Hoe werkt een automatische choke?

Sjoerd

Well-Known Member
Zoals de topictitel dus al zegt; hoe werkt zo’n ding. Want ik heb het idee dat hij namelijk niet doet wat hij meot doen. De choke zit op een 12mm en als het beestje koud is start hij pas na een x aantal keer trappen. Als hij wamr is, is starten geen probleem (electrisch of met de voet).

Nu heb ik dus de choke eruit getrokken en is gekeken of hij wat doet. Het pinnetje staat nu ‘naar beneden’, mij lijkt het logisch dat als het motortje koud is, hij naar boven trekt, zodat de choke open staat.

Maar hoe kun je nou zien of dit werkt? Want ik trek die choke eruit, heb het contact aan, en het pinnetje doet helemaal niks, maar blijft (koud of warm) in die onderste stand staan. Zou hij naar boven moet gaan? En wanneer?

De choke zelf heb ik al vervangen door een andere, maar dat hielp niet. Ook heb ik hem direct op de accu gehad om te kijken of hij dan misschien iets doet. Niks dus.

Het probleem zit hem dus niet in de choke zelf denk ik, maar in de bedrading, of hij werkt wel... 8P

Iemand id-en?
 
Advertisement - register to remove this

Hmm meer mensen die dit bevestigen? Werkt het echt zo? Want dat zou dan raar zijn, als je contact ff uit doet, stilstaat en weer gaat zou hij weer meteen choken, wat natuurlijk met vceel sputteren gepaard gaat... :s
 
In een elektrische choke zit een vloeistof die dmv een weerstand wordt opgewarmd, de vloeistof zet uit en drukt het pinnentje naar beneden en sluit het chokekanaal af.
Het duurt dus ook even totdat de choke eraf is omdat de vloeistof moet uitzetten.

Als je het contact uit zet, koelt de vloeistof weer af en zal hij langzamerhand weer gaan choken (het pinnetje wordt weer omhoog getrokken).
 
Ok, contact aan, weerstand werkt, vloeistof wordt warm en zet uit, pin naar beneden, choke dicht.

Dan haal je hem van het contact, weerstand uit, vloeistof koelt af en wordt minder, pin weer omhoog getrokken, choke open.

Mijnes staat dus constant naar beneden, je kan hem dan omhoog duwen (choke aan) maar door een sterk veertje wordt hij weer in die originele stand terug geduwd.

Zo dus:

Dit is zoals hij dus in 'rust' zit, dus eraf, dus met contact aan (maar hier ligt hij dus van het contact af, en heeft hij in de diepvries gelegen :))

01.JPG


En dan kan je hem dus omhoog duwen:

02.JPG


Dusse.... Deze choke (en die vorige waren kapot ?!?!?!?!?! :s
 
Low_Rider: werkt jou automatische choke wel 100% cker? En als de scoot koud is, en je trekt die choke eruit, in welke stand staat jou pinnetje dan? Zoals op foto 1?
 
Okay, choke werkt dus idd zoals mhr27 zei, alleen het pinnetje is dus niet zoals ik het voordeed met die plaatjes. Dat is alleen om hem op de goede afstand in de carb te hangen.

Het pinnetje wat ERONDER hangt, die varieert. Je voelt hem als je hem op de accu aansluit ook warm worden. Dan zie je als je goed kijkt het GROENE onder het pinnetje naar buiten komen (klein verschil). Dan is hij eraf.
 
Originally posted by Sjoerd
Low_Rider: werkt jou automatische choke wel 100% cker? En als de scoot koud is, en je trekt die choke eruit, in welke stand staat jou pinnetje dan? Zoals op foto 1?

ik rij al een jaar met handshoke en ben daar blij om :)

duz dat ding wordt warm ? mooi dat we het weten nu..
 
Dan heb je waarschijnlijk de verkeerde carburateur besteld of ze hebben je de verkeerde carburateur geleverd.

Een andere mogelijkheid is dat er al een vreemde carburateur inclusief e-choke op de brommer gemonteerd was door de vorige eigenaar en dat je nu de goeie hebt besteld en gekregen.

Dus aan jouw om uit te zoeken welke van de twee mogelijkheden en dan eventueel een passende e-choke erbij te bestellen of een passende carburateur.
 
Back
Top