HELP - Raar probleem Aerox 2009

Mr_Boob

Well-Known Member
Goedeavond,

Allereerst, sorry voor mijn enorme verhaal.
Ik heb een tijdje geleden een ongelukje gehad waarbij ik van onderen een stoeprand heb geraakt waarna ik gevallen ben. Ik bespaar jullie de rest van het verhaal, want daar gaat het niet om. Ik heb de stoep dus onderaan geraakt waardoor mijn luchtfilter was afgebroken. Het gaat hier om een ontgrensde Aerox, niet opgevoerd of wat dan ook. Standaard uitlaat, geen varioring, uitlaatbegrenzer dichtgelast. 80 op de teller.

Direct na het ongeluk:

Allereerst deed de scooter raar, startte wel, stationair perfect, maar zodra er gas werd gegeven viel hij uit, er kon niet op gereden worden.

Na een week of twee:
Ik naar de scooterboer om hem te laten taxeren. Meneer: Rijdt ie? Ik: Loopt wel, maar rijden doet ie niet. Scooter meneer doet een trucje om hem te laten lopen, weigert mij te vertellen wat hij deed (waarschijnlijk iets met het gas aangezien hij volgas ging tijdens het kicken) en de scooter rijdt. Lijkt probleemloos. Niks motorisch beschadigt werd er gezegd, alleen luchtfilter dus afgebroken.

Na een paar weken:
Geld binnen van de verzekering! Ik kon aan de slag. Luchtfilter vervangen, scooter loopt weer. HEUJ! Dacht ik.... Scooter hapert tijdens wegrijden, dacht eerst dat het lag aan wat neergeslage olie uit verdampte benzine. Ik stukje gereden. Rijgedrag:
  • Wilt niet harder dan 70 op de teller. Valt uit zodra 70 raakt.
  • Trekt raar (haperend) en langzamer dan normaal op.
  • Hapert zo nu en dan, alsof hij niet elke slag ontbrandt. (Halfgas erger dan volgas)
Ik kom aan op bestemming, en ga weer rijden na +- 15 minuten. Rijgedrag dan:
  • Probleemloos, alsof er niks gebeurd is.
  • Trekt strak door naar de 80.
Heeft het een paar dagen zo gedaan en toen kwam het oude probleem weer tevoorschijn. Ben er gewoon mee door gereden, wat mij opviel was dat SOMS na een nacht stilstaan hij wel probleemloos wilt rijden voor het eerste de beste ritje na het 's nachts stilstaan. Even uitzetten, 10 minuten later rijden, en probleem is weer terug.

Als het probleem zich toont wil hij nog wel eens uitvallen tijdens het optrekken, als hij vanuit de eerste versnelling moet wegkomen. Eenmaal in de tweede valt hij bijna nooit uit. Snelle oplossing wat raar genoeg werkt: even contact uit en twee tellen later weer aan en door rijden, 9/10 keer trekt hij dan weer door, maar het probleem blijft. Haperen, inhouden en uitvallen.

Met UITVALLEN bedoel ik: bij gasgeven niet de slagen ontbranden (Zelfde als contact uit en gas geven. Braaaaap geluid).

Ik heb de carburateur schoongemaakt en dubbel gecheckt, ziet er niet raar uit. Bovendien ook bougie vervangen want dat kon sowieso geen kwaad.

Ik had een aantal dingetjes zelf verzonnen en wat nagevraagd bij de scooterboer maar ben er nog niet uit (hiervan ook nog niks gedaan) misschien weten jullie hoe of wat. Wat dacht ik/scooterboer wat het zou kunnen zijn:
  • Toch iets met de benzine toevoer
  • CDI kapot
  • Pickup kapot
  • Stator (onstekingsspoel) vervuilt met metaalgruis o.i.d
  • Verstelling verlopen...?
  • Scootermeneer: 'Speling in je krukas; kapotte lagers.'
Kunnen jullie mij misschien beter helpen?

Met vriendelijke groet,
Bob
 
Advertisement - register to remove this

Spelling op je lagers kun je voelen, als je de waterpomphuis er even afhaalt en dan aan het vliegwiel een beetje voelt kun je voelen of daar spelling op zit. Zelfde geld voor de variokant. Echter is het meestal zo dat als je lagers kapot zijn dat hij het constant niet goed doet. Je geeft aan dat het contactslot aan en uit zetten soms verbetering geeft, dit zou dus betekenen dat het dus aan je ontsteking zou liggen. Wat ik zou doen is eerst alle connecties controleren, indien alles goed aangesloten is zou ik alles door gaan meten. Indien je een aparte waarde meet, vervangen dat onderdeel. (waardes zijn online wel te vinden, weet ze niet uit m'n hoofd. Wat ook wel makkelijk te checken is of je membraan nog goed is. Kijken of de plaatjes nog heel zijn en goed aansluiten.
 
Back
Top