Hoe zinvol is een snelle nokkenas voor GY6 (oa Kymco)? Wat is de beste?

Deze week een 2e Kymco New Dink aangeschaft als verassing voor vrouwlief. Deze ga ik voorzien van dezelfde set up als mijn eigen ND.
Dus: 72cc Naraku + NCY race nokkenas + Malossi Multivar met witte drukveer.

Inmiddels al een beetje aan begonnen en wilde jullie het verschil in nokkenas laten zien. Het verschil tussen de standaart Kymco as en die van NCY is imo duidelijk zichtbaar. NCY werd eerder in dit topic genoemd als een milde as dus sport waarbij je het verschil niet zou zien.
IMG_20200722_132728.jpg

Links de NCY as en rechts de standaart Kymco

IMG_20200723_213543.jpg

IMG_20200723_213602.jpg
Ik ga de standaart cilinderkop gebruiken en deze eerst maar eens voorzien van nieuwe klepseals en de kleppen opnieuw ingeslepen voor een optimale prestatie.
IMG_20200722_164533.jpg
IMG_20200722_155257.jpg
IMG_20200722_161702.jpg

IMG_20200722_161713.jpg

IMG_20200722_163434.jpg

Van het weekend weer verder. Het sls-systeem verwijderen en afdichtplaatjes hier voor maken. En de rest van de set up monteren en de carburateur reviseren.
IMG_20200723_155011.jpg

IMG_20200723_213659 (2).jpg

IMG_20200722_134059.jpg
IMG_20200722_151858.jpg
IMG_20200722_151905.jpg

Als ik mijn oude Naraku as ooit nog eens terugvind dan zal ik daar ook een vergelijkingsfoto van plaatsen. Ben wel erg benieuwd naar de verschillen onderling. Laterz.
 
Last edited:
Oh top zeg dit! Hier heb ik echt iets aan. Goeie duidelijke foto's ook allemaal, zeer bedankt. Goed ook dat je doosjes en stickers fotografeert, dan weten we precies waar we het over hebben. NCY racing T2 dus. (Wat doet vermoeden dat er ook een T1 bestaat).

Zou je ook willen proberen om het verschil van de andere nok te fotograferen? (Ik weet even niet uit m'n hoofd welke de inlaat en welke de uitlaat is).

Hiermee is ook meteen een andere vraag beantwoord die ik heb. Ik heb nl nog een as liggen waarvan ik niet weet wat het is. Maar als ik deze vergelijk met je foto's, moet dat haast wel een originele zijn. Er staat nergens Kymco op hè? Zie jij iets? Wel gek want Kymco stanst z'n naam zowat in elk onderdeel.

Wat natuurlijk helemáál interessant zou zijn, aangezien de setup van beide gelijk is, om in die andere eerst de originele as te monteren en dan te gaan vergelijken.... Maar ja, ik kan snappen als je dat niet gaat doen....

Zo'n zwarte verbrandingskamer kun je goed schoon krijgen met HG ovenreiniger. Lijkt trouwens dat ie te rijk gereden heeft zo op het eerste gezicht. Ook de bougie ziet er nogal zwart uit.

Gaaf ook dat je de kleppen gaat inslijpen. Ben ik ook nog van plan. Alleen ik kon geen zuignap vinden die klein genoeg is. Waar heb je die gevonden?

Ik hoop dat je ons op de hoogte blijft houden, ik smul hiervan.
 
Op de originele as staat bij mij helemaal niks van Kymco of een nummer ofzo. Inderdaad raar want op bijna alles staat Kymco. IMG_20200724_203818.jpg
IMG_20200724_203841.jpg
Ik dacht dat de nok aan de tandwielkant die van de inlaat was. Weet het niet zeker. De originele as ga ik inderdaad niet eerst uitproberen. Zal blij zijn als alles straks weer in elkaar zit haha ;-). Hij liep inderdaad vrij rijk maar de klepseals waren ook wel flink versleten en het sls-systeem was ook nog niet verwijdert. Dat heb ik inmiddels verwijdert en een "blinde" pakking gemonteerd (zelf van aluminium gemaakt). IMG_20200724_215301.jpg
Mijn spullen bestel ik overigens altijd en alleen maar bij K-parts. Daar komen ook de zuignapsteeltjes en slijppasta vandaan.
Ga nog wel een onbegrensde cdi bestellen of meteen een begrenzer van Begrenzer.nl want dan heb ik meteen een begrenzer en onbegrensde cdi ineen. Wil een toeren gebied van 10.000 rpm kunnen halen. Ben benieuwd hoe dit straks loopt. Het blokje zelf was wel heel goed onderhouden. Koppeling, rollen en vario als nieuw en krukas heeft helemaal geen enkele speling. Zelfs de oliepomp zat nog ver binnen tolerantie. Dus die laat ik zitten. Morgen weer verder met de malossi multivar en de carburateur aanpakken. En als alles straks goed loopt dan effe een rolletje wrap folie bestellen. Vrouwlief wil graag een modern matte kleur.
 
Dank voor de tip voor die zuignap. Ik ga zeker kijken op die site.

Je pakt het grondig aan merk ik, dat is mooi. Zelfs de oliepomp gecheckt, wauw, netjes hoor.

Wat doe je precies met de carb? Welke is dat? Een Keihin zoals in mijn People S of een Kymco?

Kun je nog een vergelijkende foto plaatsen van de andere nok? Of zit de NCY al in de scooter (zo te zien wel...)?

Heeft die New Dink een uitlaat met katalysator? Ik heb op diverse plekken nl gelezen dat verwijderen van SLS op de lange duur verstopping van de katalysator gaat veroorzaken. Daarom durf ik hem niet van m'n People S af te slopen.
 
Dank voor de tip voor die zuignap. Ik ga zeker kijken op die site.

Je pakt het grondig aan merk ik, dat is mooi. Zelfs de oliepomp gecheckt, wauw, netjes hoor.

Wat doe je precies met de carb? Welke is dat? Een Keihin zoals in mijn People S of een Kymco?

Kun je nog een vergelijkende foto plaatsen van de andere nok? Of zit de NCY al in de scooter (zo te zien wel...)?

Heeft die New Dink een uitlaat met katalysator? Ik heb op diverse plekken nl gelezen dat verwijderen van SLS op de lange duur verstopping van de katalysator gaat veroorzaken. Daarom durf ik hem niet van m'n People S af te slopen.

Is inderdaad een standaart Keihin carburateur. Ik vervang binnenin eigelijk alles. Gasnaald.vlotternaald. sproeiers hoofd en stationair.pakking. membraan.

De as zit er al in dus een foto daarvan gaat niet meer lukken.

Voor zover ik weet kun je het sls er gewoon af halen. Maakt voor je katalysator niets uit. Het enige wat een nadeel zou kunnen zijn is als je bij een wokmelding terug moet naar de rdw en ze je uitstoot meten, die zal te hoog zijn. Maar dan zou je het systeem tijdelijk terug kunnen plaatsen.
Wel jammer dat er een kat opzit. Daarom ga ik altijd voor een euro 2. Maar is die kat niet te verwijderen dan? Of gaat dat problemen geven. Heb bij mijn auto ook de kat verwijdert en de EGR-klep afgedopt. Dat geeft qua trekkracht een verschil maar of dat verschil werkelijk is of tussen de oren zit weet ik niet haha. Het geeft in ieder geval wel een veel mooier en zwaarder geluid.
 
Is inderdaad een standaart Keihin carburateur. Ik vervang binnenin eigelijk alles. Gasnaald.vlotternaald. sproeiers hoofd en stationair.pakking. membraan.

De as zit er al in dus een foto daarvan gaat niet meer lukken.

Voor zover ik weet kun je het sls er gewoon af halen. Maakt voor je katalysator niets uit. Het enige wat een nadeel zou kunnen zijn is als je bij een wokmelding terug moet naar de rdw en ze je uitstoot meten, die zal te hoog zijn. Maar dan zou je het systeem tijdelijk terug kunnen plaatsen.
Wel jammer dat er een kat opzit. Daarom ga ik altijd voor een euro 2. Maar is die kat niet te verwijderen dan? Of gaat dat problemen geven. Heb bij mijn auto ook de kat verwijdert en de EGR-klep afgedopt. Dat geeft qua trekkracht een verschil maar of dat verschil werkelijk is of tussen de oren zit weet ik niet haha. Het geeft in ieder geval wel een veel mooier en zwaarder geluid.

je kan er ook nog een jamacol opgooien, heb ik ook. Is akrapovic model!
Post automatically merged:

Ik heb een 90cc met alles van malossi
 
Tuurlijk, ik kan een uitlaat zonder kat erop zetten. Maar het SLS systeem heeft geen performance invloed zolang het goed werkt. Nou ja ik zie wel. Mijn SLS lijkt het toch wel goed te doen verder en dan heb je er ook geen last van. Even voor de volledigheid: SLS = PAIR EGR. Dat wordt nog wel es verward.

Gebruik je originele onderdelen voor je carb? Met name dat membraan is prijzig. Mijn idee is dat daar zelden wat mee mis is. Naald kan wel slijten. En zelfs de naaldsproeier (het busje dat achter de sproeierhouder zit), die kan ovaal worden. Sproeiers zelf slijten mijns inziens niet, maar goed schoonmaken is nog wel een kunst en dan kan vervangen simpeler zijn.

Hoe maak je het carb huis schoon? Alles doorblazen? Carb reiniger? Sopje? Ultrasoon? Ik schrob de gasschuif altijd goed schoon met tandenborstel en ontvetter en ook de tunnel waar die in zit met extra aandacht voor die gleuven. Komt altijd veel zwarte viezigheid uit. Alleen spuiten met remmenreiniger oid is niet genoeg. Mij lijkt dat door dat vuil de schuif daardoor traag reagerend kan worden.
 
Jamacol moest ik even googlen. Een andere uitlaat is leuk en mooi maar voor performance schijnt dat bar weinig uit te maken op 4-takt.
 
Jamacol moest ik even googlen. Een andere uitlaat is leuk en mooi maar voor performance schijnt dat bar weinig uit te maken op 4-takt.

dan denkt de politie tenminste niet dat je 80 op een scooter gaat, maar op een motor. Kan je gewoon 60 en 80 wegen rijden. Doe ik ook gewoon
 
Dat is bizar snel @Scennix .
Wat is je max toerental daarbij?
Heb je de bendix eruit gehaald om te voorkomen dat de v-snaar ertegenaan komt?
Heb je vertanding aangepast?
Post automatically merged:

Beetje agent zal het verschil van nummerbord toch wel zien lijkt me. Vroeg of laat zit er een keer een agent kort achter je die in de gaten heeft dat er iets niet klopt. Tot die tijd is wel fun.
 
Dat is bizar snel @Scennix .
Wat is je max toerental daarbij?
Heb je de bendix eruit gehaald om te voorkomen dat de v-snaar ertegenaan komt?
Heb je vertanding aangepast?

ja, alles is van binnen verwisseld met malossi onderdelen. Heb wel origineel kymco blok, enige wat in principe standaard is is het luchtfilter en dat heb ik expres gedaan.
Post automatically merged:

geen idee wat het max aantal touren is, zit een onbegrensde race CDI op
Post automatically merged:

Ik ga toch niet stoppen hoor, en me bijhouden in een kleine race gaat ze al helemaal niet lukken met die nieuwe slakken merc’s
 
Nou jij durft. Ik hoop het voor je. Je bent maar 1x jong hè. Ik zou het in elk geval niet durven.

Maar hoe zit het met je bendix? Mijn scooter loopt "maar" 70 @teller maar heb nu al last van v-snaar die tegen de bendix komt. Bekend probleem bij Kymco / Gy6. Er zijn mensen die hem er daarom af halen en altijd starten met kick. Jij?
 
Nou jij durft. Ik hoop het voor je. Je bent maar 1x jong hè. Ik zou het in elk geval niet durven.

Maar hoe zit het met je bendix? Mijn scooter loopt "maar" 70 @teller maar heb nu al last van v-snaar die tegen de bendix komt. Bekend probleem bij Kymco / Gy6. Er zijn mensen die hem er daarom af halen en altijd starten met kick. Jij?

mijn scooter gaat voorbij de 80 en draait gewoon helemaal door, ik gebruik altijd de elektrische start ik kick nooit. Wil juist de kick zo min mogelijk gebruiken om slijtage te voorkomen.
Post automatically merged:

Zo ziet dat er uit:

C128E1F9-3C6F-4FD4-B12C-5E0090856468.jpeg
 
Tuurlijk, ik kan een uitlaat zonder kat erop zetten. Maar het SLS systeem heeft geen performance invloed zolang het goed werkt. Nou ja ik zie wel. Mijn SLS lijkt het toch wel goed te doen verder en dan heb je er ook geen last van. Even voor de volledigheid: SLS = PAIR EGR. Dat wordt nog wel es verward.

Gebruik je originele onderdelen voor je carb? Met name dat membraan is prijzig. Mijn idee is dat daar zelden wat mee mis is. Naald kan wel slijten. En zelfs de naaldsproeier (het busje dat achter de sproeierhouder zit), die kan ovaal worden. Sproeiers zelf slijten mijns inziens niet, maar goed schoonmaken is nog wel een kunst en dan kan vervangen simpeler zijn.

Hoe maak je het carb huis schoon? Alles doorblazen? Carb reiniger? Sopje? Ultrasoon? Ik schrob de gasschuif altijd goed schoon met tandenborstel en ontvetter en ook de tunnel waar die in zit met extra aandacht voor die gleuven. Komt altijd veel zwarte viezigheid uit. Alleen spuiten met remmenreiniger oid is niet genoeg. Mij lijkt dat door dat vuil de schuif daardoor traag reagerend kan worden.
Oh nou die is inderdaad best prijzig ja. Dan hou ik het bij een standaart Naraku revisieset voor de Keihin. Is net geen €12,-
Reinigen doe ik ultrasoon maar vind dat de stationairsproeier nooit echt helemaal goed schoon word dus voor die €4 vervang ik hem altijd gewoon.
Liep vroeger altijd met een staaldraadje van een remkabel in die sproeier te frummelen en dacht dat ie dan na een ultrasoonbadje wel schoon zou zijn, maar toch blijkt hij bij het vervangen ervan veel beter stationair te lopen.
 
Oh nou die is inderdaad best prijzig ja. Dan hou ik het bij een standaart Naraku revisieset voor de Keihin. Is net geen €12,-
Reinigen doe ik ultrasoon maar vind dat de stationairsproeier nooit echt helemaal goed schoon word dus voor die €4 vervang ik hem altijd gewoon.
Liep vroeger altijd met een staaldraadje van een remkabel in die sproeier te frummelen en dacht dat ie dan na een ultrasoonbadje wel schoon zou zijn, maar toch blijkt hij bij het vervangen ervan veel beter stationair te lopen.

hoe kan je nou geld willen besparen op een motor / scooter waar je mee rijdt?? Ik heb in mijn kymco €1200 + gestoken.
Post automatically merged:

@Flof 8035282C-F311-40E7-8EBF-13C8EBDED7D7.png
 
hoe kan je nou geld willen besparen op een motor / scooter waar je mee rijdt?? Ik heb in mijn kymco €1200 + gestoken.


Het heeft niks met geld besparen te maken. Maar als het niet nodig is om te vervangen ga ik daar geen €65 euro voor neertellen.
En ja hobbys zijn nou eenmaal duur he ;-)
Vooral als je net als ik er meerdere hebt.
Post automatically merged:

hoe kan je nou geld willen besparen op een motor / scooter waar je mee rijdt?? Ik heb in mijn kymco €1200 + gestoken.
Post automatically merged:

@Flof View attachment 56929





Dat gaat wel lekker haha.
Bij mij in Tilburg is het rijden met een Jama of Akra echt af te raden. De wouten zitten je constant op de hielen als je er een sportief geluidje uit hebt komen. Kun je meteen mee naar het bureau op de rollenbank en vertrouwen ze het niet kun je hem achterlaten voor technische controle.
Post automatically merged:

je kan er ook nog een jamacol opgooien, heb ik ook. Is akrapovic model!
Post automatically merged:

Ik heb een 90cc met alles van malossi

Wat voor koppeling trekveertjes en drukveer gebruik je op die 90?
 
Last edited:
Ik wil ook mijn deel toevoegen, ik heb ook een AliExpress A9 nokkenas en een 47mm kop met grotere kleppen besteld om op een van mijn 139qmb gy6 scooters te bouwen met een 47mm 72cc cilinder. De kleppen zijn 20 en 23mm. Ik verwacht mogelijk problemen met contact tussen kleppen en zuiger, misschien moet ik de zuiger een beetje bij dremelen.

De nokkenas kostte me €12 en de kop kostte €35.

Zodra deze aankomen kan ik ze eens vergelijken met standaardonderdelen, kijken of 't allemaal netjes samen gaat en ik kan eventueel updaten over hoe lang de onderdelen mee gaan want heel veel vertouwen in een €12 nokkenas heb ik niet.

Ik heb van mensen uit andere landen goede resultaten gehoord met deze onderdelen, ben benieuwd!


Het gaat mij vooral om de trekkracht, topsnelheid zal ik 't niet voor doen. Ik wil gewoon experimenteren met goedkoop China prul en zien hoe goed 't werkt en hoeveel kilometers ik eruit kan krijgen voordat 't in elkaar stort. Ik ben benieuwd wat 't voor extra trekkracht geeft. Als het een beetje degelijk is dan investeer ik verder.
 
Last edited:
Back
Top