Het eeuwige stotter probleem

smonjirez

Well-Known Member
Hallo,

Ik heb nog steeds problemen met m'n phantom, hij stottert wanneer ik meer dan half gas geef.
Setup: Mina hor Stage 6 racing AC, gianelli shot, 17,5mm dellorto, s6 membraan, std. ontsteking, p1 krukas, c3 lagers, p1 vario etc.
Gezien hij stottert op meer dan half gas verwachte ik eerst dat het aan het mengsel ligt. Maar ik heb zo ongeveer alle mogelijke sproeiers getest, in ieder geval van 86 t/m 98 (ontgrensd luchtfilter). Met sproeier 92 loopt ie het best, bij sproeier 88 word de bougie al wit en krijgt ie duidelijk teveel lucht, boven sproeier 96 wil ie niet eens meer van zn plek komen en is de bougie kleddernat.

Aan het mengsel lijkt het dus niet te liggen. Daarom heb ik al 2 nieuwe membranen getest, 4 nieuwe bougies (BR9HSA,BR9HS, B9HS (korte schacht kop)) , een nieuwe CDI inc bobine, een nieuwe bougiekabel en bougiedop EDIT: En een dikke massa-kabel van blok naar cdi / bobine. Bij de montage van deze cilinder heb ik de squish op 0,6mm gezet, netjes volgens de handleiding en gemeten met een schuifmaat. Op half gas met een beetje "warm" weer wil ie alsnog wel de 80 halen, maar hij zou een stuk harder moeten kunnen. Maar zodra ik meer gas geef, begint ie te 4-takten / stotteren / ontstekingen overslaan / weet ik veel. Hij doet het gewoon niet beter, ik heb gewoon geen idee meer waar het aan kan liggen. Hij lekt nergens, ik heb alles gewoon netjes gemonteerd, overal nieuwe pakkingen en waar nodig siliconen pakking.

Telkens als ik een onderdeel had vervangen heb ik uiteraard weer alles geprobeerd qua sproeiers etc. maar het mocht niet baten. Ook heb ik al een aantal keer alles nagelopen en gechecked voor eventuele lekken mocht het tóch mis zijn gegaan, maar nee.

Met m'n vorige cilinder ging het eerst prima, maar OPEENS begon hij op een dag zo te stotteren. Ik zag toen dat m'n cilinder (dr70rpm) redelijk naar de klote was dus ik ging er vanuit dat het daar aan lag. Maar met m'n nieuwe cilinder BLIJF ik het stotter-probleem hebben.

Please, iemand nog een idee? Ik loop er al 6 weken mee te klooien en ik zou het niet meer weten.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Siliconenpakking goed aangebracht? Niet te dik, zeker niet eruit geblazen?

Ik herinner mij ooit een aerox met hetzelfde probleem ALLES had ik vervangen, hij bleeft stotteren, toen eenmaal de ontsteking volledig nagelopen, vliegwiel zuiver gemaakt, met compressor uitgespoten (kwam veel vuil uit) en hij liep weer als een zonnetje. Dus kijk zeker dat eens na, indien een andere ontsteking van een vriend ofzo lenen, klus is klaar op een uurtje.
 
misschien toch ergens valse lucht? via de keerringen?
je hebt ook zeker te weten de zuiger goed gemonteerd ? :+

Nee, keerringen zitten perfect.
Zuiger zit ook goed, ik heb er nog een foto van ook :p. Maar die ga ik niet posten dat is teveel gedoe
Ik heb het wel vaker gedaan hoor :p EDIT: maar ik begrijp je punt gezien de hoeveelheid beunhazen die hier op het forum komen :p.
 
Siliconenpakking goed aangebracht? Niet te dik, zeker niet eruit geblazen?

Ik herinner mij ooit een aerox met hetzelfde probleem ALLES had ik vervangen, hij bleeft stotteren, toen eenmaal de ontsteking volledig nagelopen, vliegwiel zuiver gemaakt, met compressor uitgespoten (kwam veel vuil uit) en hij liep weer als een zonnetje. Dus kijk zeker dat eens na, indien een andere ontsteking van een vriend ofzo lenen, klus is klaar op een uurtje.

Dat zou ik ERG graag proberen
Enige probleem is; geen één van mijn vrienden heeft een scooter.
De scooterzaken in de omgeving heb ik ook al gebeld maar die hebben ook geen ontsteking die ik even zou kunnen proberen...
Mijn vliegwiel is van binnen trouwens wel gewoon schoon. Afgezien van het feit dat ie 12 jaar oud is ofzo.
Maar het lijkt me raar dat het daar aan zou liggen. Het stotteren met m'n vorige cilinder begon namelijk vrij spontaan en sindsdien blijft het gestotter.
Btw, van de siliconenpakking heb ik ook nog een foto eventueel :p
 
Het lijkt mij net niet raar dat het de onsteking zou zijn? Zeker als het plotseling begonnen is met je vorige cilinder en het nog niet gestopt is, ongeacht alles wat je al gedaan hebt eraan. Ontstekingen zijn vaak dingen die problemen geven heb ik gemerkt, vaker dan je zou verwachten.
 
Hmm. Ja ik heb een tijd geleden hier ook een topic over gehad maar toen werd me gezegd dat de "symptomen waar mn scooter last van had" niet konden komen door een stator omdat de stator het volgens hen simpelweg wél of níet doet. En gezien ik de CDI al had vervangen dacht ik dat het daar niet meer aan kon liggen. Maar als ik een nieuwe stator aanschaf (en gewoon mn oude vliegwiel houd) dan is de kans dus behoorlijk groot dat het probleem opgelost is?
 
De stator die er trouwens nu in zit is pas anderhalf jaar oud :p. Destijds was mn vorige stator helemaal kapot omdat de vorige beun-eigenaar de kabelboom had verkloot maar die heeft de scooterdealer destijds gefixt en een nieuwe stator gemonteerd...
 
Tsja wat noem je verroest, er zitten geen stukken roest aan maar hij ziet wel wat bruin van binnen... Carter heeft geen scheurtjes, hij had wel wat beschadigingen aan de binnenkant waar de wangen van de krukas zitten (dus niet bij de lagerschalen) maar daar heb ik nooit problemen mee gehad, heeft het verder altijd goed gedaan. Andere carb heb ik nog niet geprobeerd.

Random scooter-vrienden zoeken in Deventer gaat hem op korte termijn denk ik niet worden, maar goed :p
Is er misschien iets dat ik kan nakijken aan de carb of de stator / het vliegwiel etc. om uit te zoeken wat het probleem is?
 
De gasnaald had juist toch géén effect wanneer je vol gas geeft?
Maar goed, ik zal het eens proberen een dezer dagen wanneer het droog is...
 
Het kan stom klinken maar ik heb ook ooit last gehad met stotteren, bijmij lag het aan de massa. Heb toen een dikke koperen draad (een soepele 25° ) tussen het frame en blok gehangen en ik was van het probleem af. Er kunne veel oorzaken zijn natuurlijk, je kan het altijd eens proberen..

Groeten
 
Laat maar ik las even snel en dacht dat die stotterde bij halfgas.

Massa zou idd kunnen. Gewoon een kabel van je bobine naar een carterboutje oid.
 
Dat heb ik al aan het begin geprobeerd.
Ik heb de aller dikste kabel getrokken die ik maar kon vinden. Een 25mm^2 high-quality subwoofer-kabel getrokken van m'n startmotor en direct verbonden met de bout waar de aarde van mn CDI / bobine (allebei in 1) aan vast zat. Maakt ook goed contact overigens, niet vet etc... Maakte ook geen verschil trouwens.
 
Je bedoelt vast een versterker kabel :p.

Verder kan een vliegwiel moeilijk roesten... aan de binnenkant is het 1 grote magneet.
 
Hij start gewoon hoor. Tenminste, dat is toch het enige waar een "deo-test" voor is?
@spNk: volgens mij heet het gewoon een speaker-kabel hoor, een kabel die vanaf de versterker naar je speakers toe loopt :p.

Dat van het vliegwiel leek mij ook al :S maarja.
 
Ah oke :p.
Maar, iemand nog een idee? Ik heb namelijk nog steeds verder niet echt een idee wat ik moet doen... Ik kan de stator vervangen en hopen dat ie het doet (dure gok) of de carb (+ membraan? :S) vervangen, wat ook een dure gok is x|...
 
Back
Top