slijtage toch? Dan lijkt mij het beste varioring eruit maar gewoon niet te hard rijden
 
Wat zou ik kunnen invetten op mijn scooter? Heb je het dan over het blokje en de carterkap?
Alles waar roest op kan komen, en bij Vespa bijvoorbeeld de bodemplaat. Blok en carterkap roest meestal niet echt maar kun je afborstelen. Ook de bouten invetten en rubbers insprayen met siliconespray (blok- en schokbreker rubber). Waxen is ook zoals eerder gezegd een goede. Na een regen ritje bepaalde dingen drogen. Niet in pekel gaan rijden is misschien wel de belangrijkste.
Onderhoud kan je makkelijk zelf leren. Dit doe ik zelfs jaarlijks denk ik.
 
Het begint al met niet opvoeren en zoveel mogelijk origineel laten.
S'morgens als je de scooter gestart hebt niet meteen volgas wegrijden maar de eerste km wat rustiger aan doen zodat de motor de kans krijgt warm te worden en in geval van 4t de kans krijgt om de olie op te warmen en goed te laten circuleren.
Beurtjes op z'n tijd doen en vloeistof(fen) op z'n tijd vervangen zoals aangegeven in het onderhoudsboekje en verslijtdelen op tijd wisselen.
Niveau van accuzuur af en toe eens controleren.
Regelmatig poetsen en vooral klodders modder van met name je frame afspuiten want deze blijven vochtig en bevorderen roestvorming.
Eventueel beschadigde lak van de frame door bijv steenslag of roestvorming behandelen.
Dat over niet opvoeren klopt niet, met opvoeren word je scooter zuiniger en minder warm. Omdat je niet met volle toeren dan 45/50 rijdt. Opvoeren is dus zeker wel goed voor je scooter als je het bij een varioring en of uitlaatprop laat.
 
Back
Top