Help, kleppen stellen lukt niet!

Pinootje

Active Member
Vandaag voorgenomen mijn kleppen te stellen. Ik heb ze gesteld volgens de officiële werkplaatshandleiding. Echter na het stellen tikken ze als ik de motor start. Dan staan ze volgens mij te krap afgesteld?
Ik heb het T-symbool gebruikt op het vliegwiel en als extra controle met zaklampje gekeken of zuiger in hoogste positie staat. (Want dat is dus niet bij elke keer dat de T op de marker staat) Zou allemaal moeten kloppen. Iemand tips?? Morgen nog één dag om m weer goed te krijgen voor maandag. Dan heb ik m nodig. Durf zo niet te gaan rijden.
Sym Mio 50
bj 2007
23.000 km
Inlaatklep 0,05mm +- 0,02 mm
Uitlaatklep 0,1mm +- 0,02 mm
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Indien ze tikken, staan ze te ruim. Indien te krap, zal het motortje minder goed of niet aanslaan wegens gebrek aan compressie.
Je zegt dat je bovenste positie hebt nagezien met gebruikmaking zicht. Echter, bij gesloten kleppen is de zuiger niet zichtbaar.
Mijn gevoel zegt dat je er bijna bent, nog even opnieuw denken. Vroeger draaide ik hem wel eens rond zonder te weten hoe lang, daarmee dwong ik mijzelf vanuit niets opnieuw te beginnen,
Groet,
 
Hoi @harr thnx voor de reactie. De controle op zicht deed ik via bougiegat. Het klopt toch dat de zuiger helemaal bovenin moet staan voor het afstellen?
Vraag 2, moet ik de klepspeling nu groter of kleiner maken? Dat is me nog niet helemaal duidelijk
 
Is dat blok een chinees.. Lees even wat Sparky hier boven stelt..

De T-markering is alleen voor het op tijd zetten van de krukas, dit heeft niks met de kleppen ect te maken.. Het kan ook zijn dat als de stuurketting niet goed erop zit de T-markering wel goed kan staan, maar op de nokkenas tandwiel deze verkeerd kan staan

De nokkenas markeringen zijn alleen om de nokkenas op tijd te zetten.. Dus je hoeft helemaal niet op de stand van de zuiger te letten..

Dus T-markering vliegwiel op het linker nokje in het ontstekings carter, en dan de grote opening op het nokkenas tandwiel moet naar boven wijzen en de streepjes moet gelijk liggen met de bovenkant van de cilinder kop. Beiden moeten zo staan dat hij de andere niet verdraait.

Als de nokkenas goed staat, staan de `lobes` of de nokken richting beneden naar de cilinder gericht..

En daarna pas als alles goed staat kan je de kleppen gaan stellen.

Heb overigens het idee dat de maten ook niet kloppen..

Voor een 139qmb blok zou ik eerder Inlaat koud: 0.06 en Uitlaat koud 0.08 doen.

Heb op mijn kisbee 4tblok zelf op 0.07 en 0.10 staan en dat loopt niet helemaal goed. En daardoor verbruik hij erg veel benzine. En stationair lopen doet het niet. Ook tikt het blok een beetje op de uitlaat klep, maar dat hoor je echter niet zo maar je voelt het wel.
 
Het is gelukt! In ieder geval is het tikken weg. Op de één of andere manier stond de speling op zowel in- als uitlaatklep te groot. Terwijl ik dit naar mijn weten wel paar keer gecontroleerd had.
Start nu wel iets moeilijker dus wellicht nog keertje fine-tunen als de motor weer koud is.
 
Het is gelukt! In ieder geval is het tikken weg. Op de één of andere manier stond de speling op zowel in- als uitlaatklep te groot. Terwijl ik dit naar mijn weten wel paar keer gecontroleerd had.
Start nu wel iets moeilijker dus wellicht nog keertje fine-tunen als de motor weer koud is.

Op welke afstelling heb je het uiterlijkt afgesteld?
 
Umut,

waarom een werkplaatshandleiding als het om kleppenstellen gaat.
Kleppenstellen is praktisch voor elke scooter hetzelfde.
Het belangrijkste is het op tijd zetten voor je gaat meten en eventueel gaat bijstellen.
YouTube is your friend, als je hier zoekt op "gy6 valve adjustment" vindt je tientallen filmpjes.
Een betere handleiding kun je niet hebben.
 
Umut,

waarom een werkplaatshandleiding als het om kleppenstellen gaat.
Kleppenstellen is praktisch voor elke scooter hetzelfde.
Het belangrijkste is het op tijd zetten voor je gaat meten en eventueel gaat bijstellen.
YouTube is your friend, als je hier zoekt op "gy6 valve adjustment" vindt je tientallen filmpjes.
Een betere handleiding kun je niet hebben.

Goedenavond,

Ik wil namelijk binnenkort scooters inkopen en verkopen. Ik dacht misschien is zon Werkplaats handleiding wel handig, dan kon ik het doorlezen, maar je hebt gelijk op Youtube staan veel videos. Bedankt voor de tip.
 
Back
Top