Hoe snel gaat mijn Peugeot Zenith straks?

bpmars

Member
Hallo allemaal,

Mogelijk hebben jullie mij wel eens eerder zien posten. Ik heb een oude Peugeot Zenith snor-versie en daar moet nog al eens wat aan gebeuren... Nu is een tijd terug weer iets vreemds mee gebeurt en heb ik, samen met een maat, besloten om de cilinder en uitlaat te vervangen.
Het is namelijk van origine een snor-versie maar gezien de nieuwe wetgeving heb ik deze overgezet op een geel kenteken. Dit ging vrij makkelijk. Prop eruit, vario-plaat eruit etc. etc... Probleem was alleen, dat ie alsmaar daalde in topsnelheid. Uiteindelijk reed ik na een week nog maar 37. Als ik met de kleinste helling moest wegrijden, leek ie wel te verzuipen. Uitlaat liep helemaal vol met smurrie.

Nu hebben wij de volgende onderdelen besteld:

  • Cilinder Polini 50cc Peugeot Verticaal Luchtgekoeld
  • Uitlaat Yasuni Eco voor Peugeot verticaal

Nu vraag ik mij af, gaat hij straks niet als een raket en rijdt mijn beestje zodalijk niet tegen de 80? En zo ja, hoe krijg ik deze terug naar +/- 55-59 km/h?

Ik hoop dat jullie het kunnen vertellen!
 
Advertisement - register to remove this

Hallo.
Het eerste deel vind ik maar een vaag verhaal. Je hebt de begrenzers verwijderd, niks afgesteld en toen ging je snelheid steeds meer omlaag.
Oke.

Deel 2.
Je hebt een 50cc en een Yasuni uitlaat besteld en vraagt je af of je 80/90 gaat en hoe je dat op 55 krijgt.
Optie is dan een begrenzer aansluiten op de bobine.
 
Hallo.
Het eerste deel vind ik maar een vaag verhaal. Je hebt wat onderdelen vervangen, niks afgesteld en toen ging je snelheid steeds meer omlaag.
Oke.

Deel 2.
Je hebt een 50cc en een Yasuni uitlaat besteld en vraagt je af of je 80/90 gaat en hoe je dat op 55 krijgt.
Optie is dan een begrenzer aansluiten op de bobine.
Hoi AGM Retro GT Beun,

Mogelijk had ik het verder toe kunnen lichten maar ik we zijn wel flink bezig geweest met afstellen. Verder zitten er rollen van 7 gram in en een sproeier 66. Ik heb er wel een maand of 3 mee gereden en dingen getest. Begrijp me niet verkeerd, beestje is oud, ik ben niet de 1e eigenaar dus we zijn ook vreemde dingen tegengekomen zoals een luchtfilter wat niet goed dichtdraaide etc....

Mijn vraag luid meer; is de kans aanwezig dat ie met genoemde cilinder en uitlaat niet veel te hard rijdt, harder dan de bedoeling. :)
Is een begrenzer op de bobine niet iets waar officieren een mening over hebben?
 
Wat men niet ziet, zal men ook niet storen. Afhankelijk van welke begrenzer je haalt kun je deze gewoon wegwerken en niet int zicht op de kabels aansluiten en de kabelboom deels opnieuw inwikkelen/tapen.
Kans is vrij groot dat hij daarmee te hard loopt ja.
Ik ken de uitlaat niet, maar als er geen begrenzingen in zitten dan zal je wss wel de 65+ km/h gaan halen.
 
Hoi AGM Retro GT Beun,

Mogelijk had ik het verder toe kunnen lichten maar ik we zijn wel flink bezig geweest met afstellen. Verder zitten er rollen van 7 gram in en een sproeier 66. Ik heb er wel een maand of 3 mee gereden en dingen getest. Begrijp me niet verkeerd, beestje is oud, ik ben niet de 1e eigenaar dus we zijn ook vreemde dingen tegengekomen zoals een luchtfilter wat niet goed dichtdraaide etc....

Mijn vraag luid meer; is de kans aanwezig dat ie met genoemde cilinder en uitlaat niet veel te hard rijdt, harder dan de bedoeling. :)
Is een begrenzer op de bobine niet iets waar officieren een mening over hebben?
Met snor vertanding zal hij zowiezo geen 80 gaan lopen.
 
Wat men niet ziet, zal men ook niet storen. Afhankelijk van welke begrenzer je haalt kun je deze gewoon wegwerken en niet int zicht op de kabels aansluiten en de kabelboom deels opnieuw inwikkelen/tapen.
Kans is vrij groot dat hij daarmee te hard loopt ja.
Ik ken de uitlaat niet, maar als er geen begrenzingen in zitten dan zal je wss wel de 65+ km/h gaan halen.
Allright, thanks voor het meedenken! Dat is nog een gedachte haha. De uitlaat heeft wel begrenzingen, die laat ik er voor nu op.
Hou mijn hart vast, wil hem liever niet te veel afknijpen, is voor mijn gevoel ook niet goed...
Post automatically merged:

Met snor vertanding zal hij zowiezo geen 80 gaan lopen.
Die zit er nog op! Is dat misschien wat ik hoor piepen/schuren als ik toch eens 40+ km/h rij?
 
Als de uitlaat begrenst is zal t allemaal wss wel meevallen qua topsnelheid.
Dan knikker je die varioplaat er weer in. Of maak je gebruik van een varioring voor de keuring.
Na montage weten we 't hopelijk allemaal dan.
Ben ook wel benieuwd of deze vrij oude scooter door de keuring komt.
Als alles werkt, geen speling opt balhoofd en geen doorgeroeste troep dan zal 't vast goed komen.:smirkcat::smiley:
 
Als de uitlaat begrenst is zal t allemaal wss wel meevallen qua topsnelheid.
Dan knikker je die varioplaat er weer in. Of maak je gebruik van een varioring voor de keuring.
Na montage weten we 't hopelijk allemaal dan.
Ben ook wel benieuwd of deze vrij oude scooter door de keuring komt.
Als alles werkt, geen speling opt balhoofd en geen doorgeroeste troep dan zal 't vast goed komen.:smirkcat::smiley:
Hij is al gekeurd, afgelopen zomer! Zonder problemen door de keuring gekomen met een goeie 20k op de teller haha. Zelfs de keurmeester was medium impressed. Ik rij er een goeie 250 km in de week mee, van februari tot en met oktober ongeveer.
Ik heb hem op de oude cilinder door de keuring gekregen. Volledig onbegrensd ging hij onderweg naar de RDW nog wel 52 op de GPS maar dit bleef maar inzakken. Geen druk meer uit de uitlaat bij gas geven ook...

Vandaar de vervanging/reparatie :)
 
Oh zo.
Ja als jij zegt dat de uitlaat begrensd is dan zou die in theorie met de varioplaat erin niet meer dan 55 moeten rijden.
Waarom heb je overigens dan niet gewoon een standaard uitlaat of een sito plus besteld, dan weet je het zeker.
Ik zelf kan zo 123 nergens vinden dat die Yasuni Eco uitlaat begrensd is.
 
Oh zo.
Ja als jij zegt dat de uitlaat begrensd is dan zou die in theorie met de varioplaat erin niet meer dan 55 moeten rijden.
Waarom heb je overigens dan niet gewoon een standaard uitlaat of een sito plus besteld, dan weet je het zeker.
Ik zelf kan zo 123 nergens vinden dat die Yasuni Eco uitlaat begrensd is.
Tja, had inderdaad ook gekund maar ik vond deze ook wel mooi, lijkt ook erg op het origineel. En gezien de afstanden die ik rij, mag ie best wel een kilometer of 5 harder rijden, dat neem ik voor lief, maar niet te veel! Haha. Ik weet niet of ik een linkje mag plaatsen, maar dit is 'm.
 
Links mag uiteraard, maar hoe hard de uitlaat precies zal gaan is idd moeilijk te vertellen, maar een varioring kan altijd als t om een paar km gaat.

Zie op die site ook niks over een prop in de uitlaat.
Magoed kort door de bocht als hij(de uitlaat) begrensd is verwacht ik weinig problemen.
Niet begrensd ga je wss veel te hard. :laughing:
 
Links mag uiteraard, maar hoe hard de uitlaat precies zal gaan is idd moeilijk te vertellen, maar een varioring kan altijd als t om een paar km gaat.

Zie op die site ook niks over een prop in de uitlaat.
Magoed kort door de bocht als hij(de uitlaat) begrensd is verwacht ik weinig problemen.
Niet begrensd ga je wss veel te hard. :laughing:
Hahaha, ik ben benieuwd! Thanks voor het meedenken nogmaals! :)
 
Waarom ga je eerst onderdelen bestellen en dan pas bedenken dat je een standaard snelheid wil rijden? Had je beter een simpele DR50 kunnen bestellen en de rest houden zoals je nu hebt met hooguit brom vertanding...
Dat is zeker ook een gedachte, dat klopt. Ik heb eigenlijk niet op die manier gedacht... Wel aan een DR50 maar dacht met 250 km in de week dat Polini wellicht meer te bieden heeft.
 
Ja, ik weet zelf ook niet heel goed wat ik bedoel. Ben niet heel ervaren. Die scooter was origineel een snor, ge-erfd van mn schoonpa, jaren stil gestaan en heb 'm wel rijdend gekregen, en kon er goed mee naar werk tuffen maar daar bleef het wel bij.
Ik hoop eerlijk gezegd dat ik met zo'n Polini cilindertje ook nog een beetje lol kan hebben als ik naar werk rij, zonder dat ik gek te hard rij. Mijn gedachte was dat ik dat gemakkelijker met een Polini dan een DR of DMP kan. Ideaal zou die gewoon 55 rijden maar een paar kilometer meer durf ik voor lief te nemen.
 
Misschien met 250 Km / week , is een 4-takt misschien een beter optie , kan ook best leuk lopen , en nog zuinig ook .
He Brute,

Ik heb er over nagedacht maar ik wilde eigenlijk niet meer dan €350-€400 kwijt zijn aan de reparatie, danwel een andere scooter. Nu heb ik een barrel waarvan ik weet wat ik heb, als ik met dat zakgeldbedrag op marktplaats zoek, tref ik met mijn kennis en geluk een ander barrel met onbekende problemen haha...
 
Back
Top