hoe scooter band vervangen

Status
Not open for further replies.

speedyfight 1

Well-Known Member
hallo,

is het mogelijk om zelf een band van een scooter velg te verwisselen?
dus versleten band van velg en nieuwe band weer op velg.
is daar speciale techniek of gereedschap voor nodig?
alle hulp en info is welkom.

gr, speedyfight.
 
Advertisement - register to remove this

Mogelijk is het zeker,maar als je om te beginnen alleen maar fiets bandenlichters hebt word het wel lastig.
Waarom lopen klooien om een band te wisselen. Ff langs de scooterboer, is zo gefixt.
Voor die paar euro ga je die ellende toch niet opzoeken.
 
Last edited:
bankschroef doe ik ook wel , als het een niet al te mooie velg is kan het prima met de hand.

de band erop kan meestal wel met de hand alleen!

Om de band eraf te halen kun je de bankschroef gebruiken om de band van de velgrand af te drukken , aan beide kanten en dan met bandenlichters voor brommers/motoren de band eraf halen. Het is prima te doen , maar zoals ik al zei , met een minder mooie velg , nieuwe velgen zou het het niet zomaar bij doen.
 
@ d@ve,

waarom altijd naar de scooterboer rennen wanneer je dit misschien zelf kunt doen??
scheelt tijd , geld en is leerzaam.
en dus is dit geen geouwehoer zo als jij het noemt.
staat het je niet aan lees je het toch niet en reageer dan ook niet.
 
Nee, je kunt het niet zelf want je hebt geen bandenpers. Het scheelt geen tijd, goedkoper is het al helemaal niet want als jij je velg/lak naar de kloten helpt ben je waarschijnlijk meer kwijt als de paar euro die je even neer legt bij iemand met de juiste apparatuur. Als ik ergens het gereedschap niet voor heb, begin ik er niet aan of ik besteed het uit. M'n velg verknallen vind ik Persoonlijk niet zo leerzaam.
 
als je het nooit iets probeert zo als dit vraag ik mij toch helaas af wat je dan op een scooter forum zoekt?
ik stel hier vragen waar ik mee zit en ben gereid wat te leren van anderen.
daar is totaal niks verkeerds aan.
door schade en schande word je ook wijs.
 
bandenpers??

op een bandenapparaat zit een ding waarmee je de band eraf kan drukken , in feite doet die exact hetzelfde als dat je het in de bankschroef doet ,ik doe het ook zo omdat ik geen machine heb , met een zacht stuk hout erachter en je drukt de band keurig van de rand van de velg af! MAAR , ik doe dit niet graag met echt mooie velgen , het eraf drukken krijg je geen schade van , maar het eraf halen met bandenlichters vaak wel! er zijn overigens wel dingetjes voor om ertussen te stoppen zodat dit niet gebeurd...

Al met al moet je zelf een keuze maken , wil je dit? klooien met een band? alleen om het zelf te doen? Ik doe het soms wel omdat er bij mij in de buurt niks zit , en het bovendien zo 10 a 15 euro kost in de buurt om te laten doen , laat staan de tijd die ik kwijt ben dat dat gedaan word ,in die tussentijd kon ik allang de band gewisseld hebben , en heeft het me die kosten gescheeld ,en brandstof is ook niet gratis ..

keuze's ...

oh ja , een nieuwe band erom zetten op een mooie velg gaat meestal wel goed , die druk je er namelijk vaak met de blote hand gewoon om...
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top