Hoe werkt de krukas

syncese

Member
Ik vraag mij dus af. Waarom draait het wiel niet meteen als de motor draait. Ik bedoel. De cilinder is meteen aan het pompen als ik de motor aanzet. De krukas draait dus ook. Maar waarom rijd ie dan pas als ik gas geef? Ben benieuwd.
 
Advertisement - register to remove this

jouw vraag heeft niks met de krukas te maken..

maarrr ik ga je stap voor stap uitleggen hoe het werkt
1) de zuiger gaat op en neer, deze beweging wordt omgezet in een roterende beweging via de drijfstang naar de krukas
2) een uiteinde van de krukas (links vanaf boven gezien), zit de variomaat
3) bij deze variomaat zit een riem die gaat naar de achterkoppeling
4) in deze koppeling zitten 3 segmenten die worden tegengehouden door trekveertjes
5) als een bepaald toerental is gehaald van de koppeling, gaan de segmenten naar buiten die dan tegen een koppelingsbel komen
6) deze bel is direct of met een reductievertanding op je achterwiel
--hierdoor moet je iets gas geven voordat je vooruit gaat--

dit is even snel in een notendop
 
De basis was mij redelijk bekend inmiddels, maar de drukveer en trekveertjes was mij nog onbekend (hoewel ik even gespiekt heb toen ik ergens torque spring voorbij zag komen op dit forum). Dit kwam ook deels voort uit de discussie over tuning uit mijn rommel topic. Door deze vraag heb ik weer iets geleerd en ben daar blij mee.

Wat het voor mij interessant maakt, is een voorbij gevlogen gedachte over een rollerbank werking. Dit bracht mij bij de vraag hoe verhoudingen staan en wat je dan met alles kunt doen. Ik ben van het type "Lean approach" en dan is het langzaam trial and error. In mijn hoofd maak ik dan een blauwdruk en koppel daar een curve aan op basis van x gegevens.

Later een keer goed uitzoeken hoe het zit met de rollen, veren en drukveer (maar voor nu geen prioriteit en eerst de basis van het blokje doen met de kapotte BTC). Edit: Ik zit nu ineens na te denken over de snaarspanner...
 
De basis was mij redelijk bekend inmiddels, maar de drukveer en trekveertjes was mij nog onbekend (hoewel ik even gespiekt heb toen ik ergens torque spring voorbij zag komen op dit forum). Dit kwam ook deels voort uit de discussie over tuning uit mijn rommel topic. Door deze vraag heb ik weer iets geleerd en ben daar blij mee.

Wat het voor mij interessant maakt, is een voorbij gevlogen gedachte over een rollerbank werking. Dit bracht mij bij de vraag hoe verhoudingen staan en wat je dan met alles kunt doen. Ik ben van het type "Lean approach" en dan is het langzaam trial and error. In mijn hoofd maak ik dan een blauwdruk en koppel daar een curve aan op basis van x gegevens.

Op een rollerbank of testbank kun je ook testen met een tandriem ipv je normale overbrenging. Dan zie je waar je setup het hoogste vermogen heeft en kun je daar op verder borduren. Tenminste als je het zo bedoeld dan he.
 
HP is op het wiel en BHP is op de riem dus. Je zou dus meten op de tanden bij BHP. Zoals op een as van een auto.

Edit, nee... je meet op de riem bij BHP. Je moet immers de variateur meting doen i.v.m. het samendrukken en omhoog brengen van de snaar. Klinkt meer logisch nu ik het zo bedenk.
 
Last edited:
Ik vraag mij dus af. Waarom draait het wiel niet meteen als de motor draait. Ik bedoel. De cilinder is meteen aan het pompen als ik de motor aanzet. De krukas draait dus ook. Maar waarom rijd ie dan pas als ik gas geef? Ben benieuwd.


Heeft met je koppeling te maken.. Bij lage toeren als de motor maakt bij stationair is dat niet genoeg om de koppeling te laten koppelen aan het koppelings huis..

Als je meer gas geeft gaat de koppeling ook harder draaien en dan koppelt hij wel aan het koppelingshuis, en zo maakt die een verbinding met het achterwiel.
 
Heeft met je koppeling te maken.. Bij lage toeren als de motor maakt bij stationair is dat niet genoeg om de koppeling te laten koppelen aan het koppelings huis..

Als je meer gas geeft gaat de koppeling ook harder draaien en dan koppelt hij wel aan het koppelingshuis, en zo maakt die een verbinding met het achterwiel.
Dank je wel voor het antwoord
 
Back
Top