Het onderdelen review topic

melf #50

Well-Known Member
Hierbij open ik Het onderdelen review topic , waarin NIEUWE onderdelen kunnen worden bekeken en een beoordeling bij kan worden geplaatst.

De bedoeling :

* minimaal 1 DUIDELIJKE foto plaatsen van een product (op een manier dat iemand er ook wat aan heeft om te bekijken om informatie op te kunnen doen over dit product.

* een uitleg over het product , dus wat het is , de maten eventueel , het merk en type , waarvoor het dient en wat het doet eventueel (korte uitleg) , wat erbij word geleverd etc.

* de geconstateerde plus en minpunten omschrijven eventueel.

* een beoordeling eventueel met EIGEN ervaringen over het product , maar let wel op dat je niet eigen ervaringen ongegrond neerzet , dus bijvoorbeeld niet dat een bepaalde uitlaat slecht is omdat ie bij jou niet goed liep , terwijl het gewoon aan een verkeerde afstelling kan liggen..

wanneer reageren?

* als je zelf een review wilt posten
* als je specifieke informatie wilt hebben over het product (bijvoorbeeld maten ,gewicht etc.) Het is dus niet echt een discussie topic met welles en nietes situaties!!

Ook vragen zoals afstelvragen of "hoeveel PK heeft dit" horen hier niet thuis , daarvoor kun je zelf een topic aanmaken.

Veel plezier!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

En ik begin zelf even :p

Cilinderkit Motoforce Eco 50cc voor Minarelli Horizontaal luchtgekoeld (AC)

De kit bestaat uit :

*cilinder met zuiger , zuigeververen (verchroomd) , pistonpen en zuigerveren (2x)
*pakkingen , voetpakking , koppakking en uitlaatpakking

De boring van de cilinder is 40mm

De Eco is de goedkoopste 50cc cilinder van Motoforce

pluspunten :

* goedkoop

minpunten :

* slechte afwerking
* zuiger met schuin aflopende zuigerkop.
* kwaliteit matig
* is niet erg snel zo uit de doos

mijn ervaring met deze cilinder is niet erg positief , na een half jaar brak er een stukje borgveer af , het is dus raadzaam om de borgveren meteen te vervangen door kwaliteits borgveren!!

Deze cilinder heb ik aangepast ,de poorten zijn gelijk gemaakt aan een standaard watergekoelde minarelli cilinder waardoor de scooter net als de standaard luchtgekoelde cilinder reedt. (icm een Tecnigas Next , 17,5mm Dell'orto , MHR vario)

foto's :

MF1.jpg

MF2.jpg

MF3.jpg

MF4.jpg

MF5.jpg

MF6.jpg

MF7.jpg
 
Last edited:
Bidalot CT1 standaard vervangingsuitlaat - Minarelli Horizontaal

Naar aanleiding van uiterlijk en 'verkoperspraatjes' deze gekocht, zag er leuk uit. Kwam er al snel achter die hij niet helemaal goed past aan de cilinder, opgelost met uitlaat cement.

Tweede probleem is dat de uitlaat 'fluit', naar verdere ritjes goed geluisterd en het gaan om een soort trompet geluid, naar onderzoek geconcludeerd dat dit komt door de schot die je ziet zitten als je recht in de uitlaat kijkt. Valt ook niks aan te doen behalve het hele ding openzagen.

Prestaties: Aardig groot koppel, niks over te klagen. Topsnelheid met 5/10km/h verbeterd ten opzichte van de standaard uitlaat. (Aprilia SR WWW)

Was voor 70 euro natuurlijk geen geld, helaas wel verspeeld geld.

Pluspunten -

Leuk uiterlijk
Goedkoop
Standaard look, dus onopvallend, en redelijk stil

Minpunten -
Slechte pasvorm
Fluit / trompet geluid


[ir]http://i56.tinypic.com/noders.jpg[/ir]
 
Last edited:
Cilinderkop Motoforce 50cc Minarelli Horizontaal luchtgekoeld AC

bestaat uit :

cilinderkop zonder pakkingen

voordelen :

goedkoop

nadelen :

nog geen nadelen gevonden

beoordeling :

Het is een goedkoop alternatief voor de standaard cilinderkop , wel zit de verbrandingsruimte uit het midden maar daar merk je niks van op een standaard cilinder.

foto's :

MFkop1.jpg

MFkop2.jpg
 
Polini Torsen WD voor piaggio kort blok

Bracket van de uitlaatophanging naar de achteras, beperkt torsie op de achteras door extra lagering.

komt uit de doos compleet met lager, 2 shims, een zegeveer en een speciale achteras moer waar het lager overheen komt.

pluspunten:

Past vrijwel perfect
Goede afwerking

Minpunten:

Zonder aanpassingen kan er geen normale maat band op (120-70-10), maar alleen een 3.50-10 of een 100-80-10 oid.

Er passen alleen maar polini pijpen op, tenzij je zelf je eigen ophanging aanpast.

De bijgeleverde moer is vrij moeilijk aan te draaien omdat een normale dop 24 er maar net overheen gaat, dus je heb eigenlijk een diepe dop 24 nodig om hem goed aan te kunnen draaien.

Spatbord over het achterwiel moet een stuk uitgezaagd worden.

1098607726_6_Glx3.jpeg
 
Cilinderkit 70cc D.R. Piaggio luchtgekoeld

De kit bestaat uit :

* cilinder + zuiger (compleet) met 2 veren
* cilinderkop
* pakkingen
* sticker DR

De boring is 48mm

Het is een laagtoerige cilinder die het goed doet met laagtoerige 70cc uitlaten , de kwaliteit is prima net als de betrouwbaarheid (zover een 70cc betrouwbaar is).

voordelen :

* 1 mm grotere boring dan de meeste cilinders
* complete kit zo te monteren met meegeleverde pakkingen en klaar!
* bougiegat zit op de originele plek (dus uit het midden) waardoor de bougie goed in de koelkap zit.
* zeer goeie pasvorm
* overmaat zuigers voor te koop

geen nadelen

Deze cilinder is getest op een Zip icm een Top performances Nardo replica uitlaat (zelfde als Gianelli shot) , verder alles standaard.

De cilinderkit geeft zeer veel koppel op een laag toerental met de juiste uitlaat , en kan ook een redelijke topsnelheid halen , hiervoor zul je echter de vertanding langer moeten zetten.

Extra opmerking :

De zuigerveren zijn niet gelijk , 1 veer is verchoormd en dient als bovenste veer te worden gemonteerd!!


foto's :

DR1.jpg

DR3.jpg

DR4.jpg

DR6.jpg

DR5.jpg

DR2.jpg

DR7.jpg
 
Last edited:
Uitlaat Doppler S3R voor Peugeot Verticaal

De kit bestaat uit :

* Uitlaat incl. bevestigingsmateriaal
* Setje rollen
* Pakking

Mooie uitlaat, zeker voor zijn geld. Toen ik hem +/- 1 jaar geleden kocht, kostte hij € 166,60. Prestaties zouden ongeveer gelijk liggen aan een Yasuni R (zelf nooit getest maar heb dat verschillende keren gehoord)

Pluspunten :

* Goedkoop
* Zeer goede blanke lak (onderhoud hem niet meer omdat ik binnenkort een andere uitlaat koop, maar nog steeds bijna nergens roest te bekennen, alleen vliegroest in de bocht)
* Verkleurt zeer mooi als je hem inspuit met WD40 (met 2t olie word hij iets donkerder)

Minpunten :

* Eigenlijk nog geen ondervonden

Mijn ervaring met deze uitlaat is zeer goed. Ik kan met mijn Peugeotje gewoon de scooters met een minarelli of piaggio blok, ook met een andere uitlaat goed bijhouden. Sommigen zijn iets sneller, sommige iets langzamer. Ligt vooral aan de pijp die zij erop hebben.

Je hebt 3 modellen. De 1e is te herkennen aan de korte demper, de 2e aan de lange demper en de 3e aan de losse flens. Ik heb het 2e model. Deze is begrensd in de bocht door middel van een prop en in de demper zit een grote ring die de doorlaat kleiner maakt met een buisje eraan wat half dichtgeknepen is.

Snelheid: Een goeie 75-80 echte km/h gemiddeld. Bij uitzondering 1x 86,6 km/h gehaald.

Grafiek in combinatie met Malossi Multivar, rest std.

[ir]http://i567.photobucket.com/albums/ss116/FlyMelvK/SCAN0002.jpg[/ir]

Geblokkeerde meting:

[ir]http://i567.photobucket.com/albums/ss116/FlyMelvK/SCAN0001.jpg[/ir]

Foto's :

Bij aankoop:

[ir]http://img375.imageshack.us/img375/2619/pijp.jpg[/ir]

Na een aantal dagen was hij mooi gaan verkleuren:

[ir]http://img163.imageshack.us/img163/1557/310520091.jpg[/ir]

Model 1:

guidedopplers3r.jpg


Model 3:

scarico_doppler.jpg


(Model 3 heet de Doppler RR7)
 
Last edited:
Cilinderkit Motoforce Racing 70cc Minarelli Horizontaal vloeistofkoeling

De kit bestaat uit :

* cilinder + zuiger (1 veer , 1mm , gecoate zuiger)
* cilinderkop
* pakkingen
* boutje met ring voor in de kop (ontluchting)

De boring is 47mm

Het is een laag tot middeltoerige cilinder kwa mogelijkheden , maar ook zeer goed te tunen. De spoelpoorten hebben dezelfde vorm als een Malossi MHR replica , de hele cilinder is kwa basis ook gelijk aan de MHR replica.

voordelen :

* goedkoop
* goed te tunen
* zuigers zijn goedkoop
* met een beetje draaiwerk kun je een speed binnen en buitenkop gebruiken

nadelen

* 47mm waardoor er weinig keuze is in zuigers en in kop
* zuigers verschillen onderling kwa grootte
* sommige Motoforce alu cilinders hebben het hemd net wat te dik en passen dus slecht in het carter , dus moet worden afgedraait of anders berwerkt.

Ik heb de cilinder zelf niet standaard getest , dus kan ik hier niks over zeggen. De cilinder zit op een Raceblok op een Malaguti waar mee op het circuit word gereden , de cilinder is aangepast zodat er een Speed kop op past en de timing is aangepast. Hier word met een volledige race setup mee gereden (Malossi krukas , overrange , cpl inlaat , 19mm , vertanding etc.) en een eigen gemaakte uitlaat , dit draait zo'n 13,500 tpm en geeft een leuk koppel af , en loopt betrouwbaar.

foto's :

MF1-1.jpg

MF2-1.jpg

MF3-1.jpg

MF4-1.jpg

MF8.jpg

MF6-1.jpg

MF7-2.jpg

MF5-1.jpg

cilkopmotorforceracing.jpg
 
Stage6 vertandingsset primair voor Minarelli Horizontaal en Verticaal 13-43 met 13t tussentandwiel

set bestaat uit :

* set met 3 tandwielen/assen , voorgeperst
* sticker Stage6

De set is een complete set die je zo kunt monteren , je moet echter wel weten welke tussentandwiel je hebt , er is bij deze set keuze uit 13 en 14 tanden. dit is meestal de watergekoelde set. Voor de luchtgekoelde motoren is er GEEN 12 tands tussentandwiel ,
wat dus inhoud dat je het tussentandwiel moet overpersen van je originele set.

Voordelen :

* goedkoop
* rechte vertanding (minder weerstand)
* 2 tussentandwielen mogelijk

Nadelen :

* maakt iets meer geluid uit de vertanding (alle merken hebben dit overigens door de rechte vertanding)
* niet met 12 tands tussentandwiel te krijgen
* tussentandwiel zit er zeer strak in.

Het tussentandwiel heb ik dus zelf even overgeperst , de std vertanding gaat zo uit elkaar , echter de Stage6 as ging er met mijn pers niet uit en moest ik op mijn werk met een vrij zware pers de as eruit persen.

de verhouding van de set icm de standaard secundaire set van een luchtgekoelde min. horizontaal (12-44) is 12,09 wat niet erg lang is maar toch zorgt dat het toerental op top verminderd word , de trekkracht blijft gewoon gelijk.

de standaard primaire set is 13-52 (bij alle 3 type blokken overigen)

Mijn bevindingen zijn goed te noemen , op het persen na dan.

Deze set is gemonteerd op de volgende setup :

* Motoforce Racing AC 70cc min hor.
* krukas Doppler met C3 lagers
* membraanplaten Athena/Stage6
* Dell'ortho 17,5mm
* Malossi MHR vario
* Athena V-snaar
* malossi rode drukveer
* Hebo koppeling

De set pastte hier mooi bij en loopt over het hele gebied goed door , opzich is het een vrij korte overbrenging nog maar het kan mooi als je minder lange stukken rijdt.

foto's :

13-43_13.jpg

13-43-13.jpg
 
Cilinderkit D.R. 50 voor Minarelli Horizontaal luchtgekoeld

De kit bestaat uit :

* cilinder + zuiger (2 veren)
* pakkingen (voetpakking , koppakking , uitlaatpakking
* sticker DR

De boring is 40mm en word geleverd ZONDER cilinderkop.

De voordelen :

* goedkoop
* kwaliteit (slijtvast)
* goeie pasvorm

nadelen :

* afwerking van de poorten kan mooier
* moeilijker af te stellen (tov een std cilinder)
* vrij grote uitlaatpoort (gevoeliger bij slijtage)

De cilinder is gemonteerd icm een Gianelli NRX voor Aprilia Area51 , wat in feite gewoon een shot is met vaste flens. Hierop is de scooter vrij moeilijk af te stellen , het loopt wel goed maar een standaard cilinder loopt in verhouding mooier en is makkelijker af te stellen , de topsnelheid ligt zo goed als gelijk.

mijn conclusie is dan ook dat het een goedkope kwaliteits vervanger is voor de stanaard cilinder , echter als je de standaard cilinder nog kunt laten honen zou ik dit zeker doen ipv deze cilinder kopen.


LET OP! , de zuigerveren zijn verschillend , 1 veer is verchroomd en dient als bovenste veer te worden gemonteerd!!

foto's :


DR1-1.jpg

DR2-1.jpg

DR5-1.jpg

DR4-1.jpg

DR3-1.jpg

DR6-1.jpg

DR7-1.jpg

DR8.jpg
 
Krukas DMP minarelli horizontaal standaard versie (pen 10)

De set bestaat uit :

* krukas
* naaldlager

Deze krukas is bedoeld als vervanger voor de standaard krukas , en is dus geschikt voor standaard cilinders of andere laagtoerige 50cc cilinders. NIET VOOR 70cc!!

De krukwangen zijn net als bij de standaard krukas niet gevuld , en er zit een stalen bigendlager in waardoor de krukas niet aan te raden is icm een 70cc cilinder.

de as is netjes afgewerkt verder.

Voordelen :

* goedkoop
* pasvorm goed , vario e.d. passen prima

Nadelen :

* niet aan te raden op 70cc (zover als dat een nadeel is natuurlijk)

Ik heb deze krukas gemonteerd icm een DR50 en C3 lagers en loopt prima.

foto's :

DMP3.jpg

DMP2.jpg

DMP4.jpg
 
Stage6 R/T 70cc cilinderkit Minarelli horizontaal vloeistofgekoeld

de kit bestaat uit :

* cilinder + zuiger (1 veer , 0,8mm)
* buitenkop , pijpje (aansluiting waterslang) , stop voor in van gat temperatuursensor
* binnenkop
* pakkingen (voetpakkingen in verschillende dikte , O-ringen voor de kop , voetplaat , uitlaatflens en stoppen en pijpje voor de cilinderkop
* tapeinden en bouten en moeren voor de gehele cilinderset (voetplaat , cilinderkop , uitlaatflens)
* voetplaat CNC gefreesd
* uitlaatflens 2 delig
* boekje met instructies (montagehandleiding , aanhaalmomenten etc.)
* sticker stage6

De boring is 47,6mm

voordelen :

* alles behalve de voetplaat is universeel (dus gelijk aan piaggio)
* zeer nette en complete set met veel mogelijkheden
* netjes afgewerkt
* 0,8mm veer
* uitlaatflens meegeleverd
* cilinderkoppen zijn in verschillende uitvoeringen te koop
* uitgebreid boekje erbij

nadelen :

* voetplaat schuift niet goed over het hemd (makkelijk aan te passen)
* uitlaatflens loopt niet mooi over vanaf de cilinder naar flens.
* boekje geeft een aantal aanhaalmomenten wel op maar sommige weer niet.

Verder kan ik er nog weinig over zeggen omdat ik de kit nog niet heb gestest , wel kan ik zeggen dat het een zeer mooie set (basis) is!

bijzondere bij deze ciilinder is dat de ontluchting via 1 van de bouten van de buitenkop gaat.

LET OP! deze set kan alleen worden gemonteerd als de carters worden gekotterd , tevens past er op de megeleverde flens alleen een R/T uitlaat voor deze cilinder. Losse flensen voor een aantal uitlaten anders dan e de R/T uitlaat zijn los te koop.

foto's :

RT1.jpg

RT2.jpg

RT3.jpg

RT4.jpg

RT6.jpg

RT7.jpg

RT8.jpg

RT9.jpg

RT10.jpg

RT11.jpg

RT12.jpg

RT13.jpg

RT14.jpg

RT15.jpg

RT16.jpg

RT18.jpg

rt.jpg
 
Krukas Doppler Minarelli horizontaal , lucht en vloeistofkoeling.

De krukas word geleverd met naaldlager

De Doppler krukas is een zeer goeie krukas om te gebruiken met 70cc , daarnaast eventueel een zeer goeie vervanger voor de standaard krukas vanwege de kwaliteit.,

De krukas heeft volle wangen waardoor het cartvolume word verkleind en zo de druk in het carter word verhoogd (uitgaande van standaard carters).

voordelen :

* goedkoop
* goeie kwaliteit
* kan goed worden gebruikt op allerlei 50 en 70cc cilinders

nadelen :

zijn er eigenlijk niet.

Wat er echter vaak word gezegd is dat het naaldlager van deze set kapot gaat en je deze moet vervangen door een andere merk naaldlager , ik heb in de jaren behoorlijk wat van deze krukassen gemonteerd en heb tot nu toe (zo'n 15 jaar) nog nooit zo'n lager kapot gezien , van 50cc standaard tot en met 13,500tpm draaiende 70cc blokken.

Ik monteerd zelf 9 van de 10 keer deze krukassen , ik heb ze gemonteerd op Peugeot , Piaggio , Mina Horizontaal , Derbi en AM6 , allen zeer plezierig ok mee te werken , tevens ook nooit 1 kapot gehad hiermee.

Bij de AM6 versie krijg je een andere lager bij voor de onstekingskant , deze kant wil met het standaard lager en krukas nog weleens inslijten icm 70cc. (heb ik nog wel 2 voorbeelden van liggen zelfs) Het is dus niet verstandig om met een standaard krukas te rijden icm 70cc.

foto's :

dopplerminhorpen101.jpg

dopplerminhorpen10.jpg

dopplerminhorpen102.jpg
 
Cilinderkit Motoforce Racing 70cc Minarelli Horizontaal luchtkoeling

De kit bestaat uit :

* cilinder + zuiger (1 veer , 1mm , gecoate zuiger)
* pakkingset
* cilinderkop

De Motoforce Racing cilinderkit voor de luchtgekoelde mina horizontaal motor is een zeer leuke basis voor verdere tuning , zo standaard uit de doos loopt het ook zeer goed met de juiste onderdelen.

voordelen :

* goedkoop
* goedkope zuiger
* leuke prestaties mogelijk
* mooie basis voor tuning

nadelen :

* kop heeft een metalen pakking ipv O-ring wat wel zo mooi zou zijn voor zo'n kit
* cilindervoet past niet altijd goed in het carter.
* cilinderkop moet worden aangepast.

Ik heb de cilinder moeten afdraaien om het in het carter te kunnen laten zakken. Ik heb de cilinder standaard gemonteerd icm een Gianelli shot , Doppler krukas , 17,5mm Dell'orto , Athena/stage6 membraanplaten , MHR vario , Athena snaar ,Rode malossi drukveer , Hebo verstelbare koppeling en Stage6 vertandingset (13-43) primair. Deze combinatie loopt netjes maar voor hetzelfde geld koop je een gietijzer cilinderkit die dezelfde prestaties zal geven alleen wat meer koppel onderin. Later heb ik er een 21mm carburateur op gezet waardoor het geheel net iets mooier loopt.

In geval van tuning zou een uitlaat zoals een C-16 het zeer goed doen op deze cilinder.

LET OP! de bijgeleverde kop heeft een zeer krappe inhoud waardoor het voor kan komen dat de zuiger te heet word!

foto's :

MF1-2.jpg

MF2-2.jpg

MF3-2.jpg

MF4-2.jpg

MF5-2.jpg

MF6-2.jpg

MF7-3.jpg

MF8-1.jpg

MF9.jpg
 
Last edited:
Uitlaat Ixil standaard uitvoering Piaggio luchtgekoeld (tevens ook watergekoeld)

de uitlaat word geleverd als/met :

* uitlaat met prop erin
* pakking
* afstandsbusjes

Deze uitlaat is bedoeld als vervanger voor de standaard uitlaat , er zit een prop in zodat de scooter begrensd is , deze kan er uiteraard uit om ombegrensd te rijden.

Ik heb de uitlaat onder een standaard scooter gezet zowel begrensd als onbegensd mee gereden icm een nieuwe standaard DMP cilinder en 17,5mm carburateur.

begrensd trekt de uitlaat nog zeer goed , het zipje gaat zonder problemen op het achterwiel zelfs echter loopt het net 45 KM. Onbegrensd trekt ie nog iets sneller maar trekt dus ook langer en beter door en loopt sneller , deze snelheid zal rond de 65/70 liggen (niet getest vanwege nieuwe cilinder)

Voordelen :

* goedkope uitlaat
* normaal geluid
* begrenzer makkelijk te verwijderen
* loopt zeer goed

nadelen :

* pastte zeer slecht op de Zip AC , moest veel buigen voordat het pastte.

foto's :

ixil1.jpg

begrenzingixilpiaggo-1.jpg

ixilparts.jpg

zip3-1.jpg
 
Last edited:
Cilinderkit Motoforce Racing 70cc Minarelli Horizontaal luchtkoeling

Belangrijk om hierbij te vermelden: timing veel lager dan de LC versie. Compressie is ook hoger. Deze set loopt heel vaak kapot met een gat in de zuiger.
Pak ook eens de Piaggio LC set, dan kan je zien hoe ze dat hebben "opgelost".
 
ik ga er dan wel vanuit dat dit niet bij een huis tuin en keuken setup is?

je weet wel , 17,5mm , andere vario en degelijk uitlaatje zoals yasuni R , shot e.d.?

de Motoforce Racing van Piaggio LC heb ik nog niet mogen monteren.
 
Kan bij iedere setup gebeuren.
Bij Piaggio LC hebben ze de kop helemaal uitgedraaid tot een soort cylindrisch gat, verder is de cylinder hetzelfde als de minarelli ac. M.a.w. ze snappen wat het probleem is maar zijn te lui om het fatsoenlijk op te lossen.
 
NOU , ik heb het inmiddels dus inderdaad wel ondervonden , de cilinder op de foto is vastgelopen vanwege een compleet gesmolten zuiger!!! zover zelfs dat de zuigerveer bloot ligt :X

het had overigens niet zo erg hoeven zijn , maar de bestuurder is gewoon net zo lang doorgereden dat ie wel moest poffen... zonde...

ik zal dus ook even de review aanpassen!
 
Back
Top