Hoe schadelijk is een begrenzer voor je blok?

dennisvdg

New Member
Hallo,
Ik zit te overwegen om een begrenzer aan te schaffen met afstandsbediening. Nu hoor ik links en rechts wel eens dat dit niet enorm goed is voor je blok.
Ook staat er vaak bij de beschrijving dat je de begrenzer alleen moet inschakelen wanneer dat nodig is, omdat hij anders sneller kapot gaat.

Kan iemand meer informatie of zijn eigen ervaring delen?
 
Advertisement - register to remove this

Ik kijk best vaak op dit forum maar heb nog nooit gehoord dat iemand hier problemen mee had. Volgens mij zijn de begrenzers van tegenwoordig ook prima uitgedacht.

Was vroeger niet altijd zo.
 
Denk dat het niet goed kan zijn, omdat je eigenlijk de ontsteking manupuleert. En je eigenlijk de ontsteking niet laat werken zoals het bedoeld is.

Wat je eigenlijk doet is pulsen weg halen zodat er achteraf minder kracht over blijft naar je motor.
 
Denk dat het niet goed kan zijn, omdat je eigenlijk de ontsteking manupuleert. En je eigenlijk de ontsteking niet laat werken zoals het bedoeld is.

Wat je eigenlijk doet is pulsen weg halen zodat er achteraf minder kracht over blijft naar je motor.
mee eens, ook als je die begrenzer aan zet klinkt t gewoon enorm kut alsof die weg wil rijden maar niet veder kan ofzo. en sowieso het voor 10 min doen ofzo kan vast geen kwaad, maar zou niet elke dag met die begrenzer erop gaan rijden. Hangt er ook vanaf hoe hard je m begrensd denk ik.
 
Denk dat het niet goed kan zijn, omdat je eigenlijk de ontsteking manupuleert. En je eigenlijk de ontsteking niet laat werken zoals het bedoeld is.

Wat je eigenlijk doet is pulsen weg halen zodat er achteraf minder kracht over blijft naar je motor.
Dus je haalt pulsen weg? Of word je ontstekingstijdstip aangepast?
 
Eerst wat theorie waardoor je beter begrijpt dat het rijden met de begrenzer ingeschakeld minder goed is voor je blokje.

Elektronisch gezien geeft de pickupspoel een aantal graden voor het hoogste dode punt (HDP) een pulsje af, richting CDI.
De CDI "berekent" hoeveel toeren het blokje op dat moment draait want de CDI "weet" hoelang het vorige pulsje geleden is ontvangen, wacht vervolgens, afhankelijk van het toerental, een aantal microseconden en geeft dan het commando aan de bobine om te ontsteken.
Maw de CDI bepaald het aantal graden voorontsteking bij ieder toerental.
De bougie vonkt en het brandstofmengsel ontsteekt.
Tussen de vonk en het "ontploffen" van het gecomprimeerde brandstofmengsel zit ook nog een aantal microseconden.
De Dwell-Time, dit is de tijd tussen de vonk en het daadwerkelijk ontsteken van het brandstofmengsel en is afhankelijk van meerdere factoren namelijk:
  • Temperatuur van het blok.
  • De mengverhouding van lucht en brandstof. (ook weersafhankelijk want bij koelere lucht is de dichtheid van lucht groter) een iets te arm mengsel ontsteekt sneller dan een iets te vet mengsel)
  • Het type brandstof zoals bijv. Euro98, Euro95, Euro98/E5, Euro95/E10 en eventueel andere toevoegstoffen.
  • De compressie.
  • De propagatie van het ontstekende brandstofmengsel. (vorm van de ontsteekruimte en de manier waarop de bougie hierin geplaatst is)
Het is dus zaak dat het hoogtepunt van de ontbranding vlak na het HDP van de zuiger plaats vindt.
Het effect van de ontploffing op de zuiger is dan het hoogst en de verbranding optimaal.

Als jij nu het pickupsignaal gaat manupuleren met een zogenaamde begrenzer houdt je in principe de CDI voor de gek.
Door een weerstand condensator netwerkje (RC-netwerkje) "vertraag" je de elektrisch impuls die de pickup afgeeft richting CDI.
Het uiteindelijke gevolg is dat het hoogtepunt van de ontbranding van het brandstof mengsel veel later komt.
De zuiger is dan al een stuk voorbij het HDP, de ontbrandingsruimte dus al groter en de compressie lager.
Het gevolg, de "ontploffing" van het brandstofmengsel oefent veel minder kracht uit op de zuiger, de motor verliest dus aan vermogen, bovendien is de verbranding niet volledig, vooral dit laatste is minder goed voor je blokje.

Omdat de uiteindelijke snelheid van je scooter afhankelijk is van een balans tussen motorvermogen en alle weerstand die de scooter ondervindt bij het rijden, zakt de snelheid.

Hoe meer je scooter is opgevoerd, dus hoe hoger het ontwikkelde vermogen, hoe meer "vertraging" de "begrenzer" moet inbouwen, hoe groter de ontsteekruimte is en dus hoe lager de compressie, hoe minder effect dit heeft op de kracht die de "ontploffing" op de zuiger uitoefent en hoe slechter de verbranding is.

Hiermee wil ik zeggen, dat een extreme setup belabberder loopt dan een milde setup bij ingeschakelde "begrenzer" en de uiteindelijke vervuiling van je blok navenant is.

Dus om uiteindelijk de vraag van @dutchino te beantwoorden, het ontsteektijdstip wordt aangepast.

Maar ik moet toch een nuance maken.
De begrenzers die bijvoorbeeld in een originele CDI zitten werken anders, deze grijpen niet continue in maar grijpen pas in bij het behalen van een bepaald maximaal toerental door simpelweg de voorontsteking niet meer te vervroegen.
Zulke begrenzers zijn dan ook veel beter dan de begrenzers die continue "ingrijpen"en in principe de verbranding vernachelen.
 
Een te late verbranding maakt echt niet veel uit tenzij je een katalysator hebt toch? Enkel je uitlaat word warmer.

Een lagere verbrandingsdruk kan geen kwaad omdat je blok juist minder word belast?
 
Back
Top