Help. Scooter blijft staan

JanusLimburger

New Member
Kan er iemand helpen aub?
Variator of koppeling kapot? Of nog iets?
Ik geef gas maar riem blijft gewoon draaien. Ga niet omhoog bij variator en zakt niet op de koppeling.
Peugeot Speedfight 2
 
Advertisement - register to remove this

Maar zekker niets met variator te maken? Scootet is van mijn zoon en ik weet goed dat hij heeft wel een beitje "geknutseld" met de variator rollers. En lucht filter. En carburateur. En ook probeerde koppeling met nieuwe veren opvoeren maar niet gelukt. Tja, noem maar op. Het eind resultaat scooter rijdt niet meer.
 
Liggen de rollen wel los in de variateur? Als die vast zitten, dan zet hij ook niet uit, waardoor de snaar ook niet wordt ingedrukt.
 
Heeft je zoon onderdelen overgehouden van z'n avontuur of?
Het lijkt er namelijk sterk op dat de koppeling (beweegbare poulie) momenteel geblokkeerd zit...
Spie's scheef en/of de spiebanen zijn beschadigd kan zo'n euvel veroorzaken...

Heb je geprobeerd om de koppeling in te drukken zodat de spanning van de v-snaar afneemt?
Zal wel ff een pic posten wat ik bedoel, zie:

ZsGDerz.png


Het gaat om nummer 1 & 2 op de pics, er zijn 2 spie's en spiebanen.
 
Je weet het zelf goed dat variator en koppeling niet zo makkelijk te losmaken . Met een slagmoersleutel of zo maar zo gereedschap heeft hij niet. Ik heb wel gezien dat deze ding (zie foto) op de koppeling zat. Het kan goed zijn dat dit koppelingblokeerder was veel te veel vastgedraid.
En ja, ik heb de koppeling geprobeerd in te drukken met handen. Eerste 2-3cm valt mee maar verder moet ik echt vol kracht gebruiken.
 

Attachments

  • Screenshot_20190823-141705_Chrome.jpg
    Screenshot_20190823-141705_Chrome.jpg
    99.4 KB · Views: 2
Nou dat valt best mee hoor, binnen 5 minuten is alles los, zelfs zonder slagmoersleutel.
En met dit type blokkeersleutel kan men eigenlijk geen schade aanrichten, deze blokkeert alleen het koppelingshuis zodat men de moer kan losdraaien met een ring, dop en/of steeksleutel. (lijkt meer op een oliefilterklem eerlijk gezegd)

Tenzij men deze op de beweegbare poulie zelf gezet heeft?
En heeft je zoon de koppeling überhaupt wel los gehad of is dat uiteindelijk toch niet gelukt?
 
Het is een lange verhaal maar ik probeer zo kort mogelijk.
Zoon ging voor een rondje op zijn scooter. In eene keer Paf! Scooter stond still. Kunnen wij niet meer met een kickstart (of elektronisch) starten. Gevonden dat vacuum slang(olie) was los dus de zuiger had geen smeering en vastgegaan.
Besteld nieuwe compleet cilinder blok. Kop. Zuiger ezv. Dan kunnen wij weer niet meer starten. Paar weken kijken wij naar de carburateur. Air/benzine mix, vloater, sproeers ezv. Niks. Besteld nieuwe carburateur. Nu kan de scooter starten. Maar hij loopt niet. Tijdens de scooter zonder carburateur stond, mijn zoon heef met variator en koppeling " geknutseld". Wat wil ik zeggen en wat ik denk dat bijv koppelingas kan niet zomaar kapot gaan als het wordt met de scooter niet gerijden. Toch? Maar is het mogelijk dat wij hebben verkeerde zuiger ingedaan? Nu is te weinig toeren bijv? Of lucht/benzine mix is niet goed en motor heeft geen kracht? Kan dat?
 
Huh..!? Topic begon met vario en koppeling maar eindigt ineens tot complete wissel van cilinder en dergelijke...?
Het mag dan wel een lange verhaal zijn maar we zijn geen paragnosten ofso!

Het verhaal is erg onsamenhangend waar eigenlijk niemand wat mee kan..., althans ik dan.
Snap er momenteel niks van waar men nou precies op doelt!?

Nieuwe veertjes is ook nogal onduidelijk wat dat betreft... welke veren?
 
Last edited:
. Mijn vraag was waarom onze scootertje doet niet. Er is wel een langere verhaal. Heb net een nieuwe koppeling met poellie opgedaan. Niks veranderd, helaas. Heb nog 1 mening gehoord dat missschien krukas kapot is. Kan goed zijn ivm cilinder
 
Snap niet dat het allemaal zo moeilijk is.. Haal allebei de assen gewoon eens leeg.. Ga dingen demonteren en controleer deze dan na..

Als je even de tijd er voor neemt zou je dit zo opgelost moeten hebben..


Ik vraag mij af of dat de drukveer in de achterpoelie niet gewoon gebroken is.

Daarnaast was het ook slim geweest om de bendix eruit te halen voordat je start.. Want hoor hem op het filmpje gewoon er tegen aan tikken, wat zeer slecht is.

Had je niks gevonden in de overbrenging, dan had ik op ze minst de vertanding eruit gehaald en nagekeken..
 
Back
Top