This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Hexagon krukas: voor of nadelen 55 slaglengte

Hallo,
Ik wil een hexagon blok reviseren en tunen en dacht aan volgende mogelijke setups:

optieA : Stage6 55mmslag 110mm drijfstang (5mm ophoogplaat en 1 of 1.5mm koppakking)
Gilardoni 180 cc cylinder (afgedraaid hemd)

optieB : Stage6 52mmslag std drijfstang
malossi MHR 172cc

verder:
DDL hogedruk binnenkop voor 1.7mm squish en uncorrected CR van 11,5/1
28mm Dellorto PHBH
stage6 Vforce3 reedvalves

bedoeling is eerder een hoger koppel in laag en midden,absolute top is minder belangrijk

Welke bedenkingen hierbij ? Ik heb het vooral over de voor of nadelen van een 55mm slag en/of 110mm drijfstang.
alvast bedankt voor de reacties

PS: Ik heb jarenlange ervaring in auto&motorrevisies doch dit is eerste Hexagon die in onder handen neem om te tunen

als eerste :
welk Carter heb je , een 55 slag krukas past alleen in een M08 Carter ( wangen zijn te groot en zal gekotterd moeten worden .)
Slag 52 krukas maakt meer toeren dan een 55 slag , dus is feller .
Dus een 55 slag met ophoogplaat , 172 cilinder , of het hemd afdraaien van een 180 CC cilinder vind ik geen optie ... poort mapping ga je mee klooien . en moet je weten waar je mee bezig ben .

In een hexa 150 carter past wel een 55mm slag, ik vermoed in een 125 hexa carter ook aangezien een 180 cilinder er ook niet zonder aanpassen in gaat.

Of je moet het specifiek over de stage 6 as hebben?

je zult je timingen MOETEN herzien.
anders beter 52mm slag laten.

squish van 1.7mm is een dikke afrader.
beste is 1.0mm aanhouden.
11.5:1 is alles behalve hoge druk kop.
das prakties zelfde als een malossi kop.

55slag heeft 90mm krukaswangen.
houd dus in dat ie in alle blokken passen.

runner en lx modellen is 92mm wangen
skr en hexa modellen is 90mm wangen.

Geldt 1.0mm squish zowel voor LC als AC?

Dus eigenlijk zeg jij dat ddl koppen niet veel verschil maken met een std kop? Ik weet wel dat de avdm kopset voor mijn gevoel echt een ABnormaal groot verschil maakte

Dus eigenlijk zeg jij dat ddl koppen niet veel verschil maken met een std kop? Ik weet wel dat de avdm kopset voor mijn gevoel echt een ABnormaal groot verschil maakte
Basis blok :Hexagon carters met 90mm krukas wangen kleine trommel

Een squish van 1.7 leek mij ook al aan de lage kant, in mijn eerdere 2T conversies (Cagiva mito 125naar 160cc & aprillia RS 125-160cc) zat mijn squish telkens tussen 0.8 en 1mm en alsook een hogere uncorrected CR dan 11.5/1
Ik heb echter nog geen idee van welke maximale uncorrected CR kan gebruikt worden bij een hexagon 172/180. met 98 Ron benzine

-Waar zit het voordeel bij het gebruiken van een 55slag krukas? deze dingen worden toch om een of andere reden verkocht , ik vind zo direct op forums geen voorbeeld van iemand die deze in zijn setup gebruikt heeft en of welke poorttiming aanpassing dan nodig is.
-Is het echt een noodzaak om een nieuwe krukas te monteren als de originele 100% binnen spec van nieuw valt, of is deze met nieuwe lagers en dichtingen in een gematigde 172/180 setup te gebruiken? (gaat niet over de kosten)

een goeie kopset is cruciaal bij een 180cc blok als je vermogen zoekt.
heb ze jaren door ontwikkeld.

de compressie verhoudig moet kloppen,
squish velocity moet goed wezen.
squishband breedte en hoek moet ook kloppen.
deckheight gaat het bij anderen ook altijd fout.
dus ook nog een aandachtspunt.
de volume moet kloppen met de vorm met de gewenste cc inhoud.
dat is een zeer lastig klusje om daar de gouden middenweg in te vinden.
Post automatically merged:

die krukassen kosten geen ruk, dus je krijgt er ook geen ruk voor terug.
je krijgt wat je betaald. en daarom moeten ze gericht worden.
ik richt je vaak uit op 0.01mm a 0.02mm.
meesten zijn 0.16 a 0.07mm krom.
0.05mm is echt de max tolleranties en wil je dat liever als laatste redmiddel doen.

Last edited: