hoe lagers verwarmen?

Sandor

******
ik had hier nog carters liggen + lagers, en wou eens porberen een blokje samen te steken,
nu heb ik mijn krukas in de vriezer liggen, en ik wil dus de lagers erop zetten en vroeg ik mij af hoe ik ze het beste kon verwarmen?
in een pan met olie? koken? warmstoken ?
en als ik ze erop heb kan ik dan gewoon de krukas met de lagers dus gewoon weer in de vriezer leggen om erna ze op het carter te steken, nadat het carter is warmgestookt?
 
Advertisement - register to remove this

nadat die krukas uit de vriezer komt ga je de lagers er zo opschuiven, maar wel niet helemaal tot tegen de wang, dan neem je stukje buis die je op de binnenste ring kan zetten en sla je de lager tot tegen de wang


daarna carters opwarmen met gaswarmer ofzo , ik gebruik altijd zo ding die warmt tot 350° om verf los te maken, gewoon carters goed warm stoken, de grote helft langer dan de ander
krukas met lager glijt er zo in, dan laten afkoelen, pakking er op grote helft en dan kleine goed warm stoken en die dan er op zetten en dan kruiselings de bouten aanspannen
 
Krijg je de krukas er dan in zonder de carters opnieuw te verwarmen? De lagers verhitten lijkt mij namelijk niet zo een goed plan?

Dus carters verwarmen en lagers erin. Krukas uit de vriezer en die moet er dan ook zo inkunnen? Of komt daar een beetje subtiel geweld bij kijken?
 
Normaal gesproken is het carter zo warm (+/- 120 graden) dat het lager daardoor ook warm genoeg wordt en de as er zo in valt.

Een normale vriezer is overigens vrij nutteloos, kijk maar eens hoe "koud" deze is.
 
$aint said:
Normaal gesproken is het carter zo warm (+/- 120 graden) dat het lager daardoor ook warm genoeg wordt en de as er zo in valt.

Een normale vriezer is overigens vrij nutteloos, kijk maar eens hoe "koud" deze is.
onze vriezer staat ingesteld op -18.. dat is wel aardig koud imo:X
 
Die ene 18 graden maakt mijns inziens weinig uit:p

Carterhelft groot verwarmen, lagertje erin, carterhelf klein verwarmen lager erin, carterhelft groot binnenste gedeelte van lagertje ffies klein beetje opwarmen, assie erin, klein cartertje hetzelfde en de klein helft erop drukken.

Werkt tot nu toe altijd nog:+

Vergeet de vloeibare pakking er niet tussen te doen:+
 
oke, ik had he tdaarnet geprobeerd,
met gewone temp lagers en de krukas bevroren 1 paar gleed er zo op het andere paar moest ik wat op tikken, beide zijn ze nog goed in orde, dus het is goed gelukt, voortaan zal ik het dna doen emt een gasbrander aangezien ik deze nu niet tot mijn beschikking had

thx iedereen
 
Wat ik altijd doe is dan de bouten er in draaien dan draai je kruislings de carter helften tegen elkaar aan. Daarna even centreren nog dmv. van aan allebei de kanten op de krukas te slaan met een rubbere hamer. Draai wel aan beide kanten je krukasmoer erop. Dit is tegen beschadiging van je draad te voorkomen:!
 
dat wist ik al, ik heb al geneog krukasdraden verneukt :D
maar als je je lagers in je carter hebt zitten en heel even voorverwarmd, dus carters + lagers, kan je dan gewoon krukas ertussen en de carter gewoon naar elkaar toedraaien, dus gewoon schroeven erin en aandraaien dus dat ze de carters samen trekken,
of gewoon de bus erop krukas aantikken op groot deel, dan klein deel erop en daarop
tikken?

kan iemand ook eens gespecifeerd uitleggen hoe hij heet deed?
wat ik twijfel toch nog over hoe ik iets het beste kan doen, of gedaan moet worden
 
Marcie said:
Die ene 18 graden maakt mijns inziens weinig uit:p

Carterhelft groot verwarmen, lagertje erin, carterhelf klein verwarmen lager erin, carterhelft groot binnenste gedeelte van lagertje ffies klein beetje opwarmen, assie erin, klein cartertje hetzelfde en de klein helft erop drukken.

Werkt tot nu toe altijd nog:+

Vergeet de vloeibare pakking er niet tussen te doen:+
als je lagers opnieuw verwarmd om de krukas er in te leggen, is dat niet nadelig voor je lagers( zit er nisk kunststof ofzo in dat kan smelten) ?
 
...THEIS... said:
als je lagers opnieuw verwarmd om de krukas er in te leggen, is dat niet nadelig voor je lagers( zit er nisk kunststof ofzo in dat kan smelten) ?

het kunststof dat in de lager zit (c4's) dat gaat zomaar niet smelten, als het blokje aan het draaien is hebben die zoiezo ook een aardige temperatuur.

Ikzelf verwarm m'n lagers nooit. lijkt me niet dat dit goed is.
Gewoon beetje krukastap afschuren of zoals ik met 'verijzingsspray' krukastap koud maken.
 
Ik doe mijn lagers altijd in een potje met olie. plaatje op potje en potje verwarmen :).

Dan lagers om krukas doen. als dat afgekoeld is, dan verwarm ik het blok en kan zo mijn asje erin zetten
 
ik heb van het weekend nog me lagers gedaan ging als volg te werk.

Stap 1

Gooi me krukas een nachtje de vriezer in,volgende ochtend leg je je lagers erom heen en tik je met bougie sleutel hem netjes tegen de wand.

stap 2 krukas weer beetje laten ontdooien en tot normale temparatuur komen.

stap 3 eerst grote carterhelf flink verwarmen met een brander zn 10 minuten ongeveer en pak je je krukas en LEG je hem er gewoon zo in hij moet er gewoon invallen meschien een klein tikje met RUBBERE hamer geven voor de zeker heid

stap 4 dan pak je je kleine carterhelft en ga je die ook 10 minuten verwarmen van te voren al wel vloeibare pakking op andere helf smeren.Nou daarna moet het kleine carterhelft zo op de andere vallen meschien ook weer een klein tikje nodig.dan draai je kruislings de bouten aan en dan is dat klaar en ga je de keeringen erin tikken met een bougie sleutel of buis.

werkte bij mij perfect en was binne half uurtje a 3 kwartier klaar :)
 
Back
Top