Hoe zinvol is een snelle nokkenas voor GY6 (oa Kymco)? Wat is de beste?

Ze verkopen ook complete sets met alles erop en aan voor nog geen €100. Dan heb je 80cc met carb. + Uitlaat + vario en cdi. Ben je ineens klaar. Dat wil ik eens gaan uitproberen wanneer ik met mijn huidige project klaar ben. En dan gewoon alles op een goedkope afgeragde China retro scooter gy6. Kijken hoe lang het heel blijft.
 
Op het KTN forum liet een zekere HarryK mij weten (uit eigen ervaring) dat de spullen van Ali zonder meer goed te noemen zijn. Hij heeft 2 Agility's met Ali spullen erop die beide meer dan 10k ermee gelopen hebben. Maar ja, je hoort soms ook hele andere berichten. Misschien moet je net geluk hebben.

@Scennix Woon je Bergen op Zoom? Jammer, ik woon in Haarlem. Had dat beest van jou wel graag es van dichtbij gezien. Overigens is de max snelheid die zo'n app aangeeft nog wel es fout omdat de gps ontvang vaak met sprongetjes gaat. Maar gemiddelde is wel correct.

En tja, bezuinigen, niet iedereen kan of wil zoveel uitgeven. Maar leuk als je het je kunt veroorloven.

Het zou trouwens wel leuk zijn als je precies opnoemt welke onderdelen erop zitten. "Alles van Malossi" is leuk gezegd maar daar hebben de lezers niet zoveel aan natuurlijk. Heb je alles zelf gedaan of laten doen? Misschien kun je wat meer details geven waar anderen van kunnen leren? Persoonlijk ben ik bv heel benieuwd welke vertanding je gebruikt.

@Roller286 ea.
Nav je drukveer vraag wil ik hier wat over zeggen. Mijns inziens zijn hierover ontzettend veel misverstanden. Je moet het zo zien: drukveer en vario rolletjes vormen een balans systeem. Een sterkere drukveer heeft EXACT hetzelfde resultaat op het toerenverloop als lichtere rolletjes plaatsen. Zelfs de vorm van de tpm-km/u curve verandert er niet mee. De enige echte valide reden om een zwaardere drukveer te plaatsen is om te voorkomen dat de v-snaar gaat slippen (wat kan gebeuren bij een setup met meer trekkracht). Als je tevreden was over toerenverloop moet je tegelijk ook de rolletjes verzwaren om weer op dezelfde tpm curve uit te komen. Een sterkere drukveer heeft ook een belangrijk nadeel: de wrijving neemt toe (en daarmee dus iets verlies van vermogen, warmte ontwikkeling en snellere slijtage). Je moet dus eigenlijk altijd proberen een zo zacht mogelijke veer te plaatsen (in combinatie met de juiste rollen voor de gewenste tpm curve), zodanig dat ie niet gaat slippen. Bij 2-takt is de drukveer echt belangrijk vanwege hoge trekkracht. Bij 4-takt? Dat waag ik zeer te betwijfelen! Ik vermoed dat je bij de meeste setups prima toe kunt met de standaard drukveer! Ik vermoed dat al die drukveer verhalen uit de 2-takt wereld komen. Ik heb nog nooit iemand gelezen die zegt: goh, m'n v-snaar slipt, ik zal es een iets sterkere veer plaatsen, terwijl dat echt de enige goede reden is. Het lijkt er dus op dat veel mensen dit principe niet goed begrijpen. Misschien denken mensen dat een sterkere drukveer een betere performance geeft (vanwege de hippe kleurtjes?). Is dus niet zo. Ga ook niet je drukveer wijzigen om je toerenverloop te wijzigen, daar zijn de rolletjes voor! Heb je slippende v-snaar? Dán pas drukveer verzwaren. Ik ben benieuwd bij welke 4-takt setup dat nou echt nodig is.
EDIT: deze uitleg is te simplistisch en daarom niet geheel correct. (met dank aan @Roller286 ). Zie mijn volgende bericht voor completere uitleg.

@zeWaardt Fantastisch als je je ervaringen gaat delen hier. Ik zal het op de voet volgen is mijn voornemen. Het beste doe je dat dan even in een zelf gemaakt nieuw topic, als opvoer verslag. Gaandeweg krijg je dan vast nog de nodige tips. Bv om te voorkomen dat je een scooter bouwt die alsmaar te (w)arm loopt ;) :smile:. Hebben we het over je Super8?
 
Last edited:
Op het KTN forum liet een zekere HarryK mij weten (uit eigen ervaring) dat de spullen van Ali zonder meer goed te noemen zijn. Hij heeft 2 Agility's met Ali spullen erop die beide meer dan 10k ermee gelopen hebben. Maar ja, je hoort soms ook hele andere berichten. Misschien moet je net geluk hebben.

@Scennix Woon je Bergen op Zoom? Jammer, ik woon in Haarlem. Had dat beest van jou wel graag es van dichtbij gezien. Overigens is de max snelheid die zo'n app aangeeft nog wel es fout omdat de gps ontvang vaak met sprongetjes gaat. Maar gemiddelde is wel correct.

En tja, bezuinigen, niet iedereen kan of wil zoveel uitgeven. Maar leuk als je het je kunt veroorloven.

Het zou trouwens wel leuk zijn als je precies opnoemt welke onderdelen erop zitten. "Alles van Malossi" is leuk gezegd maar daar hebben de lezers niet zoveel aan natuurlijk. Heb je alles zelf gedaan of laten doen? Misschien kun je wat meer details geven waar anderen van kunnen leren? Persoonlijk ben ik bv heel benieuwd welke vertanding je gebruikt.

@Roller286 ea.
Nav je drukveer vraag wil ik hier wat over zeggen. Mijns inziens zijn hierover ontzettend veel misverstanden. Je moet het zo zien: drukveer en vario rolletjes vormen een balans systeem. Een sterkere drukveer heeft EXACT hetzelfde resultaat op het toerenverloop als lichtere rolletjes plaatsen. Zelfs de vorm van de tpm-km/u curve verandert er niet mee. De enige echte valide reden om een zwaardere drukveer te plaatsen is om te voorkomen dat de v-snaar gaat slippen (wat kan gebeuren bij een setup met meer trekkracht). Als je tevreden was over toerenverloop moet je tegelijk ook de rolletjes verzwaren om weer op dezelfde tpm curve uit te komen. Een sterkere drukveer heeft ook een belangrijk nadeel: de wrijving neemt toe (en daarmee dus iets verlies van vermogen, warmte ontwikkeling en snellere slijtage). Je moet dus eigenlijk altijd proberen een zo zacht mogelijke veer te plaatsen (in combinatie met de juiste rollen voor de gewenste tpm curve), zodanig dat ie niet gaat slippen. Bij 2-takt is de drukveer echt belangrijk vanwege hoge trekkracht. Bij 4-takt? Dat waag ik zeer te betwijfelen! Ik vermoed dat je bij de meeste setups prima toe kunt met de standaard drukveer! Ik vermoed dat al die drukveer verhalen uit de 2-takt wereld komen. Ik heb nog nooit iemand gelezen die zegt: goh, m'n v-snaar slipt, ik zal es een iets sterkere veer plaatsen, terwijl dat echt de enige goede reden is. Het lijkt er dus op dat veel mensen dit principe niet goed begrijpen. Misschien denken mensen dat een sterkere drukveer een betere performance geeft (vanwege de hippe kleurtjes?). Is dus niet zo. Ga ook niet je drukveer wijzigen om je toerenverloop te wijzigen, daar zijn de rolletjes voor! Heb je slippende v-snaar? Dán pas drukveer verzwaren. Ik ben benieuwd bij welke 4-takt setup dat nou echt nodig is.

@zeWaardt Fantastisch als je je ervaringen gaat delen hier. Ik zal het op de voet volgen is mijn voornemen. Het beste doe je dat dan even in een zelf gemaakt nieuw topic, als opvoer verslag. Gaandeweg krijg je dan vast nog de nodige tips. Bv om te voorkomen dat je een scooter bouwt die alsmaar te (w)arm loopt ;) :smile:. Hebben we het over je Super8?

@Flof
Sorry maar ben het niet met je eens qua drukveer.
De drukveer werkt juist de vario tegen.
Een zwaardere drukveer laat je scooter langer in zijn lage versnelling rijden waardoor de motor meer toeren draait bij vertrek en iets meer koppel geeft op de achteras.
De drukveer is dus bepalend voor de trekkracht en het motortoerental. Om alles dan mooi vloeiend en in balans te krijgen ga je de rollen en trekveertjes aanpassen. Overigens de witte drukveer die ik gemonteerd heb is maar net een fractie zwaarder dan de standaart drukveer. Je moet inderdaad ook niet te zwaar gaan.
 
Geel of rood?
Heb zelf de witte drukveer met de gele trekveertjes.

rood
Post automatically merged:

Op het KTN forum liet een zekere HarryK mij weten (uit eigen ervaring) dat de spullen van Ali zonder meer goed te noemen zijn. Hij heeft 2 Agility's met Ali spullen erop die beide meer dan 10k ermee gelopen hebben. Maar ja, je hoort soms ook hele andere berichten. Misschien moet je net geluk hebben.

@Scennix Woon je Bergen op Zoom? Jammer, ik woon in Haarlem. Had dat beest van jou wel graag es van dichtbij gezien. Overigens is de max snelheid die zo'n app aangeeft nog wel es fout omdat de gps ontvang vaak met sprongetjes gaat. Maar gemiddelde is wel correct.

En tja, bezuinigen, niet iedereen kan of wil zoveel uitgeven. Maar leuk als je het je kunt veroorloven.

Het zou trouwens wel leuk zijn als je precies opnoemt welke onderdelen erop zitten. "Alles van Malossi" is leuk gezegd maar daar hebben de lezers niet zoveel aan natuurlijk. Heb je alles zelf gedaan of laten doen? Misschien kun je wat meer details geven waar anderen van kunnen leren? Persoonlijk ben ik bv heel benieuwd welke vertanding je gebruikt.

@Roller286 ea.
Nav je drukveer vraag wil ik hier wat over zeggen. Mijns inziens zijn hierover ontzettend veel misverstanden. Je moet het zo zien: drukveer en vario rolletjes vormen een balans systeem. Een sterkere drukveer heeft EXACT hetzelfde resultaat op het toerenverloop als lichtere rolletjes plaatsen. Zelfs de vorm van de tpm-km/u curve verandert er niet mee. De enige echte valide reden om een zwaardere drukveer te plaatsen is om te voorkomen dat de v-snaar gaat slippen (wat kan gebeuren bij een setup met meer trekkracht). Als je tevreden was over toerenverloop moet je tegelijk ook de rolletjes verzwaren om weer op dezelfde tpm curve uit te komen. Een sterkere drukveer heeft ook een belangrijk nadeel: de wrijving neemt toe (en daarmee dus iets verlies van vermogen, warmte ontwikkeling en snellere slijtage). Je moet dus eigenlijk altijd proberen een zo zacht mogelijke veer te plaatsen (in combinatie met de juiste rollen voor de gewenste tpm curve), zodanig dat ie niet gaat slippen. Bij 2-takt is de drukveer echt belangrijk vanwege hoge trekkracht. Bij 4-takt? Dat waag ik zeer te betwijfelen! Ik vermoed dat je bij de meeste setups prima toe kunt met de standaard drukveer! Ik vermoed dat al die drukveer verhalen uit de 2-takt wereld komen. Ik heb nog nooit iemand gelezen die zegt: goh, m'n v-snaar slipt, ik zal es een iets sterkere veer plaatsen, terwijl dat echt de enige goede reden is. Het lijkt er dus op dat veel mensen dit principe niet goed begrijpen. Misschien denken mensen dat een sterkere drukveer een betere performance geeft (vanwege de hippe kleurtjes?). Is dus niet zo. Ga ook niet je drukveer wijzigen om je toerenverloop te wijzigen, daar zijn de rolletjes voor! Heb je slippende v-snaar? Dán pas drukveer verzwaren. Ik ben benieuwd bij welke 4-takt setup dat nou echt nodig is.

@zeWaardt Fantastisch als je je ervaringen gaat delen hier. Ik zal het op de voet volgen is mijn voornemen. Het beste doe je dat dan even in een zelf gemaakt nieuw topic, als opvoer verslag. Gaandeweg krijg je dan vast nog de nodige tips. Bv om te voorkomen dat je een scooter bouwt die alsmaar te (w)arm loopt ;) :smile:. Hebben we het over je Super8?

die app werkt prima als je niet van de app “semi-afsluit” door je scherm te locken. Afwijking is max 2-3km/h.
Post automatically merged:

Maatje van mij heeft ook een precies dezelfde agility met een 90cc, zonder de malossi onderdelen (geen idee welke, hebben we zo gekocht) en die loopt 85-90km/h
 
@Flof
Sorry maar ben het niet met je eens qua drukveer.
De drukveer werkt juist de vario tegen.
Een zwaardere drukveer laat je scooter langer in zijn lage versnelling rijden waardoor de motor meer toeren draait bij vertrek en iets meer koppel geeft op de achteras.
De drukveer is dus bepalend voor de trekkracht en het motortoerental. Om alles dan mooi vloeiend en in balans te krijgen ga je de rollen en trekveertjes aanpassen. Overigens de witte drukveer die ik gemonteerd heb is maar net een fractie zwaarder dan de standaart drukveer. Je moet inderdaad ook niet te zwaar gaan.
Altijd fijn als iemand het oneens is want dat geeft mij dan aanleiding om verder te studeren. En inderdaad is mijn vorige uitleg te simplistisch. Er is namelijk behalve toerental en snelheid, nog een derde parameter die een belangrijke rol speelt: koppel feedback. De koppeling werkt als het ware als een koppel sensor (dat is ook waar die spiebaan een rol speelt). Dat zorgt ervoor dat niet alleen toerental en snelheid maar ook motorbelasting invloed heeft op de versnelling. Hoe sterk dit effect is hangt van 2 dingen af: het ontwerp van de koppeling en.... de spanning van de v-snaar (die zich vertaalt in wrijving). En zoals ik in m'n eerste uitleg al zei: de veer heeft invloed op de spanning van de snaar. Ik beweerde dat een sterkere veer nodig kan zijn om slippen te voorkomen. Dat klopt wel maar die uitleg is niet compleet. Een sterkere veer zorgt er ook voor dat de versnelling sterker afhangt van de motorbelasting. En dat merk je doordat de motor sneller en sterker terugschakelt (bv in een bocht) en juist langzamer opschakelt tijdens optrekken. Samengevat: met rolletjes regel je vooral de verhouding tussen toerental, snelheid en versnelling. Met drukveer regel je vooral de verhouding tussen motorbelasting en versnelling. Effect van lichtere rolletjes is dus een algeheel hoger toerental door lagere versnelling. Effect van sterkere veer is met name lagere versnelling tijdens hoge belasting (al zal ook het overall toerental omhoog gaan wat je dan kunt compenseren met iets zwaardere rolletjes).
Mijn eerdere bewering dat lichtere rolletjes plaatsen hetzelfde effect heeft als een zwaardere veer is dus ONJUIST. Sorry daarvoor. Ben lerende.
Wat wel juist is is mijn bewering dat een sterkere veer voor meer wrijving zorgt met alle nadelen vandien. Niet te onderschatten want in een cvt gaat best veel energie verloren (grofweg zo'n 10%). Je moet met de drukveer dus altijd zo laag mogelijk gaat zitten, waarbij je nog net tevreden bent met het schakel gedrag.
In het geval van @Roller286 lijkt me de witte dan een prima keuze. Ik las ergens dat de standaard veer wel erg licht is, dat is vooral ten gunste van een laag verbruik.
Misschien komt er nog een deel 3 maar in elk geval is dit verhaal juister dan mijn vorige gebazel.
 
Last edited:
@Flof
Het gaat om een Kymco Agility 50 die momenteel nog niet loopt (motorblok halverwege revisie en missende onderdelen). Ik hoop deze in het begin van volgende maand lopend te hebben en dan wil ik deze scooter gebruiken als AliExpress testbed :p

Mochten de onderdelen goed werken, dan zet ik ze ook op mijn Super 8.
 
Oh nice @zeWaardt . Ben wel benieuwd welke onmogelijke problemen je daar gaat creëren. ;)
Ik heb zelf 2x People S staan, ééntje staat al jaren stil. Ik zit te twijfelen tussen opknappen en verkopen of ombouwen tot scheurijzer.

@Scennix ja daar was ik al een beetje bang voor. Weet je hoeveel? Wel es bijgehouden? Dit is nou typisch iets dat ik NIET wil. Iets meer verbruik zal onvermijdelijk zijn maar veel meer vind ik ongewenst. Ik zoek dus naar de meest effectieve manieren om extra vermogen eruit te peuren zonder al te veel in te moeten leveren op verbruik. En ook extra lawaai is ongewenst en makkelijk starten en normaal stationair draaien blijven belangrijk. Daarom vroeg ik al wat je max toerental is. Ik denk namelijk dat jouw blok echt enorm toeren moet maken om die snelheid te krijgen. En veel toeren = veel verbruik. Zo'n toerenteller kun je voor een paar euro kopen op AliExpress. Heb ik ook gekocht en werkt perfect! Erg fijn bij het afstellen ook.
 
Oh nice @zeWaardt . Ben wel benieuwd welke onmogelijke problemen je daar gaat creëren. ;)
Ik heb zelf 2x People S staan, ééntje staat al jaren stil. Ik zit te twijfelen tussen opknappen en verkopen of ombouwen tot scheurijzer.

@Scennix ja daar was ik al een beetje bang voor. Weet je hoeveel? Wel es bijgehouden? Dit is nou typisch iets dat ik NIET wil. Iets meer verbruik zal onvermijdelijk zijn maar veel meer vind ik ongewenst. Ik zoek dus naar de meest effectieve manieren om extra vermogen eruit te peuren zonder al te veel in te moeten leveren op verbruik. En ook extra lawaai is ongewenst en makkelijk starten en normaal stationair draaien blijven belangrijk. Daarom vroeg ik al wat je max toerental is. Ik denk namelijk dat jouw blok echt enorm toeren moet maken om die snelheid te krijgen. En veel toeren = veel verbruik. Zo'n toerenteller kun je voor een paar euro kopen op AliExpress. Heb ik ook gekocht en werkt perfect! Erg fijn bij het afstellen ook.

Weet niet precies man, maar met heel de tijd volgas naar Antwerpen en terug over landweggetjes = van vol naar leeg. Waar sluit je die meter aan dan, in je relais ofzo?
 
Als je nou elke keer als je tankt de km stand opschrijft en het aantal getankte liters, dan kun je na een paar keer tanken heel nauwkeurig het gemiddelde verbruik berekenen.

Nee, er zit een draad zonder aansluiting aan die toerenteller. Deze draad wikkel je een paar keer om je bougiekabel heen. Een inductieve opnemer heet dat. Zonder contact dus. Super simpel. Ik wil hem ook niet laten zitten, gebruik hem alleen voor afstellen. Dus extra fijn dat het zo simpel is aan te sluiten. De toerenteller zelf heeft een batterijtje dus ook geen aansluiting op accu nodig.
 
Altijd fijn als iemand het oneens is want dat geeft mij dan aanleiding om verder te studeren. En inderdaad is mijn vorige uitleg te simplistisch. Er is namelijk behalve toerental en snelheid, nog een derde parameter die een belangrijke rol speelt: koppel feedback. De koppeling werkt als het ware als een koppel sensor (dat is ook waar die spiebaan een rol speelt). Dat zorgt ervoor dat niet alleen toerental en snelheid maar ook motorbelasting invloed heeft op de versnelling. Hoe sterk dit effect is hangt van 2 dingen af: het ontwerp van de koppeling en.... de spanning van de v-snaar (die zich vertaalt in wrijving). En zoals ik in m'n eerste uitleg al zei: de veer heeft invloed op de spanning van de snaar. Ik beweerde dat een sterkere veer nodig kan zijn om slippen te voorkomen. Dat klopt wel maar die uitleg is niet compleet. Een sterkere veer zorgt er ook voor dat de versnelling sterker afhangt van de motorbelasting. En dat merk je doordat de motor sneller en sterker terugschakelt (bv in een bocht) en juist langzamer opschakelt tijdens optrekken. Samengevat: met rolletjes regel je vooral de verhouding tussen toerental, snelheid en versnelling. Met drukveer regel je vooral de verhouding tussen motorbelasting en versnelling. Effect van lichtere rolletjes is dus een algeheel hoger toerental door lagere versnelling. Effect van sterkere veer is met name lagere versnelling tijdens hoge belasting (al zal ook het overall toerental omhoog gaan wat je dan kunt compenseren met iets zwaardere rolletjes).
Mijn eerdere bewering dat lichtere rolletjes plaatsen hetzelfde effect heeft als een zwaardere veer is dus ONJUIST. Sorry daarvoor. Ben lerende.
Wat wel juist is is mijn bewering dat een sterkere veer voor meer wrijving zorgt met alle nadelen vandien. Niet te onderschatten want in een cvt gaat best veel energie verloren (grofweg zo'n 10%). Je moet met de drukveer dus altijd zo laag mogelijk gaat zitten, waarbij je nog net tevreden bent met het schakel gedrag.
In het geval van @Roller286 lijkt me de witte dan een prima keuze. Ik las ergens dat de standaard veer wel erg licht is, dat is vooral ten gunste van een laag verbruik.
Misschien komt er nog een deel 3 maar in elk geval is dit verhaal juister dan mijn vorige gebazel.



 
Ik wil ook mijn deel toevoegen, ik heb ook een AliExpress A9 nokkenas en een 47mm kop met grotere kleppen besteld om op een van mijn 139qmb gy6 scooters te bouwen met een 47mm 72cc cilinder. De kleppen zijn 20 en 23mm. Ik verwacht mogelijk problemen met contact tussen kleppen en zuiger, misschien moet ik de zuiger een beetje bij dremelen.

De nokkenas kostte me €12 en de kop kostte €35.

Zodra deze aankomen kan ik ze eens vergelijken met standaardonderdelen, kijken of 't allemaal netjes samen gaat en ik kan eventueel updaten over hoe lang de onderdelen mee gaan want heel veel vertouwen in een €12 nokkenas heb ik niet.

Ik heb van mensen uit andere landen goede resultaten gehoord met deze onderdelen, ben benieuwd!


Het gaat mij vooral om de trekkracht, topsnelheid zal ik 't niet voor doen. Ik wil gewoon experimenteren met goedkoop China prul en zien hoe goed 't werkt en hoeveel kilometers ik eruit kan krijgen voordat 't in elkaar stort. Ik ben benieuwd wat 't voor extra trekkracht geeft. Als het een beetje degelijk is dan investeer ik verder.
Ik ben benieuwd! Ik heb een paar keer langs zien komen dat zo'n grotere kop (ik geloof 50mm ipv 47) kan zorgen voor een lage compressie, dus heb het geld maar even in mijn zak gehouden. Maar ik hoor graag je ervaring!
 
@Flof @floris92

Ik wacht nog even met een topic maken tot ik alle onderdelen heb, maar ik heb vandaag de cilinderkop binnen gekregen, eerder dan verwacht!
Hij klopt inderdaad met wat er bij de advertentie stond. Boring is 47mm, inlaatklep is 23mm en uitlaatklep is 20mm. Het nokkenas is nog niet binnen.

Dat de compressie laag zou kunnen worden heb ik ook al eerder van gehoord en was een van de eindresultaten die ik had verwacht.

De kop zag er redelijk netjes uit, ik heb hem geïnstalleerd... En helaas, de trekkracht is minder geworden dan met de standaard kop.
Ik ga nog even onderzoeken waar dat aan zou kunnen liggen, ik verwacht inderdaad gebrek aan compressie.

Ik heb ook het nokkenas nog niet binnen, ik heb gehoord dat de grote kleppen kop niet tot z'n recht komt als je het standaard nokkenas gebruikt dus ik wacht nog even met een final conclusion totdat ik alles compleet heb.


Ik ben hem even af aan het laten koelen, dan ga ik nog even met de afstelling spelen en compressie meten. Later is het het denk ik ook waard om te vergelijken of het nokkenas het beter doet met een standaard kop dan met de grote kleppen kop.

Ik zit natuurlijk nog wel met andere restricties; de inlaatklep is nu groter dan het gat van het inlaatspruitstuk en de carburateur. Ik weet niet in hoeverre dat mee kan spelen aan het gebrek aan vermogen.

EDIT:

Hier is een Imgur fotoalbum met plaatjes van de kop, en de kop vergeleken met een standaard 50cc 139qmb kop.
 
Last edited:
Ik heb een compressietest gedaan, 7 tot 8 bar..... Niet een heel positief vooruitzicht.

De scooter lijkt krachtiger van z'n plek te lanceren, maar trekt vervolgens trager op dan met de standaard kop.
Ik kan nog wachten tot het A9 nokkenas binnenkomt en kijken hoe deze kop zich gedraagt met dit nokkenas.

Wat denken jullie?
 
Heb de New Dink nu perfect lopend. Vandaag aan het testen geweest met rollen en sproeiers en heb nu de perfecte afstelling. Klein stukje voluit gereden en hij haalt 77 km/u op gps. Trekt zeer goed op, start bij 1 druk op het knoppie en loopt rustig en stabiel stationair.
Dat met de eerder genoemde set up.


Nu verder met het uiterlijke gebeuren. De bagagebeugel gespoten want die was helemaal verweerd. En reflectie van de knipperlichten van een nieuw laagje voorzien. Die waren zo erg verweerd dat ze gewoon wit waren i.p.v. spiegelt.

Ik zal binnenkort maar eens mijn eigen topic gaan starten want het begint toch stilletjes aan wel een projekt te worden haha.

Vandaag ook nog een mooi hip kleurtje uitgekozen met de vrouw en de wrapfolie besteld. Kan ik het weekend weer lekker aan de gang. Heb de scooter al weer uit elkaar liggen.

IMG_20200730_202730.jpg
IMG_20200730_203817.jpg
IMG_20200730_205524.jpg
IMG_20200730_205538.jpg
dinky.jpg
IMG_20200730_140306.jpg


Binnenkort dus een topicje over de grote opknapbeurt van de New Dink
Post automatically merged:

Ik heb een compressietest gedaan, 7 tot 8 bar..... Niet een heel positief vooruitzicht.

De scooter lijkt krachtiger van z'n plek te lanceren, maar trekt vervolgens trager op dan met de standaard kop.
Ik kan nog wachten tot het A9 nokkenas binnenkomt en kijken hoe deze kop zich gedraagt met dit nokkenas.

Wat denken jullie?

Op wat voor cilinder heb je die grote kop geplaats?
 
@zeWaardt mijn ervaring hiermee is dat de 47mm cilinder beter rijd met een 39mm cilinderkop. Maar als je er alles uit wil halen dan wel de 47mm kop. Dus met andere uitlaat. grotere carb (21 of 24) en race nokkenas. Sterkere klepveren om het zweven van de kleppen te voorkomen door het hogere toerental.
Drukveer,trekveertjes en vario. De hele reutemeteut dus.
 
Ja dat idee had ik ook al. Ik wou de 47mm kop proberen om te kijken of het wat uithaalde, maar dat valt vies tegen tot zover.

Een nokkenas had ik ook besteld om samen te gaan met de grotere kop.

Nokkenas is nog onderweg, ik wil nog een grotere carburateur kopen in de toekomst. Zal ik nog wachten totdat het nokkenas binnen is en kijken wat de grotere kop daarmee doet, of maar gewoon de 39mm kop terugzetten?
 
Back
Top