Hoe werkt een automatische choke?

Sjoerd

Well-Known Member
Zoals de topictitel dus al zegt; hoe werkt zo’n ding. Want ik heb het idee dat hij namelijk niet doet wat hij meot doen. De choke zit op een 12mm en als het beestje koud is start hij pas na een x aantal keer trappen. Als hij wamr is, is starten geen probleem (electrisch of met de voet).

Nu heb ik dus de choke eruit getrokken en is gekeken of hij wat doet. Het pinnetje staat nu ‘naar beneden’, mij lijkt het logisch dat als het motortje koud is, hij naar boven trekt, zodat de choke open staat.

Maar hoe kun je nou zien of dit werkt? Want ik trek die choke eruit, heb het contact aan, en het pinnetje doet helemaal niks, maar blijft (koud of warm) in die onderste stand staan. Zou hij naar boven moet gaan? En wanneer?

De choke zelf heb ik al vervangen door een andere, maar dat hielp niet. Ook heb ik hem direct op de accu gehad om te kijken of hij dan misschien iets doet. Niks dus.

Het probleem zit hem dus niet in de choke zelf denk ik, maar in de bedrading, of hij werkt wel... 8P

Iemand id-en?
 
Advertisement - register to remove this

is het niet dat hij door de warmte uit zet of krimpt afhankelijk van de temperatuur want als ik s' winters hem start en dan weg rij dan is de choke er de eerste 500 meter op en dan gaat hij eraf.
dat komt denk ik omdat hij dan warm wordt door het motorblok.

Dus zal het door de temperatuur komen.
 
:| sjoerd is geen mongool hoor, integendeel:)
Over dat elek choke gebeuren snap ik ook niet helemaal... hoe bepaald dat apparaat nu wanneer het nodig is om aan te gaan en uit te gaan?
 
Ik heb het laats nog ergens in een topic gelezen.
Het was dacht ik iets met een soort bimetaaltje erin.
Dat stukkie metaal zet dus uit bij een bepaalde temperatuur en op dat moment gaat ie uit.
Ik zal zo ff zoeken welk topic het was
 
Originally posted by Buubdaman
pieletje gaat naar beneden en daarna omhoog...

Pieletje zit nu beneden want ik kan hem omhoog duwen, maar als hij beneden zit, zit hij dus als je hem in de carb. duwt, in het gangetje van de choke, dus blokkeert hij die dan en zit hij er niet op. Als hij dan omhoog komt, dan is de gang open, en dus de choke erop.

Tegenovergestelde van wat jij zegt dus...?

Originally posted by Ron58
Ik heb het laats nog ergens in een topic gelezen.
Het was dacht ik iets met een soort bimetaaltje erin.
Dat stukkie metaal zet dus uit bij een bepaalde temperatuur en op dat moment gaat ie uit.
Ik zal zo ff zoeken welk topic het was

Lijkt me niet, want waar dienen die 2 draden dan voor? Want als het met een bimetaaltje werkt, heb je toch geen spanning nodig? Of is die spanning er dan om het pieletje te bewegen? Zou goed kunnen dan...

Over de stekkers, hij HEEFT nog gewerkt, en ik heb voorzover ik me herinner niet aan de draden lopen sjorren. Maar die moet ik eigenlijk wel ff nalopen ja, maar waar gaan ze heen? Maw wat regelt ze of zitten die draden direct op de accu?
 
ik heb ook zo choke probleempje
, ik verzoop zowieso men scoot met die choke erin

nu heb ik de choke eruit gegooid

en om te starten kick ik paar keer als gaatje dichtgehouden is

en dan kicken met gatje open

en werkt dan..

afstellen met auto choke is kut + ik kreeg men dna niet echt rijdend met die auto choke, kwestie van niet te weten of hij nu aan of af stond en dergelijke
 
naald omhoog= shoke open (aan)

't is een spoeltje, een electromagneet, dus als je hem rechtstreek op de accu zet zou hij moeten bewegen...volgens mij..

ik ga het morgen effe testen, het is wat laat...

[edit] morgen of overmorgen splits ik trouwens mijn blok weer en dan zal ik kijken waar de draden (waar vroeger autoshoke op hing) naartoe gaan, en misschien hoe ze aangeschakeld worden.
 
hmm ja sorry kzat er niethelemaal bij, mijn kymco shoke werkt namelijk gek genoeg andersom, of hij is stuk, die kan je namelijk naar beneden trekken
naja traaaange...
mzzlz
 
Volgens mij gaat er stroom door dat bimetaaltje heen.

De stroom die er doorheen kan is temperatuur-afhankelijk

dus met koude motor blijft de stroom gelijk, en de choke open.

hoe warmer hij wordt, hoe meer weerstand er is, totdat er geen weerstand meer overblijft, en de choke dus uit is.
 
Originally posted by Low_Rider
naald omhoog= shoke open (aan)

't is een spoeltje, een electromagneet, dus als je hem rechtstreek op de accu zet zou hij moeten bewegen...volgens mij..

ik ga het morgen effe testen, het is wat laat...

[edit] morgen of overmorgen splits ik trouwens mijn blok weer en dan zal ik kijken waar de draden (waar vroeger autoshoke op hing) naartoe gaan, en misschien hoe ze aangeschakeld worden.

Als je het even wilt testen, heel graag, heb er 2 direct op de accu gehad, en beide deden niks.
 
Wat misschien nog wel het handigst is, is om hem met de + en - op de accu te schakelen en er dan een schakelaar tussen te + draad zetten en die schakelaar monteren op je stuur oid. Kun je zelf electronisch bepalen of je wilt choken of niet.
 
Originally posted by monstaboy
Wat misschien nog wel het handigst is, is om hem met de + en - op de accu te schakelen en er dan een schakelaar tussen te + draad zetten en die schakelaar monteren op je stuur oid. Kun je zelf electronisch bepalen of je wilt choken of niet.

Ik denk niet dat dat gaat werken, omdat je dan alleen maar de choke ''inschakelt'' en het nog maar de vraag is of ie werkt.

is meer semi-automatisch eigenlijk.....je choke bepaalt wat ie doet (bimetaaltje/weerstand), en jij bepaalt of je de choke aanzet.
 
Originally posted by monstaboy
Wat misschien nog wel het handigst is, is om hem met de + en - op de accu te schakelen en er dan een schakelaar tussen te + draad zetten en die schakelaar monteren op je stuur oid. Kun je zelf electronisch bepalen of je wilt choken of niet.

Zijn al meerdere topics over geweest of het handmatig maken van een automatische choke....

Verders als jij een automatische choke op een accu aansluit zou die volgens mij moeten gaan werken....doet die dat dus niet is die stuk....

Hoe bepaald word wanneer de motor koud/warm is en dus wanneer de choke stroom moet krijgen, heb ik nog geen idee van....aan de hand van een temperatuur meter?
 
Zoiets leek mij ook logisch ja, er zit namelijk gewoon een temp metertje op :) Maja mocht die kapot gaan (zoals vaak gebeurd) zou je dus geen choke meer hebben, EN wat nog belangrijker is, een AC scoot kan ook een automatische choke hebben, en die heeft geen temp meter oid.

Het MOET dus geregeld worden in de choke zelf...
 
Originally posted by monstaboy
Wat misschien nog wel het handigst is, is om hem met de + en - op de accu te schakelen en er dan een schakelaar tussen te + draad zetten en die schakelaar monteren op je stuur oid. Kun je zelf electronisch bepalen of je wilt choken of niet.

Dit kan natuurlijk alleen als "hij" vind dat het koud genoeg is, er zit d8 ik een bimetaaltje in (zoals eerder vermeld) en als je je choke op je accu zet hoort hij hem aan te trekken.
 
het werkt helemaal niet met een bimetaaltje hoor voor zover ik weet,

het is gewoon een motortje die dat koperen busje heel langzaam naar beneden duwt zodra er stroom op komt te staan. dus vlgens mij choked ie altijd even lang tenminste ik heb hem een keer op e accu gezet en toen was ie na 3 min ofzow helemaal uit
 
Back
Top