Hoe rem je met een brommer?

Pascalvdb

New Member
Hey iedereen. Misschien een hele domme vraag; maar hoe rem je met een brommer? Moet je de voorrem, achterrem of allebei gebruiken? Gewoon normaal stoppen, geen noodstop. Maar tips zijn welkom!
Voor meer info: de brommer is een Brekr Model B (elektrisch). Ga m binnenkort ophalen en dit was het enige wat niet duidelijk was over brommers.

Joejoe
 
Advertisement - register to remove this

Werkt in precipe precies hetzelfde als een fiets
Ik rem de ene keer met de achterrem en de andere keer beide voorrem zou ik niet al te hard inknijpen
 
Dit staat in het bromfiets theorie-leren boek.

Remtechnieken

Als u moet remmen is het belangrijk te weten wanneer en hoe u moet remmen. Een bromfiets heeft twee remmen, te weten een voorrem en een achterrem. Het is belangrijk om te weten dat u beide remmen niet altijd gelijktijdig gebruikt. Als u bijvoorbeeld de achterrem hard intrapt, kan het achterwiel blokkeren, dus stoppen, maar uw bromfiets zal dat nog niet doen. Pas als u de achterrem loslaat, zal de bromfiets het rechte spoor houden. Conclusie: Keihard remmen “zodat het achterwiel blokkeert” is niet de juiste dan wel veiligste remmethode. Wat dan wel zult u zich afvragen. Gedoseerd en verstandig remmen met wisselend meer en minder kracht levert het grootste remeffect op en zal het blokkeren van de wielen voorkomen.

Remmen met voor of achterrem

Als u onder normale omstandigheden moet remmen is de meest effectieve manier van remmen, het remmen met de voorrem. Echter als u plotseling moet remmen, dus een noodstop moet maken, dan is het alleen remmen met de voorrem ongeschikt, omdat het voorwiel dan kan blokkeren. Remmen met de voorrem doet u met gevoel. Zo begint u voorzichtig te remmen en daarna iets sterker, totdat het voorwiel bijna blokkeert. Dus u remt voorzichtig en subtiel en afwissend weer iets zachter en daarna weer iets harder.

Snel stilstaan

Als u door omstandigheden snel moet stilstaan remt u met beide remmen tegelijk. Uw bromfietsrijschool zal u verder begeleiden en leren hoe u zo veilig mogelijk kunt remmen zonder onderuit te gaan. Het is de kunst om zo te remmen dat de wielen tijdens de manoeuvre niet blokkeren en u ondertussen ook nog kunt schakelen bij een schakelbromfiets.

Voluit remmen of uitwijken

Als u plotseling voluit moet remmen, kunt u gemakkelijk onderuit gaan. Vooral op natte wegen zoals wegen met vuil, bladeren en modder kan het plotseling en voluit remmen nog al eens problemen opleveren. U denkt misschien: dat overkomt mij niet, of dat kan ik wel, maar bijna iedere bromfietser zal wel eens een keer een noodstop moeten maken. Belangrijk is dat u dan zowel de voorrem als de achterrem gebruikt. Ga nooit in paniek voluit met de achterrem remmen. Het achterwiel kan dan blokkeren en slippend uitbreken. Door al goed en ver vooruit te kijken kunt u een slecht of gevaarlijk wegdek al vroegtijdig opmerken en de snelheid daarop aanpassen.
 
Gewoon voorrem als achterrem half-half gebruiken bij afremmen. Bij nat weer iets meer je achterrem indrukken en iets minder je voorrem.
 
Ik rij al ruim 40 jaar motor. Ik heb geleerd meer met de voorrem te remmen dan met de achterrem.
Ik heb het onderstaande gevonden op internet.
Het is weleens is waar voor een motor bedoeld maar, ik denk dat het voor een scooter of brommer een beetje hetzelfde geld.

De motorfiets heeft de beschikking over twee remmen. De voorrem en de achterrem. Onder normale omstandigheden gebruik je beide remmen. De juiste manier van remmen is dan: eerst de voorrem, dan de achterrem en als laatste de koppelingshendel inknijpen. De voorrem bedien je met je rechterhand. De achterrem met je rechtervoet. Als je gaat remmen worden de wielen tegen het wegdek gedrukt. De motorfiets wil echter gewon doorrijden. Hoe sneller gereden wordt en hoe harder geremd wordt. Hoe meer de voorvering wordt ingedrukt. Het gevolg is dat er meer druk op het voorwiel komt en minder op het achterwiel. Hoe meer druk er op het voorwiel rust hoe meer grip de band heeft en hoe krachtiger er met de voorrem er geremd kan worden.
Doordat de motorfiets in de voorvering duikt krijgt het achterwiel steeds minder grip bij een “stoppie” komt het achterwiel helemaal los van het wegdek.
Het gevolg van het in de voorvering duiken is ook dat er met de voorrem veel krachtiger geremd kan worden dan met de achterrem.

Remmen met de voorrem​

De voorrem is de krachtigste rem, maar ook de gevaarlijkste. Het goed doseren van de voorrem is niet eenvoudig. Zelfs niet voor een ervaren motorrijder. Zeker niet in noodsituaties. Meer hierover lees je in het gedeelte dat de noodstop behandeld.

Eerst gaan we uit van het gebruik van de voorrem in normale situaties. De juiste manier van remmen met de voorrem is

  • Het aanleggen van de voorrem en wel met vier vingers en niet met twee vingers.
  • De druk opbouwen. Dit doe je alsof je een spons uitknijpt.
  • Druk blijven houden totdat de motorfiets stilstaat of totdat je voldoende afgeremd hebt.
  • Voortdurend kijken waar je heen moet. Niets vlak voor je of op het dashboard kijken.
  • Niet pompend remmen of spelen met de rem.
  • Een goede zithouding is van belang.
Waar schuilen de gevaren van het gebruik van de voorrem?
Als de druk te snel opgebouwd wordt, kan dit leiden tot een geblokkeerd voorwiel. Dit kan optreden bij een te snel in knijpen van de voorrem. Bij het loslaten en opnieuw in knijpen van de voorrem en door te hard te remmen bij lage snelheden.

Remmen met de achterrem​

De achterrem wordt onder normale omstandigheden enkele ogenblikken na de voorrem gebruikt. De achterrem is wat moeilijker te doseren dan de voorrem. Je hebt wat minder gevoel in je voeten dan in je vingers. Ook wordt het remmen met de achterrem niet zo duidelijk gevoeld. Zeker niet als tegelijk de voorrem gebruikt wordt. Toch doet de achterrem wel degelijk mee met het remmen.. Je zal dit duidelijk merken bij de bijzondere verrichtingen waar alleen de achterrem gebruikt wordt.

Geblokkeerd achterwiel​

Het blokkeren van het achterwiel heeft maastal niet een valpartij tot gevolg. Helemaal niet als er rechtdoor gereden wordt. Op de plaatsen waar de stopproef wordt geoefend zie je heel vaak remsporen van een geblokkeerd achterwiel. Je ziet dan dat het remspoor rechtdoor loopt.
Je instructeur zal dit soms ook laten zien.

Hij komt dan aanrijden met een snelheid van 50-80 km/u, hij gebruikt dan alleen de achterrem en zal het achterwiel laten blokkeren. De motorfiets rijdt gewoon rechtdoor. Hoe ontstaat een blokkerend achterwiel?

Je hebt gelezen dat er door stevig te remmen met de voorrem er meer druk komt op het voorwiel en minder druk op het achterwiel. Als je nu toch krachtig de achterrem gebruikt zal het achterwiel vrij snel blokkeren. Daar komt nog bij dat veel motorrijders ook automobilisten zijn. En wat doet een automobilist in een noodsituatie?

Juist, hij trapt de rem in. Wat zal hij doen op een motorfiets? Hetzelfde. Hij trapt de achterrem in. Wat vrij snel als gevolg heeft een geblokkeerd achterwiel.

Geblokkeerd voorwiel​

Een geblokkeerd voorwiel leidt bijna altijd tot een valpartij. Zelfs als je rechtdoor rijdt. Bij een geblokkeerd voorwiel mogen er absoluut geen dwarskrachten voorkomen. De geringste balansverstoring leidt al tot een valpartij. En een geheel vlakke weg en een absoluut stilzittende motorrijder. Al dan niet met passagier, bestaat praktisch niet. Conclusie: Een geblokkeerd voorwiel leidt meestal tot een valpartij.

Hoe ontstaat een geblokkeerd voorwiel?
Een te abrupt, krachtig inknijpen van de voorrem kan een geblokkeerd voorwiel als gevolg hebben. Tijdens het rijden je vingers al op de remhendel hebben zal al vrij snel te krachtig inknijpen van de voorrem opleveren.

Ook na het even loslaten van de druk (pompend remmen) kan iedere keer als er weer druk op de rem gelegd wordt een blokkering als gevolg hebben.

Conclusie: heel veel oefenen van krachtig remmen is een noodzaak.
 
Ik heb hetzelfde geleerd als greenhopper, decennia geleden ;)
Bij een noodstop, eerst de voorrem en onmiddelijk de achterrem.
Omdat de voorrem veel krachtiger is dan de achterrem duikt de motor in de voorveren.
Het gewicht van de motor verplaatst zich dan voornamelijk naar de voorzijde.
De druk op het achterwiel wordt daardoor minder en dus ook de grip van het achterwiel.
Blijf je vol je achterrem indrukken leidt dit onherroepelijk tot een geblokkerd achterwiel.
Dus wanneer de motor in de voorveren duikt de druk op de remhendel/pedaal van de achterrem, met gevoel, langzaam wegnemen.
 
Ik rij al 20 jaar scooter. Gebruik allebei gedoseerd. Zeker nooit alleen voorrem, want dan schuif je nog eens gruwelijk op je plaat.

Bij warm weer kun je de voorrem redelijk streng laten remmen, bij nat weer of sneeuw raak ik de voorrem amper aan, de voorband schuift erg snel weg bij elke scooter.
 
Ik doe altijd een stok tussen mijn velgen.. Sta dan ook in no-time stil met een stoppie.

Volgende vraag word zeker. Hoe veeg jij je naad schoon? :tongueclosed: o_O:triumph:
 
Gewoon 1x naar achter, 1x naar voren en dan weer 1x naar achter. Zelfde principe als met remmen op de naad. Alleen minder slijtage op de naad dan op de remblokken.
 
Back
Top