hoe moet ik mn citta opvoeren?

Status
Not open for further replies.
M

Mr*magic

Guest
hey,

ik heb net een citta van iemand overgekocht. hij is helemaal origineel en rijd ongeveer 30 km/h ik wil hem 55laten rijden. hoe kan ik hem het beste opvoeren? ik heb gehoord dat ik een gaatje in mijn uilaat kan boren is dat verstandig? en waar moet dat dan?

mzzl
 
Advertisement - register to remove this

een gaatje in je uitlaat zal geen enkel nut uitmaken..:? het zal alleen maar meer herrie maken, en waarschijnlijk ook wat compressie verdwijnen...

als je em 55 wilt laten rijden, kan je dat op verschillende manieren doen, of je laat em langzaam optrekken en dan komt ie laat pas op de 55 of je kan em snel op laten trekken en komt ie redelijk snel op de 55...

www.cittaforum.tk of www.gileracitta.cjb.net
 
ik zag op 50 cc dus een 'leovincie hm' maar weet iemand misschien hoe hard mn citta rijd als ik die er onder leg. ( hij is nu helemaal origineel en rijd nu 30/35 km/h )
 
gaatje in pijp boren heeft maat van me ook wel eens gedaan maar dat geeft volgens mij niet zoveel winst. Ik heb het trouwens bij een STD neo's ook al een gezien..werkte niet echt volgens die gozer:p
 
Originally posted by Mr*magic
ik zag op 50 cc dus een 'leovincie hm' maar weet iemand misschien hoe hard mn citta rijd als ik die er onder leg. ( hij is nu helemaal origineel en rijd nu 30/35 km/h )

ik denk 55/60 als je cabrateur goed is afgesteld
 
precioes hier liep nog een heel topic over , tijdje trug:)
stond best wel wat in :)
dont shoot me: d8 dat ie van piet was
 
Ik had hier hier een paar topics beneden ook al wat beschreven, ik hoop dat je er wat aan hebt:


Ik weet niet of het standaard is, maar bij mij zit de achterrem juist rechts, allemaal, terwijl ik al veel vespa'tjes heb gehad.

Maar zoals eerder gezegd, Ciao PX is gewoon een iets anders model ciao met een ander zal waar andere vering in zit.

De blokjes zijn allemaal hetzelfde (gilera citta, vespa bravo, vespa super bravo, si ect.

Op uitzonderingen van natuurlijk de mix-modellen en de superbravo en Avantie.

Superbravo en Avantie hebben standaard kickstart en vario-matic.

Mix-modellen hebben er een oliepomp op zitten, maar dat was allemaal al bekend.

De cilinders zijn allemaal hetzelfde, ook van de mix-blokjes, alleen de allenieuwste model citta's hebben std. een iets andere cilinder waarvan de uitlaatpoort iets groter is waardoor je op die cilinders niet zomaar een andere uitlaat kunt zetten.

Dan doen de jongens toch echt iets verkeerd als je een ciao-mix blokje niet boven de 55 km/h krijgt.

Oke door naar het opvoeren.

Blokje uit elkaar halen,

Inlaat uitboren en daarna nauwkeurig uitvijlen, ik weet niet of je al eens een tekening hebt gezien hoe dat je moet uitvijlen, omdat je best precies aan de max. maten moet houden.

Krukas bijwerken:

Hierdoor ga je het inlaatmoment vergroten, waardoor je meer mengsel aanzuigt. Ook hier moet je je goed aan de maten houden omdat je anders de hele timing verkloot.
Je kunt natuurlijk ook een race-krukaskopen, waar het werk dan voor jou gedaan is.

Andere carburateur,

Std zit er een 12/7 carburateur op, nadat je je inlaat hebt uitgeboord en uitgeveild ga je er natuurlijk een 13/13 carburateur op plaatsen.
Als je je inlaat niet hebt uitgevijld, heeft het geen zin om er een 13/13 carburateur op te plaatsen, Simpelweg omdat je inlaat maar 12 is.

Uiltaat:

Voor std 50cc cilindertje werkt een Leovinci HM erg goed. Hiermee bedoel ik het rechte model, en niet de krul. Alleen deze uitlaat goed onderhouden want hij roest onder je brommer weg.


Je kunt ook nog je kop afvlakken voor een betere verbranding.

Wil je harder dan kun je altijd een 65 of een 70cc halen.

Goede cilinders zijn:

Polini 42 Alu:

Enigste cilinder (zover ik weet) die van aluminium is gemaakt en bezit is van een nicasil-wand. Ik vindt dit een hele goede cilinder, zeer slijtvast, en dol op toeren. Alleen de prijs is in tegenstelling van andere cil een stuk hoger. Maar het is het geld waard.

Malossi 70cc DEPS.

Ook een hele goede Gietijzeren cilinder.
Deze cilinder maakt niet gebruik van de gebruikelijke 2 spoelkanalen aan de zijkant, maar heeft 1 groot spoelkanaan aan de bovenzijde zitten. Je moet bij deze cilinder wel zelf een centraal spoelgat in je blok maken, wil je optimaal van deze cil inder gebruik maken.

DR 70 Evolution:
Ook een goede gietijzeren cilinder, voor een leuke prijs.

Deze cilinders passen zo in je std carter.

Want er zijn namelijk ook nog 80cc voor vespa/gilera.

Hiervoor heb je 1 van deze carters nodig:

* Polini Speedengine

Polini carter met een 13/13 aansluiting. Krukas-gestuurd. Alle spoelpoorten zijn aangepast voor Polini cilinders

* Polini Evolution Carter

Polini carter met membraan en 19mm carburateur.
Let wel op, hier moet een krukas in met volle wangen.


* Malossi Carter

Malossi carter met mebraangestuurde inlaat en 19mm carburateur. hier zijn alle spoelkanalen aangepas aan Malossi cilinders.


Het voordeel van aan een vespa sleutelen is dat alles een stuk goedkoper is, en dat er genoeg leuke onderdelen zijn voor op te voeren.

Suc 6
 
tnkx voor je info leike nu kan goed vooruit als mn citta klaar is zal weer replyen hoe hard hij rijdt. hij ligt nu helemaal uit elkaar want ik ga hem overspuiten.

mzzl
 
mssh said:

:$, die doet 't dus niet meer.......

HTTP://WWW.VESPAFREAK.NL is m'n nieuwe URL!

Met alleen een Leo(of wat voor pijp dan ook) haal je nóóóittt van je leven de 55/60....
Dan moet je minimaal een andere poelie hebben(had je ook gaf je aan, meet 'm es op voor de gein, gewoon "van links naar rechts" buitenop de poelie)
Je carburateur is standaard maar 10/7mm
(de "dubbele maataanduiding" slaat op het feit dat de Dell 'Orto a.h.w. 2 gaten heeft, eentje van 10mm, en eentje van 7mm, ze meten dus met 2 maten zeg maar, vandaar ook de naam 13/13......!)

Een racekrukas hoef je niet te kopen, dat is het leukste als je ècht hard wilt...
Je inlaat fresen, een Proma Circuit, 13/13 Dell 'Orto, Malossi luchtfiltertje 65poelie, en dan kom je er wel....!
(hoe je je inlaat freest staat op m'n site, en hier iig. het plaatje)
Inlaat.JPG


Mail me maar als je nog vragen hebt mate...! ;)

Grtz,
J@pie....
(Dé-Vespafreak.nl :))
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top