Help!! Sym Mio blijft de hele tijd starten!!!

BlackwaterCat

New Member
Ik heb een Sym Mio 50 4t uit 2017. 20000 km op de teller.

Ik reed er net mee over een hobbeltje en toen bleef de scooter dat geluid maken wat je hoort als je hem start, terwijl ik het start-knopje helemaal niet in drukte! Zelfs als ik het contact uit deed bleef die dat geluid maken.

Ik ging de accu er maar uit schroeven (waarbij er een paar vonken kwamen ) maar voor ik hem eruit kreeg stopte het geluid al. Dit was na een minuut of 2 denk ik. Alleen ik ben bang dat het weer begint zodra ik de accu erin zet of zodra ik hem probeer te starten en dat er dan iets stuk gaat.

Ik dacht eerst dat het knopje was blijven hangen maar dat was niet zo dus het zit denk ik ergens anders. Weet iemand misschien hoe dit kan en hoe ik dit oplos? Heb er zelf heel weinig verstand van en kan niet zo veel vinden over dit probleem.
 
Advertisement - register to remove this

Ik dacht eerst dat het knopje was blijven hangen maar dat was niet zo
Hoe heb je deze gecontroleerd?
Heb je gekeken of er oxidatie aanwezig is?
Spuit de schakelaar en de aansluitingen in met contactspray.
Dan sluit je in ieder geval uit dat het hier aan ligt.
Het kan zijn dat de schakelaar inwendig (soms) sluiting maakt.
Dan dien je deze te vervangen.
Wat @symp130 zegt kan het natuurlijk ook zijn...
 
knopje ligt het niet aan want ook al zou er sluiting zitten in het knopje dan nog moet de scooter op contact staan en je moet een remhevel inknijpen voor het startrelais kan worden aangestuurd.
Dit probleem is echt wat @symp130 hierboven reeds opmerkte een defect startrelais.
Het schakelcontact in dit relais is tegen elkaar "gelast", vaak gebeurt dit als je langere tijd met een slechte accu de scooter elektrisch probeert te starten.
Dus @BlackwaterCat , ik zou ook even de accu meten en meten of deze ook wel wordt geladen als de motor loopt.
 
knopje ligt het niet aan want ook al zou er sluiting zitten in het knopje dan nog moet de scooter op contact staan en je moet een remhevel inknijpen voor het startrelais kan worden aangestuurd.
Dit probleem is echt wat @symp130 hierboven reeds opmerkte een defect startrelais.
Daar was ik al bang voor, bedankt voor de bevestiging!

Even voor de zekerheid voor ik het verkeerde bestel, het is deze toch? https://www.scooterdiscounter.nl/startrelais-sym-mio-origineel.html
Dus @BlackwaterCat , ik zou ook even de accu meten en meten of deze ook wel wordt geladen als de motor loopt.
De accu ligt het denk ik niet aan, want de accu was leeg toen ik de scooter kocht en ik heb er een nieuwe opgeladen accu ingezet.
 
Oké, dan is die oude accu misschien wel de reden voor de degradatie van het schakelcontact in de scooter.
Maar neemt niet weg dat je toch even moet meten of de nieuwe accu geladen wordt.

Verder die link waarna je verwijst is, het originele startrelais dus dit kan niet mis gaan, toch zou ik even het startrelais uit de scooter halen en bekijken want er wordt veel gebeund aan schooters voor wat de elektrische installatie betreft.
Niet dat de vorige eigenaar een ander relais heeft gemonteerd en de originele stekker heeft vervangen door iets anders.
 
Oké, dan is die oude accu misschien wel de reden voor de degradatie van het schakelcontact in de scooter.
Maar neemt niet weg dat je toch even moet meten of de nieuwe accu geladen wordt.

Verder die link waarna je verwijst is, het originele startrelais dus dit kan niet mis gaan, toch zou ik even het startrelais uit de scooter halen en bekijken want er wordt veel gebeund aan schooters voor wat de elektrische installatie betreft.
Niet dat de vorige eigenaar een ander relais heeft gemonteerd en de originele stekker heeft vervangen door iets anders.
Ga ik doen, bedankt voor de hulp!!
 
Ik zou het oude relais ook niet meer opnieuw gebruiken ook al werkt het weer, weggooien die hap.
Het vastlassen van het verbrande contact kan elk moment weer terugkomen.
Hier komen wat vonken en hitte aan te pas, daarom dat gat in de behuizing.

Maar fijn dat je even laat weten dat het probleem is opgelost.
Veel plezier met de scoot.
 
Ik zou het oude relais ook niet meer opnieuw gebruiken ook al werkt het weer, weggooien die hap.
Het vastlassen van het verbrande contact kan elk moment weer terugkomen.
Hier komen wat vonken en hitte aan te pas, daarom dat gat in de behuizing.

Maar fijn dat je even laat weten dat het probleem is opgelost.
Veel plezier met de scoot.
Dankjewel!
 
Back
Top