Hoe moet je carterolie vervangen?

Status
Not open for further replies.
Hey,

heb al gesearched, maar kan het niet vinden. Wil binnenkort mijn scooter zelf een (service)beurt geven, maar dan wil ik ook die carterolie vervangen.

Hoe moet dit? Weet wel waar ik het bij kan vullen maar hoe moet ik het leeg gaan laten lopen... ga i.i.g. niet mijn scooter op de kop zetten.

En hoeveel olie moet er weer in en welke?
Zouden jullie ook gewoon de normale olie vervangen of denken jullie van niet nodig.

iemand nog wat meer dingen die wel slim zijn 1x per jaar te vervangen (remblokken zijn al gedaan)

Had ook al gekeken bij how to maar staat er niet tussen.

Scoop
 
Advertisement - register to remove this

wat voor scooter? neo's?


bij neo's zit onderop het carter een M8 bout , als je die losdraait zal er olie uitkomen (ALS HET GOED IS) zodra die leeg is de bout er weer in draaien en dan via de witte vuldop weer nieuwe olie bijvullen , 110ml om precies te zijn , 10ml meer of minder is geen ramp..
 
melf #50 said:
wat voor scooter? neo's?


bij neo's zit onderop het carter een M8 bout , als je die losdraait zal er olie uitkomen (ALS HET GOED IS) zodra die leeg is de bout er weer in draaien en dan via de witte vuldop weer nieuwe olie bijvullen , 110ml om precies te zijn , 10ml meer of minder is geen ramp..

wit? ik heb een hele mooie blauw :L lol

Het is de gewoon hetzelfde als op mijn puchje.
Maar met welke olie moet ik hem vullen?
En nog meer tips wat ik ff moet checken als ik hem een beurt geef?
Weet iemand ook waarmee je het beste je originele blok schoon kan krijgen (buitenkant) zonder hem er af te slopen....

Tjeerd
 
scoop643 said:
wit? ik heb een hele mooie blauw :L lol

Het is de gewoon hetzelfde als op mijn puchje.
Maar met welke olie moet ik hem vullen?
En nog meer tips wat ik ff moet checken als ik hem een beurt geef?
Weet iemand ook waarmee je het beste je originele blok schoon kan krijgen (buitenkant) zonder hem er af te slopen....

Tjeerd

gewoon kleine flacon halen @ dealer , speciale vertandingsolie moet erop..



met een hogedrukspuit met frees haal je er vaak veel vanaf ..

bij een beurt kun je controleren :

*remblokken ,schijven , segmenten etc.. (kabel eventueel)
*vering
*v-snaar , vario , rollen , drukveer, koppeling etc..
*startmechanisme (eventueel smeren) zowel electrisch als kickstart
*banden , de staat ervan en de spanning
*bougie , dop
*carburateur en luchtfilter schoonmaken (eventueel element vervangen)
*alle bouten controleren of ze nog vast zitten (dat ze er niet uitvallen)
*verlichting , groot/klein/achter , remlicht en remlichtschakelaars
*knipperllichten
* claxon en alle ander electrische delen zoals dashboard etc..
*olielampje , dit kun je controleren door de sleutel tussen de uit en aanstand te zetten , dan gaat het lampje ter controle branden.
*wiellagers
*verder gewoon kijken of er niks verleten , kapot of los zit..
 
Het lijkt me slimmer om zelf eerste eens even een aantal dingen te proberen ipv dat je alles maar dan ook alles vraagt.. als je je vertandingsdeksel eraf hebt zie je een aantal lagers deze haal je eruit met een lagertrekker.. dan verhit je je carter en stop je er nieuwe lagertjes in ( meestal vallen ze er in 1 keer in )


MAAR de meeste dingen weet je zelf ook wel door logisch na te denken

:* :*
 
scoop643 said:
wiellagers, hoe vervang je die?

vertandingslagers moet ik die ook controleren? Zo ja hoe, en mochten die rot zijn hoe vervang ik die...


waarom zouden je vertandinglagers kapot zijn? komt bijna niet voor.

wiellagers moet je controleren en EVENTUEEL vervangen..
 
melf #50 said:
waarom zouden je vertandinglagers kapot zijn? komt bijna niet voor.

wiellagers moet je controleren en EVENTUEEL vervangen..
ik ging searchen hier op forum om te kijken hoe je je wiel lagers moet vervangen, toen zag ik bij bijna iedereen staan van dat die ook hun vertandingslagers wouden gaan vervangen.

Maar nergens kunnen vinden hoe je moet kijken of ze kapot zijn, en hoe je ze moet vervangen... én van de wiellagers niet én van de vertandingslagers... alleen kon je kijken door aan je wiel te schudden en of er dan speling in zat.

Tjeerd
 
scoop643 said:
ik ging searchen hier op forum om te kijken hoe je je wiel lagers moet vervangen, toen zag ik bij bijna iedereen staan van dat die ook hun vertandingslagers wouden gaan vervangen.

Maar nergens kunnen vinden hoe je moet kijken of ze kapot zijn, en hoe je ze moet vervangen... én van de wiellagers niet én van de vertandingslagers... alleen kon je kijken door aan je wiel te schudden en of er dan speling in zat.

Tjeerd


je moet gewoon aan het wiel voelen of er speling op zit..

vergeet die vertandingslagers nou eens , gewoon nieuwe olie op doen. als de lagers niet goed zijn hoor je dat wel en ze zijn bijna nooit stuk..
 
ik gooi hem op slot... olie is vervangen... was gewoon dus echt fluitje van een cent, maar als iemand dit ook een keer gaat doen, rij hem wel ff warm, had het ook gedaan, had de zwarte olie opgevangen in een bakje, was eerst erg vloeibaar, na een paar min buiten gestaan werd het steedts wat "dikker"
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top