HELP! Vespa Sprint 4T

DRB

New Member
Hoi allen! Ik ben radeloos.
Ik heb een standaard Vespa Sprint 4T snor. Blok is helemaal standaard, behalve dat de vario ring is verwijderd. De scooter rijd op top ongeveer 40 op de teller en daar ben ik blij mee. Echter is een fietser al halverwege de kruising wanneer ik ongeveer 10 rijd oftewel helemaal geen acceleratie vermogen. Nou las ik dat als ik een multivar er in doe dat hij dan wel op zou trekken, heb ik gedaan maar als eind resultaat komt de gehele scooter niet meer boven de 20 en echt helemaaal geen acceleratie vermogen meer.. heeft iemand een idee wat ik moet doen voor een beetje acceleratie vermogen.

setup:

vario standaard
Rollen 6.1 gr.

Koppeling: standaard
Drukveer: standaard
Trekveren: rood?!
 
Advertisement - register to remove this

dnh300

Member
Hoi allen! Ik ben radeloos.
Ik heb een standaard Vespa Sprint 4T snor. Blok is helemaal standaard, behalve dat de vario ring is verwijderd. De scooter rijd op top ongeveer 40 op de teller en daar ben ik blij mee. Echter is een fietser al halverwege de kruising wanneer ik ongeveer 10 rijd oftewel helemaal geen acceleratie vermogen. Nou las ik dat als ik een multivar er in doe dat hij dan wel op zou trekken, heb ik gedaan maar als eind resultaat komt de gehele scooter niet meer boven de 20 en echt helemaaal geen acceleratie vermogen meer.. heeft iemand een idee wat ik moet doen voor een beetje acceleratie vermogen.

setup:

vario standaard
Rollen 6.1 gr.

Koppeling: standaard
Drukveer: standaard
Trekveren: rood?!
Een multivar is niet echt het geld waard op een standaard 50cc scooter. Ik weet niet waar je dat hebt gelezen maar daar zou ik maar geen tips meer vandaan halen. Maar hij mag er zeker niet langzamer door gaan dus ik zal nog maar even goed nalopen of je alles goed hebt gemonteerd. En als je scooter zo slecht optrekt zal ik maar eens beginnen met de carbarateur schoonmaken, Je rolletjes checken, bougie kleur etc. Als je er niet uitkomt lekker je scooter wegbrengen naar de monteur je hebt hem zo weer terug en dan is het ook goed gedaan.
 

DRB

New Member
Een multivar is niet echt het geld waard op een standaard 50cc scooter. Ik weet niet waar je dat hebt gelezen maar daar zou ik maar geen tips meer vandaan halen. Maar hij mag er zeker niet langzamer door gaan dus ik zal nog maar even goed nalopen of je alles goed hebt gemonteerd. En als je scooter zo slecht optrekt zal ik maar eens beginnen met de carbarateur schoonmaken, Je rolletjes checken, bougie kleur etc. Als je er niet uitkomt lekker je scooter wegbrengen naar de monteur je hebt hem zo weer terug en dan is het ook goed gedaan.
Duidelijk! Naar mijn idee heb ik alles goed gemonteerd, heb namelijk nogmaals drukveer en rollen vervangen maar komt niet meer boven 20 uit. Voorde rest start hij prima etc. Rollen zijn gloed nieuw. Bougie is koffie bruin. Dus ik begrijp het niet. In iedergeval bedankt voor je reactie.
 

Hap

Active Member
Heb je de oude en nieuwe rolletjes gewogen? en zelfde ?

v-riem zelfde lengte?

meten is weten
 

DRB

New Member
Heb je de oude en nieuwe rolletjes gewogen? en zelfde ?

meten is weten
Hoi! Bedankt voor je antwoord. De oude waren de standaard rollen. De nieuwe 6.1van malossi en de originele van 6.5 v-snaar is niet vervangen.
Post automatically merged:

Echter bedenk ik me nu. Ik heb bij de multivar set een andere buis( die om de krukas gaat zegmaar) gehad. Die van de multivar is iets dunner dan de originele. Zou dat de reden kunnen zijn dat die daarom niet meer boven de 20 komt?
 
Last edited:

dnh300

Member
Hoi! Bedankt voor je antwoord. De oude waren de standaard rollen. De nieuwe 6.1van malossi en de originele van 6.5 v-snaar is niet vervangen.
Post automatically merged:

Echter bedenk ik me nu. Ik heb bij de multivar set een andere buis( die om de krukas gaat zegmaar) gehad. Die van de multivar is iets dunner dan de originele. Zou dat de reden kunnen zijn dat die daarom niet meer boven de 20 komt?
Dat lijkt me sterk een vriend heeft deze ook en die is beter gaan lopen. Maar goed als je alles gecheckt hebt en je er niet uitkomt zal ik hem toch even wegbrengen. Als je na de multivar nog slomer bent gaan rijden heb je iets verkeerd gedaan dat moet wel. En als je daarvoor sws al sloom optrok is het gewoon tijd voor een goed beurtje. De dealer ziet wat jij (misschien) over het hoofd zag. En is het wat anders vind de dealer het ook een stuk sneller.
 

DRB

New Member
Dat lijkt me sterk een vriend heeft deze ook en die is beter gaan lopen. Maar goed als je alles gecheckt hebt en je er niet uitkomt zal ik hem toch even wegbrengen. Als je na de multivar nog slomer bent gaan rijden heb je iets verkeerd gedaan dat moet wel. En als je daarvoor sws al sloom optrok is het gewoon tijd voor een goed beurtje. De dealer ziet wat jij (misschien) over het hoofd zag. En is het wat anders vind de dealer het ook een stuk sneller.
Ik geloof goed dat ik iets “ fout “ heb gedaan omdat hij gewoon niet meer boven dr 20 komt. Bovendien heeft hij zon 1000 km geleden een grote beurt gehad. Ga morgen wel contact op nemen met lokale garage.
 

dnh300

Member
Ik geloof goed dat ik iets “ fout “ heb gedaan omdat hij gewoon niet meer boven dr 20 komt. Bovendien heeft hij zon 1000 km geleden een grote beurt gehad. Ga morgen wel contact op nemen met lokale garage.
Toen je net de beurt had gehad trok hij toen ook al sloom op? Of is dat later gekomen? En ik probeer je alleen te helpen en niet te beledigen dat je iets fout hebt gedaan.
 

DRB

New Member
Toen je net de beurt had gehad trok hij toen ook al sloom op? Of is dat later gekomen? En ik probeer je alleen te helpen en niet te beledigen dat je iets fout hebt gedaan.
Haha! Voel me ook zeker niet aangevallen! Hij trok altijd al iets sloom op. Hij had stationair problemen dat hebben zij oo gelost. Acceleratie was al klote.
 

dnh300

Member
Haha! Voel me ook zeker niet aangevallen! Hij trok altijd al iets sloom op. Hij had stationair problemen dat hebben zij oo gelost. Acceleratie was al klote.
Jammer dat je nu zelf iets gemonteerd hebt, want anders had je gewoon terug kunnen gaan na een grote beurt mag je namelijk wel verwachten dat dat soort dingetjes opgelost worden. Nu is je “garantie” weg. Maar goed hopen dat ze het snel vinden.
 

Hap

Active Member
Hoi! Bedankt voor je antwoord. De oude waren de standaard rollen. De nieuwe 6.1van malossi en de originele van 6.5 v-snaar is niet vervangen.
Post automatically merged:

Echter bedenk ik me nu. Ik heb bij de multivar set een andere buis( die om de krukas gaat zegmaar) gehad. Die van de multivar is iets dunner dan de originele. Zou dat de reden kunnen zijn dat die daarom niet meer boven de 20 komt?
Dat zou wel kunnen, over die bus glijd de rollen unit, dunner mag niet die moet hetzelfde blijven (je krukas is hetzelfde gebleven), dikte is multivar rollen unit afhankelijk en lengte ook .
 

dnh300

Member
Dat zou wel kunnen, over die bus glijd de rollen unit, dunner mag niet die moet hetzelfde blijven (je krukas is hetzelfde gebleven), dikte is multivar rollen unit afhankelijk en lengte ook .
Ik zat er ook aan te denken, maar malossi leverd dit niet voor niks zo toch?
 

DRB

New Member
Ik zat er ook aan te denken, maar malossi leverd dit niet voor niks zo toch?
Nou daar ging ik dus van uit, maar sinds ik de originele setting eruit gehaald heb gaat hij dus niet harder dan 20. Ik vraag me zo erg af wat ik fout gedaan heb...
 

dnh300

Member
Nou daar ging ik dus van uit, maar sinds ik de originele setting eruit gehaald heb gaat hij dus niet harder dan 20. Ik vraag me zo erg af wat ik fout gedaan heb...
Zat er nergens rare speling? Of gewoon speling?
 

DRB

New Member
Niet dat
Zat er nergens rare speling? Of gewoon speling?
niet dat ik gezien heb, vsnaar zat ook mooi strak... ook denk ik dat de koppeling er nog nooit is afgeweest omdat er nog een stift streep op zat kan misschien zijn dat ze die opnieuw gezet hebben..
 

Hap

Active Member
Niet dat

niet dat ik gezien heb, vsnaar zat ook mooi strak... ook denk ik dat de koppeling er nog nooit is afgeweest omdat er nog een stift streep op zat kan misschien zijn dat ze die opnieuw gezet hebben..
Een stift streep doen meer mensen die geen momentsleutel hebben of snel en makkelijk weer op de oude positie vast te zetten.
 

DRB

New Member
Zat er nergens rare speling? Of gewoon speling?
Misschien helpt het als ik stapsgewijs uitleg wat ik gedaan heb:
- carter kap demontage
- bout krukas demontage
- tandwiel met plastic fan demontage
- vsnaar demontage ( van krukas af getrokken zonder echt kracht te zetten)
- variateur demontage( in zn geheel eruit getrokken)
- bout koppeling ( demontage, zat heeeel strak via koppeling blokeer sleutel los gekregen)
- koppeling huis licht opgeschuurd en schoongemaakt zonder producten
- v snaar demontage
- via koppeling blokeer sleutel ring van koppeling los
- drukveer van origineel naar wit (plastic ring/kapje naar boven)
- koppeling montage
- variateur montage( soort bloem vormige binnenkant rollen en variateur en de bus zover mogelijk naar binnen geschoven
- v snaar montage( de snaar zo diepmogelijk in de koppeling tussen de poulie met de pijlen richting de variateur)
- tandwiel krans montage met fan en metaal “ houdertje?”
-bout montage
- carter kap montage.
 

dnh300

Member
Misschien helpt het als ik stapsgewijs uitleg wat ik gedaan heb:
- carter kap demontage
- bout krukas demontage
- tandwiel met plastic fan demontage
- vsnaar demontage ( van krukas af getrokken zonder echt kracht te zetten)
- variateur demontage( in zn geheel eruit getrokken)
- bout koppeling ( demontage, zat heeeel strak via koppeling blokeer sleutel los gekregen)
- koppeling huis licht opgeschuurd en schoongemaakt zonder producten
- v snaar demontage
- via koppeling blokeer sleutel ring van koppeling los
- drukveer van origineel naar wit (plastic ring/kapje naar boven)
- koppeling montage
- variateur montage( soort bloem vormige binnenkant rollen en variateur en de bus zover mogelijk naar binnen geschoven
- v snaar montage( de snaar zo diepmogelijk in de koppeling tussen de poulie met de pijlen richting de variateur)
- tandwiel krans montage met fan en metaal “ houdertje?”
-bout montage
- carter kap montage.
Ik heb het ff snel doorgelezen want ik ben nu niet in nederland maar het klinkt goed, maar er moet toch echt iets fout zijn gegaan door jou of misschien door iets anders? Als je niet wilt opgeven moet je gewoon nog even de carterkap eraf halen en even alles checken, anders lekker wegbrengen die handel. Het duurste heb je al gehad dat was het onderdeel.
 

DRB

New Member
Ik heb het ff snel doorgelezen want ik ben nu niet in nederland maar het klinkt goed, maar er moet toch echt iets fout zijn gegaan door jou of misschien door iets anders? Als je niet wilt opgeven moet je gewoon nog even de carterkap eraf halen en even alles checken, anders lekker wegbrengen die handel. Het duurste heb je al gehad dat was het onderdeel.
Oh joh! Dan nog extra dank voor al je hulp en moeite. Waardeer ik enorm! En ga ik zeker doen. Ik ben namelijk iemand die niet kan slapen als ik het niet begrijp dus ga zo de bouwlamp er maar bij pakken :). Als ik iets vind wat ik niet begrijp laat ik het horen.
 

dnh300

Member
Oh joh! Dan nog extra dank voor al je hulp en moeite. Waardeer ik enorm! En ga ik zeker doen. Ik ben namelijk iemand die niet kan slapen als ik het niet begrijp dus ga zo de bouwlamp er maar bij pakken :). Als ik iets vind wat ik niet begrijp laat ik het horen.
Kijk dat is wel de goede instelling, een tip als iets niet gaat forceer het niet en vast is vast. Dan maak je tenminste niks stuk. Suc6!
 
Advertisement - register to remove this
Top