Hoe zinvol is een snelle nokkenas voor GY6 (oa Kymco)? Wat is de beste?

Flof

Active Member
In het topic https://scooterforum.net/threads/kymco-agility.178834/ begon ik over nokkenas waarop @Aidix en @eurokit mooie reacties plaatsten. Zie aldaar. Nu even nieuw topic voor het vervolg. Had ik natuurlijk meteen moeten doen, sorry daarvoor.

Mijn vraagstelling: Ik wil mijn Kymco People S brom opwaarderen van 50cc naar 72cc (heb ik nog liggen, 47mm). Originele kop en carb. Vario: NCY OD2 (daarmee rij ik al 7 jaar, dankjewel Chris). Vraag is nu: wel of geen snelle nokkenas en zo ja welke? Webshops geven uiterst summiere info helaas. Nergens fatsoenlijke echte specs te vinden ook (zoals kleptiming, lifthoogte e.d.). Ik wil geen problemen met stationair en starten of aanzienlijk meer verbruik / slijtage. Extreme race nokkenassen vallen daarmee af lijkt me.

Even het voorgaande samengevat:

@Aidix schrijft:
"Ik denk dat de vermogenswinst van een snelle nokkenas op een doorsnee kymco met welke cilinder dan ook hooguit 10 - 20% is."

Op het voormalige Revolution70 vond ik:
" Na aanschaf van een grotere cylinder kan het vermogen weer verder worden verhoogd door montage van een sport nokkenas. De winst zit in de richting van de 20-30%. Gezien de redelijk eenvoudige montage, lage prijs en goede prestaties is dit een aanrader."

@Aidix schrijft:
"Wat ik wel weet is dat ook een 82/85 de Naraku nokkenas het meest vermogen kan leveren, dat heeft een klant met een testbank ooit uitgevogeld."
(Op een 80/85 bedoelt hij denk ik)

@Roller286 schreef (in een ander topic) in antwoord op @floris92:
"Wel raad ik aan om een "snelle"nokkenas te monteren. Dit maakt echt een groot verschil op de 72cc."

@eurokit schrijft:
"Ik kan het wel eens een keer testen met die nokkenassen.(het word wel een onverwachte test, want ik weet niet wanneer het beste gaat uitkomen). Ben zelf ook wel eens benieuwd naar de waarheid."
"Bedoelde gewoon huis keuken en tuin test. Kijken wat het doet."


@Aidix schrijft:
Voor huis tuin en keuken tests heb je de volgende oplossing om het resultaat toch wat tastbaarder te maken:

Stage6 powertester.
Daarmee kan je 0-xx km/h sprints opmeten. Dit werkt heel aardig als je steeds 3 tests doet en middelt. (wel op windrichting letten, en snelheid niet te hoog kiezen, bijv een sprint moet niet langer duren dan een sec of 10-15 anders neemt de foutmarge teveel toe.)

(Tot zover de samenvatting).

Lijkt me zeer interessant, zo'n test. Wie heeft er een testbank te leen ( ;) )

Voor een goeie test zouden we eigenlijk het volgende moeten onderzoeken:
  • de vermogensCURVE
  • stationair gedrag
  • start gemak
  • verbruik
  • specificaties zoals kleptiming, hoek en lifthoogte (en de afgeleide overlap)
Vermogenskromme omdat een snelle nokkenas m.i. niet zozeer het algehele vermogen verhoogt maar vooral een verschuiving geeft. Dus wel een hoger piekvermogen geeft maar ten koste van vermogen bij lagere toerentallen. Ik ga dat hier even proberen uit te leggen. Voor jullie waarschijnlijk gesneden koek maar vast niet voor alle meelezers.

Vereenvoudigde uitleg (snelle) nokkenas:

De eigenschappen van de nokkenas zijn per definitie een compromis. De timings bij lagere toerentallen zijn idealiter heel dicht bij ODP en BDP met nauwelijks vervroeging en overlap. (Overlap is de tijdsduur dat inlaat en uitlaat gelijktijdig open staan). De timings bij hogere toerentallen zijn idealiter veel langer met dus meer vervroeging en overlap en meestal ook hogere lift. Het is daarom dat geavanceerde motoren worden voorzien van variabele kleptiming cq lifthoogte.

Een snelle nokkenas is een nokkenas waarmee kleppen langer open staan waardoor dus meer lucht door de motor kan. Soms ook dmv meer lifthoogte. Dit is vooral gunstig voor hogere toerentallen maar juist ongunstig voor lage toerentallen en stationair. Het toerental waarbij maximaal vermogen optreedt, zal ook hoger worden. Ook ongunstig voor verbruik en slijtage. Het is dus veel te simpel om te zeggen dat een snelle nokkenas een performance verbetering geeft. Een snelle nokkenas geeft een VERSCHUIVING: minder vermogen bij lagere toeren, meer vermogen bij hogere toeren. Anders gezegd: de vermogenskromme wordt "scherper" en hoger. Een echte race nokkenas is het uiterste voorbeeld. Daarmee zal stationair, starten en lage toeren performance echt problematisch kunnen worden. Verbruik en slijtage aanzienlijk hoger. Maar wel een veel grotere piek van het vermogen bij een bepaald (hoog) toerental. In combinatie met de juiste overbrenging fantastisch voor de racerij maar minder voor degene die gewoon wat harder wil in het dagelijks gebruik zonder al teveel nadelen (zoals ik).

Afijn, uit de bijdragen van @Aidix maak ik op dat die Naraku wel richting race gaat (grote lifthoogte) en dat is nou precies wat ik NIET wil. Ik wil een "snellere" nokkenas die niet teveel afsnoept van de lagere toeren en die geen problemen geeft met starten en stationair. In combinatie met een goeie vario (met groot bereik) en afstelling en ook in combinatie met grotere cilinder, moet dat toch een algehele verbetering geven. Laat ik het zo zeggen: de grotere cilinder zorgt in eerste instantie vooral voor meer vermogen over het hele toerengebied. Nu wil ik een deel van dat extra vermogen opofferen tbv een grotere vermogenspiek bij hogere toeren. Maar zodanig dat ik bij de lagere toeren nog steeds een verbetering voel tov de 50cc.

Tja, en dan die claims van veel sites waarop staat dat de snelle nokkenas meer koppel EN meer vermogen geeft? Voorlopig stel ik mij op het standpunt dat dat niet kan (totdat het tegendeel wordt aangetoond). Immers, dan zou de standaard nokkenas al zo ontworpen zijn toch? Een snelle nokkenas is immers geen duurder onderdeel dan een standaard. Het compromis ligt dus niet prijstechnisch maar puur op het gebied van prestatiecurve, verbruik en slijtage.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Een Naraku gaat niet richting 'race', anders kwam je op een 50cc niet meer weg. En dat is niet het geval. Een Naraku heeft wel een hogere lift en andere + langere spoeltijden.

Er is ook nog een Malossi nokkenas. Die heb ik als trofee op de kast gehad destijds, het profiel was zichtbaar breder dan de originele/ncy. De lift niet meen ik. Zie dit maar als een gemiddelde tussen NCY en Naraku.

De overige snelle (?) nokkenassen (dus NCY en overige aziatische merkken/huismerken) verschillen zo weinig van een originele kymco as dat ik het met de beste wil van de wereld niet kan ontdekken met mijn schuifmaat en micrometeroogjes. Als er al een verschil is, dan is het dus de originele as met een ietsiepietsie verschoven timing. Deze zou ik dus lekker laten staan als je hoge verwachtingen op meer koppel/vermogen/whatever hebt.

Ik heb zelf altijd met een NCY as gereden omdat ik het luidruchtige geklepper van de Naraku niet kon uitstaan. De Malossi heb ik nooit uitgeprobeerd.
 
Dat geeft al een aardig idee, thanks. Het lijkt me wel dat er iets verschil moet zijn tussen origineel en NCY. Misschien is dat juist wel het goeie compromis voor mij. Al hoop ik op nog wat meer reacties en ervaringen van anderen, of zelfs metingen.
Die Malossi is pakweg 2,5x zo duur als die NCY en dat speelt ook mee. Ik ben bang dat ie misschien teveel koppel "afsnoept" ten behoeve meer vermogen.
Post automatically merged:

Over de Malossi Power Cam (artikel 5914143) zeggen ze zelf:
The Malossi camshaft was designed and constructed to give your scooter a markedly sporting feel enabling you to easily manoeuvre through town traffic and tackle long distances at high cruising speeds. The considerable increase in torque will boost your acceleration and climbing power in a big way.

Interssant. Itt webshops zeggen ze dus niets over groter vermogen, alleen over groter koppel. Misschien doet deze nokkenas wel het tegengestelde van een "snelle" nokkenas. Dus piekvermogen opofferen aan meer koppel. Of mijn hele theorie samenvatting klopt niet (maar dat heb ik niet uit mijn duim gezogen). Wie zal het zeggen.

oooo, had ik maar een testbank.... Iemand in de community zal er toch wel 1 hebben? Ik zou zeggen: bedenk een schappelijk verhuurtariefje.
 
Last edited:
Een Naraku gaat niet richting 'race', anders kwam je op een 50cc niet meer weg. En dat is niet het geval. Een Naraku heeft wel een hogere lift en andere + langere spoeltijden.

Er is ook nog een Malossi nokkenas. Die heb ik als trofee op de kast gehad destijds, het profiel was zichtbaar breder dan de originele/ncy. De lift niet meen ik. Zie dit maar als een gemiddelde tussen NCY en Naraku.

De overige snelle (?) nokkenassen (dus NCY en overige aziatische merkken/huismerken) verschillen zo weinig van een originele kymco as dat ik het met de beste wil van de wereld niet kan ontdekken met mijn schuifmaat en micrometeroogjes. Als er al een verschil is, dan is het dus de originele as met een ietsiepietsie verschoven timing. Deze zou ik dus lekker laten staan als je hoge verwachtingen op meer koppel/vermogen/whatever hebt.

Ik heb zelf altijd met een NCY as gereden omdat ik het luidruchtige geklepper van de Naraku niet kon uitstaan. De Malossi heb ik nooit uitgeprobeerd.

Zijn die NCY assen nog wel ergens te verkrijgen. Want sinds jij die winkel niet meer hebt, is er nog maar weinig NCY spul te vinden. Wat eigenlijk wel jammer is.
 
Geen idee. Goed zoeken? Naraku stopt er ook mee dus dat is ook op is op.
Opvoer spul verkoopt gewoon bijna niet meer.
 
De NCY as is nog te koop, daar hoef je niet lang naar te zoeken.
@Roller286 vertelt me hier dat er 2 types zijn/waren (straat en race) maar dat onderscheid kom ik nergens tegen. Wat ik al zei, de webshops geven nauwelijks details, vaak zelfs geen type nrs. Heel vervelend.
Maar ja, R70 was top.
Jammer dat het opvoeren steeds lastiger wordt. De Nederlandse overheid is wat dat betreft wel geslaagd in hun opzet. Wat zeker ook z'n goeie kanten heeft hoor, maar voor hobbyisten met genoeg verantwoordelijkheidsgevoel is het wel jammer. Ben wel blij dat ik dit forum heb gevonden al is hier voor 4t / gy6 / Kymco ook niet zoveel te vinden. Maar ik ben toch wijzer geworden. We nemen gewoon de tijd ervoor.
 
NCY heeft 1 type.
Naraku had er 2 de 'sport' as en de 'sjees'. De sjees as was altijd lastig leverbaar en was specifiek voor de 82/85cc kits met kop. Die was getimed voor hoge toeren.
Wat je nu overal (nog) tegenkomt aan Naraku nokkenas is de sport as. De naraku sport as had ronde gaatjes, de race as sleuven (decoratie in het tandwiel).
 
Last edited:
Ah dat is interessant. Wellicht was @Roller286 daarmee in de war. Ook fijn om te weten hoe je het verschil kunt zien! Het ding waar jij over klaagde vanwege "luidruchtig geklepper", welke was dat dan?
 
Allebei. De vorm van de nokken geeft een bepaald geluid aan de kleppentrein. Het klinkt rauwer. Maar het is wel betrouwbaar, de sport as is ook geschikt voor de standaard kop.
 
Ah dat is interessant. Wellicht was @Roller286 daarmee in de war. Ook fijn om te weten hoe je het verschil kunt zien! Het ding waar jij over klaagde vanwege "luidruchtig geklepper", welke was dat dan?

Klopt dat was inderdaad de Naraku met de 2 types. Die had ik op mijn 80ccc. Ik rijd nu met de NCY nokkenas en die geeft niet meer of minder geluid dan de standaart nokkenas. De juiste klepspeling heeft ook wel wat invloed denk ik. Als de klepspeling niet goed is gaat het ook herrie maken.
 
Ja die klepspeling zet ik nu al kleiner dan de meesten. Ik hou me bijna aan de service manual die zegt: 0,04 / 0,04. Ik zet em op 0.04 / 0,06. Meeste mensen doen 0,05 / 0,1. Mijn indruk is toch dat minder speling iets meer vermogen geeft en iets hogere top. Subtiel maar toch. Maar logisch want het zal de timings een fractie verlengen wat gunstig is bij hogere toeren.

Maar @Roller286 jij ervoer wel een significante verbetering met die NCY as op 72cc met standaard kop toch? Meer trekkracht onderin als ik je goed begreep? Al vraag ik me dan af of dat niet ten koste gaat van vermogen bovenin (logisch gezien wel m.i.).

Maar leuk dat je je New Dink tot het uiterste wil brengen, ik hoop dat je dat met het forum gaat delen. Woon je toevallig beetje in de buurt van Haarlem?

Ik kwam nog een leuke video tegen over een nokkenas. Ging over auto's maar principe is het zelfde. Er werden vermogenskrommen getoond. Wat dan blijkt is dat het verschil tussen normale en snelle nokkenas veel significanter wordt in combinatie met een snellere overall setup. Dus dan werkt het dubbelop. Eigenlijk ook logisch. Bv: een snelle kop zorgt voor meer lucht per milliseconde. Dus impact van paar graden verschil zal percentueel ook groter zijn dan bij standaard kop.

Ja die asjes en setjes op Ali heb ik ook gezien. Echt spotgoedkoop inderdaad. Het zal ook best wel werken al denk ik toch dat er veel sneller problemen mee te verwachten zijn. Niet voor niets dat de Chinese GY6 scootertjes véél meer probemen hebben dan de Kymco's. Waarbij ik met m'n People S nog het geluk heb dat de componenten made in Taiwan zijn, van de New Dink weet ik het niet. Agility is iig made in China (maar toch beter dan die china-retro-poep). Een chinees asje zou ik misschien nog aandurven. Als de nokvormen goed zijn nageaapt van een A-merk en het lager een beetje fatsoenlijk is, kan daar niet heel veel bij misgaan zou ik denken. Maar met cilinder en kop is dat toch een ander verhaal. De kwaliteit van de legering, de afwerking, de speling, de slijtvastheid, dat speelt allemaal een erg grote rol.
 
NCY heeft 1 type.
Naraku had er 2 de 'sport' as en de 'sjees'. De sjees as was altijd lastig leverbaar en was specifiek voor de 82/85cc kits met kop. Die was getimed voor hoge toeren.
Wat je nu overal (nog) tegenkomt aan Naraku nokkenas is de sport as. De naraku sport as had ronde gaatjes, de race as sleuven (decoratie in het tandwiel).

Je zegt dat NCY er maar 1 heeft. Neem aan dat dit geen sport versie is maar de race voor 85 / 90 cc cilinders?
Sport en race is dat het zelfde als de A8 en A9 assen die je op ebay vind?


Post automatically merged:

Geen idee. Goed zoeken? Naraku stopt er ook mee dus dat is ook op is op.
Opvoer spul verkoopt gewoon bijna niet meer.

Dat heeft ook te maken met dat als men een nieuwe scooter koopt deze al injectie of euro 4 is en de nokkenas denk ik toch niet te veranderen is.

Volgens mij kan dat alleen met euro 2 modellen.
Post automatically merged:

Ja die klepspeling zet ik nu al kleiner dan de meesten. Ik hou me bijna aan de service manual die zegt: 0,04 / 0,04. Ik zet em op 0.04 / 0,06. Meeste mensen doen 0,05 / 0,1. Mijn indruk is toch dat minder speling iets meer vermogen geeft en iets hogere top. Subtiel maar toch. Maar logisch want het zal de timings een fractie verlengen wat gunstig is bij hogere toeren.

Maar @Roller286 jij ervoer wel een significante verbetering met die NCY as op 72cc met standaard kop toch? Meer trekkracht onderin als ik je goed begreep? Al vraag ik me dan af of dat niet ten koste gaat van vermogen bovenin (logisch gezien wel m.i.).

Maar leuk dat je je New Dink tot het uiterste wil brengen, ik hoop dat je dat met het forum gaat delen. Woon je toevallig beetje in de buurt van Haarlem?

Ik kwam nog een leuke video tegen over een nokkenas. Ging over auto's maar principe is het zelfde. Er werden vermogenskrommen getoond. Wat dan blijkt is dat het verschil tussen normale en snelle nokkenas veel significanter wordt in combinatie met een snellere overall setup. Dus dan werkt het dubbelop. Eigenlijk ook logisch. Bv: een snelle kop zorgt voor meer lucht per milliseconde. Dus impact van paar graden verschil zal percentueel ook groter zijn dan bij standaard kop.

Ja die asjes en setjes op Ali heb ik ook gezien. Echt spotgoedkoop inderdaad. Het zal ook best wel werken al denk ik toch dat er veel sneller problemen mee te verwachten zijn. Niet voor niets dat de Chinese GY6 scootertjes véél meer probemen hebben dan de Kymco's. Waarbij ik met m'n People S nog het geluk heb dat de componenten made in Taiwan zijn, van de New Dink weet ik het niet. Agility is iig made in China (maar toch beter dan die china-retro-poep). Een chinees asje zou ik misschien nog aandurven. Als de nokvormen goed zijn nageaapt van een A-merk en het lager een beetje fatsoenlijk is, kan daar niet heel veel bij misgaan zou ik denken. Maar met cilinder en kop is dat toch een ander verhaal. De kwaliteit van de legering, de afwerking, de speling, de slijtvastheid, dat speelt allemaal een erg grote rol.

Heb je ook al eens op 0.06 / 0.08 getest? Althans deze maten vond ik in een service manual.
 
Last edited:
. Als de nokvormen goed zijn nageaapt van een A-merk en het lager een beetje fatsoenlijk is, kan daar niet heel veel bij misgaan zou ik denken. Maar met cilinder en kop is dat toch een ander verhaal. De kwaliteit van de legering, de afwerking, de speling, de slijtvastheid, dat speelt allemaal een erg grote rol.

Mijn ervaring met Chinese cilinders is goed, die waren probleemloos. Zelfde geldt voor nokkenassen en 50 en 72cc koppen.

De Chinese 85 koppen waren rampzalig. Die moest ik per stuk controleren en in elkaar zetten, want elke zending was er wel iets niet in orde. (niet geharde kleppen bijvoorbeeld) Als je iets Chinees koopt neem dan een ding op de chinese thuismarkt volop wordt gebruikt. Als je iets speciaal voor de export koopt dan ben je zelf de kwaliteitscontrole.
Post automatically merged:

Je zegt dat NCY er maar 1 heeft. Neem aan dat dit geen sport versie is maar de race voor 85 / 90 cc cilinders?
Sport en race is dat het zelfde als de A8 en A9 assen die je op ebay vind?

Ncy is een as met een mild profiel. (logisch als je het verschil niet kan zien met het blote oog dan is het nagenoeg een standaard as.)

Sport as dus als je het zo wilt noemen.
Post automatically merged:

Dat heeft ook te maken met dat als men een nieuwe scooter koopt deze al injectie of euro 4 is en de nokkenas denk ik toch niet te veranderen is.

Volgens mij kan dat alleen met euro 2 modellen.

Er kan vanalles. Punt is dat het niet genoeg verkoopt om rendabel te zijn. Fabrikanten zitten niet te wachten op die meneer van R70 die elk halfjaar 50 cilinders en 20 nokkenassen bestelt. Die denken in series van vele duizenden.
Daarom kost een malossi nokkenas ook 130 euro terwijl de productie kosten 5 euro ps zijn. Die moeten tegen hoge kosten een kleine serie maken waar ze nog jaren mee in hun maag zitten.

Dat ik die Ncy kymco varios op mijn specs geproduceerd kreeg met slechts 200stuks per serie was ook een godswonder.
 
Last edited:
Sport en race is dat het zelfde als de A8 en A9 assen die je op ebay vind?

Ben ook wel benieuwd wat die aanduidingen precies inhouden. Zou dat een universele aanduiding zijn? A8 t/m A15 kwam ik al tegen:

Nokkenassen specs ebay.png

Waarin alles vanaf A10 dan echt race is. Een goeie "karakterisering" zou welkom zijn.

Verder vermoed ik (na veel rondkijken) dat de meeste "snelle" assen vooral meer koppel geven (ik noem het maar even: straat as of "milde as" zoals @Aidix zei over NCY), ook de Malossi denk ik. Volgens de mij bekende theorie betekent dat dan: minder piekvermogen (in tegenstelling tot wat veel webshops beweren). Kwam van een Malossi nog een leuke test tegen van DutchRiders (op een Yamaha motorfiets) en dat is een bevestiging van mijn veronderstelling. Zijn resultaat:

Verschil nokkenas standaard en Malossi.png

De vage lijn is de originele as. In het filmpje is hij erg teleurgesteld omdat zowel max vermogen als max koppel lager zijn. Maar Lees je de commentaren dan zegt hij op een gegeven moment: "Yes, it does feel better. You can feel a lot of torque a lot sooner. But it also vibrates much more". En dat verbaast me niet. Kijk maar es goed naar de grafiek. Dan zie je een hoger en egaler koppel en vermogen in het belangrijke toerengebied van 6000 tot 7700. Hmmm, interesting....

Heb je ook al eens op 0.06 / 0.08 getest? Althans deze maten vond ik in een service manual.
Ik zette ze meestal op 0,05/0,08 dus dat scheelt weinig. Rijdt ook goed. Nu dus iets krapper gezet en naar mijn indruk iets beter.
Maar in welk service manual heb je die waarden gezien? Ik heb toch diverse Kymco manuals bekeken en ben daarin alleen 0,04/0,04 en 0,08/0,08 tegengekomen.

Mijn ervaring met Chinese cilinders is goed, die waren probleemloos. Zelfde geldt voor nokkenassen en 50 en 72cc koppen.
De Chinese 85 koppen waren rampzalig. .... Als je iets Chinees koopt neem dan een ding op de chinese thuismarkt volop wordt gebruikt.
Tja, lastig. Dat vertelt ome Ali er niet bij namelijk....

Dat ik die Ncy kymco varios op mijn specs geproduceerd kreeg met slechts 200stuks per serie was ook een godswonder.
200 maar? Dus ik heb een collectors item in bezit:smile:. Ik kan hem mss beter op m'n schoorsteenmantel zetten ipv ermee te blijven rijden.
Ik heb trouwens de Polini vario aangeschaft op jouw aanraden op een ander forum. Ben benieuwd of dat veel verschilt. oo4load op stn, dat ben jij toch ook?
 
Last edited:
Nee ik liet er 200 per keer produceren en opsturen. Daar deed ik ong een jaar mee.
Het was trouwens een 'Motoforce' minarelli vario met een aangepast loopvlak voor hogere topsnelheid. Zelfde fabriek, iets andere parameters.

Die oo4 ben ik ook ja.
 
Hallo, hopelijk zou ik hier geholpen kunnen worden met mijn probleem. Ik heb recent een 50mm cilinder (+originele kop) op mijn Kymco Agility City gezet en heb er nu een nieuwe a9 nokkenas uit china op gezet. De scooter heeft enorm veel moeite met een koude start, zodra hij even heeft gelopen start hij echter prima. Ik ben nog een leek met 4t motoren, dus ik weet niet zo goed waar ik het moet zoeken. Zou het aan de afstelling van de klepspeling kunnen liggen dat hij zo slecht start? Ik heb hem nu op 0,05/0,1 staan (in de service manual staat 0,08/0,08 std). Heeft een van jullie veel ervaring met een soortgelijke setup? Alvast bedankt!
 
Last edited:
Als je meer dingen tegelijk verandert, is het erg lastig te bepalen waar je startprobleem ligt. Normaliter zou ik zeggen: ga om te beginnen je stationairsproeier maar es extreem schoonmaken (beter nog: vervangen). Maar ja, een snelle nokkenas kan ook startproblemen geven. Al heb ik uit andere antwoorden de indruk dat dat bij de meeste snelle nokkenassen nogal meevalt.
Voor de volledigheid: tank geen E10 hè.

Als je een stukje omhoog scrollt, zie je dat ik een tabelletje heb gepost over die codes A8 t/m A15. Niet dat je daar heel veel wijzer van wordt maar toch.
 
Back
Top