Hoe schuin of recht mag een carb staan?

svenmans

Well-Known Member
Hallo allen,

Ik ben bezig met een volgende project; een rocket / next om te bouwen naar een LC. Een soort spitro zeg maar.
Zelf heb ik al enig wat ervaring met sleutelen aan scooters, natuurlijk kan ik nog bij leren, zoals ook met mijn volgende vraag.

Aangezien ik een aangepast subframe heb, ben ik genoodzaakt om te werken met een draaibare spruitstuk.
Omwille dit de eerste keer is dat ik met zo iets aan de slag ben, vroeg ik me af hoe maximaal je carbu schuin / recht mag staan?

In mijn geval staat mijn carbu bijna helemaal recht omhoog gericht. De vraag is kan dit kwaad? Wegens ik met het volgende probleem zit:
Het blok staat elke keer verzopen, elke keer ik het blok kijk staat de krukas te zwemmen in zijn benzine. Ook voor het starten geeft dit problemen op (als ik de benzine erin laat zitten), want zo moet ik elke keer met vol gas open een aantal vele keren kicken eenmaal het start.

Carbu heb ik helemaal uit gekuist, ook heb ik de vlotter + pen gecontroleerd en deze werkt naar behoren.
Alleen het stationair schroef zit nu helemaal ingedraaid om hem stationair te laten draaien, maar valt nog uit na een minuutje of 2 a 3.
Heeft dit nu allemaal te maken omwille de carbu zo recht staat dat de vlotter niet afsluit? Of ligt de oorzaak eerder aan een slechte carbu?

Setup is:
50cc DR
Ori krukas
Power 1 vario / 5gr rollen
2G koppeling / witte drukveer
Leovinci TT (voorlopig, komt terug een ori uitlaat onder denk ik)
17.5mm carbu, elektrische choke omgebouwd naar hand choke.
Sproeier 90 (momenteel)
Polini airboxfilter

Eenmaal rijdend merk ik enkel nog wat afstellingswerk ivm de sproeier. Het trekt mooi door tot zijn 60 en opeens houd hem in en blijft even op toeren hangen en kan ik enkel half gas nog verder rijden. Dit is kwestie van de sproeier af te regelen, alleen wil ik eerst het start (verzuip) probleem oplossen voordat ik hiermee verder aan de slag ga.
 

Attachments

  • IMG_20191011_200755.jpg
    IMG_20191011_200755.jpg
    224.7 KB · Views: 61
Advertisement - register to remove this

Volgens mij altijd zo recht/horizontaal mogelijk.
Dit i.v.m. de werking van de vlotter.

Zo'n vermoeden had ik dus ook. Maar wou toch even zeker zijn enof anderen hier ervaringen over hebben.
Want dan vraag ik me af wrm ze deze draaibare dmp spruitstuk verkopen waarbij de bocht een kleine hoek heeft zodat de carbu bijna staand rechtop staat.

Werken met een wig zou te gek worden denk ik met deze setup. (Het is ook niet de bedoeling dat het een sprinter ofzo word, maar een gwn street versie)
Wegens ik er niet snel vind voor een 17,5mm carbu spruitstuk op de wig.
De meeste inlaat sets of wig's spruitstukken zijn minimum vanaf 24mm.
 
Last edited:
Een gasschuif of een vlakschuif carb is geen valstroom carb.. Dus je kan die eerste 2 niet helemaal kantelen.. Anders loopt de benzine gewoon eruit..

Iets schuiner dan 90 graden moet mogelijk zijn.. Maar je moet niet het extreemste punt gaan opzoeken..
Dus dat word wat anders bedenken of een wig onder het spruitstuk maken ofzo.

Voor minarelli horizontaal heb je ook subframes die iets meer ruimte toe laten voor de carb een betere plek te geven, misschien kan je daar wat mee.
Of een subframe zelf lassen.
 
Een gasschuif of een vlakschuif carb is geen valstroom carb.. Dus je kan die eerste 2 niet helemaal kantelen.. Anders loopt de benzine gewoon eruit..

Iets schuiner dan 90 graden moet mogelijk zijn.. Maar je moet niet het extreemste punt gaan opzoeken..
Dus dat word wat anders bedenken of een wig onder het spruitstuk maken ofzo.

Voor minarelli horizontaal heb je ook subframes die iets meer ruimte toe laten voor de carb een betere plek te geven, misschien kan je daar wat mee.
Of een subframe zelf lassen.

Iets schuiner dan 90 graden? 90 graden is toch een recht hoek?
Mijn carbu staat nu op ongeveer 80 graden hoek (moeilijk te zien op de foto, zal in de loop van de namiddag nog een paar foto's maken)
Maar ik denk wel dat ik je begrijp wat je wil bedoelen, ik zou eerder richting de 60 a 30 graden moeten gaan.
480px-Slope_quadrant_comma.svg.png



Andere subframe zie ik nu niet direct zitten, wegens er nu al een aangepaste eronder zit, + waarbij al heel wat delen van de kader is op aangepast.
Dan zal ik moeten uitkijken om zelf een soort wig te bouwen. Waarbij de carbu boven de ophanging bus komt te staan.
Naar voren richten word ook moeilijk wegens daar het deel is waarop de helmbak op word bevestigd, ik geraak er net niet onder als ik de filter er op aan sluit. Heb een paar foto's bijgevoegd hoe het blok er nu onder hangt.
 

Attachments

  • IMG_20191011_200749.jpg
    IMG_20191011_200749.jpg
    248.9 KB · Views: 38
  • IMG_20191017_182455.jpg
    IMG_20191017_182455.jpg
    351.5 KB · Views: 32
Bij deze de duidelijkere foto's bijgeleverd hoe de carbu nu op het blok staat.
Wat denken jullie ervan, staat het te schuin of niet?
Let niet op de kabels en vuiligheid, alles word maar pas op het einde proper afgewerkt, van zodra het blok en overige in orde staat.

Ik heb ondertussen een kiesler wig + spruitstuk via FB kunnen bemachtigen, nu is het even afwachten tot deze geleverd is.
 

Attachments

  • IMG_20191021_173459.jpg
    IMG_20191021_173459.jpg
    159.8 KB · Views: 38
  • IMG_20191021_173507.jpg
    IMG_20191021_173507.jpg
    148.3 KB · Views: 26
  • IMG_20191021_173538.jpg
    IMG_20191021_173538.jpg
    175 KB · Views: 26
  • IMG_20191021_173551.jpg
    IMG_20191021_173551.jpg
    168.9 KB · Views: 34
Deze carburateur staat wel heel erg schuin, ik denk niet dat dit gaat werken.
Afhankelijk van waar zich het scharnierpunt van de vlotter zich bevindt, zal je blok vol met brandstoflopen of totaal geen brandstof krijgen.
 
Thanks voor de info allen!

Bij nader onderzoek, klopt het dat de carbu veel te schuin stond. Ook zoals Sparky meegaf heb ik even gecontroleerd ivm het scharnierpunt.
Ik zag dus het scharnierpunt mee in de richting van de schuine kant staan, waarbij dat pennetje van de vlotter er deels uitschoof.
Zo is het idd niet moeilijk waardoor mijn blok telkens helemaal in de benzine stond.

Ondertussen heb ik het al opgelost, dankzij een wig, ophoogblokje en een Piaggio spruitstuk. (Foto's bijgeleverd)
+ direct ook een andere 17.5 carbu geplaatst, wegens de vorige paar gebreken had (wou niet stationair blijven draaien).
En nog tal wat van zaken aangepast, zoals andere uitlaat + ori aerox luchtfilter aangepast met een booster aanzuigrubber.
Met de vorige setup maakte deze veel te veel herrie, kans was te groot om snel gepakt te worden door de politie. Het blijft een straatversie project :cool:
 

Attachments

  • IMG_20191023_211634.jpg
    IMG_20191023_211634.jpg
    203.3 KB · Views: 28
  • IMG_20191023_211648.jpg
    IMG_20191023_211648.jpg
    303.8 KB · Views: 24
  • IMG_20191023_211834.jpg
    IMG_20191023_211834.jpg
    201 KB · Views: 24
  • IMG_20191023_211840.jpg
    IMG_20191023_211840.jpg
    191.5 KB · Views: 22
  • IMG_20191023_211729.jpg
    IMG_20191023_211729.jpg
    231.4 KB · Views: 25
  • IMG_20191023_211825.jpg
    IMG_20191023_211825.jpg
    220 KB · Views: 24
Back
Top