Het grote wat doe jij voor werk?

Bedrijven zijn tegenwoordig diploma geil en dat wordt steeds meer imo. Mijn vorige stage bedrijf wilde het beleid invoeren om alleen nog wo geschoolde aan te nemen 8P, ze hebben ze toch voor het uitzoeken.. (bouwbedrijf btw)

Over maandje afstuderen voor master marketing en communicatie, ben bang dat ik in hetzelfde schuitje kom. Nu heel erg aan het twijfelen of ik nu eerst een paar maand wil reizen (aangezien er toch geen werk te vinden is) of dat ik me daarmee alleen maar in de vinger snij door nog minder werkervaring (heb er lang over gedaan) en beter kan solliciteren als een malle in die tijd

Hoe oud ben je nu dan?
 
Leuk om te lezen allemaal!

Al zou ik bijvoorbeeld omscholen tot tekenaar moet je toch ergens onderaan beginnen, maar als er daar meer toekomst in zit heb je er op de lange termijn wel wat aan.

Fulltime Hbo gaan doen gaat het hem niet worden denk ik, studieschuld is zoals Scully zegt ook gewoon een schuld die afbetaald moet worden. Geen goede start dus voor mijn gevoel ookal lopen er genoeg mét studieschuld die zich nergens druk om maken. En daarnaast 4 jaar lang geen fatsoenlijk inkomen wat een behoorlijk grote switch zou zijn. Stufi zou thuis 328,- bedragen en uitwonend 522,- (zonder extra lening) dus opzich best aardig maar geeft me te weinig vrijheid die ik nu gewend ben en alles moet betaald worden.

Zit al langere tijd te denken aan een functie als procesoperator, ook gewoon omdat het me erg leuk lijkt en die markt nog steeds aan het aantrekken is (botlek, maasvlakte etc). Morgenavond even langs de opendag van het STC in Brielle, even wat meer info winnen.

April vorig jaar werd mijn contract niet verlengd, toen 3 maanden uwv en nu parttime verkoper met een netto salaris van +/-800,- ben ik het onderdehand spuugzat en tot bijna alles bereid.

Siroj & Majestic, Marketing & communicatie heb ik ook nog aan zitten denken maar is inderdaad ook een moeilijke markt om ergens binnen te komen.
 
Volgens mij vergeet jij dat als je gewoon parttime ergens blijft werken en stufi krijg, je ook op een mooi 'inkomen' zit. Ik verdiende er gewoon 600-800 euro naast (500 uitwonend) met avonden en zaterdagen werken, dan zit je al rond de 1100-1300 euro, ga je er zelfs op vooruit als je gaat studeren! ;)
 
@Pepijn: Als je er aan denkt om processoperator te worden kan ik je dat zeker aanraden. Het is heel leuk en divers werk, je bent deels TD'er, deels laborant, deels administratief en natuurlijk process operator. Het werken in 5 ploegen is hartstikke leuk, je hebt heel veel vrije tijd, enkel wel regelmatig als andere mensen aan het werk zijn. Ikzelf zit dan bijvoorbeeld in de garage of in de sportschool. Qua loon lach je bijna iedereen uit, zelfs je chef die in de dagdienst zit, en al helemaal als je nagaat dat je maar 33,xx uur werkt tegenover 40 in de dagdienst. Ik zou echt niet anders meer willen, en heb er zelfs spijt van dat ik op mijn 18e niet naar mijn vader heb geluisterd en toen geen VAPRO ben gaan doen.
 
Volgens mij vergeet jij dat als je gewoon parttime ergens blijft werken en stufi krijg, je ook op een mooi 'inkomen' zit. Ik verdiende er gewoon 600-800 euro naast (500 uitwonend) met avonden en zaterdagen werken, dan zit je al rond de 1100-1300 euro, ga je er zelfs op vooruit als je gaat studeren! ;)

En HBO of WO kost gesubsidieerd maar 1800 per jaar. Ik kom prima rond en werk alleen op zaterdagen en in de vakanties.
Ik woon wel nog thuis, maar ik weet niet waarmee ik een studieschuld op moet bouwen, betaal mijn collegegeld en boeken zelf..
 
Last edited:
En HBO of WO kost gesubsidieerd maar 1800 per jaar. Ik kom prima rond en werk alleen op zaterdagen en in de vakanties.
Ik woon wel nog thuis, maar ik weet niet waarmee ik een studieschuld op moet bouwen betaal mijn collegegeld en boeken zelf..

Bij mij ging alleen schoolgeld al die kant op, dan kwamen de boeken er nog overheen, en het levensonderhoud. En je vergeet dat je zo'n beetje 20000 Euro per jaar mis loopt door op school te zitten. ;)
 
Zit al langere tijd te denken aan een functie als procesoperator, ook gewoon omdat het me erg leuk lijkt en die markt nog steeds aan het aantrekken is (botlek, maasvlakte etc). Morgenavond even langs de opendag van het STC in Brielle, even wat meer info winnen.

Daar heb/zit ik ook naar te kijken echter gaven ze aan dat ik al te oud zou zijn. Hoor graag wat ze tegen jou zeggen!
 
En HBO of WO kost gesubsidieerd maar 1800 per jaar. Ik kom prima rond en werk alleen op zaterdagen en in de vakanties.
Ik woon wel nog thuis, maar ik weet niet waarmee ik een studieschuld op moet bouwen, betaal mijn collegegeld en boeken zelf..

Ik woon ook thuis maar.. heb er een hekel aan om op zaterdagen te werken. Weet niet of je al fulltime gewerkt hebt voordat je je opleiding ging doen?
Probleem is dat ik gewend was aan een salaris van ca 20k netto per jaar en daar ga je ook naar leven en plannen maken (auto/vakanties/hobby's etc)
Toen ik op school zat (betaalde mijn ouders) kwam ik verder rond van 75,- per maand, wat nog lukte ook.

@Siroj, parttime werk + stufi is idd een optie maar heb dan wel erg weinig vrije tijd. :p

@Jesse, jaa maar jij ben ook al een opa he met je 25 :p

Vaak is het zo (kwam ik iig veel tegen) dat ze mensen zoeken tot 23 jaar oud, helaas ben ik net 24. Had me laatst aangemeld via Prodex.nl voor een maar daar waren momenteel geen vacatures. Kennis van me wilde mij wel evt aandragen dus ben benieuwd, eerst morgen maar eens naar die open dag :)
 
Nog steeds dagelijks 4u werken in zo'n pak :)

941.jpg
 
ik ben ook iets totaal anders gaan doen dan waar ik voor gestudeerd heb..
Heb een mbo niveau 4 diploma als bewegingsagoog. (sportgerelateerde zaken met mensen met een beperking). Daarna kon ik het 2e jaar instromen op het HBO, Fontys sporthogeschool. Docent lichamelijke opvoeding voor het speciaal onderwijs. Dit heb ik 4 jaar vol gehouden en uiteindelijk toch niet de drive gehad om verder te gaan. Praktijk e.d. had ik allemaal gehaald, theoretisch lag ik nog in jaar 2/3 :D.
Kreeg een vacature onder ogen van een revalidatie centrum hier om de hoek voor parttime. Dat is dus een functie met mijn mbo diploma. Uiteindelijk na een half jaar weer buiten gezet ivm bezuinigingen e.d.
toen 2 maanden thuis gezeten, 30 sollicitatiebriefjes verder, 3 gesprekken verder en nogsteeds niks. Toen maar oude werkgevers aangeschreven, ik moest toch iets om geld te gaan verdienen.
In het verleden heb ik op de zaterdagen wat gewerkt als hulpje bij een grote metaal slijperij/frezerij. Daar gesolliciteerd als slijper om maar gewoon werk te hebben en ik weet dat het een prima bedrijf is om te leren e.d.
Mocht op gesprek komen 2 dagen later al, uitgelegd wat ik kwam doen. Bieden ze mij een functie aan als assistent productie manager. Met een intern opleidingstraject tot aan die functie. Kortom ze willen mij binnen nu en een 5tal jaren een complete afdeling laten runnen. Van planning tot werkvoorbereiding tot sales tot aangesturen werknemers.
Ik was natuurlijk verbaasd dat ze mij dit zomaar aan durfde te bieden maar kon geen reden bedenken waarom ik dit niet zo willen proberen..

Nu zijn we bijna een jaar verder en het gaat prima! Ondertussen al kleine beetjes verantwoordelijkheid gekregen op 'mijn' afdeling.
Goede vooruitzichten, goede werkomgeving, aardig goed salaris en bonussysteempje, goede voorwaardes (vrij nemen, tijd voor tijd enz)..

voor de geïnteresseerde www.rooy.nl :)
 
Daar heb/zit ik ook naar te kijken echter gaven ze aan dat ik al te oud zou zijn. Hoor graag wat ze tegen jou zeggen!


Lijkt mij erg sterk. In de procesindustrie is een verschrikkelijk groot tekort aan Operators. Aankomende jaren wordt dit tekort zelfs nog vele malen groter, voor 8 banen is er straks maar 1 Operator beschikbaar.

Uiteraard zullen ze eerder een jonger iemand van school pikken als een ouder iemand die net zo weinig ervaring heeft, maar waar is dat niet? :) In de procesindustrie heb je overigens geen last van je leeftijd als je wat werkjaren ervaring hebt. Ze verkiezen veel sneller een ouder ervaren iemand i.p.v. een jong broekie zonder ervaring op een raffinaderij. :)


Ik heb zelf ook op het STC Brielle gezeten. Nu 3 jaartjes werkzaam als procesoperator op de raffinaderij van Neste Oil op de Maasvlakte. De complete opbouw van de fabriek, testen en opstarten mee gemaakt, fantastische tijd! Werk blijft altijd lekker divers, op de standaard werkzaamheden die je hebt is de rest altijd verschillend. Gaat echt nooit vervelen! Daarnaast ligt de continudienst mij ook erg goed. 6 dagen werken, 4 vrij. :)

Op het moment ben ik de dagdienst in gegaan. In April staat een turnaround van de fabriek op de agenda, die mag ik vanuit Operations zijnde voorbereiden. Hele uitdaging, maar wel leuk! :)

En het salaris hè, op een beetje raffinaderij / plant kun je toch een aardig leuk centje binnen halen. De uitgroei is vaak groot!
 
Last edited:
Ben wel een beetje jaloers op jou, bij ons heb je niet zoveel chemie. Ik ben de hele dag melk heen en weer aan het pompen. :p

De fabriek

doc_kaas.jpg
 
Ik ga toch maar is wat mailen/bellen met wat bedrijven wat hun adviseren. Denk dat ik met me HBO logistiek en tech. vervoerskunde wel een mooie basis heb om ook door te groeien namelijk.

Werk wat ik nu doe is erg leuk maar weinig doorgroei. Goed salaris + auto. Iets anders is best nog lastig, een kantoorbaan is echter niks voor mij :p
 
En HBO of WO kost gesubsidieerd maar 1800 per jaar. Ik kom prima rond en werk alleen op zaterdagen en in de vakanties.
Ik woon wel nog thuis, maar ik weet niet waarmee ik een studieschuld op moet bouwen, betaal mijn collegegeld en boeken zelf..

Ga eens op jezelf wonen, kom je er vanzelf achter.. Alles kost geld en altijd meer dan ingecalculeerd :p
 
Ga eens op jezelf wonen, kom je er vanzelf achter.. Alles kost geld en altijd meer dan ingecalculeerd :p

Ja dat snap ik, alleen is dat in dit geval niet aan de orde. Zal eruit zien als je als student zijnde hetzelfde zou kunnen als een werkende.
 
Wat een hoop (ex)studenten zou helpen is om een studie als 1 vd vele middelen te zien ipv het doel...

Misschien heb ik over een maandje btw een andere functie, zit nu in de afrondende fase voor een leuke marketing functie bij KPN ZM.
 
Back
Top