Help Ik krijg de koplamp en het achterlicht niet meer aan de praat

nicom

New Member
Mijn kleinzoon heeft een scooter gekocht met problemen.
Voor hem geen probleem want opa is handig en die verloren dit wel op.
Motorisch, de carburateur en de remmen, geen probleem en elektrisch normaal ook niet, maar nu kom ik er niet uit
Het probleem is dat de verlichting het niet doet.
Richtingaanwijzers, toeter en remlichten werken wel, maar de koplamp en het achterlicht niet.
Ik ben al in de kabelboom aan het zoeken, maar ik vind geen rare dingen.
Het betreft hier een BTC Old Classic.
Wie kan mij vertellen waar de voeding voor de schakelaars vandaan komt , want die hebben geen stroom.
Wie heeft voor mij een elektrisch schema van de kabelboom van deze scooter.
Ik en mijn kleinzoon zal er zeer dankbaar voor zijn.
Post automatically merged:

Sorry voor de zeldzame woorden, dat doet het systeem.
Ik hoop wel dat jullie het begrijpen.
 
Advertisement - register to remove this

de koplamp en achterlicht branden vaak pas al de motor loopt... dit al gecheckt?
En als je dit gecheckt hebt , zijn de lampjes nog heel , zo niet meet dan voordat je nieuwe erin doet , de spanning op de contacten van de lamp.
Spanning komt uit de stator , achter het vliegwiel , en wordt afgeregeld door de spannings regelaar , deze gaan weleens stuk , en dan krijgen de lampen de volle laag en gaan stuk. Dus motor starten schakelaar op aan en meten bij de fitting.
 
Ja de lampjes zijn nog heel en de spanningsregelaar heb ik vervangen.
Alles geprobeerd met contact uit, contact aan, lopende motor, gas geven, met de schakelaars werken etc.
Geen van die dingen die ertoe hebben bijgedragen
Ik meet geen spanning in dat circuit
 
Dan zou je onderop moeten beginnen , bij de stator , bij je koelkap zit een connector , heb je daar wel spanning op de draden , die naar de regelaar gaan ? Er is èèn draad die splitst voor de regelaar , dit is bij mij de gele , die gaat naar de regelaar , die de spanning stabiel houdt op 12v wissel spanning , en die gaat door neer de schakelaar voor het licht , en de choke . Dat circuit zou je moeten doormeten. Let wel het is wissel spanning op die gele draad ( als hij bij jou ook geel is )
Ik weet niet of het schema van jou scooter overeen komt met het schema wat ik zal posten , maar dan kun je de loop van de draden zien .
Buiten het kleur verschil hebben de meeste oudere scooters bijna dit schema.
 

Attachments

  • RETRO schema standaard.pdf
    251.5 KB · Views: 13
kabelbreuk?
Zoals ik al schreef, geen gekke dingen gezien in de kabelboom.
Die heb ik zelfs opengepulkt op verdachte plekken en de doorgemeten kabels.
Niks mee aan de hand.
Het lijkt erop dat ik een aansluiting mis wil in de voedende stekker zit een draad minder dan in de ontvangende stekker van de schakelaar.
Maar uit de kabelboom mis ik niks.
Post automatically merged:

Dan zou je onderop moeten beginnen, bij de stator, bij je koelkap zit een connector, heb je daar wel spanning op de draden, die naar de regelaar gaan? Er is een draad die splitst voor de regelaar, dit is bij mij de gele, die gaat naar de regelaar, die de spanning stabiel houdt op 12v wisselspanning, en die gaat door de schakelaar voor het licht, en de choke. Dat circuit zou je moeten doormeten. Let wel het is wisselspanning op die gele draad ( als hij bij jou ook geel is )
Ik weet niet van het schema van jouw scooterafspraken komt met het schema wat ik zal posten, maar dan kun je de lus van de draden zien.
Buiten het kleurverschil hebben de meeste oudere scooters bijna dit schema.
Bedankt hiervoor, vandaag ff geen tijd maar morgen weer eens kijken en vergelijken.
 
Back
Top