Hoe warm mag een lc scooter worden.

Aidan384838

Well-Known Member
Oke ik weet dat hier al topics over zijn.
Maar iedereen zegt wat anders.
Hoe warm mag een lc cilinder nou echt worden.
Bij mij gaat het om een top performance 50 cc snel. Van een aerox.
Ik heb sinds kort een toerenteller met temperatuurmeter. Van een vriend nu werkt die meter helemaal prima. Alleen merk ik dat dat die soms wel richting de 90 graden gaat. Is dit normaal?
Dit heb ik al gedaan.
Radiateur schoongemaakt vanbuiten en binnen. Koelslangen schoongemaakt. Waren niet eens vies Radiateur ook niet echt.
Is 90 graden normaal?
Hij zit meestal tussen de 70 en 83 graden.
Of is dit te warm.
Ja ik weet voor beste prestaties tussen de 50 en 60 graden maar ik was gewoon benieuwd.
 
Advertisement - register to remove this

Cilinder word zeker wel heter/warmer dan dat...
Als de vloeistof een temperatuur bereikt heeft van 86 ℃ zal de thermostaat volledig open (gaan) staan waardoor de cilinder/kop/pet voldoende gekoeld wordt. Let wel! Ook de rijwind speelt een kleine rol in deze.
Dus is 90 ℃ helemaal niet zo vreemd voor een relatief standaard scooter.
Even uitgaande van de standaard (49,3 cc) Minarelli motorblokken!

Ja ik weet voor beste prestaties tussen de 50 en 60 graden maar ik was gewoon benieuwd.

Nee, dit is in het geheel niet juist!
 
Last edited:
is de cilinder 90 graden of de koelvoeistof?
koelvloeistof temp van 90 zal zeker geen uitzondering zijn..
de cilinder word wel wat heter gok ik.
Koelvloeistof zelf.
Cilinder word zeker wel heter/warmer dan dat...
Als de vloeistof een temperatuur bereikt heeft van 86 ℃ zal de thermostaat volledig open (gaan) staan waardoor de cilinder/kop/pet voldoende gekoeld wordt. Let wel! Ook de rijwind speelt een kleine rol in deze.
Dus is 90 ℃ helemaal niet zo vreemd voor een relatief standaard scooter.
Even uitgaande van de standaard (49,3 cc) Minarelli motorblokken!



Nee, dit is in het geheel niet juist!
Het is een top performance loopt ook best wel hard. Ik heb de thermostaat er uit gelaten aangezien ik andere cilinderkop heb.
Maar bedankt scheelt me een hoop stress ik dacht echt dat t slecht was voor een scooter.
 
Minarelli/Aerox zonder een thermostaat in de kop kan leiden tot een kapotte koppakking.
Meestal gebeurt dit vaak in de koudere periode van het jaar.
Het is dus verstandig om de standaard kop (mits heel) weer terug te plaatsen en ook de thermostaat weer aan te sluiten.
 
Betreft Koelvloeistof is er een optie als je denkt dat de Motor te warm word .
Er is Koelvloeistof op de Markt die vaak word toegepast in Oldtimer`s / Auto`s bij Motoren die door diverse redenen te warm worden , bijv dat een Radiator niet 100 % Functioneert , of koel kanalen dicht geslipt zijn , of bijv een oude Triumph die in Californie rondrijd.
Deze Koelvloeistof word minder snel warm / minder warm .
Te verkrijgen bij de betere Auto Materialen Speciaalzaak.
 
Hij zit meestal tussen de 70 en 83 graden.

Hier is eigenlijk niks mis mee, maar zonder thermostaat duurt het wel langer voordat de cilinder op bedrijfstemperatuur is.
Qua vloeistof maakt het niet zo veel uit wat je erin doet, raad alleen sterk af om lapmiddelen te gaan gebruiken waar dit in het geheel niet nodig is.
Je hebt immers alles schoongemaakt, opnieuw gevuld en ontlucht!

Niet om broeder Brute-force af te vallen, maar zijn suggestie kan altijd nog!

Ik zou het gewoon weer origineel maken...
Hiermee bedoel ik de kop, plus een/de thermostaat.

Om te controleren dat de thermo goed functioneert, zie bestandjes hieronder:

thermostaat aerox.png

thermostaat aerox 2.png
 
Minarelli/Aerox zonder een thermostaat in de kop kan leiden tot een kapotte koppakking.
Meestal gebeurt dit vaak in de koudere periode van het jaar.
Het is dus verstandig om de standaard kop (mits heel) weer terug te plaatsen en ook de thermostaat weer aan te sluiten.
Hoe zou daar een pakking kapot van kunnen gaan.
Betreft Koelvloeistof is er een optie als je denkt dat de Motor te warm word .
Er is Koelvloeistof op de Markt die vaak word toegepast in Oldtimer`s / Auto`s bij Motoren die door diverse redenen te warm worden , bijv dat een Radiator niet 100 % Functioneert , of koel kanalen dicht geslipt zijn , of bijv een oude Triumph die in Californie rondrijd.
Deze Koelvloeistof word minder snel warm / minder warm .
Te verkrijgen bij de betere Auto Materialen Speciaalzaak.
Zal ik eens voor kijken.
Hier is eigenlijk niks mis mee, maar zonder thermostaat duurt het wel langer voordat de cilinder op bedrijfstemperatuur is.
Qua vloeistof maakt het niet zo veel uit wat je erin doet, raad alleen sterk af om lapmiddelen te gaan gebruiken waar dit in het geheel niet nodig is.
Je hebt immers alles schoongemaakt, opnieuw gevuld en ontlucht!

Niet om broeder Brute-force af te vallen, maar zijn suggestie kan altijd nog!

Ik zou het gewoon weer origineel maken...
Hiermee bedoel ik de kop, plus een/de thermostaat.

Om te controleren dat de thermo goed functioneert, zie bestandjes hieronder:

View attachment 66625

View attachment 66626
Volgensmij past de thermostaat ook in deze kop aangezien ik daar aansluitingen voor zie.
 
Hoe zou daar een pakking kapot van kunnen gaan.

Het is een vrij onbekend fenomeen, maar dat het gebeurt is een feit!
Vroeger op Scooterfreaks en Scooterpower kwam dit met regelmaat ten sprake hoe dit nou mogelijk is.
Wellicht staat er hier ook nog wat van de aloude member Melf 50 die er best aandacht aan besteed heeft.

Het hele fijne ervan weet ik ook niet, ikzelf rijdt al jaren op een Rox (2002) waarbij alle originele delen aanwezig zijn en ook werken.
Met regelmatig onderhoud plegen gaat zo'n type blok (mits niet teveel opgevoerd) erg lang mee kan ik je verklappen.
Inmiddels wel het e.e.a. vervangen vanwege slijtage met ook weer originele Minarelli parts.
Motorblok zelf had al ruim 60.000 km gelopen/gereden...

Tegenwoordig rijdt ik er niet veel meer op maar dat Roxie is nog steeds in topconditie na 20 jaar.
Helaas geen Limited Edition variant maar wel voorzien van originele kappen met de bijbehorende stickers.
Kost tegenwoordig ook een godsvermogen zag ik ergens voorbij komen...

:rolleyes:, dwaal weer af zie ik. @ TS, het is meer bedoeld om toch voorzichtig te zijn met zomaar onderdelen achterwege te laten binnen een systeem.
Wat jij er verder mee doet is jouw keuze uiteraard ;). Het is zeker geen verplichting!
 
Het is een vrij onbekend fenomeen, maar dat het gebeurt is een feit!
Vroeger op Scooterfreaks en Scooterpower kwam dit met regelmaat ten sprake hoe dit nou mogelijk is.
Wellicht staat er hier ook nog wat van de aloude member Melf 50 die er best aandacht aan besteed heeft.

Het hele fijne ervan weet ik ook niet, ikzelf rijdt al jaren op een Rox (2002) waarbij alle originele delen aanwezig zijn en ook werken.
Met regelmatig onderhoud plegen gaat zo'n type blok (mits niet teveel opgevoerd) erg lang mee kan ik je verklappen.
Inmiddels wel het e.e.a. vervangen vanwege slijtage met ook weer originele Minarelli parts.
Motorblok zelf had al ruim 60.000 km gelopen/gereden...

Tegenwoordig rijdt ik er niet veel meer op maar dat Roxie is nog steeds in topconditie na 20 jaar.
Helaas geen Limited Edition variant maar wel voorzien van originele kappen met de bijbehorende stickers.
Kost tegenwoordig ook een godsvermogen zag ik ergens voorbij komen...

:rolleyes:, dwaal weer af zie ik. @ TS, het is meer bedoeld om toch voorzichtig te zijn met zomaar onderdelen achterwege te laten binnen een systeem.
Wat jij er verder mee doet is jouw keuze uiteraard ;). Het is zeker geen verplichting!
Ik snap zeker wat je bedoelt.
Mijne komt ook uit 2002.
Orginele kappen.
Zoals je zegt goed onderhoud is de sleutel.
Het enige bij mij is dat me kappen zwart zijn gespoten en eerst blauw waren.
 
Betreft Koelvloeistof is er een optie als je denkt dat de Motor te warm word .
Er is Koelvloeistof op de Markt die vaak word toegepast in Oldtimer`s / Auto`s bij Motoren die door diverse redenen te warm worden , bijv dat een Radiator niet 100 % Functioneert , of koel kanalen dicht geslipt zijn , of bijv een oude Triumph die in Californie rondrijd.
Deze Koelvloeistof word minder snel warm / minder warm .
Te verkrijgen bij de betere Auto Materialen Speciaalzaak.
Topic is 2 maanden oud dus ik denk dat het nog wel mag.
Ik heb een beetje rondgestruind maar kan er weinig over vinden, hebje misschien een link? Of merk/naam van zo'n koelvloeistof?
 
vloeistofkoelsystemen zijn vaak gesloten (wel met een overdrukklep of -dop) wat het eigenlijk een soort snelkookpan maakt: de vloeistof gaat nog niet koken omdat deze onder druk wordt gehouden en dat blijft zo tot zelfs boven de 100 graden.
in moderne auto's met elektronisch geregelde thermostaat gaat de kvs-temperatuur wel naar 130 graden zonder problemen, mits men rustig rijdt is de motor dan het zuinigst. als je dan het gas intrapt gaat de thermostaat acuut verder open en wordt er afgekoeld naar liefst 90 graden: een motor levert dan (veilig) het meeste vermogen. ik weet dan niks van LC scooters, maar 90 graden zou ik niet bang van worden.
afhankelijk van het circuit kan een weggelaten thermostaat ook het verkeerde effect hebben, die hogere temperatuur en ik heb beide effecten meegemaakt in auto's: de een werd 's winters niet warm, de ander (in Australië) kookte 's zomers over terwijl ik er ècht heel rustig mee reed.
 
afhankelijk van het circuit kan een weggelaten thermostaat ook het verkeerde effect hebben,
Klopt helemaal , dan zit er aan de thermostaat een klep die als de motor koud is een kanaal afsluit , naar de radiateur . Dat opent als de thermostaat open gaat en het inwendige kanaal sluit.
En zo de motor en kachel sneller op temp brengt. Weglaten van deze thermostaat , geeft dan een averechts effect omdat de waterstroom dan deels inwendig in de motor gaat circuleren en te heet wordt. Vroeger een auto union (dkw f12) gehad met thermo syphon koeling gehad , zonder waterpomp , deze circuleerde omdat het warme water opsteeg en zo een natuurlijke circulatie had ,werd ook erg warm , en de radiateur dop was hierin ook een belangrijk onderdeel.
 
Back
Top