Hoe weet ik of ik de schokdemper(s) moet vervangen?

Zoals de titel zegt. Hoe weet ik dat? Hoe kan ik dit testen?

Ik heb wel laatst mijn achter band moeten vervangen, vanwege slijtage. Maar voorband was nog goed. (logisch, lijkt me want op de achterband zit meer gewicht) of zegt dit wel iets over m'n schokdemper?

(Vespa LX 50, 12k km)
 
Advertisement - register to remove this

Je kan je achterschokdemper zeker testen, als je snel een hobbel neemt hoor je niet te stuiteren, wanneer je demper dat wel doet moet je kijken of ie lekt (originele demper), zo ja dan is ie aan vervanging toe.

Voor kan je testen door je voorrem in te drukken en dan je stuur naar voor en achter te duwen, als je daarmee stopt moet ie ook echt stoppen, als ie lek is stuitert hij ook door.

Dus bij beide heb je eigenlijk het minimale demping en stuiter je enorm als je op een hobbel rijdt en dat merk je als je rijdt.

Dus mijn advies, rijdt 1x hard over een drempel en kijk of je door hobbelt, zo ja is je schokbreker lek. Kan vaak achter zijn, voor gaat niet zo snel lek bij Vespa LX en S. Vespa Sprint en Primavera wel ;) (kwaaltje)
 
Hoe weet ik of ik de schokdemper(s) moet vervangen?

1. Dat hij echt zwaar verroest is.
2. De demper lek je en je duidelijk ziet dat er olie eruit gedruk word dat op de glijstang blijft zitten.
3. Je merkt onder het rijden dat de demping weg is ( alsof je op een natte krant zit)
4. Je kan het ook merken als je achterwiel minder grip heeft en de neiging heeft om weg te lopen (merk je vooral op nat weg dek)
5. Als die met een tweede persoon wel heel erg makkelijk inzakt en bij afstappen heel sloom omhoog komt.
6. Kan ook zijn als de demper krom is.
7. Krassen op de glijstang.
8. Lekkage. Dan is de demping ook weg.
9. Als de montage demper bussen gescheurd en uitgedroogd zijn.
 
Net als bij een auto. Gewoon ouderwets druk op zetten en kijken hoe die terug veert.

Blijft die stuiteren is die op en/of lek. Hydroliek lek.

En zeker niet zoals @Giodam zegt, over een drempel heen en kijken of die door hobbelt. Je wil niet weten hoe het voelt om zonder demping te rijden. Je word gelanceerd over die drempel!!
 
Last edited:
@handigeharry91
Ik snap je vraag en dat je wil weten hoe je dit kan testen.
Maar waarom al deze moeite ?
Een nieuwe schokdemper heb je al vanaf 3 tientjes.
Waarom de veiligheid van jezelf, de passagier en medeweggebruikers in de waagschaal stellen ?
Mijn advies:
Vervang gewoon de schokbreker en rij veilig...!!!
 
@handigeharry91
Ik snap je vraag en dat je wil weten hoe je dit kan testen.
Maar waarom al deze moeite ?
Een nieuwe schokdemper heb je al vanaf 3 tientjes.
Waarom de veiligheid van jezelf, de passagier en medeweggebruikers in de waagschaal stellen ?
Mijn advies:
Vervang gewoon de schokbreker en rij veilig...!!!
Niet iedereen heeft"ff" 3 tientjes liggen. Ik ook niet!

Daarom waarschijnlijk zijn vraag.
 
Ik heb niets kunnen merken. Dat er iets zou kunnen mankeren. Nu heb ik natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal (Ik heb weleens naast een andere lx geparkeerd, om te vergelijken, zag geen verschil, maar dat wil miss ook niet veel zeggen).
 
Niet iedereen heeft"ff" 3 tientjes liggen. Ik ook niet!

Daarom waarschijnlijk zijn vraag.

Niet om aan te vallen of zo.. Waarom rijd je dan een scooter als je uberhaupt al geen geld hebt. Een scooter kost je nou eenmaal geld aan onderhoud..
En die kan je niet gaan uitstellen omdat jij die 30 tientjes niet hebt.. En waar wil je dat de benzine van betalen? Neem aan dat je die ook niet gratis krijgt van de benzine pomp.. In zo`n situatie lijkt mij een fiets dan veel goedkoper.
 
Niet om aan te vallen of zo.. Waarom rijd je dan een scooter als je uberhaupt al geen geld hebt. Een scooter kost je nou eenmaal geld aan onderhoud..
En die kan je niet gaan uitstellen omdat jij die 30 tientjes niet hebt.. En waar wil je dat de benzine van betalen? Neem aan dat je die ook niet gratis krijgt van de benzine pomp.. In zo`n situatie lijkt mij een fiets dan veel goedkoper.

En Vespa is ook niet de goedkoopste model :p
 
Niet om aan te vallen of zo.. Waarom rijd je dan een scooter als je uberhaupt al geen geld hebt. Een scooter kost je nou eenmaal geld aan onderhoud..
En die kan je niet gaan uitstellen omdat jij die 30 tientjes niet hebt.. En waar wil je dat de benzine van betalen? Neem aan dat je die ook niet gratis krijgt van de benzine pomp.. In zo`n situatie lijkt mij een fiets dan veel goedkoper.

@eurokit,

Da's wel erg breed uitgekleed.
De tijd dat ik me aangevallen voel is voorbij.

Maar goed, schijnaar weet jij beter hoe ik mijn geld moet spenderen dus help me maar aan een miljoen! ;)

Reden dat ik een scooter heb is dat ik slecht ter been ben dus van a naar b met de scooter is mijn een enige optie. Buiten het ov om.

Dus ik vind je stukje tekst niet echt passend.
Als ik fiets krijg ik na 5 minuten al mega pijn aan mijn benen en speelt mijn copd parten .

Dus fietsen is geen optie!

En daarbij niemand hoeft uit te leggen wat die met zijn beetje geld moet doen.

En geloof me, mensen die ik ken hebben erg hun best gedaan om een scooter bij elkaar sparen. Ondanks minimum inkomen zoals ik.

Hebben we eindelijk een brommer en dan zeg jij eingelijk dat ze geen scooter moeten rijden als je geen "3 tientjes" daarnaast op zak hebben. Want fietsen zou goedkoper zijn.

Ik kom uit een wat oudere generatie ben 43, suiker patiënt, nieren naar de kloten, slokdarm aandoening, copd en nog meer. Maar dat houd ik privé.

Fietsen is geen optie dus!

Ik wou dat ik 30 euro per dag had.

Zo zie je maar @eurokit, dat niet iedereen 3 "tientjes" heeft liggen maar wel na pijn en moeite en scooter hebben kunnen kopen.

Ik vind het ook helemaal niet erg dat je dit plaatst alleen moest ik wel ff terug reageren want elk mens heeft zijn eigen situaties. Hoe kut dat soms kan zijn.

En ik snap het moraal van je verhaal wel , gaat helemaal niet om 3"tientjes" maar soms zit het toch net ff iets anders.

Er bestaat ook zoiets als" sparen"!

Gr Manuel
 
@eurokit,

Da's wel erg breed uitgekleed.
De tijd dat ik me aangevallen voel is voorbij.

Maar goed, schijnaar weet jij beter hoe ik mijn geld moet spenderen dus help me maar aan een miljoen! ;)

Reden dat ik een scooter heb is dat ik slecht ter been ben dus van a naar b met de scooter is mijn een enige optie. Buiten het ov om.

Dus ik vind je stukje tekst niet echt passend.
Als ik fiets krijg ik na 5 minuten al mega pijn aan mijn benen en speelt mijn copd parten .

Dus fietsen is geen optie!

En daarbij niemand hoeft uit te leggen wat die met zijn beetje geld moet doen.

En geloof me, mensen die ik ken hebben erg hun best gedaan om een scooter bij elkaar sparen. Ondanks minimum inkomen zoals ik.

Hebben we eindelijk een brommer en dan zeg jij eingelijk dat ze geen scooter moeten rijden als je geen "3 tientjes" daarnaast op zak hebben. Want fietsen zou goedkoper zijn.

Ik kom uit een wat oudere generatie ben 43, suiker patiënt, nieren naar de kloten, slokdarm aandoening, copd en nog meer. Maar dat houd ik privé.

Fietsen is geen optie dus!

Ik wou dat ik 30 euro per dag had.

Zo zie je maar @eurokit, dat niet iedereen 3 "tientjes" heeft liggen maar wel na pijn en moeite en scooter hebben kunnen kopen.

Ik vind het ook helemaal niet erg dat je dit plaatst alleen moest ik wel ff terug reageren want elk mens heeft zijn eigen situaties. Hoe kut dat soms kan zijn.

En ik snap het moraal van je verhaal wel , gaat helemaal niet om 3"tientjes" maar soms zit het toch net ff iets anders.

Er bestaat ook zoiets als" sparen"!

Gr Manuel

Ik vind dit erg voor jou, dit wisten wij niet. Maar @eurokit heeft wel gelijk vind ik, als je geen geld hebt om een scooter te onderhouden moet je er ook geen kopen! Alles kan je kopen, onderhouden is moeilijker.
Als je moeilijk ter been bent en je hebt geen financiën om een duurdere scooter te kopen.. moet je dat niet doen.. je koopt een scooter die makkelijk en goedkoop te onderhouden is om makkelijke kilometers te maken ;)
--

IK als toen '16-jarige' verdiende ook niet meer dan 200 euro met een horeca baantje naast school en stage.. daarmee heb ik een Piaggio Zip uit 2008 met 20dkm mee gekocht.. die had ik met mijn niet ervaren kop helemaal opgeknapt en verkocht (Ik had toen hartritmestoornissen, gezondheid ging achteruit) heb ik flink geld voor gevangen en verschillende Vespa's gekocht en verkocht.. ik kan nu veel zelf daardoor.. Dus ondanks veel complicaties toch een scooter gekocht.. ik moet ook bijna elke euro omdraaien.. benzine en verzekering betalen.
mijn levensverhaal :p

Maar we dwalen veelste veel af..

Laten we gewoon mensen helpen met problemen AUB en niet gaan zeiken tegen elkaar.
 
Last edited:
Ik hou het beperkt. Ik ga niet in discussie.

Ieder zijn mening al vind ik wel dat als je de persoonlijke situaties niet kent van mensen ze ook echt niet kent!

Ik bedoel ECHT niet kent, het gemakkelijker oordelen is.

Elk mens heeft zijn "kraak" moment waarop er knopen moeten worden doorgehakt.

Onder houd stelt voor mijn niet veel voor. Maar dat terzijde.

Voor de boel weer uit de hand loopt zal ik het met een lach nemen.

Wat 1 zin bij mensen los kan maken!!
Beetje jammer wel, want hier heeft de TS niets aan.
 
Back
Top