Een ontwerp fout in het blok valt niks aan te passen..
Ik gebruik dit blok al tot in de eeuwigheid.. Maar vind het niet echt tune baar waardig.
De problemen zijn:
- De inlaat zit aan 1 kant..(liefst wil je die op het midden hebben. Dus die andere kant krijgt zeg maar minder spoeling. Wil je volle vermogen dan moet die spoeling gelijk zijn over alle spoelkanalen.
- Wat ook beter kan is het membraan.. je hebt meer winst met een type zoals van minarelli horizontaal / piaggio / peugeot horizontaal. Kan die uit 2 kanten benzine door laten.. Bij peugeot heeft maar 1 zijde waar dat uit komt. Het werkt wel, als standaard scooter. Maar niet echt intressant als je vermogen eruit wilt persen.
- Er zit een zinloos spruitstuk op.. Genoeg voor je std gurtner 12mm.. maar groter is een ramp. *beste model is eentje van een piaggio, minarelli horizontaal of peugeot horizontaal. Er zijn wel aftermarket delen voor te krijgen.. Maar dan ga je de carburateur die erachter erop moet verleggen naar achteren, zodat je luchtfilter box ook een ramp word. (power filter is dan de enigste manier.
- Doorlaat richting krukas is wel beperkt.. (uiteraard valt hier wel aan te dremelen) maar dat kost een hoop tijd.. En resultaat zal wat tegen vallen.
- Je moet er al zoiezo geen race krukas erin willen met volle wangen.. Want met standaard krukas is het carterdruk al best hoog. Met een race krukas zit deze tegen de max.. wat nadelig is voor je spoeling.. Door een te hoge druk zal je een hoop van je benzine mengsel de uitlaat uit blazen. Motor blok zal dan ernstig onzuiniger gaan lopen.
- Als je pech hebt zit er ook nog een carter begrenzer in, zodat je geen andere cilinder kan plaatsen.. (zal je dan moeten aanpassen)
- Zwakke punt blijft toch de uitlaat ophanging aan het carter.. Om dit heel te houden heb je een uitlaat nodig waar een montage plaat aan vast zit.. En geen losse simpele beugeltjes gebruiken, daar zit te veel flex in.. een verkeer beweging kan teveel stress op de uitlaat steun bezorgen en dus kan breken.
- Carterdeksel zit altijd vast op het onderste centreer tonnetje, omdat er vocht / water erbij komt en dus oxidatie of kan gaan roest.
Om hier geen probleem mee te krijgen, gewoon dat centreer tonnetje eruit laten en alleen de bovenste gebruiken.
- Ook zit er nog een irritant uitsteeksteltje aan de binnenzijde van het carter, waar de riem tegen aan komt bij een sport vario.
Het is een hoop verloren tijd om aan dit blok te willen tunen.. En dan nog niet eens over de benzine afstelling gehad..
Peugeot horizontaal is een door ontwikkeling van het vertikale blok en daar zijn wat dingen aan opgelost..
Peugeot vertikaal is nooit een tune / of motor sport motorblok geweest.. Het is niets minder dan een rustig lopend hoge koppel moter onder een toer scooter. Ga je dat ding op stang jagen, dan gebruik je het blok niet op die manier zoals het bedoeld was.