hoe erg zijn deze zuiger krassen? mening gevraagd

Tom M

Member
beste leden,

vandaag ging ik het membraan controleren en zag ik de onderkant van de zuiger met deze krassen: (foto's onder dit forum post)
ik kon er niet met me nagel over heen gaan om te kijken hoe diep de krassen zijn maar met een klein plat kop schroevendraaier lukte het wel en je voelt de krassen wel maar goed ik heb er zelf ook niet zoveel verstand van dus..

info below over me setup en laat me weten of de zuiger en mischien ook de cilinder? aan vervanging toe is.
of is dit normaal voor 28000km?

setup:
model: Aprilia sr50 r factory 2005 (piaggio met 28.000km)
uitlaat: Giannelli Reverse
rood malossi lucht filter
luchtinlaatplaat restrictie verwijderd
Malossi Multivar 2000 6.6gr rolletjes
OEM v snaar 815mm x 18.5mm
Maslossi wit trekveren
Maslossi wit drukveer
ECU is derestricted (geen idee welke versie)

28000km op deze scooter en ik ben derde eigenaar.
het blok is origineel

foto's:

ZDpAAGu.jpg


KpnSvC1.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Vervangen, geen twijfel mogelijk...
En is hier zuinig geweest met smeren /olie bij te vullen, lijkt wel of zuiger is drooggelopen? Want zie ook geen vegen...

Bij 10000km zuiger vervangen kan trouwens geen kwaad.
 
Vervangen, geen twijfel mogelijk...
En is hier zuinig geweest met smeren /olie bij te vullen, lijkt wel of zuiger is drooggelopen? Want zie ook geen vegen...

Bij 10000km zuiger vervangen kan trouwens geen kwaad.

alright, ga morgen direct ff rond belle of iemand dat voor me kan vervange, heb er zelf niet zoveel tijd voor.
het is een injectie model en bij deze zit een olie tankje voor 2takt die ik altijd bij vul met 100% synthetische castrol power rs 2t

kan dit ook komen door te weinig benzine? mij is verteld dat deze modellen altijd vrij droog lopen.
m.v.g.
 
alright, ga morgen direct ff rond belle of iemand dat voor me kan vervange, heb er zelf niet zoveel tijd voor.
het is een injectie model en bij deze zit een olie tankje voor 2takt die ik altijd bij vul met 100% synthetische castrol power rs 2t

kan dit ook komen door te weinig benzine? mij is verteld dat deze modellen altijd vrij droog lopen.
m.v.g.
Oh oke... Een injectie model dus.

Dan loopt ie zuiniger en smering loopt appart... Misschien wel raadzaam in vervolg speciale 2takt injectie olie te gebruiken?
 
Oh oke... Een injectie model dus.

Dan loopt ie zuiniger en smering loopt appart... Misschien wel raadzaam in vervolg speciale 2takt injectie olie te gebruiken?

speciale 2 takt injectie olie? wat raad jij aan? ik heb altijd castrol power rs gebruikt 100% synthetische
ik heb daa rnog nooit van gehoord,
 
castrol power rs
Is geschikt zowel meng als injectie.

Ik weet de exacte bestanddelen van "normale" synthetische olie niet maar denk dat deze dikker is ofwel meer effectievere bestanddelen dan nodig zijn voor een injectiesysteem ipv olie eerst door een carburateur loopt...

Maar idd speciale injectie type olie bestaat.
 
Sowieso vervangen en je olietoevoer en afstelling controleren, neem aan dat ie niet meer loopt?

scooter loopt nog perfect (had ik er wel ff bij moeten vermelden...) trekt gewoon goed op en loopt ook gewoon makkelijk 85km/h beetje wind mee wel 88km/h, scooter klinkt ook gewoon goed geen rare geluiden of iets dergelijks.

maar maakte me toch beetje zorgen nadat ik het membraan er uit had gehaald en die krassen zag.. vandaar dit topic.

der valt niet echt veel aan aftestellen het is een injectie model en werkt met een ECU unit
 
Is geschikt zowel meng als injectie.

Ik weet de exacte bestanddelen van "normale" synthetische olie niet maar denk dat deze dikker is ofwel meer effectievere bestanddelen dan nodig zijn voor een injectiesysteem ipv olie eerst door een carburateur loopt...

Maar idd speciale injectie type olie bestaat.

oke dus de castrol power rs is gewoon prima dus?
 
Sowieso vervangen en je olietoevoer en afstelling controleren, neem aan dat ie niet meer loopt?

Is toch wel een wat summiere oplossing en/of advies!
Zoals eerder opgemerkt is de olie gewoon in orde en wordt deze ook voldoende aangevoerd.
Zoniet, krijgt men een foutcode te zien d.m.v. een waarschuwing ledje op de dash.

Maar beste Tom,

Dit is echt een slagveld v.w.b. de zuiger.., lijkt wel of dat erin gehapt is door een klein kuthaaitje!
Er staat geen vervangingsperiode beschreven voor de zuigerveren en/of zuiger als zodanig.
Maar er wordt wel geadviseerd om dit te vervangen tussen de 25.000/30.000 km.

V.w.b. het motorblok moet men op zoek naar parts voor het motorblok: C361M of de C364M variant.
 
Last edited:
Is toch wel een wat summiere oplossing en/of advies!
Zoals eerder opgemerkt is de olie gewoon in orde en wordt deze ook voldoende aangevoerd.
Zoniet, krijgt men een foutcode te zien d.m.v. een waarschuwing ledje op de dash.

Maar beste Tom,

Dit is echt een slagveld v.w.b. de zuiger.., lijkt wel of dat erin gehapt is door een klein kuthaaitje!
Er staat geen vervangingsperiode beschreven voor de zuigerveren en/of zuiger als zodanig.
Maar er wordt wel geadviseerd om dit te vervangen tussen de 25.000/30.000 km.

ja ik ga morgen rond bellen naar een paar zaken die dit voor mij kunnen vervangen.
die link die ik hier boven heb geplaats weet je toevallig of dit inderdaad de originele cilinder en zuiger is?

m.v.g
 
Of het een originele cilinder en toebehoren betreft durf ik niet te zeggen maar dat hij past op jouw Appie is wel zeker.
Zowel voor de 2004 als de 2005 variant wat ook wel aangeduid wordt als: C36

De link van arkAC betreft een Morini motorblok, jij hebt echter het Piaggio motorblok ter info!
 
Last edited:
Of het een originele cilinder en toebehoren betreft durf ik niet te zeggen maar dat hij past op jouw Appie is wel zeker.
Zowel voor de 2004 als de 2005 variant wat ook wel aangeduid wordt als: C36

De link van arkAC betreft een Morini motorblok, jij hebt echter het Piaggio motorblok ter info!

Piaggio inderdaad, de link van arkAC is inderdaad niet mijn model, mijn model is: https://www.easyparts.nl/choosedraw...2O-IE+Carb.-E2-2004-09-(APAC-EMEA-NAFTA).html

en via die link kwam ik ook uit bij die C36.
ik heb die webshop nog ff een emailtje gestuurd voor meer info over dat setje maar zoals jij ook al aangeeft past die wel (C36)

bedankt voor de snelle reacties jongens! ik ga morgen ff ronde belle en kijke of iemand dit voor me kan installeren voor een redelijke prijs en anders een weekend vrij maken ervoor denk ik zo!

m.v.g.
 
speciale 2 takt injectie olie? wat raad jij aan? ik heb altijd castrol power rs gebruikt 100% synthetische
ik heb daa rnog nooit van gehoord,


Voor injectie heb je olie nodig wat dunner is dan de reguliere olie. Zoals:

 
Voor injectie heb je olie nodig wat dunner is dan de reguliere olie. Zoals:


oke 1 iemand verteld me castrol power rs 2t 100% synthetische is prima en nu weer iemand je heb olie nodig voor injectie model..
omdat ik nu castrol power rs 2t 100% synthetische er in heb is dit nu schadelijk of kan ik dit oprijden en dan overstappen naar die novascoot 2t?
 
Misschien is die castrol power rs 2t ook goed.. Maar de olie hoort wat dunner te zijn dan normaal bij niet injectie modellen.
Ligt eraan wat de fabrikant voorschrijft (staat in het onderhoudsboekje)
 
Back
Top