Gbotman
Member
Beste forumleden,
Ik zat even te denken over het volgende: Mijn Piaggio zip I-get (injectie) beschikt volgens mij alleen over een TPS sensor en een krukassensor die pulsen genereert op basis van de nok (of meerdere nokken bij de Piaggio iget modellen) op het vliegwiel (die dus met dezelfde snelheid draait als de krukas). Daarnaast kon ik de barometrische druk uitlezen via de OBD2-poort, maar deze lijkt statisch en wordt volgens mij daarom alleen maar gebruikt om het mengsel (lucht/brandstof) aan te passen op basis van de omgeving. De scooter beschikt volgens mij niet over een MAP sensor, waardoor de ECU dus niet weet of er onderdruk wordt getrokken en hij dus in de inlaatslag zit.
Bij het 2 takt zou de krukassensor voldoende zijn, elke keer dat de zuiger naar beneden gaat moet er brandstof worden in gespoten, maar bij een 4 takt lijkt mij dit niet voldoende. De injector zou natuulijk alleen maar moeten inspuiten in de inlaatslag. Bij een carburateur maakt dit natuurlijk niet uit, deze vonkt volgens mij gewoon 2 keer tijdens het ontbrandingsproces.
Mijn vraag luidt daarom als volgt: Hoe weet de ECU in welk slag van het proces hij zit.
In principe zou dit heel makkelijk zijn door i.p.v een krukassensor een sensor op de nokkenas te hebben, sinds deze 1 omwenteling maakt wanneer de krukas 2 omwentelingen maakt. Het lijkt mij ook niet dat het vliegviel via een vertanding op de krukas zit. Zie ik een sensor over het hoofd of is er een andere manier om dit te bepalen?
En zou iemand mij uit kunnen leggen wat het voordeel is van meerdere nokken op een vliegwiel? Is dit alleen maar om de snelheid nauwkeuriger te kunnen bepalen of zit hier een andere reden achter?
Groeten Guus
Ik zat even te denken over het volgende: Mijn Piaggio zip I-get (injectie) beschikt volgens mij alleen over een TPS sensor en een krukassensor die pulsen genereert op basis van de nok (of meerdere nokken bij de Piaggio iget modellen) op het vliegwiel (die dus met dezelfde snelheid draait als de krukas). Daarnaast kon ik de barometrische druk uitlezen via de OBD2-poort, maar deze lijkt statisch en wordt volgens mij daarom alleen maar gebruikt om het mengsel (lucht/brandstof) aan te passen op basis van de omgeving. De scooter beschikt volgens mij niet over een MAP sensor, waardoor de ECU dus niet weet of er onderdruk wordt getrokken en hij dus in de inlaatslag zit.
Bij het 2 takt zou de krukassensor voldoende zijn, elke keer dat de zuiger naar beneden gaat moet er brandstof worden in gespoten, maar bij een 4 takt lijkt mij dit niet voldoende. De injector zou natuulijk alleen maar moeten inspuiten in de inlaatslag. Bij een carburateur maakt dit natuurlijk niet uit, deze vonkt volgens mij gewoon 2 keer tijdens het ontbrandingsproces.
Mijn vraag luidt daarom als volgt: Hoe weet de ECU in welk slag van het proces hij zit.
In principe zou dit heel makkelijk zijn door i.p.v een krukassensor een sensor op de nokkenas te hebben, sinds deze 1 omwenteling maakt wanneer de krukas 2 omwentelingen maakt. Het lijkt mij ook niet dat het vliegviel via een vertanding op de krukas zit. Zie ik een sensor over het hoofd of is er een andere manier om dit te bepalen?
En zou iemand mij uit kunnen leggen wat het voordeel is van meerdere nokken op een vliegwiel? Is dit alleen maar om de snelheid nauwkeuriger te kunnen bepalen of zit hier een andere reden achter?
Groeten Guus