Het grote wat doe jij voor werk?

@Pepijn: Ik snap enigzins wat je bedoelt. Operator zijn is natuurlijk een fabriek (welk proces dan ook) draaiende houden, en als het goed draait, kan het zijn dat je het rustig hebt tot aan het saaie toe. De uitdagingen moet je dan ook zoeken in de storingen, onderhoudsperiodes, opstarten etc.

Andere vraag: Je komt uit Zeeland, en wil gaan werken in Amsterdam? Is dat in de ochtendspits geen rit van 4 uur?
 
Procesoperator kan behoorlijk snel gaan vervelen. Na een jaar ken je de ins en outs wel afhankelijk van de complexiteit van de machines/processen die je beheert. Die ene uitzonderlijke situatie per 2 of 3 maand is niet echt motiverend voor de rest van het 2e jaar en daarna.

Vanuit de werkvloer terug naar school is voor de meesten echt dodelijk. Helaas zijn er weinig betaalbare opleidingen voor mensen die uit het bedrijfsleven komen, die ook nog eens erg goed zijn. Verschilt per sector natuurlijk wel.

Terug naar het HBO / MBO zou ik absoluut afraden. Of het moet een versnelde route zijn waar je minimaal 1 jaar minder bezig bent. Het is echt dodelijk als je uit "de real world" om het maar even zo te stellen komt, en ze beginnen met een introductiejaar waar jij je tijd aan het verspillen bent, omdat het duidelijk erop gericht is om al die onzekere studenten te laten merken wat het HBO inhoudt (=discipline uit je slaan!). En het tweede jaar moet je dan een beetje aan de slag, maar ben je al zo gedemotiveerd dat de neiging om het op dezelfde manier aan te pakken als je medestudenten heel groot wordt (=afraffelen, totaal niet boeien of het wel nuttige info is wat je in je rapport stopt, 7tje halen etc).
 
Er zijn echt wel genoeg trainee achtige trajecten te vinden waarbij je een HBO opleiding in deeltijd/avonduren kunt doen. Je moet er wel wat voor overhebben natuurlijk.
 
@Jesse, heb een diesel, kan op de motor, kan in Rotterdam of ergens anders gaan wonen als het bevalt ;) opties genoeg en heb het er wel voor over, zou een mooie kans zijn bij een mooi bedrijf! :D

@Scully, Mooi dat je begrijpt wat ik een beetje bedoel! Las het ff terug en kan ook neerbuigend overkomen maar dat is niet het geval. Het is dat ik mezelf ken en echt uitdaging nodig heb anders ben ik ergens heel snel klaar mee wat ook weer zonde is.
Woon in Zuid-Holland (Eiland boven zeeland) en Amsterdam is 1,5uur rijden met de auto als je niet kan doorrijden. Mocht je veel last van files hebben dan zal het wel langer duren inderdaad maar ik kan eventueel ook op de motor. Maar moet natuurlijk even kijken wat handig is mocht het wat worden.

@Lodewijk, wat jij beschijft ben ik dus bang voor :p vooral het onderste gedeelte!
 
Pepijn, Amsterdam is echt NIET te doen. Ik heb het 13 (!!) jaar geleden gedaan en toen was het al verschrikkelijk. Reken maar op 5 uur reistijd per dag. Tel die op bij je normale werkuren en deel dan je salaris erop, dan ben je er gauw klaar mee.

Ik zou dan eerder in de richting van West Brabant of Goes/Middelburg zoeken.
 
overigens, vind ik dit allemaal best interessant... dat hele procesoperator gedoe, ben ik al te oud om zo'n opleiding in te gaan? ben nu 27.... heb administratie/boekhouding gedaan met papieren, maar dat is helemaal mijn ding niet... nooit iets mee gedaan, werk nu paar jaar op de vrachtwagen... maar dat word ook steeds minder nu.
 
Gezegde is toch 'Je bent nooit te oud om te leren?'
Als je er echt moeite en tijd insteekt is een opleiding prima te doen. Enige waar je rekening mee moet houden is dat als je nu fulltime werkt je er financieel flink op achteruitgaat meestal.
Heb bij mijn opleiding zat 'oude' (lees 30+) mensen gehad. Sommige gaat het makkelijker af als andere...
 
30+ mensen met relevante werkervaring of?

Ik vraag me dit ook wel af, zelf ben ik studerend, maar een aantal vrienden van mij roepen dagelijks dat ze iets anders willen doen maar ze weten niet wat. Wel "technische/handige" en niet echt stomme jongens, maar geen opleiding en al +/- 25.
Wat voor mogelijkheden heeft zo iemand nog?
 
@ sjoerd
Mensen met mbo werkervaring of in een andere richting idd. Sommige hebben meer moeite met de stof dan andere en het sneller oppakken van een tekenprogrammr als Acad/BIM programma. Je ziet wel dat degene die er echt tijd en moeite insteken het prima redden. Je hebt natuurlijk ook de 'ik heb al 10 jaar werkervaring en alles lukt makkelijk mensen' die het met horten en stoten of niet redden

Verder denk ik dat die mensen waarover jij het hebt alleen vooruitgang boeken als ze interne cursussen of opleidingen gaan volgen... Ander roeien met de riemen die je hebt... Ken zat mensen die cursussen intern doen in de avonduren en zo diploma's behalen terwijl ze met niks begonnen zijn. Cursussen kan je btw vaak zat bij je werkgever aanvragen en het wordt meestal financieel ook vergoed indien ze toekomst in je zien! Elke vakbond heeft wel cursussen de ze aanbieden!
 
Pepijn, Amsterdam is echt NIET te doen. Ik heb het 13 (!!) jaar geleden gedaan en toen was het al verschrikkelijk. Reken maar op 5 uur reistijd per dag. Tel die op bij je normale werkuren en deel dan je salaris erop, dan ben je er gauw klaar mee.

Ik zou dan eerder in de richting van West Brabant of Goes/Middelburg zoeken.
Ik doe het nog steeds regelmatig, op een goede dag met de auto is het 1 uur en 3 kwartier enkele reis, op een slechte dag 3 uur. Gemiddeld zo'n 2 uur enkele reis kwijt. Het is gewoon een hels traject. OV is wel een goede optie maar vanuit flakkee heb je geen goede aansluiting op het OV in R'dam, dus dan moet je in R'dam gaan wonen.

En wat ik al eerder riep, áls je een studie wil gaan doen, doe dan een HBO Deeltijd, kan vaak veel sneller dan 4 jaar, gemotiveerde medeleerlingen en docenten en kost niet zoveel. Heb het zelf gedaan en kan het voor mensen die verder of iets anders willen studeren echt aanraden.
 
Ik doe het nog steeds regelmatig, op een goede dag met de auto is het 1 uur en 3 kwartier enkele reis, op een slechte dag 3 uur. Gemiddeld zo'n 2 uur enkele reis kwijt.

Sorry hoor, maar dan ben je hartstikke gek. :X Ik rij 2x 20 minuten en dat vind ik meer dan genoeg.
Kijk net op google maps, en zonder file sta ik zelfs in 1 uur en 50 minuten in Amsterdam, 190 km. :p
 
Last edited:
Dan zou ik in Rotterdam gaan wonen Pepijn. Ik moet ook best vaak voor me werk 's ochtends in Amsterdam zijn en dat is echt niet tof. Als je dat elke dag hebt breekt het je op.

Alleen in Rotterdam kun je je klushobby / hok wel vergeten :p
 
Sorry hoor, maar dan ben je hartstikke gek. :X Ik rij 2x 20 minuten en dat vind ik meer dan genoeg.
Kijk net op google maps, en zonder file sta ik zelfs in 1 uur en 50 minuten in Amsterdam, 190 km. :p
Probeer het zoveel mogelijk te vermijden :p
 
Back
Top