hoe krijg ik de moer van mijn achterwiel los?!

backhander

Well-Known Member
hallo,

ik heb n yamaha jog, en wou daarvan net het achterbandje wisselen alleen kreeg ik die moer niet van mijn as los. luchtsleutel erop gezet, WD40 en tikken gegeven met de hamer, alleen kreeg ik er geen beweging in!
iemand tips hiervoor??

mvg
 
Advertisement - register to remove this

Rem inknijpen, dopsleutel erop.

wellicht voor voor wat meer kracht iets over je dopsleutel heen schuiven (een buis bijvoorbeeld) waardoor je een groter hefboomeffect krijgt
 
gewoon rammen, slijpen zagen of natuurlijk ff wat wd 40 er tussen
( geweld lost niks op ), maar probeer wat wd 40 ertussen en dan steeds ff laten schrikken , het is natuurlijk ook niet 1 , 2 ,3 eraf
 
Je moet voor zoiets ook geen (wss cheape) ratel gebruiken maar een .. naja wat je hier direct onder de doppen ziet liggen:

[ir]http://www.nietduur.com/doppen-ratelset-zware-uitvoering-kwaliteit.jpg[/ir]

Daar kan je dan flink op meppen om de moer los te schrikken nadat je deze met kruipolie/wd40 hebt ingespoten en dat ffies hebt laten intrekken. Schrikken werkt vaak beter dan gewoon kracht zetten

Edit op hieronder: ik had niet goed gelezen idd
 
Last edited:
Ja, maar hij heeft al een luchttol gebruikt. Dat 'schrikt' als een idioot. Maar als dat niet werkt, zit die wel ernstig vast zeg! Ik heb ook wel is gehad dat ik een carter had waarbij die moer ontzettend vast zat. Had gewoon een buis van een meter op m'n ratel gedaan, maar niks! Toen naar een autogarage gegaan, luchttol: nog steeds niks. Sterkste luchttol (voor vrachtwagens of iets) die er was: toen ging die wel los.. Misschien is dat een idee dan?
Als dat niet lukt (i.c.m. WD40) dan zou ik er toch over gaan denken om hem er netjes af te gaan slijpen :p
 
Gewoon een constante druk zetten op je gereedschap dat je gebruikt en er dan een kameraad op laten rammen met een rubberen hamer.
Ik gebruik altijd een grote pijpsleutel met een stuk metaal erdoorheen.
 
Luchtsleutel krijg ook niet alles los hoor, zeker als het een slap ding is.
Wat je wel eens kan proberen met je luchtsleutel is, eerst de moer vastdraaien met de luchtsleutel, een seconde lang ofzo, en dan trg los proberen.
 
Back
Top