Het grote draai/frees/las topic #3

mischien een gekke vraag om hier te stellen maar hoeveel kost het om 2 van die 'spacers' te draaien om dubbele remschijf te hebben op me sr voor velg??
 
je kan altijd meerijden, echter is de topclass nu tot en met iets van 88cc, offcieel dacht ik 90cc, en onze machines zijn allen tegen de 100cc.

dan kom je mneteen in een klasse van de tweecilinder 140cc....maar goed misschien kunnen we die een beetje bijhouden.

Dat is de outlaw klasse geloof ik, daar kom je automatisch in als je NX/NOS gebruikt en meer dan 1 cilinder hebt. Maar maakt opzich ook niet uit, dagje duitsland is ook prima:)
 
Klopt. Echter is gieten ook weer een vak apart. In de toekomst wil ik dit misschien wel gaan doen, maar voor dit seizoen heb ik er voor gekozen het nog "simpel" te houden. Duur is het overigens niet, ik heb alle bewerkingen zelf gedaan, het enige wat geld kost is het nikasileren.

Uitlaat maak ik ook zelf inderdaad.




Het carter moet alleen gekotterd worden.

Heb je er wel rekening mee gehouden dat nicasil niet op alle alu soorten goed hecht?
 
Heb je er wel rekening mee gehouden dat nicasil niet op alle alu soorten goed hecht?

De hechting is inderdaad niet op alle legeringen even goed. Het meest bepalende legeringselement is silicium. Dit is in de door mij gekozen legering aanzienlijk minder aanwezig dan in de gemiddelde "cilinderlegeringen" ( +-1% t.o.v. +-13% bij gietlegeringen). In de praktijk blijkt dit echter niet echt een bezwaar te zijn.

Overigens zijn de meeste hechtingsproblemen te wijten aan fouten bij het ontvetten van het te sealen oppervlak.

Groeten,
Tom
 
waarom heb je gekozen voor een legering met minder silicium dan als ik vragen mag?
Of ben je er vrij zeker van dat het geen problemen gaat opleveren?
 
waarom heb je gekozen voor een legering met minder silicium dan als ik vragen mag?
Of ben je er vrij zeker van dat het geen problemen gaat opleveren?

Legeringen met een hoog siliciumgehalte zijn over het algemeen slecht te verspanen, iets wat we natuurlijk niet willen bij het maken van een cilinder uit massief materiaal. :)

Hechtingsproblemen van het nikasil verwacht ik niet. Een jaar geleden heb ik al eens een cilinderbus gemaakt van aluminium st51 en deze laten nikasilen, dit heeft bij mijn weten nooit problemen opgeleverd.
 
omdat het hier alweer een tijdje uitgestorven is:

kelkje op 32mm van Diederik gedraaid:

[Ir]http://i51.tinypic.com/2afj0up.jpg[/Ir]
 
Hopelijk passen die wat beter dan die passingen wat je maakt op de voorvork.

Na Etten Leur zijn er al twee vorken gesneuveld wat van jou kant komen ;)
 
Hopelijk passen die wat beter dan die passingen wat je maakt op de voorvork.

Na Etten Leur zijn er al twee vorken gesneuveld wat van jou kant komen ;)

Wat is er dan kapoet gegaan als ik vragen mag? Aangezien ik ook een vorkje heb van Jordi ;) (alluminium poten en kroonstuk)
 
ik ben er zelf ook benieuwt naar.

ik weet dat de voorvork van mike speling had gekregen tussen pen en kroonstuk, maar mike heeft dit gewoon persoonlijk bij mij gemeld er het is al zover opgelost. Van de tweede weet ik niks?
 
dingen maken mbt velgen (draaien) voorvorkjes moet je echt mee uitkijken. iedereen wil superlicht, maar als het afbreekt ben je (ook deels) verantwoordelijk. Ik weet verder niets van dit onderwerp, maar is wel een aandacvhtpsunt voor een ieder die graag wat wil maken voor anderen.

ps heeft er iemand nog foto's van het twins aluminium gepolijste sprintframe van Bas Meijer? zn stiefvader vertelt namelijk aan mn advocaat, dat de voorvork die ik maakte kapot is gegaan, echter heb ik zelf al heel wat foto's waar duidelijk te zien is, dat hij nadat het zogenaamd kapot ging wel nog op het sprintframe zit.
 
Die voorvork van Mike ligt inderdaad hier, daar had je maar een passing van 0.1 op zitten.
Weet niet of jij ook die las erop had gelegt maar die is helemaal eraf gescheurd.

Die vork van Kai, was ook krom of iets ?
Als ik me niet vergis natuurlijk ! :)
 
dingen maken mbt velgen (draaien) voorvorkjes moet je echt mee uitkijken. iedereen wil superlicht, maar als het afbreekt ben je (ook deels) verantwoordelijk. Ik weet verder niets van dit onderwerp, maar is wel een aandacvhtpsunt voor een ieder die graag wat wil maken voor anderen.

ps heeft er iemand nog foto's van het twins aluminium gepolijste sprintframe van Bas Meijer? zn stiefvader vertelt namelijk aan mn advocaat, dat de voorvork die ik maakte kapot is gegaan, echter heb ik zelf al heel wat foto's waar duidelijk te zien is, dat hij nadat het zogenaamd kapot ging wel nog op het sprintframe zit.

mja , het is toch een eigen risico om op een sprinter te gaan rijden?

en daarom zijn er dus bij scooterraces dus ook reglementen die dit soort dingen verbieden , IMO is het ook spelen met wat wel en niet kan , en tja , iemand moet er toch een keer achter komen wat niet kan ;)

zowieso snap ik niet dat je als je met iets op een circuit rijdt , of sprint of crosst oid dat je dan andere mensen de schuld wilt geven als er iets gebeurd , je bent IMO in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor je eigen veiligheid 8P zeker met dingen die verre van standaard zijn..

mja , even weer terug naar draaien , frezen e.d. :

even een wigje terug gebouwd naar 19mm , was 30mm maar omdat ik met 19mm ga rijden heb ik het weer kleiner gemaakt om zo weer te kunnen bewerken naar wens. Eerst gestraald (was een vies ding , zie eerste foto) , gekotterd , daarna een bus gedraaid , erin gelijmd en wigje weer gevlakt met een vlakfrees.

wigvoor1.jpg

neos201119.jpg

neos201121.jpg

neos201129.jpg


ook even mijn carter gekotterd , na op het werk een opspanplaat te hebben gemaakt , na het kotteren de spoelpoorten enz. aangepast op een RT cilinder en het blok gestraald. en uiteraard voorzien van frisse lagertjes :)

neos201113.jpg


en meteen even bezig gegaan met een uitlaat hiervoor ,maar d'r zullen er vast wel meer volgen ;)

onderste foto is een AM6/RS 70cc uitlaatje wat ik nog heb gemaakt :)

DSC_0015-1.jpg

am6uitlaat.jpg
 
Last edited:
Die voorvork van Mike ligt inderdaad hier, daar had je maar een passing van 0.1 op zitten.
Weet niet of jij ook die las erop had gelegt maar die is helemaal eraf gescheurd.

Die vork van Kai, was ook krom of iets ?
Als ik me niet vergis natuurlijk ! :)
De lasnaad is door dat bedrijf in margraten gedaan!
hoe die speling er nu opeens is geen id, die balhoofdbuis was erin geperst!

mischien ben ik het ook wel zelf schuld dat ik geen bout meer er door heen gedaan heb?
 
melf: mooi werk jammer dat bij je r/t uitlaat een lasnaad recht in het zicht zit:(

geeft in dit geval niet zo , is een racepijpje om te proberen , dus moest even zo gemakkelijk mogelijk , als het goed werkt maak ik gewoon een paar nieuwe pijpjes , maar dan zullen ze ook helemaal anders zijn kwa vorm.

@ tom , dank je :)
 
Back
Top