Het grote computer topic #2

Status
Not open for further replies.
ben vista ook een beetje zat geworden :r
Jij bent niet de enigste, Vista zou best weleens de oorzaak van je problemen kunnen zijn.
Ik heb 2 weken (Natuurlijk niet continue mee bezig geweest) lopen worstellen met een systeem waarvan ik ook dacht dat het aan de harde schijf lag, alle tooltjes (HDDRegenerator, Seatools, CHKDSK etc.) die ik erop los liet gaven aan dat de schijf in orde was, maar XP, W2K....etc installeren ging niet.
XP op een andere schijf geinstalleerd en een ghost gemaakt...werkte 2 dagen perfect...tot ie weer niet meer opstarte.
Uiteindelijk heb ik alles weer aan de praat gekregen en ik vermoed dat het probleem in de Master File Table of Partition Table zat (Heb met PM8 partities samengevoegd en een secure erase gedaan, afgebroken en toen opgestart van een XP CD, geformateerd en XP geinstalleerd...geen problemen meer).
 
@ Thijs.: Een Zero Fill ("Low Level Format") zou wel eens een oplossing kunnen zijn.

@ ErikG: XP CD's zijn toch al bootable? Of mis ik iets?

Ja je mist iets :p

Het gaat erom om van een vista iso file een boot cd te krijgen mbv Nero 7.
 
Jij bent niet de enigste, Vista zou best weleens de oorzaak van je problemen kunnen zijn.
Ik heb 2 weken (Natuurlijk niet continue mee bezig geweest) lopen worstellen met een systeem waarvan ik ook dacht dat het aan de harde schijf lag, alle tooltjes (HDDRegenerator, Seatools, CHKDSK etc.) die ik erop los liet gaven aan dat de schijf in orde was, maar XP, W2K....etc installeren ging niet.
XP op een andere schijf geinstalleerd en een ghost gemaakt...werkte 2 dagen perfect...tot ie weer niet meer opstarte.
Uiteindelijk heb ik alles weer aan de praat gekregen en ik vermoed dat het probleem in de Master File Table of Partition Table zat (Heb met PM8 partities samengevoegd en een secure erase gedaan, afgebroken en toen opgestart van een XP CD, geformateerd en XP geinstalleerd...geen problemen meer).

Ik ben er net weer even mee bezig geweest. Ik had geprobeerd om de schijf via ubuntu studio te formatteren voor ntfs /windows. Lijkt mij dat dat goed moet zijn +pippi+
Toen installatie van vista gestart, en als ik dan de partitie waar ik vista op wil zeggen aan klik zegtie dat hij daar vista niet op kan installeren. Ook niet als ik de partitie verwijder opnieuw aanmaak en nog eens formateer.

Maar met een Low Level format herstel je de MFT weer? Anders moet ik even uitzoeken hoe ik dat moet doen en dan eens proberen. Thanks alvast iig :winner:

Ja je mist iets :p

Het gaat erom om van een vista iso file een boot cd te krijgen mbv Nero 7.

Gewoon in nero de iso file als image branden in nero. :#
 
Maar met een Low Level format herstel je de MFT weer?
Met een Zero Fill word je schijf weer zoals ie werd verkocht (Niet nieuw:p maar helemaal leeg, MBR, FAT, Partitie Tabellen etc. worden allemaal overschreven met nullen, ook worden Bad Sectors vervangen voor goede (Reserve) Sectors (Als het er niet teveel zijn, maar het kunnen er wel een paar duizend zijn)).

Paar tooltjes van de fabrikanten:
IBM/Hitachi: Drive Fitness Test.
Maxtor/Seagate: Seatools for DOS.
Western Digital: Data Lifeguard Diagnostic for DOS (CD).
Fujitsu: Fujitsu Erase Utility.
Samsung: SHDiag, SUTIL of HUTIL.

Met sommige tooltjes kun je ook alleen Sector Zero (Track 0) wissen, een bepaalde hoeveelheid (De eerste 10MB b.v.) wissen, voor een bepaalde tijd laten wissen, MBR wissen...

Let wel op of je schijf word ondersteund, en reken erop dat een volledige Zero Fill van een 250GB schijf hééééél lang duurt (Uren).
Geen idee of Seatools for DOS ook schijven van andere merken ondersteund, Seatools for Windows doet dat wel....maar die heeft geen Zero Fill optie.

Geen idee of commando's zoals FIXBOOT en FIXMBR ook met Vista werken, maar bij mij had het geen nut.

Je kunt geloof ik ook een Knoppix CD gebruiken (Daarmee kun iig DATA meerdere keren overschrijven zodat er niks meer te redden is).
 
Ik heb een probleem.

Als ik via azureus iets download slaat hij dit altijd tijdelijk op op de C schijf, en als het klaar is kopieert hij het naar de D schijf (de gewenste locatie).

Nu is het probleem dat mijn C schijf (20gb) vol is, en ik dus niks meer kan downlaoden. Mijn D schijf (300gb) is nog lang niet vol. Nu wil ik dus mijn C schijf vergroten, maar nu de grote vraag....Hoe doe ik dat?
 
Je kan b.v. Partition Magic of Acronis Disk Director gebruiken, maar het is wel aan te raden om een backup te maken (Voordat je met het veranderen bezig gaat ff defragmenteren).
Als je pech hebt gaat het fout en kun je alles opnieuw installeren.
 
Dan doe je iets niet goed:p

Nero Burning Rom starten (Niet Startsmart) -> Annuleren klikken bij de nieuwe compilatie -> Tabblad "Recorder" aanklikken -> "Image branden" aanklikken -> bladeren naar ISO file aanklikken en openen -> Branden klikken en wachten;)

**EDIT** Via Startsmart klik je links aan de zijkant op het pijltje -> "openen met" -> Nero Burning Rom -> rest zoals hierboven beschreven.
 
Met een Zero Fill word je schijf weer zoals ie werd verkocht (Niet nieuw:p maar helemaal leeg, MBR, FAT, Partitie Tabellen etc. worden allemaal overschreven met nullen, ook worden Bad Sectors vervangen voor goede (Reserve) Sectors (Als het er niet teveel zijn, maar het kunnen er wel een paar duizend zijn)).

Paar tooltjes van de fabrikanten:
IBM/Hitachi: Drive Fitness Test.
Maxtor/Seagate: Seatools for DOS.
Western Digital: Data Lifeguard Diagnostic for DOS (CD).
Fujitsu: Fujitsu Erase Utility.
Samsung: SHDiag, SUTIL of HUTIL.

Met sommige tooltjes kun je ook alleen Sector Zero (Track 0) wissen, een bepaalde hoeveelheid (De eerste 10MB b.v.) wissen, voor een bepaalde tijd laten wissen, MBR wissen...

Let wel op of je schijf word ondersteund, en reken erop dat een volledige Zero Fill van een 250GB schijf hééééél lang duurt (Uren).
Geen idee of Seatools for DOS ook schijven van andere merken ondersteund, Seatools for Windows doet dat wel....maar die heeft geen Zero Fill optie.

Geen idee of commando's zoals FIXBOOT en FIXMBR ook met Vista werken, maar bij mij had het geen nut.

Je kunt geloof ik ook een Knoppix CD gebruiken (Daarmee kun iig DATA meerdere keren overschrijven zodat er niks meer te redden is).

Thanks, ik heb een samsung schijf dus straks maar proberen om met die programma's iets te herstellen. Ik ga nu eerst maar eens de schijf in de pc van mijn pa hangen voor een back-up te draaien. Fixmbr heb ik geprobeerd en werkt idd niet!

Voor iedereen een tip: Ga geen multiboot met ubuntu en vista draaien :D En mac os ga ik ook maar onder pear pc proberen te draaien haha :p
 
Dan doe je iets niet goed:p

Nero Burning Rom starten (Niet Startsmart) -> Annuleren klikken bij de nieuwe compilatie -> Tabblad "Recorder" aanklikken -> "Image branden" aanklikken -> bladeren naar ISO file aanklikken en openen -> Branden klikken en wachten;)

**EDIT** Via Startsmart klik je links aan de zijkant op het pijltje -> "openen met" -> Nero Burning Rom -> rest zoals hierboven beschreven.

Heel chill, thanks!! :)

//edit: helaas werkt het nog niet omdat mijn dvd's gaar zijn. Het hele pakje werkt al niet, heel chill zo'n setje van Fujifilm :L
 
Last edited:
Misschien helpt het als je je firmware update (Moet je wel weten wat je doet anders kun je 'm om zeep helpen).
 
Je kan b.v. Partition Magic of Acronis Disk Director gebruiken, maar het is wel aan te raden om een backup te maken (Voordat je met het veranderen bezig gaat ff defragmenteren).
Als je pech hebt gaat het fout en kun je alles opnieuw installeren.

Dat had ik al geprobeerd met Partition magic. Alleen als ik dan schijf verkleinen doe bij de D, kan ik vervolgens niet de C vergroten
 
Je kunt het op 2 manieren doen:
De eerste manier heb jij wss geprobeerd, alleen heb je waarschijnlijk ruimt aan het einde van partitie D vrij gemaakt, dit is ook niet echt de beste manier:
1e manier):
Eerst de 2e partitie (D) selecteren en dan "Resize/Move" aanklikken, dan krijg je een schermpje te zien met Free Space Before, New Size en Free Space After, kies dan Free Space Before (Je kunt ook bovenin slepen, klik op het pijltje aan de linkerkant (Muisknop vasthouden) en sleep 'm naar rechts).
Klik op OK als je tevreden bent.
Nu staat er als het goed is:
Partitie C: NTFS
(*): Extended
(*): Unallocated
Partitie D: NTFS

Klik nu op Apply....ff wachten.
Als ie klaar is moet je de "Unallocated" partitie formateren (Rechtse muisknop -> format) met hetzelfde bestandssysteem als partitie C (Dus als C NTFS is gebruik je NTFS, is het FAT32 dan gebruik je die..etc.), op Apply klikken en wachten tot ie klaar is.

Nu klik je op "Merge partitions", nu krijg je weer een schermpje te zien, klik op next en selecteer eerst C (klik next) en dan D (Kan niet anders dan dat die leeg is en het de partitie is die je net gemaakt hebt), klik op Apply en wachten maar.

Probleem bij deze manier is dat de schijfletters tijdelijk veranderen, daar begint PM over te zeuren en wilt dan alles gaan wijzigen (Hij controleerd dan snelkoppelingen e.d.).

2e manier):
Klik aan de linkerkant op Resize a partition onder Pick a task, je krijgt een schermpje te zien, klik op Next en klik dan C aan, klik weer op Next en maak de partitie groter (Maximum grootte staat aangegeven), als je tevreden bent klik je op Next, nu kun je kiezen van welke partities je extra ruimte kan gebruiken (Jij hebt er volgens mij maar 2, dus weinig keus), Finish klikken (ff wachten) Apply klikken en weer ff wachten.

Nu zou de C partitie groter moeten zijn (En D kleiner natuurlijk :p ).
 
Ik krijg dan dit:

Freddiesnogaantoe.jpg
 
Hoe bedoel je: wat zegt ie bij partities?

Ik weet echt niks, dus in leek taal aub, anders snap ik er geen moer van *D
 
Maak ff een screenshot van PM (Niks doen, gewoon PM opstarten en Alt + Prt Scr drukken (Eerst Alt dan Prt Scr), plakken in paint ofzo...je weet wel.

Alt zit naast je spatiebalk
Prt Scr of Print Screen weet je wel te vinden.

Wel ff zorgen dat het PM window actief is (Bovenste balk moet fel blauw zijn).

Je zult zelf wel zien dat je op deze manier alleen een screenshot maakt van het actieve window (Forum enzo hoef ik niet te zien, zie ik toch wel;) ).

**EDIT**
Achter je partities in PM staat: Type | Size MB | Used MB | Unused MB | Status | Pri/Log
Dat wil ik weten (met name van de D partitie).
 
Ik heb het verkeerd gelezen/begrepen (Vond het ook al raar dat ik geen uitgebreide partitie zag (Extended)).

Je hebt dus 2 schijven, dan werkt het idd niet, wat je wel kunt doen is:
Maak op D: een partitie aan het begin (Apply klikken).
Kopieer dan de C: schijf naar de nieuwe partitie.
Waarschijnlijk moet je de partitie nog activeren of van tevoren activeren (Ik zou het gewoon van tevoren proberen, rechtse muisknop op de nieuwe partitie -> Advanced -> Set active, misschien moet je 'm eerst formateren).
Daarna moet je er alleen voor zorgen dat je PC opstart van de andere schijf (In BIOS veranderen, Master/Slave veranderen of je haalt die 20GB schijf eruit).

Het werkt misschien makkelijker als je eerst een nieuwe partitie maakt met PM, dan neem je een tooltje van de HDD fabrikant en laat je die ervoor zorgen dat alles gekopieerd word (Wel ff opletten dat er geen veranderingen aan de partities worden gemaakt, anders ben je een hoop data kwijt).
Je moet er dan nog steeds voor zorgen dat je PC opstart van de andere schijf.
 
Ik heb nu de schijf in de pc van mijn pa gehangen na veel improviseren :p Ik heb alle bestanden even geback-upt. En ik heb geprobeerd via de programmatjes van samsung de schijf te formatteren. Deze programma's werkten niet echt. Staat dan bijv: press any key to continue, doe je dat sluit het programmatje zich af. Ik heb nu alle partities verwijderd en ben nu nieuwe partities aan het maken en probeer dan wel of het werkt. Anders kan ik nog altijd proberen die low level format uit te voeren :)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top