Hoe demonteer ik de cilinderkop van een Sym Fiddle 2?

Robertadh

New Member
Ik wil bij voorbaat zeggen dat ik een beginner ben. Weet aardig hoe de vork in de steel zit, maar merk dat een Sym blok er in een aantal gevallen toch anders uit ziet dan in vele handleidingen te vinden.

Ik heb verschillende handleidingen gevonden over het demonteren van een cilinderkop. Allemaal niet erg lastig, maar lijkt allemaal niet op de cilinderkop van een Sym Fiddle 2. Iemand die iets van een montagehandleiding heeft? Tips zijn welkom.
 
Advertisement - register to remove this

Zou je zelf eerst afvragen of je wel de kleppen kan stellen?? Als de hevelbrug los gemaakt moet worden, dan moet bij hermontage de kleppen opnieuw gesteld worden.
 
Denk dat eerst de stuurketting eraf moet.. Moet je het boutje van het bovenste tandwiel los draaien.. ( alleen niet vergeten om de krukas op timing te zetten en het tandwiel moet dan ook goed staan) Opletten dat je het boutje niet in de kop laat vallen, want dan heb je dikke pech)

Dan de kop kruislink om en om per stappen iets losser draaien.. Dan de moeren en boutjes los en dan zou je de kop al eraf kunnen nemen dan de tapends..

Misschien zitten er nog koelings kappen erop die eerst los gemaakt moeten worden..
Ik denk dat als je de kleppen kan stellen dat je dit los maken ook wel zelf zou moeten kunnen doen..

Ik denk dat het wel raadzaam is om de voetpakking van de cilinder ook te vervangen (alles is dus los gekomen van het blok)

Alleen het grootste probleem is je moet wel weten hoe je de zuigerveren op de juiste manier offset moet zetten van elkaar, want dat werkt net even anders dan bij een 2-takt.. Aangezien een 4takt zeker geen slotjes heeft..

En dan de koppakking ook vervangen. Goed opletten dat de stuurketting niet in het blok glijd en dat de ketting op het onderste tandwiel op de krukas blijft zitten..

Let trouwens op dat de voetpakking een sleufje loopt en er zit een klein gaatje in het carter.. Daar komt normaal gesproken de motor olie door heen die naar de nokkas / hevelbrug van de cilinder gaat.. Deze moet open blijven en mag niet dicht zitten.. Bij dicht zitten komt er geen olie in de cilinderkop en dan gaat alles daarboven naar de klote omdat het geen olie meer krijgt.
 
Back
Top