Het begrenzer topic

Divided

Banned
trefwoorden: begrenzer begrenzers begrenser snelheid misleiding.

Om dat er best veel topics over begrenzer zijn vind ik dat er 1 topic moet gemaakt worden dus bij deze.

mod sticky waardig --> thnx to freezer



Regels:
plaats hier je vragen/tips over begrenzers.
geen offtopic


Voor mensen die niet technisch zijn TIP: koop een kant en klare begrenzer .

Kant en klare begrenzers :

euro begrenzer
scootparts begrenzers
scootparts begrenzer
foto


De begrenzers zijn erg handig en vaak makkelijk aftestellen door instelbare knop maar met een beetje verstand van electronica kom je een heel eind.
en vaak nog goedkoper.


Het werkende schema voor een begrenzer is deze :

1.bmp


de kleuren draden
begrenzer_maken_4.jpg




het aansluiten en afstellen .

het signaal draad komt bij je cdi vandaan (volg de draad vanaf je bougie)
zoals op de foto gaan vanaf het signaal draad een draadje via een kroonsteentje naar een condesator.

deze condesators zijn in verschillende uF waarden te koop welke waarde je nodig heb is per scooter verschillend dat is uitproberen.
Rond de 3uF beginnen
En dan met 1uF omhoog of omlaag en als je wilt nog fine-tunen
of stotteren eruit halen met tiende.

condesators zijn te koop bij de elco boer voor een paar dubbies.


condesator aansluiten
de min van de condesator moet op de min van je scooter het frame dus.
de plus van de condesator moet verbonden zijn met het signaal draad.

wat + en - is bij een condesator staat er op vraag het desnoods even goed na bij de winkel waar je hem koopt.


als je het zo doet werkt het dat is bewezen.

schakelaars :
er zijn natuurlijk een tal van schakelaars die je als schakeling kan gebruiken.
er zijn echter wel 2 soorten schakelaars impuls en "vasthoudende" schakelaars.
Bij inpuls schakelaar moet je indrukken zodra je dit los laat is de begrenzer ook over(denk maar aan je toeter los in uit) .
bij een vast houd schakelaar die druk je in en die blijf in (net als bij je knipperlicht)

Nu moet je die schakelaar wel goed verbergen zodat je hem niet vind.
je kan natuurlijk zoals melf50 zei in een ander topic ipv je schakelaar die bij de begrenzer zit hem uitsluiten op je knipperlicht schakelaar vb.
knipperlicht schakelaar naar link=begrensd
nadeel: geen knipperlichtmeer.

ander voorbeeld is als je een scooter heb met groot en klein licht.
je schakelaar op klein licht schakelen.
dus : groot licht is licht
klein licht is klein licht + begrensd



De telefoon begrenzer met dank aan +ralf+scoop643+ralf+
begrenzertelefoon.jpg






p.s. aanvullingen altijd welkom
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

waar die hoort en/of he sticky waardig is laat ik aan de mods over ga ik me nu niet mee bemoeie omdat ik het idee heb dat die hier prima staat.

nu back ontopic.

dat print plaatje heefd dat ook nog eem bepaalde naam voor als ik voor zo ding naar de elco boer ga ?
 
nou er een appart topic voor is stel ik daar mijn vraag maar ff in..
ik heb al ff gesearch maar kon nog niet precies alles vinden.

ik ben van plan een morsecode begrenzer te kopen, ze zijn niet duur en met de code lijkt me erg handig.

ik heb alleen een aerox van bouwjaar 2004, en heb ergens gelezen dat hij daarop niet gaat werken.. mensen hier ervaring mee ??
ik las hier op het forum dat alleen de pinicasso met ab hierop werkt, maar ik heb liever een met morsecode zodat ik die ab niet meej hoef te slepen.

en ook las ik hier op het forum dat ze niet meer boven de 30km uit komen begrensd, en dat vind ik wel erg opvallend ik wil heb straks begrens rond de 70 laten lopen, of kan dat niet. of hebben die mensen hem gewoon verkeerd aangesloten of niet goed afgesteld ?
 
Ik heb een Benelli 491 GT en daar zit dus een soort startonderbreker in, nou werken begrenzers niet met die Speedfights met chipkey is dat ook zo met mijn benelli dan?
 
zenith_ust said:
dat print plaatje heefd dat ook nog eem bepaalde naam voor als ik voor zo ding naar de elco boer ga ?
ja www.conrad.nl verder weet ik niet of ze hem bij een "elec *oer" :) hebben, je kan natuurlijk het evn uitprinten vanaf de conrad site en meenenem naar die mensen })
 
Last edited:
Younesse said:
Ik heb een Benelli 491 GT en daar zit dus een soort startonderbreker in, nou werken begrenzers niet met die Speedfights met chipkey is dat ook zo met mijn benelli dan?

is het een soort startonderbreker of het is het ook echt een startonderbreker, als je een dikke sleutel hebt i.i.g. wel.
mocht dat zo zijn dan bestaat er naar mijn weten geen voor jouw scooter
 
ik krijg mijn morsecode begrenzer niet werkend op mijn 2003 aerox.
hij is helenmaal goed aangesloten.
ik heb heb alleen wel 2ehands gekocht. die jonge zij dat hij nog goed was, maar kun je het ergens aan zien als hij doorgebrand is ofzow ?
het ledje brand wel, en hij reageerd ook op de remcode, maar hij begrensd heb niet hij blijft gewoon hard lopen.

ik heb wel gehoord als je een dubbele spoel hebt dat een begrenzer dan niet werkt. ik heb net ff bij mijn ontsteking gekeken, en er lopen 2 draden. een rood/witte en en blauw/witte. ik heb hem om de blau witte aangesloten omdat deze het verst naar onder loopt (had iemand van het forum gezegd dat dat de signaaldraad van de pickup was.)
 
op de rood witten en op de blauw witte doed hij allebij niks.

ik heb alleen wel toen ik hem voor het eerst aansloot: de massa van de begrenzer op de rood witte gezet die naar de onsteking loopt (was stom van me)
en de draad die op de pickup moest op de blauw witten bij de onsteking.
verder zie ik bij de onsteking geen kabeltje meer lopen.

maar zou nu 100% zeker mij begrenzer kapot zijn gegaan door die domme fout van me?? hij stinkt niet en het ledje knippert de code gewoon en gaat ook branden als ik de code invoer maar hij gaat alleen nog geen km zachter lopen.

en weet iemand hoe je die begrenzer zelf open kan maken zonder heb te beschadigen want er zitten nergens schoefjes of klipjes ofzow..

edit: kan je een morsecode begrenzer doormeten of hij werkt (zoja hoe)
 
Last edited:
even een vraagje? Toen je hem de eerste keer aansloot? heb je toen de draden verkeer om aangesloten? Zo ja, dan is ie kapoet.

Zit namelijk een condensator (elco) in, en die is polariteit gevoelig. Dus sluit je de + en -, verkeerd om aan, gaat hij kapot.
 
als ik het waterpomphuisje eraf haal, en naar mij onsteking kijk zit er schuin-rechstomhoog 2 draden blauw/wit en rood/wit.
en ik heb de massa van de begrenzer op de rood/witte gezet. en de pickupdraad van de begrenzer op de blauw/witte.
maar dan is mijn begrenzer dus kapot.

en moet ik mijn begrenzer nu weggooien of is het mischien mogenlijk om die condensator te vervangen ?
 
Back
Top