Het "Zelfgemaakte uitlaten" Topic.

Status
Not open for further replies.
zat er eerst aan te denken om de bocht van een oude uitlaat te nemen, maar omdat de uitlaat poort van een simonini best groot is ben ik bang dat de flens en bocht de uitlaatpoort voor een groot deel afsluiten.
vandaar het zelf maken van een bocht :)
nog een vraagje, losse flens maken of vaste? wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen?
 
Losse flens als je meer uitlaten gaat maken voor één blok, dan hoef je maar een keer een flens je maken.

Beter gewoon vast, dan kan het niet lekken ook.
 
erg interesant dit allemaal. maar nu had ik ook een vraagje .. ik wil zelf ook een opmaat uitlaat op me gpr maar niet zo als alle andere uitlaten (onderlangs dus)

moet ik nou speciaal naar dpr gaan om een aparte uitlaat te laten lassen of zijn er meer mensen die kunnen lassen van speciale uitlaten?
 
hier BTW nog een uitlaat van 'roost'
25158roostexhaustforevo2004med.jpg
 
flakfazer said:
erg interesant dit allemaal. maar nu had ik ook een vraagje .. ik wil zelf ook een opmaat uitlaat op me gpr maar niet zo als alle andere uitlaten (onderlangs dus)

moet ik nou speciaal naar dpr gaan om een aparte uitlaat te laten lassen of zijn er meer mensen die kunnen lassen van speciale uitlaten?

dat is wel te doen, alleen als je zoiets gaat maken kan je beter de desbetreffende voertuig erbij pakken dan werkt handiger en kan je af en toe meten en kijken of het past.
 
SR ''SBL'' said:
hier BTW nog een uitlaat van 'roost'
25158roostexhaustforevo2004med.jpg

Wat voor dikte plaatstaal gebruiken hun?
De eindtail hoe dik is deze, en hoe buigen ze deze, want hele dunnen buizen knakken als je ze wil buigen, dan zou je ze met zand moeten vullen ed.
Hoe lassen ze het aan elkaar met TIG?
 
Als je het aan de buitenkant ook mooi wil hebben kun je naar mijn weten het best TIG lassen, volgens mij zelfs zoinder toevoegmateriaal..., maargoed niet iedereen heeft zo'n las apparaat thuis
 
Bart Hoedemaker said:
Wat voor dikte plaatstaal gebruiken hun?
De eindtail hoe dik is deze, en hoe buigen ze deze, want hele dunnen buizen knakken als je ze wil buigen, dan zou je ze met zand moeten vullen ed.
Hoe lassen ze het aan elkaar met TIG?


Er is geen 'hun'. Het is een gast hier op forum, hij heet 'roost' en hij woont in Slovenie. Als je wil weten hoe hij ze uitlaten inelkaar bakt moet je hem ff PM-en...hier is zijn profile : http://forum.scooterforum.net/forum/member.php?find=lastposter&t=87135
 
Roost last zijn uitlaten met autogeen,
omdat hij dat fijner vond werken dan TIG8)
(ooit een x gelezen in zijn topic)
 
roost said:
- oxy-acetylene for the pipe
- MAG, TIG for the silencer
- tried TIG for the pipe, but it didn't work out.

Voor degenen die minder op de hoogte zijn: oxy-acetylene is autogeen:)
 
erg moiie uitlaatje's, ben eigenlijk wel benieuwd naar de prestatie's tov een c20/c21 of vtm.

Mischien ergens een grafiekje van zijn scoot??
 
zien er idd netjes uit. en als ze presteren zou het nog beter zijn :)
hij zal ze vast niet verkopen?
weet iemand daar wat over mayb
 
Bart Hoedemaker said:
Hierbij open ik het topic voor zelgemaakte en berekende uitlaten.

Hier is mijne:

Berekend voor 90 cc cilinder, en op school gemaakt.
De bocht naar de cilinder mist nog.. ben dermee bezig.
Let ook nog niet op de afwerking want dat komt als laatst wel.
Ik gebruikte 1.5 mm dik plaatstaal. Heb eerst de conussen getekend op staalplaat, vervolgens met de knipbank zover mogelijk uitgeknipt. etc etc.
Met wals de conussen gemaakt. en aan elkaar gelast met C02 en TIG.

P.S: Let niet op die malle sticker op de demper;)

*foto van verroeste kachel buis ofzo*
@ bart hoedenmakert, doe je goed man, die uitlaat heb je niet eens gebruikt en is al verroest, teven zou ik eens een opleiding lassen gaan volgen als ik u was :# nofi verder x|
 
Speed Punk said:
Roost last zijn uitlaten met autogeen,
omdat hij dat fijner vond werken dan TIG8)
(ooit een x gelezen in zijn topic)
Heeft hij dan ooit wel ns een goed apparaat geprobeert?
Ik las ze momenteel met een simpele inverter + slangenpaket, maar koop deze week een nieuwe, met hf starten.. up/downslope, en al dat soort geintjes.. dat is echt zalig werken! :D
 
he kerels ik bouw ook mijn eigen uitlaten . jammer dat ik de foto's niet kan uploaden .uitlaten maak je van 1mm zwarte plaat ,en je last ze gewoon met autogeenlas.walsen doe je over buizen van verschillende diameters. t voordeel van een uitlaat die je zelf berekend en maakt is:
1 dat je weet voor welke poortiming deze is
2 jij bepaald wat jij zelf wilt van de uitlaat.
3 dat jij hem anytime kan veranderen voor meer performance slice & dice

nadeel van de fabrieksuitlaat: je weet niet voor welke port timing deze is gemaakt ,veel werk om de juiste performance te halen(komt wel)

ik vind het heel goed dat men zelf probeert hoe en wat. blijf zo doorgaan . wie de uitlaten van mij wilt zien .stuur mij maar een mailtej .
mijn new projekt is een uitlaat voor de mt8. met malossi 57mm cilinder . 30mm keihin carb(origineele),v-force 3 membraan,pvl binnenrotor ontsteking.

hij wordt klaar gemaakt vooe de 80cc opgevoerde klasse
 
he kerels ik bouw ook mijn eigen uitlaten . jammer dat ik de foto's niet kan uploaden .uitlaten maak je van 1mm zwarte plaat ,en je last ze gewoon met autogeenlas.walsen doe je over buizen van verschillende diameters. t voordeel van een uitlaat die je zelf berekend en maakt is:
1 dat je weet voor welke poortiming deze is
2 jij bepaald wat jij zelf wilt van de uitlaat.
3 dat jij hem anytime kan veranderen voor meer performance slice & dice

nadeel van de fabrieksuitlaat: je weet niet voor welke port timing deze is gemaakt ,veel werk om de juiste performance te halen(komt wel)

Een uitlaat "berekenen" die een redelijk resultaat oplevert is niet zo moeilijk, maar een uitlaat berekenen die het daadwerkelijk beter doet dan de huidige scooter-uitlaten gaat nog lastig worden. Ik zelf heb al aardig wat uitlaten gemaakt, maar ik ben er inmiddels wel achter dat je er met een simpele calculatie niet komt. Beter kun je uitgaan van bestaande uitlaten, en daar naar eigen inzicht wijzigingen op aanbrengen.


mijn new projekt is een uitlaat voor de mt8. met malossi 57mm cilinder . 30mm keihin carb(origineele),v-force 3 membraan,pvl binnenrotor ontsteking.

hij wordt klaar gemaakt vooe de 80cc opgevoerde klasse

Met een 57mm boring is het bijna onmogelijk beneden de 80cc te blijven, tenzij je een slag hebt van ongeveer 30 mm maar dat lijkt mij een beetje sterk. :D
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top