hoe cilinder + zuiger inrijden? (gietijzer)

Tom M

Member
Beste leden,

na mijn vorig topic ( link hier: https://scooterforum.net/threads/hoe-erg-zijn-deze-zuiger-krassen-mening-gevraagd.208661/ )
heb ik vandaag mijn cilinder en zuiger vervangen met nieuwe lagers, zuiger veren en noem het maar op.

dit is er op gekomen een originele kit voor aprilia sr50 ( https://www.easyparts.nl/Cilinder-and-Zuiger-C27-C32-C36-C25<>-2004_(Originele-Onderdelen)-p10488880 )
nu is mijn vraag wat is de juiste manier om een gietijzer cilinder in te rijden met nieuwe zuiger?
ik heb dit nog nooit eerder gedaan maar instalatie was best oke, 3uurtjes bij gezeten dit is vast geen wereld record maar het is me gelukt!

na instalatie heb ik de scooter warm laten draaien voor 5/10min en heb ik even 5km gereden rond de 40/45km op half gas.
het viel me wel op dat als ik 45km/h reed en langzaam gas bij gaf dat de scooter een beetje begon te sputteren maar ik neem aan dat dit normaal is en na het inrijden wel verdwijnt?

laat me weten wat het beste is wat ik moet doen voor inrijden.


setup:
model: Aprilia sr50 r factory 2005 (piaggio met 28.000km)
uitlaat: Giannelli Reverse
rood malossi lucht filter
luchtinlaatplaat restrictie verwijderd
Malossi Multivar 2000 6.6gr rolletjes
OEM v snaar 815mm x 18.5mm
Maslossi wit trekveren
Maslossi wit drukveer
ECU is derestricted (geen idee welke versie)

28000km op deze scooter en ik ben derde eigenaar.
het blok is origineel
 
Advertisement - register to remove this

Ik hoop voor je dat je ook het werkelijke probleem hebt kunnen oplossen waarom er zoveel krassen in de cilinder zat.
Anders denk ik dat deze nieuwe cilinder ook geen lang leven meer heeft.. Heb je wel de oliepomp gecontroleerd voordat je zo door gaat rijden.
Misschien was de oliepomp kapot waardoor die minder of geen olie heeft gehad..


Vervangen is overigens niet hetzelfde als het probleem oplossen..
 
Ik hoop voor je dat je ook het werkelijke probleem hebt kunnen oplossen waarom er zoveel krassen in de cilinder zat.
Anders denk ik dat deze nieuwe cilinder ook geen lang leven meer heeft.. Heb je wel de oliepomp gecontroleerd voordat je zo door gaat rijden.
Misschien was de oliepomp kapot waardoor die minder of geen olie heeft gehad..


Vervangen is overigens niet hetzelfde als het probleem oplossen..

ik denk dat die krassen komen omdat de vorige eigenaar aan het boren en slijpen is geweest aan de cilinder + de onderste zuiger veer was er slecht aan toe aan de boven kant. ik heb geen rommel of metaal stukjes gevonden bij de krukas dus dat was schoon. (ik ga nog even foto's maken post ik z.s.m.)

oliepomp heb ik niet gecontroleerd maar de scooter gebruikt wel olie aangezien de olietank wel leeg gaat overtijd.
 
Ik hoop voor je dat je ook het werkelijke probleem hebt kunnen oplossen waarom er zoveel krassen in de cilinder zat.
Anders denk ik dat deze nieuwe cilinder ook geen lang leven meer heeft.. Heb je wel de oliepomp gecontroleerd voordat je zo door gaat rijden.
Misschien was de oliepomp kapot waardoor die minder of geen olie heeft gehad..


Vervangen is overigens niet hetzelfde als het probleem oplossen..

foto 1 is hoe de zuiger in de cilinder heeft gezeten.
foto 2 is de andere kant van de zuiger waar geen krassen zitten.

1:
2:
 
Back
Top