HELP! Krijg remlicht niet werkend

RonaldG

New Member
Hallo techneuten,

Ben bezig met een Kymco Yup (2 takt, 2005)
Deze heeft lang stilgestaan maar loopt weer...
Nu is het probleem dat het remlicht niet werkt.
Heb de rem onderbreekcontacten bij de remhendels al nagekeken en gemeten en deze werken.
Natuurlijk ook het lampje nagekeken. Het achterlicht werkt wel gewoon.
Weet iemand waar ik het moet zoeken.
Wil ook wel een nieuwe draad trekken maar weet niet hoe deze loopt.
THANKS!!!
 
Advertisement - register to remove this

hmmm misschien een lullige opmerking maar even voor de duidelijkheid je remlicht lampje heeft 2 gloeispiralen als je gewone licht het doet wil het niet zeggen dat de gloeispiraal van t lampje dat moet gaan branden voor je remlicht ook nog heel is dit zijn 2 verschillende gloeispiraaltjes dus probeer even een nieuw lampje met 2 gloeispiralen als je spanning heb voor en achter op de lamp zelf moet ie gaan branden anders even de kopere contacten van de lamp unit zelf even opschuren
 
Hoi Extreme023,
Bedankt voor je reactie.
Heb beide spiralen op de accu getest, en ze werkte allebei.
Daarnaast heb ik de kappen er af en de aansluitstekker gemeten, hier staat geen spanning op bij ingeknepen remmen......
 
Tja dan zit er een kink in je bedrading tussen de remhandel (onderbreker) naar het achterlicht .
Je kan zien wat voor kleur draad het is door even t rubbertje wat te verschuiven van de remlichtconnector op het stuur deze kleur draad moet ook aanwezig zijn bij de (stekker) van achterlicht unit.
Je scooter start wel elecktrisch met de achterrem ingeknepen ???
 
Heb handels nagemeten en werken goed.
de elektrische start werkt ook niet, maar weet niet of dit met remlicht te maken heeft.
Prioriteit is remlicht laten werken.... ;-)
 
Tja t is natuurlijk niet de juiste weg maar je kan je plusdraadje disconnecten op de remhandel schakelaar en een nieuw draadje aansluiten en naar achter trekken maar het beste is de huidige bedrading werkend maken dan doet je electrische start het ook meteen.
Dus ja je remhandel schakelaar geeft een signaal door tijdens het elecktrisch starten werkt de elecktrische start wel met de voorrem ingeknepen en wat doet je remlicht dan achter ???
Het is een kwestie van doormeten met multimeter waar je spanning heb en waar niet daar zit je probleem dan kwestie van plus en min is je accu wel goed gemonteerd en heeft deze de juiste spanning knipperlichten enzo werken allemaal ????
Een extra massa kabel aanleggen bij wat oudere scooters kan ook geen kwaad.
Deze loopt normaal van de mindraad accu naar 1 van de bevestigingsbouten van de startmotor.
Controleer deze even en maak t stuk waar de kabel bevestigd zit ff goed schoon en schuur deze even kaal.
Een extra massa kabel kan je trekken vanaf de min van je bobine naar een plaats op je blok je kan deze ook bij de bestaande mindraad van je startmotor bevestigen of op een ander kaal gedeelte van je blok
Door de jaren heen kan de kabelboom verstarren verstijven waardoor de stroomkring niet helemaal lekker loopt.
Stroom is een raar iets heb je geen goeie stroomkring dan werken er gewoon simpelweg dingen niet dus altijd goeie stroomtoevoer plus en altijd een juiste massa
 
Last edited:
Er is helemaal geen signaal. Verlichting, claxon en en knippers werken. Alleen het remlicht niet (en dus geen electrische start?)
Heb alles gemeten en krijg geen spanning op de draad van het remlicht.............
 
Kymco Yup Service workshop manual

Hier heb ik een werkplaatshandboek voor je met een heel bedradings schema misschien dat je hier iets wijzer van wordt.

PS: Aan Bas hier heb je weer een werkplaatshandboek die je kan toevoegen aan jou verzameling mvg Xtreme
 
Graag gedaan RonaldG meer kan ik vanaf hier niet voor jou betekenen success en laat ons even weten of je wat verder bent gekomen betreffende het probleem hoe simpel de oplossing ook mag zijn er kan altijd iemand zijn die tegen hetzelfde probleem aanloopt en wat heeft aan jou bevindingen cq oplossing mvg Xtreme
 
de werking van de elektrische start is als volgt.
Als je de scooter op contact zet staat er aan 1 kant van elke remschakelaar een constante 12 volt spanning, afkomstig van de accu via een smeltzekering.

Als je nu één van beide remmen intrekt wordt deze spanning doorgeschakeld naar de startknop en je remlicht.
Wanneer je nu ook nog de startknop indrukt wordt deze spanning doorgeschakeld naar je startrelais.

Het startrelais wordt bekrachtigd en het hoofdstroomcontact van het startrelais wordt gesloten.

Dit hoofdstroomcontact schakelt dan de directe accuspanning door naar de startmotor die dan gaat draaien.
 
Hallo Ronald,

de elektrische start doet het niet omdat je remlicht niet werkt.
Eerst zorgen dat het remlicht werkt, de elektrische start werkt dan ook weer.

Begin bij het begin, ik las dat je de lampjes al gemeten had dus ik ga ervan uit dat je een multimeter hebt.
Meet de spanningen tov de minpool van de accu, met de multimeter op 20 Volt gelijkspanning.
En volg het verhaal van mijn bijdrage #14.
Mocht je tegen problemen aanlopen meldt dit hier, wellicht kunnen we je ermee verder helpen.

Edit:
Mocht je toch geen multimeter hebben, een lampje van 12 Volt met twee draadjes eraan is in dit geval ook al voldoende om te controleren of er ergens spanning staat of niet.
 
Mmm, er is iets vreemds.
Ik meet spanning bij (ingeknepen) remhandels van 12V als contact UIT staat.
Als ik het contact aan zet, is er een lage spanning van 0.05V?
Hoe kan dit?
 
Meestal heb je zo'n rare problemen als er een massa los hangt maar buiten dit geval MOET je 12 Volt op de zwarte draad bij je remschakelaars hebben wanneer de scooter enkel op contact staat. (Meten tov de minpool van de accu)

Deze 12 Volt op de zwarte draad vertrekt vanuit je contactslot dus ik zou daar beginnen met meten of je op de zwarte draad bij je contactslot 12 Volt meet.
zo ja draad en connector tussen contactslot en remschakelaars controleren op slechte contacten/breuken.
Heb je geen spanning op de zwarte draad bij je contactslot, op de rode draad meten van je contactslot, hier moet altijd 12 Volt staan, ook al staat het contactslot op "Off".

By the way, ik heb toch maar even het schema van jouw scoot erbij genomen en geconstateerd dat de beschrijving van de werking van het remlicht en elektrische start, bij jouw scoot, toch iets anders werkt dan ik heb beschreven in mijn bijdrage #14.
ipv naar de startknop gaat het remlichtsignaal afkomstig van de remschakelaars eerst naar het startrelais en dan pas naar de startknop.
Maar dit laatste is een zorg voor later, eerst zorgen dat er spanning komt te staan op de zwarte draad bij de remschakelaars.
 
Hier even een update.
Mijn remlicht werkt weer :)

Na het meten had ik dus wel spanning gemeten via de plus-pool van de accu(?) als het contact uit stond ,maar niet als het aan stond.
Verder werkte alles (verlichting, knippers, claxon)
Nu had ik een andere (4 takt) scooter staan en heb hiervan het contactslot omgewisseld.
Toen werkte alles zoals het hoort....
Hierbij 2 plaatjes van de achterkant van de contactsloten. Degene met het zwarte draadje in het midden is de goede.
Het elektrisch starten werkt nog niet maar dat ga ik een andere keer nalopen........
Bedankt voor het meedenken, helemaal top!
Dus dit is de goed werkende:
20180703_214120.jpg

Dit is hoe het zat:
20180703_214141.jpg
 
Back
Top