In het topic https://scooterforum.net/threads/kymco-agility.178834/ begon ik over nokkenas waarop @Aidix en @eurokit mooie reacties plaatsten. Zie aldaar. Nu even nieuw topic voor het vervolg. Had ik natuurlijk meteen moeten doen, sorry daarvoor.
Mijn vraagstelling: Ik wil mijn Kymco People S brom opwaarderen van 50cc naar 72cc (heb ik nog liggen, 47mm). Originele kop en carb. Vario: NCY OD2 (daarmee rij ik al 7 jaar, dankjewel Chris). Vraag is nu: wel of geen snelle nokkenas en zo ja welke? Webshops geven uiterst summiere info helaas. Nergens fatsoenlijke echte specs te vinden ook (zoals kleptiming, lifthoogte e.d.). Ik wil geen problemen met stationair en starten of aanzienlijk meer verbruik / slijtage. Extreme race nokkenassen vallen daarmee af lijkt me.
Even het voorgaande samengevat:
@Aidix schrijft:
"Ik denk dat de vermogenswinst van een snelle nokkenas op een doorsnee kymco met welke cilinder dan ook hooguit 10 - 20% is."
Op het voormalige Revolution70 vond ik:
" Na aanschaf van een grotere cylinder kan het vermogen weer verder worden verhoogd door montage van een sport nokkenas. De winst zit in de richting van de 20-30%. Gezien de redelijk eenvoudige montage, lage prijs en goede prestaties is dit een aanrader."
@Aidix schrijft:
"Wat ik wel weet is dat ook een 82/85 de Naraku nokkenas het meest vermogen kan leveren, dat heeft een klant met een testbank ooit uitgevogeld."
(Op een 80/85 bedoelt hij denk ik)
@Roller286 schreef (in een ander topic) in antwoord op @floris92:
"Wel raad ik aan om een "snelle"nokkenas te monteren. Dit maakt echt een groot verschil op de 72cc."
@eurokit schrijft:
"Ik kan het wel eens een keer testen met die nokkenassen.(het word wel een onverwachte test, want ik weet niet wanneer het beste gaat uitkomen). Ben zelf ook wel eens benieuwd naar de waarheid."
"Bedoelde gewoon huis keuken en tuin test. Kijken wat het doet."
@Aidix schrijft:
Voor huis tuin en keuken tests heb je de volgende oplossing om het resultaat toch wat tastbaarder te maken:
Stage6 powertester.
Daarmee kan je 0-xx km/h sprints opmeten. Dit werkt heel aardig als je steeds 3 tests doet en middelt. (wel op windrichting letten, en snelheid niet te hoog kiezen, bijv een sprint moet niet langer duren dan een sec of 10-15 anders neemt de foutmarge teveel toe.)
(Tot zover de samenvatting).
Lijkt me zeer interessant, zo'n test. Wie heeft er een testbank te leen ( )
Voor een goeie test zouden we eigenlijk het volgende moeten onderzoeken:
Vereenvoudigde uitleg (snelle) nokkenas:
De eigenschappen van de nokkenas zijn per definitie een compromis. De timings bij lagere toerentallen zijn idealiter heel dicht bij ODP en BDP met nauwelijks vervroeging en overlap. (Overlap is de tijdsduur dat inlaat en uitlaat gelijktijdig open staan). De timings bij hogere toerentallen zijn idealiter veel langer met dus meer vervroeging en overlap en meestal ook hogere lift. Het is daarom dat geavanceerde motoren worden voorzien van variabele kleptiming cq lifthoogte.
Een snelle nokkenas is een nokkenas waarmee kleppen langer open staan waardoor dus meer lucht door de motor kan. Soms ook dmv meer lifthoogte. Dit is vooral gunstig voor hogere toerentallen maar juist ongunstig voor lage toerentallen en stationair. Het toerental waarbij maximaal vermogen optreedt, zal ook hoger worden. Ook ongunstig voor verbruik en slijtage. Het is dus veel te simpel om te zeggen dat een snelle nokkenas een performance verbetering geeft. Een snelle nokkenas geeft een VERSCHUIVING: minder vermogen bij lagere toeren, meer vermogen bij hogere toeren. Anders gezegd: de vermogenskromme wordt "scherper" en hoger. Een echte race nokkenas is het uiterste voorbeeld. Daarmee zal stationair, starten en lage toeren performance echt problematisch kunnen worden. Verbruik en slijtage aanzienlijk hoger. Maar wel een veel grotere piek van het vermogen bij een bepaald (hoog) toerental. In combinatie met de juiste overbrenging fantastisch voor de racerij maar minder voor degene die gewoon wat harder wil in het dagelijks gebruik zonder al teveel nadelen (zoals ik).
Afijn, uit de bijdragen van @Aidix maak ik op dat die Naraku wel richting race gaat (grote lifthoogte) en dat is nou precies wat ik NIET wil. Ik wil een "snellere" nokkenas die niet teveel afsnoept van de lagere toeren en die geen problemen geeft met starten en stationair. In combinatie met een goeie vario (met groot bereik) en afstelling en ook in combinatie met grotere cilinder, moet dat toch een algehele verbetering geven. Laat ik het zo zeggen: de grotere cilinder zorgt in eerste instantie vooral voor meer vermogen over het hele toerengebied. Nu wil ik een deel van dat extra vermogen opofferen tbv een grotere vermogenspiek bij hogere toeren. Maar zodanig dat ik bij de lagere toeren nog steeds een verbetering voel tov de 50cc.
Tja, en dan die claims van veel sites waarop staat dat de snelle nokkenas meer koppel EN meer vermogen geeft? Voorlopig stel ik mij op het standpunt dat dat niet kan (totdat het tegendeel wordt aangetoond). Immers, dan zou de standaard nokkenas al zo ontworpen zijn toch? Een snelle nokkenas is immers geen duurder onderdeel dan een standaard. Het compromis ligt dus niet prijstechnisch maar puur op het gebied van prestatiecurve, verbruik en slijtage.
Mijn vraagstelling: Ik wil mijn Kymco People S brom opwaarderen van 50cc naar 72cc (heb ik nog liggen, 47mm). Originele kop en carb. Vario: NCY OD2 (daarmee rij ik al 7 jaar, dankjewel Chris). Vraag is nu: wel of geen snelle nokkenas en zo ja welke? Webshops geven uiterst summiere info helaas. Nergens fatsoenlijke echte specs te vinden ook (zoals kleptiming, lifthoogte e.d.). Ik wil geen problemen met stationair en starten of aanzienlijk meer verbruik / slijtage. Extreme race nokkenassen vallen daarmee af lijkt me.
Even het voorgaande samengevat:
@Aidix schrijft:
"Ik denk dat de vermogenswinst van een snelle nokkenas op een doorsnee kymco met welke cilinder dan ook hooguit 10 - 20% is."
Op het voormalige Revolution70 vond ik:
" Na aanschaf van een grotere cylinder kan het vermogen weer verder worden verhoogd door montage van een sport nokkenas. De winst zit in de richting van de 20-30%. Gezien de redelijk eenvoudige montage, lage prijs en goede prestaties is dit een aanrader."
@Aidix schrijft:
"Wat ik wel weet is dat ook een 82/85 de Naraku nokkenas het meest vermogen kan leveren, dat heeft een klant met een testbank ooit uitgevogeld."
(Op een 80/85 bedoelt hij denk ik)
@Roller286 schreef (in een ander topic) in antwoord op @floris92:
"Wel raad ik aan om een "snelle"nokkenas te monteren. Dit maakt echt een groot verschil op de 72cc."
@eurokit schrijft:
"Ik kan het wel eens een keer testen met die nokkenassen.(het word wel een onverwachte test, want ik weet niet wanneer het beste gaat uitkomen). Ben zelf ook wel eens benieuwd naar de waarheid."
"Bedoelde gewoon huis keuken en tuin test. Kijken wat het doet."
@Aidix schrijft:
Voor huis tuin en keuken tests heb je de volgende oplossing om het resultaat toch wat tastbaarder te maken:
Stage6 powertester.
Daarmee kan je 0-xx km/h sprints opmeten. Dit werkt heel aardig als je steeds 3 tests doet en middelt. (wel op windrichting letten, en snelheid niet te hoog kiezen, bijv een sprint moet niet langer duren dan een sec of 10-15 anders neemt de foutmarge teveel toe.)
(Tot zover de samenvatting).
Lijkt me zeer interessant, zo'n test. Wie heeft er een testbank te leen ( )
Voor een goeie test zouden we eigenlijk het volgende moeten onderzoeken:
- de vermogensCURVE
- stationair gedrag
- start gemak
- verbruik
- specificaties zoals kleptiming, hoek en lifthoogte (en de afgeleide overlap)
Vereenvoudigde uitleg (snelle) nokkenas:
De eigenschappen van de nokkenas zijn per definitie een compromis. De timings bij lagere toerentallen zijn idealiter heel dicht bij ODP en BDP met nauwelijks vervroeging en overlap. (Overlap is de tijdsduur dat inlaat en uitlaat gelijktijdig open staan). De timings bij hogere toerentallen zijn idealiter veel langer met dus meer vervroeging en overlap en meestal ook hogere lift. Het is daarom dat geavanceerde motoren worden voorzien van variabele kleptiming cq lifthoogte.
Een snelle nokkenas is een nokkenas waarmee kleppen langer open staan waardoor dus meer lucht door de motor kan. Soms ook dmv meer lifthoogte. Dit is vooral gunstig voor hogere toerentallen maar juist ongunstig voor lage toerentallen en stationair. Het toerental waarbij maximaal vermogen optreedt, zal ook hoger worden. Ook ongunstig voor verbruik en slijtage. Het is dus veel te simpel om te zeggen dat een snelle nokkenas een performance verbetering geeft. Een snelle nokkenas geeft een VERSCHUIVING: minder vermogen bij lagere toeren, meer vermogen bij hogere toeren. Anders gezegd: de vermogenskromme wordt "scherper" en hoger. Een echte race nokkenas is het uiterste voorbeeld. Daarmee zal stationair, starten en lage toeren performance echt problematisch kunnen worden. Verbruik en slijtage aanzienlijk hoger. Maar wel een veel grotere piek van het vermogen bij een bepaald (hoog) toerental. In combinatie met de juiste overbrenging fantastisch voor de racerij maar minder voor degene die gewoon wat harder wil in het dagelijks gebruik zonder al teveel nadelen (zoals ik).
Afijn, uit de bijdragen van @Aidix maak ik op dat die Naraku wel richting race gaat (grote lifthoogte) en dat is nou precies wat ik NIET wil. Ik wil een "snellere" nokkenas die niet teveel afsnoept van de lagere toeren en die geen problemen geeft met starten en stationair. In combinatie met een goeie vario (met groot bereik) en afstelling en ook in combinatie met grotere cilinder, moet dat toch een algehele verbetering geven. Laat ik het zo zeggen: de grotere cilinder zorgt in eerste instantie vooral voor meer vermogen over het hele toerengebied. Nu wil ik een deel van dat extra vermogen opofferen tbv een grotere vermogenspiek bij hogere toeren. Maar zodanig dat ik bij de lagere toeren nog steeds een verbetering voel tov de 50cc.
Tja, en dan die claims van veel sites waarop staat dat de snelle nokkenas meer koppel EN meer vermogen geeft? Voorlopig stel ik mij op het standpunt dat dat niet kan (totdat het tegendeel wordt aangetoond). Immers, dan zou de standaard nokkenas al zo ontworpen zijn toch? Een snelle nokkenas is immers geen duurder onderdeel dan een standaard. Het compromis ligt dus niet prijstechnisch maar puur op het gebied van prestatiecurve, verbruik en slijtage.
Last edited: