Hoe kan ik m'n speedfight sneller maken??

Sily

Sily isn't stupid, right?
Ik vroeg me of ik m'n Peugeot Speedfight 4 4-takt sneller kan maken? De specs om maar zo te zeggen van met m'n scooter zijn:
- Regelbaar CDI met afstandbediening
- Varioring is eruit
- De cilinder is 4 maanden geleden vervangen met een 49,9cc (origineel)
- De uitlaat is ook toen vervangen met een origineel wel heb ik de DB killer eruit gehaald
- Voor de rest een alles standaard en nooit vervangen (Motorblok: SYM XS1P37QMA)

Het probleem vooral is dus de motorblok type, die is namelijk van SYM en kan je niet veel mee. Hoger dan 63cc erop is / past niet. Ik ben toch van plan om de 63cc te kopen ook al helpt het maar een paar km, maar misschien weet iemand wat ik nog meer kan doen? Elk km extra op te teler of extra optrek snelheid helpt.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Dan zit je aan een andere ECU.
De computer van de scoot bepaald alles.
Vervang die door een race uitvoering dan zou het harder moeten gaan

Tot op vandaag is de ECU qua software onbegrenst te maken via een shop maaaaaar het is vaak/ altijd binnen de WOK grens.

Dus dat zal het meest haalbare zijn.

Snor 34km/u en brom volgens mij 53km/u. Dus op de teller zou die wat meer (kunnen) aangeven.

Alles daarboven doen ze niet. Tot deze snelheden noemen ze het "onbegrenst"

Of je moet een beun kunnen vinden maar die zal dan van goede huizen moeten komen. (Overtoeren enz. ) Soms vragen ze zelfs 200 euro om bijvoorbeeld 6 tot 8 km/u harder laten gaan.

Is het je dat waard? Is toch zo'n 25/33 euro per 1km/u extra.

Ik ben ook een tijdje met dat ecu gedoe bezig geweest maar ben daar mee gestopt. Te duur voor weinig!

Pak dan een "ouwe" 2 takt! ;)
 
Last edited:
@ Gallecgun SF 2 en Manu76,

Ik snap niet dat jullie over de ECU beginnen, terwijl in de beginpost staat dat hij een CDI variant heeft!?
Dit betekent dus dat het een Euro 2 is i.p.v Euro 4!

Voor meer info qua blokken, zie link:


@ de TS,

Enige wat je nog kunt doen buiten de (63/65cc) cilinder, is een andere (race en/of sport) vario plaatsen.
Ben je dan nog niet tevreden rest er niks anders dan een andere nokkenas te monteren.

Met het hele pakket ga je al redelijk sneller, maar wat het vooral doet is snel van de plek zonder al te veel toeren waar je niks aan hebt. In ieder geval niet hoger dan 8.000 RPM afstellen, aangezien de meeste koppel en vermogen iets lager ligt.
 
Last edited:
Omdat ik er vanuit ging alle 4 takt scooter een ecu hadden.
En die bepaald alles.
En dat als je een cdi heBt regelbaar of niet toch niet snel over de hoofdcomputer heen zou gaan, die leek mij leidend.
Dus vandaar dat ik een aandre ecu zou nemen als je verder wilt tunen met een 4takt
 
Geen enkele 4 takt heeft een echte ECU, behalve de motorvarianten.
De Peugeot 2 takt Euro 4 heeft wel een echte ECU i.c.m. een injector en gasklephuis.

4 takt 50cc heeft gewoon een elektronische aangestuurde carburateur i.c.m. een ECS kastje/CDI
ECS = Electronically controlled carburetor system.

Nieuwste 2 takt heeft de M3A2 of het H2I systeem.

Dit staat in beginpost te lezen:

Regelbaar CDI met afstandbediening

Deze zijn er in het geheel niet voor het ECS en/of het ECU systeem!
Is dus eigenlijk gewoon een aanname van jou!

ECS =:

robkBV6.png


VA8DC15.png



Echte ECU Sym:


OJaBt6z.png
 
Last edited:
Ik vroeg me of ik m'n Peugeot Speedfight 4 4-takt sneller kan maken? De specs om maar zo te zeggen van met m'n scooter zijn:
- Regelbaar CDI met afstandbediening
- Varioring is eruit
- De cilinder is 4 maanden geleden vervangen met een 49,9cc (origineel)
- De uitlaat is ook toen vervangen met een origineel wel heb ik de DB killer eruit gehaald
- Voor de rest een alles standaard en nooit vervangen (Motorblok: SYM XS1P37QMA)

Het probleem vooral is dus de motorblok type, die is namelijk van SYM en kan je niet veel mee. Hoger dan 63cc erop is / past niet. Ik ben toch van plan om de 63cc te kopen ook al helpt het maar een paar km, maar misschien weet iemand wat ik nog meer kan doen? Elk km extra op te teler of extra optrek snelheid helpt.
Even een vraagje je hebt de DB-killer eruit gehaald maar waar zit deze en hoe haal je deze eruit want ik zie nergens anders iets staan over een DB-killer in een speedfight 4?
 
Ik vroeg me of ik m'n Peugeot Speedfight 4 4-takt sneller kan maken? De specs om maar zo te zeggen van met m'n scooter zijn:
- Regelbaar CDI met afstandbediening
- Varioring is eruit
- De cilinder is 4 maanden geleden vervangen met een 49,9cc (origineel)
- De uitlaat is ook toen vervangen met een origineel wel heb ik de DB killer eruit gehaald
- Voor de rest een alles standaard en nooit vervangen (Motorblok: SYM XS1P37QMA)

Het probleem vooral is dus de motorblok type, die is namelijk van SYM en kan je niet veel mee. Hoger dan 63cc erop is / past niet. Ik ben toch van plan om de 63cc te kopen ook al helpt het maar een paar km, maar misschien weet iemand wat ik nog meer kan doen? Elk km extra op te teler of extra optrek snelheid helpt.
@ Gallecgun SF 2 en Manu76,

Ik snap niet dat jullie over de ECU beginnen, terwijl in de beginpost staat dat hij een CDI variant heeft!?
Dit betekent dus dat het een Euro 2 is i.p.v Euro 4!

Voor meer info qua blokken, zie link:


@ de TS,

Enige wat je nog kunt doen buiten de (63/65cc) cilinder, is een andere (race en/of sport) vario plaatsen.
Ben je dan nog niet tevreden rest er niks anders dan een andere nokkenas te monteren.

Met het hele pakket ga je al redelijk sneller, maar wat het vooral doet is snel van de plek zonder al te veel toeren waar je niks aan hebt. In ieder geval niet hoger dan 8.000 RPM afstellen, aangezien de meeste koppel en vermogen iets lager ligt.

Zover ik weet is een euro2 speedfight 4 4takt nooit op de Nederlandse markt gekomen, dacht dat die dingen van begin af aan al euro 3 waren.
Mocht je bewijs hebben dat wat ik zeg niet zo is, verbeter me dan maar.

Maar aan die blokken is niet veel te doen:

65cc
Sportvario
Misschien nog een torque driver.

Andere nokkenas is er nooit voor uit gekomen. En dan heeft een nog veel grotere cilinder weinig zin als je er alles max eruit wilt hebben.
65cc rijd (accelereert wel wat beter) maar verwachten niet dat je veel harder zal gaan..
Dan moet je echt een aanpassing op de ecu hebben wil die wel harder kunnen.
En zonder snelle nokkenas rijd het nog een beetje als een krant.. (de snelle nokkenas is eigenlijk bij elke grote cilinder wel een vereisten.
Die bepaald namelijk de klep timing.. Rijd je met een originele dan komt er gewoon niet veel meer vermogen eruit.
 
Back
Top