Hoe zinvol is een snelle nokkenas voor GY6 (oa Kymco)? Wat is de beste?

Ik heb alles nagekeken en alles leek prima, maar de koppakking was meteen lek bij de eerste start.

Ik heb de komende dagen geen tijd om hem op te bouwen met een andere kop, ook geen idee wat er met deze setup aan de hand is.

Met de grote kleppen kop had ik geen last van lekkages, er zal dan toch wat mis moeten zijn met mijn huidige kop.
 
Wéér? Bizar zeg. Ik kan weinig anders bedenken dan dat ie toch krom is. Hoeft maar heel weinig te zijn natuurlijk.
Je conclusie hoeft niet te kloppen. Er kan ook iets mis zijn met de cilinder. Je grote kop geeft aanzienlijk lagere compressieverhouding waardoor het probleem daar misschien dan net niet optreedt. Probleem met de kop is wel veel waarschijnlijker inderdaad. Kromme cilinder heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord.
Nog een creatieve suggestie: misschien is er iets mis met je momentsleutel (veer kan verslappen na verloop van jaren, vooral als je verzuimt om hem naar 0 te zetten als je klaar bent). Of stel je verkeerde waarde in.
"Veroorzaker van onmogelijke problemen", die ondertitel doe je wel weer eer aan ;)
 
Ik weet 't niet. Ik verwacht niet dat er wat met de cilinder mis is maar ik ga het toch uit elkaar trekken om te controleren.

Ik gok dat het de kop is. Als je zo veel imitatiezooi besteld is de kans groot dat je een keer iets binnenkrijgt dat ruk of defect is.
 
@Flof

Ik heb vandaag ff wat tijd genomen, een uurtje achter de werkbank gestaan en de kop en cilinder gevlakt. Zat inderdaad wel wat ruimte tussen, alles weer in elkaar gezet en 't loopt als een zonnetje dus heb ik het nokkenas eens goed getest.


Allereerst, voor de trekkracht hoef je het niet te doen. Dat is niet echt significant verbeterd. Topsnelheid is wel iets beter, hij gaat een paar kilometer sneller en haalt nu ~70kmh gps. Hij trekt wat langer door in de hogere toeren. De afstelling van de vario is momenteel niet 't beste, ik verwacht dat er nog winst te halen valt.


Leuk speelgoed voor een tientje, maar verwacht er niet de vermogenswinst van die je met een goed kwaliteit nokkenas haalt. Het verschil in profiel tussen het standaard nokkenas en de AliExpress A9 nokkenas is ook niet echt groot te noemen, je moet goed kijken om de verschillen te zien.

Topsnelheid wat beter, trekkracht nagenoeg hetzelfde.
 
Oké that makes sense. Hoe kan ik je overhalen de NCY nokkenas te bestellen en ook daarmee te vergelijken? ;)
Die zou als het goed is juist wel voor meer trekkracht zorgen. Wat ook klopt met de ervaring van @Roller286 dacht ik.

Echte specificaties zijn amper te vinden. Van de A8 t/m A15 wel iets maar ook niet volledig. Zit niks anders op dan dat "we" het zelf gaan opmeten. Met daarbij een dyno grafiek. Leuk hobby klusje.
 
Hahaha misschien dat ik er later een aanschaf.

Ik heb nog wat meer gereden, de carburateur en vario afgesteld, het verschil is wel duidelijk merkbaar tegenover standaard.
Trekkracht is voelbaar niet heel veel meer, wel iets maar niet echt significant maar hij gaat wel een stukje makkelijker de berg op. Ook haalt ie makkelijker een hogere topsnelheid, lijkt in de hogere toeren meer pep te hebben.

Ik heb momenteel geen lichtere rolletjes liggen, maar ik heb het idee dat als ik 5 of 5.5g probeer (standaard variateur, 6g rolletjes atm) de trekkracht wel zal verbeteren.

Het nokkenas doet wel daadwerkelijk wat, maar het verschil is niet enorm groot.

Ik zou 'm graag willen meten om te zien hoe veel hij verschilt van standaard maar ik heb daar het gereedschap niet voor.



Ik ben nog wel geïnteresseerd om het A12 nokkenas een keer te proberen, die zou een stuk agressiever moeten zijn dan de A9 maar deze vind je bijna niet voor 50cc GY6, vrijwel alleen maar voor 125/150cc. Had ik maar een 125cc en motorrijbewijs rondliggen om mee te klooien, is geloof ik ook wel leuk speelgoed :p

Ik denk dat met een andere vario een snelheid van 75kmh op GPS wel te halen moet zijn, hij haakt nu vrij snel keihard in de toerenbegrenzer bij 70kmh terwijl ie met het standaard nokkenas het bij 63/65 al opgeeft.

Voor €12 doet het nokkenas het best netjes.
 
Vind ik toch best significant verschil.

Je gaat me toch niet zeggen dat je nog met de standaard vario rijdt? Is wel één vd eerste dingen die vervangen moeten worden mijns inziens, als je snel wilt.

Klinkt wel erg licht in mijn oren, 5 of 5,5 gram. Je rijdt al lichter dan standaard met 6 gram want standaard is 6,5 gram dacht ik. Je toeren gaan wel omhoog en dan lijkt het soms dat ie beter trekt wat niet altijd zo hoeft te zijn. Maar als je powerband met deze as is verschoven, dan zou dat inderdaad zomaar kunnen helpen. Meten is weten. Je kunt op zoek naar een shop bij jou in de buurt die een dynamometer (dyno) (testbank) heeft staan. Die bieden dan soms wel de mogelijkheid om een testrun te doen. Ergens zag ik es €40 staan, dus dat loopt wel op als je het vaker wilt doen. Heeft iemand één of paar adresjes waar dit kan?

Je zei "toerenbegrenzer" maar die heb je toch neem ik aan niet? Snelle CDI toch?

Wat ik over A12 nokkenas heb gelezen is dat deze meer voor hoog koppel is, voor heuvelachtig gebieden wellicht. Minder topsnelheid met meer trekkracht onderin. Maar ik kan het mis hebben.
 
Een viertaktmotor heeft een toerenbegrenzer nodig omdat de kleppen maar zo snel open en dicht kunnen. Ik bedoel dus ook de begrenzer die voorkomt dat je je hele blok aan puin loopt, niet de snelheidsbegrenzer. Ik heb een ontgrensde CDI, maar ook die kapt op een gegeven moment toeren af. Dan loopt het motortje echt een miljoen miljard toeren, als ie nog sneller draait heb ik een klepsteel in m'n onderbeen. Ik haal hier gewoon het einde van de vario. Deze vario is al niet meer in topconditie dus een vervangende kan me nog een paar extra kilometer geven.

Er zijn inderdaad ook CDI's die helemaal toeren ontrengst zijn, maar als je dan op een gegeven moment 11.000 toeren draait dan knallen je kleppen er binnen de kortste keren tussenuit. Dan heb je sterkere klepveertjes nodig, en zelfs dan zal het motortje geen lang leven hebben. Die is helemaal niet ontworpen om langdurig zo snel te draaien.

Ik rij inderdaad nog met de standaard vario, ik wou eerst weten of dit ging werken voordat ik geld in een varioset stop. Mocht dit nokkenas nu volledig prul zijn dan had ik de scooter weer even aan de kant gezet en een ander plan bedacht. De standaard vario kan je prima afstellen op trekkracht, maar heeft gewoon niet zo veel voor topsnelheid. Bij 65kmh zijn ze meestal wel op. Met een kevlar snaar en een andere drukveer valt met de standaard vario van de Agilities 70/75 wel te halen maar je kunt inderdaad beter een andere vario kopen als topsnelheid je doel is. Topsnelheid was niet zo zeer mijn doel, eerder trekkracht. Ik heb niet zo veel aan een scooter die 80 loopt als je dat nergens kunt rijden.

Voor deze variateur is 6g standaard. Je raad het al, niet alle Agilities zijn met dezelfde variateur geleverd. Standaard rolletjes varieren van 6 tot 8g. De meeste komen met 6.5g, maar 7.5 en 6 bestaat ook.


Nu ik positief ben over het nokkenas en de cilinder + kop mooi samenwerkt wil ik verder gaan kijken naar een vario.
 
Vooropgesteld: ik ben helemaal geen fan van hoge toeren. Daarom schreef ik al dat ik geen as wil die de powerband (teveel) naar rechts verschuift. En daarom schreef ik ook dat ik een andere vertanding overweeg.

Maar ik betwijfel een beetje of dat nou klopt wat je schrijft. Misschien bedoelen we hetzelfde en is het misschien alleen een kwestie van woordkeus. Voor zover mij bekend, heeft een ontgrensde CDI geen toerenbegrenzing. Ware dat wel het geval, dan zou dat ook gespecificeerd moeten zijn. Maar je blok kán gewoon geen hogere toeren rijden dan een bepaald tpm bij een bepaalde belasting. Dat hangt gewoon af van vele vele motor parameters. Dus elk blok is begrensd in toeren vanwege de constructie (zowel 2takt als 4takt) maar dat is iets anders dan een actieve toerenbegrenzer. Er is mi maar 1 soort toerenbegrenzer en die zit normaliter in de CDI (of een losse tussen pulser en CDI). (Er zijn natuurlijk andere manieren van begrenzen zoals varioring ea maar dat zijn geen toerenbegrenzers).

Bij een opgevoerde brommer mag je ervan uit gaan dat je bij topsnelheid in het "overdrive" gebied zit van je vario (tenzij je absurd zware rollen hebt). Met andere woorden, de snaar heeft vanaf een zekere snelheid de uiterste stand bereikt en alleen je toeren hebben dan nog invloed op je snelheid. Daarom heeft de drukveer normaal gesproken geen invloed op je top. Je drukveer heeft alleen invloed op de karakteristiek van het op en neer "schakelen". Niet op je topsnelheid. De kwaliteit van de snaar heeft evenmin invloed maar breedte van de snaar heeft wel invloed. Daarom zal een sneller slijtende snaar wel eerder topsnelheid inleveren.

Als jij echt 70 km/u @GPS rijdt (dat begreep ik uit je tekst) met je standaard vario, dan lijkt me dat je toch behoorlijke overtoeren maakt. Richting 11000 tpm. Mijn People S rijdt 72 @teller bij 9000 tpm, dat is 63 @GPS schat ik. En dat is met een snelle vario waarbij de snaar hoger komt dan bij jouw standaard vario. Heb je een toerenteller? Zo niet, kan ik je zéér aanraden. Slechts paar euro op Ali en werkt perfect.

Het nut van een snelle vario is tweeledig. Ten eerste beïnvloed het de schakel karakteristiek (door vorm van rollenbanen ea). Ten tweede kan de snaar hoger op de vario komen door oa grotere diameter. Je kunt daardoor dus in een wat hogere versnelling rijden wat normaal gesproken zal resulteren in hogere topsnelheid. Daarbij is het erg belangrijk dat je veel aandacht besteedt aan de juiste maat bus (neem een korte en vul zo nodig op met shimmetjes), en de juiste maat snaar. Wat je wilt is dat de snaar zo hoog mogelijk komt en daarbij nog nét niet de bendix raakt (hetgeen helaas een jammere beperking is).
 
Ik maak inderdaad behoorlijk overtoeren, maar de GY6 motor is niet mechanisch toerenbegrenst en met een foute vario setup wilt ie prima over z'n maximale veilige toerental gaan.

De meeste snelle CDI's hebben alsnog een toerenbegrenzer, alleen ligt die zo hoog dat je m nauwelijks ooit bereikt. Met dit nokkenas lijkt t motortje die toeren wel te halen. Da's flink wat toeren! Vandaar dat ik ook zeg dat ie zo snel draait dat ik het gevoel heb dat als ie nog sneller draait dat ik een klepsteel in m'n onderbeen heb.

Da's een beetje het probleem, veel sites hebben geen moeite om overal "RACE!!!" op te plakken maar de details worden je dan gespaard. Gelukkig ligt de toerenbegrenzing meestal zo hoog dat je er onder "normaal" gebruik nooit wat van zou merken. De jongens waar ik wel eens mee spreek die hun GY6 blokjes JUIST graag veel toeren laten draaien omdat met het juiste nokkenas en cilinderkop ze best wel wat power kunnen maken op hoge toeren komen m af en toe wel tegen.

Ook helemaal standaard heb ik het meerdere keren gezien dat ie zo veel toeren kan maken dat de kleppen gaan zweven bij gebruik van een volledig ontgrensde CDI, gebeurt vooral bij opgevoerde snors met snor vertanding.

Over de vario, wat je zegt is correct. Waarom ik het heb over de drukveer vervangen is omdat de standaard 139qmb drukveer heel veel last heeft van heat fade en na een stukje rijden als snel je acceleratie belemmert.

Waarom ik het over de snaar heb is omdat de standaard meh-kwaliteit rubberen snaar nogal uitrekt onder belasting, dit kost je best wel wat top. Als je een "kevlar" (geen idee of ze ook daadwerkelijk kevlar hebben) snaar installeert die minder uitrekt heb je met een standaard vario al snel een merkbaar hogere top.

Het heeft echt puur te maken met de kwaliteit van de standaard vario onderdelen die 139qmb (=50cc versie van GY6) gebruiken.

Je wilt natuurlijk een snelle vario want dat geeft gewoon de meeste winst, maar dat betekent niet dat er met de standaard vario helemaal geen winst te maken is.

Met welke variateur je scooter standaard geleverd is heeft ook behoorlijk impact, degene die standaard met 6g geleverd zijn hebben al wat meer kans om je snaar hoger te drukken. Die met 7.5g zijn naar mijn ervaring het slechtst.

De meeste worden geleverd met de 6.5g variant waarmee 65kmh GPS meestal een haalbare topsnelheid is.
 
Heat fade, weer wat geleerd. Maar best logisch. Warmte maakt metaal per definitie zachter en een veer dus iets slapper. Daar zal dan ook wel weer kwaliteitsverschil in zitten. Wat uiteraard weer niet gespecificeerd wordt.

Rekkende snaar, ahum, tja, wel es gelezen ergens ja. Ik betwijfel wel een beetje of dit nou op waarheid berust of op marketing. Theoretisch heb je gelijk: als een snaar iets te lang is (of wordt, door uitrekken), zal in de hoogste stand van de vario, de snaar minder laag in de achterste pulley liggen waarmee je dus een iets minder hoge versnelling rijdt. Maar is dat in de praktijk merkbaar? Jij zegt van wel...
Misschien heb ik het ook wel gemerkt. Ik herinner me nu namelijk dat ik afgelopen voorjaar veel testruns heb gemaakt om hoofdsproeier vast te stellen. Daarbij vooral kijkend naar topsnelheid. Verdeeld over meerdere dagen. Wat me steeds opviel was, dat ik tijdens m'n eerste testrun van de dag (na goeie 10 min warm rijden), vrij consequent een fractie hogere top haalde, scheelde 1 a 2 km/u vergeleken met de daarop volgende testruns. Het verschil was zodanig klein dat ik het aan toeval heb geweten, net iets andere wind oid. Maar nu terugdenkend, het verhaal van de rekkende snaar zou wel precies kloppen met wat ik ondervond.... Heb een Dayco snaar erop liggen als ik me niet vergis.

Overigens is dat ook weer één van die vele vaagheden die snaarlengte. Logischerwijs zou je met een overmaatse vario ook een iets langere snaar moeten hebben. Bij complete sets is dat dacht ik ook wel vaak het geval. Maar getallen en specificaties vind ik nergens. Als ik bv een Polini hi speed vario wil monteren op m'n People S met standaard koppeling, welke lengte snaar moet ik dan hebben? Staat echt nergens. Standaard snaar is 729. Ik vermoed dat ik iets van 740 moet hebben. Dit gebrek aan goede specificaties en handleidingen is mij een doorn in het oog. We moeten alles maar uitproberen of uitvogelen via fora. Reuze gezellig hoor, daar niet van.

Je hebt het steeds over "standaard 139qmb" maar bestaat er wel zoiets? Er zijn toch talloze fabrikanten die spullen maken voor 139qmb, goeie en minder goeie? Mijn People S is ook 139qmb type maar wel "made in Taiwan" ipv "made in China" zoals de meeste andere Kymco's (waaronder ook Agility). Dat schijnt nog wel aardig wat verschil uit te maken in kwaliteit van onderdelen.

Enne, koop nou maar zo'n toerenteller, dat is nauwkeuriger dan opmeten hoe diep die klepsteel in je onderbeen zit. ;)
 
Leuk hè @Aidix , toch eer van je werk.
Bij het herlezen ervan realiseerde ik me dat mijn kennis hierover vooral door precies jouw epistel(s) is gevormd. Ik kende je site zo'n beetje van buiten.
Mijn ietwat foute bewering dat verandering van drukveer equivalent is met verandering van rolletjes, heb ik dus vooral van jou! Jij zei dat bijna letterlijk. In mijn post daarna heb ik nuancering en verbetering aangebracht (met dank aan @Roller286 ). Samengevat: met rolletjes verander je alleen de versnelling als functie van de toeren. Een sterkere drukveer doet daarbij nog iets anders: die vergroot de invloed van koppel op de versnelling (dat werkt via de spiebaan). Vooral te merken als sneller terugschakelen bij gasgeven na een bocht. Is dus niet alleen bedoeld om doorslippen te voorkomen. Blijft overeind dat we zeer conservatief moeten zijn met de veer omdat we vooral niet onnodig meer wrijving dus hitte dus slijtage en power verlies willen.

Enne.... had jij wel es gehoord van heat fade door warm dus zacht wordende drukveer?
 
Na het lezen van dit topic heb ik de A9 nokkenas ook maar eens besteld en ben heel benieuwd wat het doet en of ik hiermee een hogere top zal krijgen.

Even een heel andere vraag:
Welke sproeier ,
gram rollen,
trekveren
hebben jullie gemonteerd in combinatie met een kymco new dink met naraku 72cc en malossi multivar ?
 
Last edited:
Na het lezen van dit topic heb ik de A9 nokkenas ook maar eens besteld en ben heel benieuwd wat het doet en of ik hiermee een hogere top zal krijgen.

Even een heel andere vraag:
Welke sproeier ,
gram rollen,
trekveren
hebben jullie gemonteerd in combinatie met een kymco new dink met naraku 72cc en malossi multivar ?

Ik heb in combinatie met de Naraku 72cc en Malossi Multivar :

* witte drukveer Malossi
* gele trekveertjes Malossi
* 7 gram rollen Malossi
* sproeier 94
 
Naamloos.png
Dit heb ik op internet kunnen vinden over de nokkenassen, hopelijk geeft dit meer inzicht. Echter weet ik dit niet op het op een testbank is uitgevoerd of via een simulator (link gaat naar een verkoop advertentie zonder informatie over de grafiek...)
 
De A9 is met de gaatjes in het tandwiel de nok is breder ook op het oog wel verschil te zien.

Ivm de hevige sneeuw nog niet kunnen testen.
 

Attachments

  • 20210210_082722.jpg
    20210210_082722.jpg
    74.7 KB · Views: 13
  • 20210210_082736.jpg
    20210210_082736.jpg
    166.4 KB · Views: 13
  • 20210210_082732.jpg
    20210210_082732.jpg
    129.3 KB · Views: 13
Last edited:
De snelle nokkenas heeft een bollere bult of punt, maar qua hoogte zie ik weinig verschil.
Maar is 72 cc max, of kan er ook een 90cc op!
Rij zelf een kisbee euro4, maar krijg onbegrensd de snelheid niet ver genoeg naar boven. Dus vandaar mijn denken voor een andere cilinder
 
Last edited:
De snelle nokkenas heeft een bollere bult of punt, maar qua hoogte zie ik weinig verschil.
Maar is 72 cc max, of kan er ook een 90cc op!
Rij zelf een kisbee euro4, maar krijg onbegrensd de snelheid niet ver genoeg naar boven. Dus vandaar mijn denken voor een andere cilinder
Door de bredere punt staan de in en uitlaat klep langer open.

72cc is de max met een standaard kop.
Groter kan dus wel maar dan gaan de kosten ook aanzienlijk omhoog omdat alles boven de cilinder de kleppen enz dan ook vervangen moeten worden.

@Roller286
Heeft met meerdere setups gereden, als je even vanaf het begin van dit tipic leest kom je veel waardevolle informatie tegen van hem maar ook van andere natuurlijk


Ik heb vorige week een kymco super 8 erbij gekocht en gisteren ook hiervoor weer een nieuwe 72cc besteld met snelle nokkenas.
Deze krijgt precies dezelfde setup als mijn kymco new dink.
 
Last edited:
Back
Top