Hoe hard gaat een 65 cc cilinder

Lorenzo P

Active Member
Hoi,

Ik bezit nu een 50cc cilinder standaard en zonder vario ring rij ik al zo'n 62kmpu gps, met die vario ring 46 kmpu gps dus 16 kmpu verschil in gps.

Nu was mijn vraag hoe hard zou ik dan met een 65 cc cilinder gaan of een 63 cc ik heb er 4 gevonden die compatibel met mijn motorblok zijn. Het gaat om de Sym Crox met motorblok XS1P37QMA-2.

1. https://www.cityparts.nl/cilinder-6...sym-fiddle-2-sym-orbit-2-sym-allo-airsal.html (65cc)

2. https://www.cityparts.nl/cilinder-6...onik-x-pro-peugeot-viva-city-4t-nk101-65.html (65cc)

3. https://k-parts.nl/cilinderkit-airsal-65cc-voor-peugeot-sym-50cc-4-takt.html (63cc)

4. https://www.pedparts.co.uk/product/2927/cylinder-kit-60cc--peugeot-tweet-vivacity-50cc-4t (60cc) En hoe hard?

Als hij te hard loopt kan ik altijd nog kijken voor een CDI begrenzer met afstandsbediening zo een als deze

SYM- KYMCO-Injectie begrenzer (afstandsbediening) EURO 3 & 4

Geschikt voor:
  • Kymco Agility 16+, New People S, New Sento, New Like (special), Super 8, VP50
  • Kymco Carry, Delivery
  • Sym Orbit II+III, Fiddle II&III, Allo, Jet14, Sympony ST, Crox, Tonik, en Mio50i
  • Peugeot Django, Kisbee, Speedfight4 en de Tweet
  • Honda Zoomer

KYMCO EURO4 by www.Begrenzer.nl.jpg
Deze unit heeft een ingebouwde verstelbare begrenzer en komt op de bobine van de scooter. Je kan de scooter op elke gewensde snelheid instellen zonder stotteren.

Met de gecodeerde afstandsbedieningen heb je de garantie dat niemand jouw begrenzer kan uitschakelen. De werking is als volgt: Bij het starten staat de begrenzer automatisch AAN. In het blauwe vakje kan je zelf de snelheid instellen. Na het starten druk je op de afstandbediening om snel te rijden zonder begrenzer. Dit kan ook tijdens het rijden. Wil je op de begrenzer rijden, dan hoef je alleen de motor even uit en aan te zetten.

En hoe zit dit verzekeringstechnisch?

Vervalt mijn garantie van Sym?
Vervalt mijn garantie van de dealer waar ik hem kocht. (Wel zij hij al eerder doordat ik elders heb laten sleutelen dat die al vervallen is).
Fast and the furious scooters schrijft het volgende.

Opvoeren en Garantie
Een scooter kun je op 2 manieren opvoeren. Manier 1 is door de beperkingen te verwijderen (ontgrenzen) welke speciaal voor de Nederlandse wet worden aangebracht. Feitelijk maak je de scooter hierdoor weer origineel. Deze manier van opvoeren komt juist ten goede voor je scooter en daardoor blijf de garantie behouden. Manier 2 is de scooter opvoeren door gebruik te maken van een andere cilinder, carburateur en/of uitlaat. Hierdoor ga je het motorvermogen vergroten en wijk je af van de technische specificaties zoals deze zijn afgegeven door de fabrikant. Deze manier van opvoeren heeft wel invloed op de garantie.

https://www.fastfuriousscooters.nl/blog/scooter-opvoeren
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik denk het zelfde als Michelg. Als je pech hebt ga je niks sneller.. Alleen vermoed dat de grotere cilinder meer kracht en vermogen heeft en daardoor je iets hoger in top-end zal komt.. Een grotere cilinder heeft namelijk minder moeite om naar top snelheid te komen..

De originele 50cc cilinders zijn vaak een beetje onder bemeten kwa vermogen.. Deze missen best wel wat koppel.

Vaak mag je blij zijn als je 68 km/u op de teller haald als het ding ontgrenst is.. De ECU verianten daar valt vaak weinig aan te veranderen, en dan mag je blij zijn als je 56km/u op de teller uberhaupt kan aantikken..
 
Oke dus als ik het goed begrijp gaat een 65cc zo'n 5 tot 10 kmpu harder dan wat ik nu kan dus op z'n ergst ga ik 73 kmpu.

Moet ik wanneer dit zo is ook nog iets aanpassen eventueel rollen v snaar sproeier?
en wanneer ik dit doe neem ik ook een CDI begrens kastje met afstandsbediening.
 
Ben ook van plan de 65 cc Sportcilinder te plaatsen van Naraku. Een slagje grotere sproeier, misshien En een half gram zwaardere rolletjes
 
Back
Top