Hoe hoog zal mijn boete zijn (rollenbank)?

MachielK

Well-Known Member
Hallo,

Ik ben vanochtend geslaagd voor mijn theorie examen voor een scooter. Allemaal leuk en aardig, maar ik blijf steeds iets in mijn hoofd zitten.

Ik heb twee weken geleden al een scooter besteld, de Yamaha Neos 4t. De verkoper bood aan om er een begrenzer vanaf te halen, daardoor zou de scooter 55 km/h kunnen gaan. Als reden was dat je dan bij de 45 km/h niet zou haperen, maar gewoon vloeiend door bleef rijden. De politie ziet veel door de vingers volgens de verkoper.

Ik ben eens gaan googelen. Ik ben namelijk bang dat als ik een rollenbank controle heb, dat ik een boete krijgt omdat mijn scooter dan 55 km/h gaat.

Nu heb ik gelezen dat de 45 km/h sowieso naar 50 km/u wordt gedaan tijdens een meting (de marge). Dan wordt de eerste 3 km/u die je te hard gaat na de aftrek van de marge ook niet meegerekend. Dan lees is ook nog iets over dat er van het resultaat van de snelheid op de rollenbank hoger dan 50 km/h, er geen 5 km/h marge vanaf gaat, maar 10% van de totale snelheid.

Oke, dus als ik getest wordt, en ze meten zonder alle marges en doet sowieso meer dan 55 km/h, daar zijn die marges namelijk toch voor?
Stel ze meten 60 km/h, daar gaat sowieso 3+6 = 9 km/h vanaf (3 eraf en 10% eraf). Dan rij ik 50 km/h, dus 5 km/h te hard. Dat betekend een mooie boete van €60.

Zijn mijn berekeningen goed, is mijn informatie die ik heb goed? Graag hoor ik dingen die ik fout zie/doe.

Is de 55 km/h die €60 per controle het waard?

Alvast bedankt voor de reacties.

Machiel.
 
Advertisement - register to remove this

Je berekening is goed, ze zullen inderdaad de constructiesnelheid vaststellen en dat is op 51km/uur en daarbij hoort de boete van 60 euro. Maar in je verhaal ga je wel opeens ervan uit dat ze 60km/uur meten ipv 55km/uur.

En hou er rekening mee dat 55 op de teller ook geen 55 zal zijn wat de politie op de rollerbank meet. Persoonlijk zou ik het risico nemen, en als het noodzakelijk is als verweer aanvoeren dat het feit dat de scooter een bepaalde snelheid kan bereiken, er niet is vastgesteld dat je die snelheid hebt gereden. Het is nogsteeds een de meest kromme wetten dat je bekeurt kan worden voor het feit dat je te hard kan. Dit gebeurt ook niet bij auto's en motoren die harder kunnen dan 13okm/uur.
 
Dus als ik bijv net me straatsprinter dus gewoon met licht en knipperlicht waarbij alles het gewoon doet rond ga rijden maar me wel netjes aan de snelheid hou en ik moet op de rollebank en daarop komt dat die 148 gaat en een boete krijg kan ik die dus gaan aanvechten omdat ik bijv helemaal niet zo hard rijd me netjes aan de snelheid houw hij kan inderdaad zo hard maar dat betekend niet dat ik dat echt rijd op straat en mijn verweer dus gooi op auto en moters gaan toch ook over de 200 terwijl de Max snelheid maar 130 is en ik een filmpje heb van dat ik camera op me helm heb en waarop is te zien dat ik me overal netjes aan de snelheid hou en regels kunne ze dan alsnog een boete uitschrijven of kan ik dit Winnen
 
Dus als ik bijv net me straatsprinter dus gewoon met licht en knipperlicht waarbij alles het gewoon doet rond ga rijden maar me wel netjes aan de snelheid hou en ik moet op de rollebank en daarop komt dat die 148 gaat en een boete krijg kan ik die dus gaan aanvechten omdat ik bijv helemaal niet zo hard rijd me netjes aan de snelheid houw hij kan inderdaad zo hard maar dat betekend niet dat ik dat echt rijd op straat en mijn verweer dus gooi op auto en moters gaan toch ook over de 200 terwijl de Max snelheid maar 130 is en ik een filmpje heb van dat ik camera op me helm heb en waarop is te zien dat ik me overal netjes aan de snelheid hou en regels kunne ze dan alsnog een boete uitschrijven of kan ik dit Winnen

Het is mijn visie op de kromme regelgeving voor de scooters die een "lichte" overschrijding hebben van de constructie snelheid. Ik denk dat je straatsprinter ook in de knel komt met andere punten van de regelgeving. Je zal het niet winnen gewoon omdat men al jarenlang probeert op alle manieren scooterrijden te ontmoedigen. De wet zinnig maken is niet het doel van de overheid.

Ik heb het helaas al eens geprobeerd en niet gewonnen. Werd ook aangehouden terwijl ik netjes aan de snelheid hield, helaas ging de scooter harder dan de rollenbank kon berekenen (toendertijd werd nog vermogen gemeten en dat weer naar een snelheid omgezet om het helemaal krom te maken). Heb ook nogsteeds mijn twijfels hoe nauwkeurig de metingen zijn op een rollerbank om de snelheid te meten. Maar nu ga ik wel erg offtopic.

Met 55km/uur op de teller kan je misschien een boete krijgen, mijns inziens niet terecht, maar wel het risico waard.
 
Ik snap je helemaal
Het is ook echt krom maar hier zijn gelukkig die politie biet zo streng ik had eerst een roze top die liep 115 op de rollebank omdat ze me gewoon een keer woude controleren maar ze weten dat ik dit ook doe als hobby
Ik kreeg een waarschuwing dat die wat harder liep dan toegestaan en ik moes als de sodemieter naar huis en rustig rijden ma dat weten ze ook dat ik da doe maar hij wou me niet met een nog hogere snelheid op de rollebank hebbe want dan zou er wat gebeuren

Nu rij ik dus met een bb77 getuned door ddl en rijd die 148 tot nu toe hoogst gemeten snelheid
Ik heb alles op me sprinter zitten wat ook op een standaard scooter zit
Ze kunne me eventueel alleen op de snelheid en decibel pakken meer niet dit heb ik puur ook gedaan zodat wanneer ik me motor rijbewijs heb
Een 100cc Aerox frame koop met kenteken en alles overschroef dan kunne ze als ik me vergis helemaal niks want het is gewoon een motor enmotors maken ook een herrie denk maar aan de harleys ik meen dat die nog meer geluid maken dan me sprinter en dan kunne ze me toch helemaal niks maken puur omdat het dan een motor is toch of vergis ik me hier toch in
 
Helaas is een motor gebonden aan veel regels, een motor mag ook maar een maximaal aantal decibel aan geluid maken (oudere motoren iets meer, hangt af van bouwjaar).

In Nederland wordt naar mijn mening een actief ontmoedigings beleid gevoerd voor alles op 2 wielen. De brommer/scooter rijbewijzen die absurd duur zijn geworden door het praktijkexamen en het motorrijbewijs met de verschillende categorieen waardoor je niet meteen al een normaal rijbewijs kan halen zodat je meteen de motor kan rijden die je wil.
 
Nee klopt het liefst willen ze dat alle brommerrijders veranderen in fietsers
En dat jeugd ma de fiets pakt maar dat lukt ze toch niet want bijna iedereen waarmee ik omga hebben dan wel een rijbewijs of zijn er nog mee bezig ma ze kopen allemaal wel een brommer in plaats van auto want de brommer is gewoon stukke goedkoper en als ze in een auto willen rijden pakke ze die wel van hun ouders en auto komen gewoon een heleboel kosten bij kijken en dan heb ik her nog niet eens over bijv parkeren met scooter kun je die overal neerzetten en kost je niks en auto ben je al gouw voor een heledag in de stad parkeren 15 euro kwijt wat ik dus eigenlijk bedoel degenen die auto hebben staan onderhand alleen maar te werken voor de auto omdat ze bijv nog op school zitten of in deze tijd niet veel kunnen werken/verdienen dus het gaat wat ik denk pas lukken als de auto 2x zo goedkoop wordt als dat het nu is en als ik in een auto rijd maar ik als ik achter het stuur zit in de stoel krijg ik na half uur al flinke last van me rug komt ook doordat ik op me 19 al door me rug ben gegaan en als ik op de scooter zit heb ik er geen last van dus ik kies toch echt in iedere geval nu nog steeds voor de scooter messchien als ik 25 ben ofzo dat ik daar dan anders overdenk ivm de langere afstanden ofzo
En dat met de motor dat je eerst zoveel cc moet lessen en dan weer iets meer cc en dan weer slaat gewoon nergens op is gewoon geldklopperij vind ik omdat ze nu gewoon geld nodig hebben omdat ze teveel hebben afgestaan aan de Europese unie ( da gezeik met Griekenland enzo ) dan doen ze het dus maar op dat soort manieren
 
Nou ik denk dat je het niet goed hebt
Want mijn scooter voor naar school toen ging 77 op de rollebank dat werd gecorrigeerd naar 72 en ik kreeg een boete van 66 euro incl verzendkosten dus dat is 12kmp te hard vanaf 60kmp
Want vanaf de 60 beginnen ze te tellen
Maar ik weet wel als ik me nu niet vergis bij 115 krijg je een boete van 500 euro ongv en je krijgt een dagvaarding
En na meerder van die overtredingen raak je je rijbewijs ook kwijt
 
En die link die er bij zit is niet echt duidelijk kun je eerst 180 pagina's doorstpitte voordat je het kunt vinden was bij 30 al opgehouden kopieer anders de pagina waar het op staat want dat is een stuk duidelijker
 
Ik snap je helemaal
Het is ook echt krom maar hier zijn gelukkig die politie biet zo streng ik had eerst een roze top die liep 115 op de rollebank omdat ze me gewoon een keer woude controleren maar ze weten dat ik dit ook doe als hobby
Ik kreeg een waarschuwing dat die wat harder liep dan toegestaan en ik moes als de sodemieter naar huis en rustig rijden ma dat weten ze ook dat ik da doe maar hij wou me niet met een nog hogere snelheid op de rollebank hebbe want dan zou er wat gebeuren

Nu rij ik dus met een bb77 getuned door ddl en rijd die 148 tot nu toe hoogst gemeten snelheid
Ik heb alles op me sprinter zitten wat ook op een standaard scooter zit
Ze kunne me eventueel alleen op de snelheid en decibel pakken meer niet dit heb ik puur ook gedaan zodat wanneer ik me motor rijbewijs heb
Een 100cc Aerox frame koop met kenteken en alles overschroef dan kunne ze als ik me vergis helemaal niks want het is gewoon een motor enmotors maken ook een herrie denk maar aan de harleys ik meen dat die nog meer geluid maken dan me sprinter en dan kunne ze me toch helemaal niks maken puur omdat het dan een motor is toch of vergis ik me hier toch in
Hoi vraagje ik rij ook met een roze top op me beta, heb m vandeweek gekocht en Ben er een beetje Aan Aan het sleutele maar hij wil maar niet op roeren komen heb er band alles Aan gedaan en vermoed dat de cilinder gewoon niet meer oke van binnen is hij komt namelijk totaal niet op roeren en trekt niet heb er een sito plus uitlaat op en 3.5 g rollen met zwarte trek veren en een hele druk veer plus 17.5 mm carb met sproeie 86 heb je mischien een tip?
 
Back
Top