Het Foto Uitlaat Topic #3

Morini/tgb blok toch?
Daar heb ik nog een Yasuni R voor liggen in de zelfde staat als jou Z,

Miss iets voor jou? PM anders maar :)
 
oh ja , leuk , dit topic was er ook nog!

aangezien het een foto topic is , hierbij een paar foto's van een uitlaat die ik zelf heb gemaakt voor onze straat Aerox , deze is vrijwel standaard (std cilinder , powerone krukas , 17,5mm carb) De uitlaat is voor een standaard cilinder volgens de vrijwel standaard berekening. De eerste meters zijn er mee gemaakt en het loopt ook goed alleen de afstelling mag iets beter.

leuk probeersel om even zo tussendoor te maken :p Hier de foto's :

brommers9.jpg

brommers6.jpg

brommers18.jpg
 
Ik wist dat er wel reactie zou komen op de lengte van de uitlaat , hoewel deze niet eens zo lang is , hij lijkt nog extra langer omdat ie direct naar achter gaat , de meeste uitlaten voor Minarelli horizontaal lopen eerst opzij. Maar gezien het een testuitlaat is wou ik het zo makkelijk mogelijk maken. Dit is het resultaat als je een utilaat berekend met een programma op de standaard gegevens , je kunt daar dingen wijzigen , ik heb geprobeerd de uitlaat een beetje gunstig uit te laten komen zonder verder teveel te veranderen en zo is het geworden dus. Ik wil dus meer uitlaten proberen te maken, alleen dan nu wel geheel veranderd.

Het toerental weet ik zo niet ,maar wel een normaal toerental wat je verwacht van een snel pijpje , op het gevoel lijkt het erg op een Samba 50 uitlaatje kwa prestaties , echter zijn er 2 dingen , de scooter is nog niet perfect afgesteld en de uitlaat is nieuw ,de prestaties zullen nog veranderen ,ook is de uitlaat gemaakt van 0,7 mm plaatstaal , de meeste productie uitlaten zijn dikker. Wel wil ik er mee op de bank , ter vergelijking heb ik een Gianelli Giant 2 welke iets beter presteerd als std uitlaat. Maar eerst een poosje mee rond rijden zodat de uitlaat in koolt en de resultaten dus ook waardevol zijn. De bedoeling was om de uitlaat redelijk koppel te geven , met een normale snelheid , dus geen superuitlaat ofzo , gewoon gemiddeld.
 
Daar heb je iig wel een punt, dat je de draai mist. Had ik ook toen ik men Yasuni R omgelast had, zodat ik die bocht niet hoefde te nemen.
Met die bocht had ik te weinig grondspeling. (Race indoor).
Ik was dan ook meer geintreseerd wat de bedoeling was van de uitlaat, dat je net uiteengezet hebt.
Leek me ook eens leuk om een expansie uitlaat te maken welke op zo een laag mogelijk toerental werkt.
 
nou , er is nog een manier , de manier zoals Leovince werkt met sommige uitlaten , zoals de Sp3 , Navigator , en de HM/Z , deze hebben ipv een werkende eindconus gewoon een schot na het middendeel , dit werkt net als een standaard uitlaat. Hier heb ik ook al een ontwerp voor klaar liggen , uiteraard zal een standaard uitlaat niet veel anders lopen , maar je kunt wel de bochtdiameter en de hoek van de bocht veranderen , alsmede de diameter van het middenstuk.

veel standaard uitlaten zijn dan ook eigenlijk een expansieuitlaat , de bocht word geleidelijk groter , hierdoor word de uitlaat efficienter. Alleen zit er dus een recht schot in met een gaatje erin voor de afvoer van gassen , iets waar je ook nog mee kan expirimenteren. En daarom zal een standaard uitlaat van tegenwoordig (meestal eind 90er jaren en daarna) niet veel minder snel gaan dan met een snelle uitlaat , het scheelt gemiddeld niet zoveel eigenlijk , en met uitlaten zoals de Navigator is de scooter erg rap , zowel koppel als snelheid , een snelle uitlaat is niet veel sneller maar moet wel veel meer toeren draaien!
 
Back
Top