Het grote SOBW Slapgeouwehoertopic #2

mag ik is weten wat eigenlijk het grote probleem bij de SOBW is? ik volg dit topic & vorige al een tijdje.. en lees steeds dat er klachten zijn over die organisatie! aangezien ik nooit SOBW heb gereden kan ik het ook niet vergelijken met de SBO. Maar ben nu toch wel benieuwd wat nou het grote verschil is. Heb een keer iets opgevangen over races op smalle wegen naast sloten? volgens mij heeft pronk ze scoot in een x in de plomp geparkeerd? ben toch wel benieuwd hierna!
mede omdat ik ook een stuk wil gaan schrijven over het scooterracen in nederland. Aangezien ik voor school voor een bepaald vak een stuk moet schrijven wat ik zo goed mogelijk moet zien te promoten leek t mij wel tof omdat dus over racen te doen! Ben van plan om het stuk in t parool te zetten.
wat ik graag zou willen weten zijn de grootste verschillen tussen de 2 organisaties.

b.v.d. :)

ps. ik ben eerlijk gezegd niet van plan om de SOBW in een kwaad daglicht te zetten puur om t feit dat ik nooit problemen met ze gehad hebt. Heb nooit bij de SOBW gereden dus kan er moeilijk over oordele.. aangezien hier talloze rijders zitten die meerdere jaren bij de SOBW en nu SBO rijden kunnen die me vast wel helpen!
 
Beter noem je dan de hele sobw niet in je stuk.
Het grootste verschil is dat de sbo er voor de rijders is en veel initiatieven ook daadwerkelijk probeert uit te voeren.
Bij de sobw moet je tot een select groepje behoren om iets voor elkaar te krijgen en dan is het vaak ook nog uit eigen belang van het bestuur.
 
daar zat ik idd ook nog over te twijfelen :) misschien dat ik het gewoon omschrijf als 2 verschillende organisaties! maar aan de andere kant heeft de SBO imo goed geleverd afgelopen jaar. Die hebben het eigenlijk wel verdient dat ze vernoemd worden...
 
Beter noem je dan de hele sobw niet in je stuk.
Het grootste verschil is dat de sbo er voor de rijders is en veel initiatieven ook daadwerkelijk probeert uit te voeren.
Bij de sobw moet je tot een select groepje behoren om iets voor elkaar te krijgen en dan is het vaak ook nog uit eigen belang van het bestuur.

bijv. om het zo te zeggen, wat ik dus gehoord heb, zeg niet van wie natuurlijk, maar wetend dat een rijder te laat komt, niet ingeschreven is en dan wel gewoon racet. dat zou je niet gebeuren als je niet bij die groep zit...

ik rijd dan pas 1jaar/seizoen, maar in dat jaar ben ik iig veel te weten gekomen over de sobw, achteraf heb ik wel spijt dat ik bij de sobw ben begonnen ipv de sbo.

ik las hier op het forum natuurlijk wel dat er de sbo zou komen enz enz, en dat wast ook, voornamelijk de sprints is wat ik tegen kwam en ik wist dat de sobw al een aantal jaren bestond dus ben toen ook maar hier begonnen...

ik heb verder niets tegen de sobw alleen de manier waarop ze de rijders behandelen vind ik niet kunnen.

nu iig de sbo
 
ik weet niet wat er is gezegd daar maar persoonlijk heb ik gelukkig nooit echt problemen gehad met de Sobw , mja , gelukkig dan maar :)

mja , sommige dingen vind ik wel vreemd wat er gebeurd daar in "het vriendenclubje" , dingen die andere mensen nooit hadden mogen uitvoeren idd..

we zullen zien wat sobw er volgend jaar van bakt ;)

denk dat TZR cup btw weer een lekkere flop word , net als de Ditech's toendertijd ;)


maar ik ga er geen woorden over vuil maken , maak me niet meer druk om de sobw , als ik er al rij zal het 1 malig worden :P alleen zijn de kosten wel erg hoog dit jaar bij de sobw..

wat is er btw met de milieumatten bij de sobw? ze zeggen dus nu dat er andere milieumatten komen , maar volgens mij zeiden ze dat vorig jaar ook al..
 
elk jaar komen er nieuwe of schoongewassen milieumatten. dus vandaar dat ze het zeggen melf.

en opgesneden banden mogen ook niet meer volgendjaar. volgensmij reed het sobw team alleen met opgesneden banden.

en dunlop klasse sponser voor de 50 en 70cc klasse.
en de regenbanden voor de expi moeten ook van het merk dunlop zijn.
 
elk jaar komen er nieuwe of schoongewassen milieumatten. dus vandaar dat ze het zeggen melf.

en opgesneden banden mogen ook niet meer volgendjaar. volgensmij reed het sobw team alleen met opgesneden banden.

en dunlop klasse sponser voor de 50 en 70cc klasse.
en de regenbanden voor de expi moeten ook van het merk dunlop zijn.

alleen de regen banden ... vage regeling

ik zie het al voor me op de race stromende regen en expi's zonder dunlops die gewoon gaan beweren dat ze geen regenbanden nodig hebben :P

ag boeit mij het ook vind die expi dingen toch maar kut :P
 
mag ik is weten wat eigenlijk het grote probleem bij de SOBW is? ik volg dit topic & vorige al een tijdje.. en lees steeds dat er klachten zijn over die organisatie! aangezien ik nooit SOBW heb gereden kan ik het ook niet vergelijken met de SBO. Maar ben nu toch wel benieuwd wat nou het grote verschil is. Heb een keer iets opgevangen over races op smalle wegen naast sloten? volgens mij heeft pronk ze scoot in een x in de plomp geparkeerd? ben toch wel benieuwd hierna!
mede omdat ik ook een stuk wil gaan schrijven over het scooterracen in nederland. Aangezien ik voor school voor een bepaald vak een stuk moet schrijven wat ik zo goed mogelijk moet zien te promoten leek t mij wel tof omdat dus over racen te doen! Ben van plan om het stuk in t parool te zetten.
wat ik graag zou willen weten zijn de grootste verschillen tussen de 2 organisaties.

b.v.d. :)

ps. ik ben eerlijk gezegd niet van plan om de SOBW in een kwaad daglicht te zetten puur om t feit dat ik nooit problemen met ze gehad hebt. Heb nooit bij de SOBW gereden dus kan er moeilijk over oordele.. aangezien hier talloze rijders zitten die meerdere jaren bij de SOBW en nu SBO rijden kunnen die me vast wel helpen!

Hehe...ik heb me scoot idd een keer half in de plomp geparkeerd, maar dat is niet de reden waarom de SOBW kut is hoor :) Het probleem ligt hem vooral in de beloftes. Als ze uitlopen gaat het van onze tijd af, je betaald bijvoorbeeld 45 euro inschrijving per dag, daarvoor kan je ongeveer een uur rijden. Maar als het uitloopt door een fout van de organisatie zijn wij daar de dupe van, want dan mogen wij gewoon korter rijden.

Daarnaast zijn er situaties waarin een A en een B groep gewoon de meest veilige oplossing is om een race te starten. Maar nee hoor, bij de SOBW denkt men vaak zat van " joh...het is toch veel goedkoper om 40 scooters op de baan te laten rijden, in 1 klasse, dan zijn we eerder klaar". Wat me ook meerdere malen heeft geirriteerd is dat er mensen voorgetrokken werden, en dan vooral in de topscooter klasse, waar een team reedt waar de organisatie van de SOBW zelf belang bij had als die zouden winnen.

En tja...er zijn zoveel dingetjes eigenlijk, met de organisatie valt gewoon niet te praten, ze doen wat zij willen, en luisteren niet naar de rijders. Wat ik tot nu toe bij de SBO heb gezien is dat juist andersom, die nemen hun beslissingen op basis van de rijders. Daarnaast heb je voor hetzelfde inschijfgeld meer rijtijd...bijna 2x zoveel. En voor een hoop mensen zal de keuze van 70cc ook de doorslag geven...of de leukere banen.

Bij de SOBW had je idd meer smalle banen, hier en daar een sloot, maar dat is niet echt het probleem, dat had ook wel weer zijn charme. Maar toch vind ik de keus van de SBO beter...bredere, grotere, en vooral veiligere kartbanen, en de mogelijkheid om internationaal te rijden. Nja...voor mij is de keus erg makkelijk iig...:)
 
elk jaar komen er nieuwe of schoongewassen milieumatten. dus vandaar dat ze het zeggen melf.

en opgesneden banden mogen ook niet meer volgendjaar. volgensmij reed het sobw team alleen met opgesneden banden.

en dunlop klasse sponser voor de 50 en 70cc klasse.
en de regenbanden voor de expi moeten ook van het merk dunlop zijn.



goh , kervin bos in emmen met opgesneden dunlops die een stuk sneller ging dan de rest ...

ik heb alleen nog een stel milieumatten MET bagger :* , mja , ik smeer er gelukkig ook niet veel in , dan kan ik ze volgend jaar gewoon weer gebruiken dus ;)
 
alleen de regen banden ... vage regeling

ik zie het al voor me op de race stromende regen en expi's zonder dunlops die gewoon gaan beweren dat ze geen regenbanden nodig hebben :P

ag boeit mij het ook vind die expi dingen toch maar kut :P

ik vind Expi opzich wel leuke machines , maar meer voor op een baan als Assen en dan met iets meer mogelijkheden , grotere carb. bijv. roterend en dan lekker nauwe powerband en maar blazen , dan komen er met de tijd wel weer pk's uit rollen denk ik :)

mja , het 50cc tijdperk komt denk ik niet meer terug ;) beetje ouderwets geworden...
 
Ik zit weer met verbazing te lezen. Ik denk dat de komkommertijd weer aangebroken is, dus is het weer tijd om eens een stevig potje te zeiken op de 2 organisaties.

Vroeger toen ik nog jong was, was racen nog iets onbereikbaars. Iets speciaals wat je heel graag wilde doen en waar je veel voor moest laten. Toen ik begon met racen was ik voornamelijk bezig met leren. Ik leerde bijvoorbeeld het belang van motorvermogen en later hoe veel belangrijker de wegligging is. Ik ben begonnen in de Formule klasse waar toen de jongens van Duntep nog reden en later de zoon van Reiman. Dat was mijn eerste kennismaking met het fenomeen brommer race. Alleen maar gezeik over hoe de jongens uit Staphorst voorgetrokken werden en later de zoon van Reiman. In mijn ogen vergaten deze "klagers" de aandacht te houden bij de dingen die er echt toe doen. Namelijk RACEN. Wat is er nou mooier dan iemand te verslaan die voorgetrokken wordt? Maar deze trend zette zich blijkbaar door in de scooterklasses.

Vele vinden dat 1 rijder vorig jaar meerdere malen voorgetrokken is. Ik denk op mijn beurt van de 7 wedstrijden die rijder X met een vorm van concurrentie gereden heeft, heeft ie er maar twee gewonnen. Dus ook al is ie voorgetrokken, hij heeft er blijkbaar niet direct een voordeel aan gehad. Dus vanwaar al dat geklaag?

Waar ik naar toe wil met dit hele verhaal is, zorg nou eerst maar eens dat je je eigen zaken in orde hebt alvorens naar een ander te wijzen. En hou eens op met elkaar na te praten en denk voor een keertje zelf eens na. Kies een organisatie en ga je lekker met racen bezig houden. Dan kunnen we als rijders onder elkaar eens praten over de belangrijke zaken zoals vering / zuigers / rondetijden enz. enz. En hoeven we niet 20 post te lezen hoe slecht de SOBW is en hoe onveilig de banen van de SOBW zijn en hoe geweldig de SBO met de rijders omgaat. Want om eerlijk te zijn boeit me dat geen ene donder.
 
Ik zit blijkbaar barstesvol inspiratie dus laat ik gelijk maar een stukje schrijven over veiligheid. Mensen die denken dat racen veilig is moeten maar eens serieus nadenken. Racen is natuurlijk een risico sport met een heleboel factoren waar niemand invloed op heeft. Dus per definitie is geen enkele maar dan ook geen enkele baan veilig.

Even ter illustratie banen die de meeste mensen hier als veilig beschouwen en waarbij letsel of onveilige situaties zijn ontstaan:

Lelystad:Scotty rug / nek letsel, Niels gebroken elleboog

Genk: Dani vliegt met scooter en al dwars door de banden. Scooter komt met grote klap in het hek tot stilstand. Dani blijft wonder boven wonder net achter de bandenstapel hangen.

Amsterdam: Kervin gescheurde elleboog

Spa: Is niet tijdens het scooterrijden maar karter komt tijdens training om het leven. Spa komt waarschijnlijk in 2007 niet meer op de kartkalender door onvoldoende veiligheid.

Veldhoven: Rijder in de Formule klasse komt ten val en raakt de curb stones. Hierbij verliest hij het bewustzijn.

Pottendijk: expi rijder in de hekken / kerv buiten bewustzijn einde rechte stuk (seizoen 2004 en 2005)

En zo kan ik voor elke willekeurige baan door blijven gaan.

Zo zie je maar een ongeval kan op elke baan plaatsvinden. Niet alleen op banen zoals Arkel / Brakel / Wemeldinge / Zwolle / Valkenswaard enz. Heb gewoon niet de illusie dat racen een veilige sport is waarbij alle ernstige ongevallen uitgesloten kunnen worden. Zelfs in de Motogp is niet zolang geleden iemand dodelijk verongelukt. Ik vind dat de organisaties hun rijders hiervan moeten doordringen en maak van zogenaamde veiligheid geen reclame middel.
 
hmmzz is een best stukkie bijgekomen sinds gisteravond :) ik dacht eerlijk gezegt dat er veel meer klachten zouden zijn.. of komen die nog? over het feit dat 1 racer wordt voorgetrokken ga ik eigenlijk niks over vermelden in me verslag. Niet dat het mij niet boeit maar puur om het feit dat ik daar niks over kan zeggen omdat ik het nooit meegemaakt hebt. Misschien moet ik me vragen ook ff anders formuleren.. wil gewoon eigenlijk weten wat de mensen hier allemaal opvatten van t racen? de sfeer erom heen, waarom de keuze voor een bepaalde organisatie,waarom race je? probeer namelijk met me verslag een vrij groot publiek te bereiken dmv een leuk verslag in t parool. Hopelijk kan ik meerdere mensen anders laten denken over "scooterrace". als je bijv suggesties hebt die over veiligheid gaat of andere punten waar je een mening over hebt, laat t me ff weten!

@ bart : mooi stukkie tekst
 
Zo zie je maar een ongeval kan op elke baan plaatsvinden. Niet alleen op banen zoals Arkel / Brakel / Wemeldinge / Zwolle / Valkenswaard enz. Heb gewoon niet de illusie dat racen een veilige sport is waarbij alle ernstige ongevallen uitgesloten kunnen worden. Zelfs in de Motogp is niet zolang geleden iemand dodelijk verongelukt. Ik vind dat de organisaties hun rijders hiervan moeten doordringen en maak van zogenaamde veiligheid geen reclame middel.
mooi stukje verhaal rik alleen is het wel zo dat de zwaarste ongevalllen waarvan 1 fataal gebeurd zijn op de niet kartbanen.
nijmegen dodelijk ongeval en vele zware valpartijen, einde rechte stuk valkenswaard te veel om op te noemen die het daar er goed van af hebben gebracht, venlo vraag maar aan lennard bv, staphorst kan niet op zijn naam komen is alweer een tijdje terug met zijn rug boven de strobaal tegen de boom etc etc etc.
de moto gp kun je in verste verte niet vergelijken met scooter en brommer racen.
de snelheden en de krachten die daar op treden zijn vele male hoger dan bij ons.
racen is nooit veilig alleen kun je wel proberen het risico zover mogelijk terug te brengen.
 
Last edited:
Ik zit weer met verbazing te lezen. Ik denk dat de komkommertijd weer aangebroken is, dus is het weer tijd om eens een stevig potje te zeiken op de 2 organisaties.

Vroeger toen ik nog jong was, was racen nog iets onbereikbaars. Iets speciaals wat je heel graag wilde doen en waar je veel voor moest laten. Toen ik begon met racen was ik voornamelijk bezig met leren. Ik leerde bijvoorbeeld het belang van motorvermogen en later hoe veel belangrijker de wegligging is. Ik ben begonnen in de Formule klasse waar toen de jongens van Duntep nog reden en later de zoon van Reiman. Dat was mijn eerste kennismaking met het fenomeen brommer race. Alleen maar gezeik over hoe de jongens uit Staphorst voorgetrokken werden en later de zoon van Reiman. In mijn ogen vergaten deze "klagers" de aandacht te houden bij de dingen die er echt toe doen. Namelijk RACEN. Wat is er nou mooier dan iemand te verslaan die voorgetrokken wordt? Maar deze trend zette zich blijkbaar door in de scooterklasses.

Vele vinden dat 1 rijder vorig jaar meerdere malen voorgetrokken is. Ik denk op mijn beurt van de 7 wedstrijden die rijder X met een vorm van concurrentie gereden heeft, heeft ie er maar twee gewonnen. Dus ook al is ie voorgetrokken, hij heeft er blijkbaar niet direct een voordeel aan gehad. Dus vanwaar al dat geklaag?

Waar ik naar toe wil met dit hele verhaal is, zorg nou eerst maar eens dat je je eigen zaken in orde hebt alvorens naar een ander te wijzen. En hou eens op met elkaar na te praten en denk voor een keertje zelf eens na. Kies een organisatie en ga je lekker met racen bezig houden. Dan kunnen we als rijders onder elkaar eens praten over de belangrijke zaken zoals vering / zuigers / rondetijden enz. enz. En hoeven we niet 20 post te lezen hoe slecht de SOBW is en hoe onveilig de banen van de SOBW zijn en hoe geweldig de SBO met de rijders omgaat. Want om eerlijk te zijn boeit me dat geen ene donder.

Amen!
volledig mee eens!
 
goh , kervin bos in emmen met opgesneden dunlops die een stuk sneller ging dan de rest ...

Arkel werkte ze ook goed:P

Waarom mag je niet proberen om sneller te zijn als anderen ????
iedereen mag banden op snijden, of niet?

ik kan er ook niks aan doen dat we op dat idee kwamen!

Leuk voorbeeld:
Gé die in 2001 met een banden kar aan de start verscheen waar de scooter opstond incl bandenwarmers, hierdoor kon hij profiteren van warme banden en de eerste wedstrijd van het seizoen op ze naam schrijven! ( en een titanen gevecht met yrjo )

Dat hadden anderen mensen ook kunnen bedenken toch???

Kortom je probeerd de concurentie voor te zijn, en als iemand het één keer beter voor elkaar heeft als de rest. Dan moet natuurlijk die coureur gelijk afgebrand worden die de rest versloeg!

Rik zijn worden zijn hierbij ook erg toepasselijk.

Iedereen vast suc6 met het door ontwikkelen!!!:)

Gr Kerv :)
 
Last edited:
En hoeven we niet 20 post te lezen hoe slecht de SOBW is en hoe onveilig de banen van de SOBW zijn en hoe geweldig de SBO met de rijders omgaat. Want om eerlijk te zijn boeit me dat geen ene donder.
het intereseert jou dus ook niks dat doormiddel van dit beleid mensen mischien in de toekomst hun hobby vaarwel kunnen zeggen.
komop rik ik heb hele andere geluiden horen komen uit die mond van jou eind vorig jaar of niet.
ik vind dat je jezelf nu een beetje aan het tegenspreken bent of ben je ons gesprek op de kampioenshuldiging 2005 vergeten?
 
Last edited:
Back
Top