Hoe herken je een versleten cilinder en zuiger?

Michelg

Member
Beste,

Ik moet vandaag mijn cilinder demonteren van mijn Speedfight 2 2t, want ik heb geen schroefdraad meer waar mijn uitlaat vastzit en dus moet daar nieuw draad.

Ik ben enorm bang met wat ik aan ga treffen, want de scooter heeft bijna 30000km gelopen en heeft zover ik weet niet veel onderhoud gehad van de vorige eigenaar.

Mijn vraag is dus: hoe herken ik een versleten cilinder en zuiger? Want als deze nog goed zijn, hoef ik alleen nieuw schroefdraad en niet alles nieuw. Ik was sowieso van plan om over een tijdje (over twee maandjes ofzo) een nieuwe cilinder en zuiger te kopen, maar ik heb mijn scooter nu nodig voor vervoer en wil het vervangen uitstellen tot Kerst. Maar als de cilinder en zuiger versleten zijn, dan moet het.
Ik hoop dat jullie mij een beetje begrijpen!
 
Advertisement - register to remove this

EDIT: Zie foto's. Versleten of niet?
EDIT: De krassen op de cilinderwand zijn niet diep (als in ik voel ze niet wanneer ik er overheen strijk met mijn nagel/vingertoppen)
 

Attachments

  • 20181102_172844.jpg
    20181102_172844.jpg
    79.1 KB · Views: 188
  • 20181102_172830.jpg
    20181102_172830.jpg
    118.7 KB · Views: 165
  • 20181102_172808.jpg
    20181102_172808.jpg
    131.7 KB · Views: 145
  • 20181102_172625.jpg
    20181102_172625.jpg
    75 KB · Views: 140
  • 20181102_172536.jpg
    20181102_172536.jpg
    100.3 KB · Views: 142
  • 20181102_172508.jpg
    20181102_172508.jpg
    113 KB · Views: 174
  • 20181102_172458.jpg
    20181102_172458.jpg
    124 KB · Views: 135
  • 20181102_171215.jpg
    20181102_171215.jpg
    142.9 KB · Views: 135
Last edited:
Als je er toch nog op wilt rijden, kijk naar de speling in de krukas en naaldlager onder de drijfstang. Als deze al mwah zijn dan kun je er beter niet meer op rijden voor je de krukas en de rest aan gort maakt (als dat al niet zo is) door er mee te blijven rijden. Dat is het advies dat ik je kan geven, eigenlijk ook wel het meest logisch wat mij betreft. Maar met 30k op de teller en niet al te geweldig onderhoud twijfel ik erg voor je.. Zit nu zelf ook met een hoop rotzooi hier, beste is gewoon zelf opnieuw bouwen. Dan weet je wat je hebt.
 
Last edited:
Als je er toch nog op wilt rijden, kijk naar de speling in de krukas en naaldlager onder de drijfstang. Als deze al mwah zijn dan kun je er beter niet meer op rijden voor je de krukas en de rest aan gort maakt (als dat al niet zo is) door er mee te blijven rijden. Dat is het advies dat ik je kan geven, eigenlijk ook wel het meest logisch wat mij betreft. Maar met 30k op de teller en niet al te geweldig onderhoud twijfel ik erg voor je.. Zit nu zelf ook met een hoop rotzooi hier, beste is gewoon zelf opnieuw bouwen. Dan weet je wat je hebt.
Ik heb even snel gekeken en de drijfstang heeft hele minimale speling naar links en rechts. Net wat minder dan 1 mm gok ik. Denk dat deze krukas nog een paar km meekan :). En ik plaats ook gelijk een nieuwe naaldlager.
 
Zuigerveren zijn zoiezo aan vervanging toe.. Het bruine / zwarte zit onder de zuigerveren.. Dit heb je niet als de boel goed afgesloten blijft.
Dus verbrand gas gaat dus van boven langs de zuigerveren.. En dan weet je dat het spul niet meer optimaal werkt.

Overigens zie ik op foto 6 ook 2 vegen zitten bij die achterste transferport.. Geen idee of dit gewoon olie is en of dit echte vegen zijn.

Als dit vegen zijn zou ik dit spul niet meer terug monteren, want dat is zonder van je tijd en het geld voor de nieuwe pakkingen.

Foto 4 is overigens niet helemaal duidelijk..

De krukas kan overigens wel wat hebben hoor als je met de standaard cilinder rijd.. Die gaat daar niet zo snel van kapot.

Achterop de zuiger zie je ook dat de ribben van de zuiger is afgesleten.. Hier blijft normaal de 2 takt motor olie aan zitten.. (ja die ribben hebben een functie) (deze zorgen ervoor dat de zuiger niet op de cilinderwand begint te schuren en daardoor de zuiger op gaat warmen (en kans op een warmloper verhoogd) Door die ribjes blijft er dus olie aan de zuiger plakken dat tussen de zuiger en de cilinderwand zit.

De slijt plekken in de cilinder zijn allemaal van donker grijze kleur..

Zou zelf een verse cilinder zoeken..

Overigens de aansluiting van de zuigerveren met de wand is een microscopisch gebeuren.. Als de want al kleine kuiltje erin heeft zitten is de verdichting niet meer optimaal te noemen.
 
Last edited:
Zuigerveren zijn zoiezo aan vervanging toe.. Het bruine / zwarte zit onder de zuigerveren.. Dit heb je niet als de boel goed afgesloten blijft.
Dus verbrand gas gaat dus van boven langs de zuigerveren.. En dan weet je dat het spul niet meer optimaal werkt.

Overigens zie ik op foto 6 ook 2 vegen zitten bij die achterste transferport.. Geen idee of dit gewoon olie is en of dit echte vegen zijn.

Als dit vegen zijn zou ik dit spul niet meer terug monteren, want dat is zonder van je tijd en het geld voor de nieuwe pakkingen.

Foto 4 is overigens niet helemaal duidelijk..

De krukas kan overigens wel wat hebben hoor als je met de standaard cilinder rijd.. Die gaat daar niet zo snel van kapot.

Achterop de zuiger zie je ook dat de ribben van de zuiger is afgesleten.. Hier blijft normaal de 2 takt motor olie aan zitten.. (ja die ribben hebben een functie) (deze zorgen ervoor dat de zuiger niet op de cilinderwand begint te schuren en daardoor de zuiger op gaat warmen (en kans op een warmloper verhoogd) Door die ribjes blijft er dus olie aan de zuiger plakken dat tussen de zuiger en de cilinderwand zit.

De slijt plekken in de cilinder zijn allemaal van donker grijze kleur..

Zou zelf een verse cilinder zoeken..

Overigens de aansluiting van de zuigerveren met de wand is een microscopisch gebeuren.. Als de want al kleine kuiltje erin heeft zitten is de verdichting niet meer optimaal te noemen.
Bedankt! Hier leer ik van :). Ik ga vandaag een nieuwe cilinder, zuiger en naaldlager halen incl. de nodige pakkingen! Hopelijk lukt het monteren
 
Back
Top