HELP! Dellorto 19mm phbg black edition

aqid

Gilera Ice
Vraagje over deze carb, er zit olie en vacuum op.

Ik was de carb aan het monteren, heb bezine, gaskabel en choke aangesloten maar k zit met de vacuum en olieaansluiting in mn maag. Het meest logische leek me dat de aansluiting bij het spruitstuk de vacuum was en de aansluiting aan de zijkant van de carb de olie. Toen ben k gaan googlen en kwam ik dit topic tegen, die bevestigde dat:

*shit kan het topic niet meer vinden... hier wel een pic waar beide (goude) aansluitingen en hun diameters zichtbaar zijn*

8451416677407648.jpg


Echter, toen ik de slangen van mijn originele carb haalde (17,5 phvb (edit: phva)), waren de diameters andersom! De olieslang past precies op de aansluiting bij het spruitstuk (dikkere diameter), de vacuumslang past precies op de aansluiting aan de zijkant (dunne diameter). Dit bracht mij toen weer in verwarring.

Heeft er iemand ervaring met de 19/21 PHBG black edition die mij 100% zeker kan vertellen welke aansluiting olie is en welke vacuum? Alvast bedankt.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Niemand?

Had een mail gestuurd naar de webshop waar ik de carb gekocht heb, kreeg ik het volgende op terug:
Hallo ***,

Die aan de voorkant is vacuüm en aan de zijkant is olie. MAAR, andersom mag ook J.

Gr
***
Stond er erg van te kijken dat ze omgewisseld kunnen worden.... Ik ga ze dus maar op diameter aansluiten, als iemand me het omwisselen ten zeerste afraad dan post ff een berichtje aub.

De vacuum controleren is vrij makkelijk, anders start ie niet. De olie controleren is niet echt mogelijk? Ja tot de boel in de soep loopt maar dan ist te laat haha.
 
Last edited:
kun je dat niet zien aan de dikte van de slangetjes, bij mijn blok(minarelli horizontaal)

is de Vacuumslang dikker dan de olie slang, en de dikke moet op de rechter van foto en de olie op de middelste(kleine)
 
Ah oke, bij mina is de vacuum dus dikker? Ja bij pia dus de olie... vandaar. Dan snap k waar dat verschil in diameters vandaan komt.
 
Vacuum zit altijd bij de spruitstuk aansluiting, of op het spruitstuk zelf.

En de diameter van een slangetje zegt natuurlijk niets, je kan er ook een andere diameter op doen.
Zo heb je ook bijvoorbeeld een 6 en een 7 mm benzineslang, maar ze passen allebij.
 
Nee dat snap ik, daarom zei ik ook dat het me alleen ff in verwarring bracht. Maar goed, volgens de verkoper kan het dus beide kanten op.. ik kom er snel genoeg achter.
 
Die verkoper is een mongool.
Hoe kan je nou ooit een vacuum op een olie aansluiting doen..

Of ik moet zo verschrikkelijk fout zitten, maar ik heb er in de jaren dat ik aan scooter sleutels nog nooit van gehoord.

Misschien dat het met de Black Edition anders is, dat durf ik niet te zeggen.
 
groote nippel: is bezine aansluiting.
kleine nippel: is olie aansluiting.
middel nippel: is vacuum aansluiting.

Gr,
 
Die verkoper is een mongool.
Hoe kan je nou ooit een vacuum op een olie aansluiting doen..

Of ik moet zo verschrikkelijk fout zitten, maar ik heb er in de jaren dat ik aan scooter sleutels nog nooit van gehoord.

Misschien dat het met de Black Edition anders is, dat durf ik niet te zeggen.

Ik heb er ook nog nooit van gehoord, maar zie de bovenstaande e-mail. Maar goed, aangezien iedereen zegt dat het omgedraaid is... zal ik ze maar omdraaien he. Weet alleen niet hoe ik de vacuum slang moet vervangen naar een grotere diameter...
 
(17,5 phvb)
Weet je zeker dat het geen PHVA is? PHVB is er volgens mij alleen in 18, 19, 20, 20,5, 21 en 22mm?

Volgens mij vergis je je in slangetjes, bij een 17,5mm PHVA bv zit de olie aansluiting dicht bij het spruitstuk en niet bij de gasschuif zoals op een PHBG.

Ah oke, bij mina is de vacuum dus dikker? Ja bij pia dus de olie... vandaar. Dan snap k waar dat verschil in diameters vandaan komt.
Nee hoor, bij PIA is de vacuüm aansluiting ook dikker (Ongeveer net zo dik als de benzine aansluiting), olie is ~3mm of zo (Binnen diameter), alleen de aansluiting van de olietank naar oliepomp is dikker.
Linksboven van pomp naar carb. rechtsonder van tank naar pomp.
oliepomp-piaggio-nrg.jpg


En de diameter van een slangetje zegt natuurlijk niets, je kan er ook een andere diameter op doen.
Zo heb je ook bijvoorbeeld een 6 en een 7 mm benzineslang, maar ze passen allebij.
Zonder verloopstukje krijg je een olieslangetje niet op de vacuümaansluiting of andersom.
 
Je hebt gelijk, phva. Ehh vreemd.. weet toch bijna zeker dat de dikke zwarte slang olie is en de dunne doorzichtige vacuum. Bij de zwarte kwam namelijk ook nog wat olie uit hehe. En de plaatsing van de aansluitingen ging over de 19 phbg. Pff ingewikkeld verhaal ik weet het.

Ik ga vanavond even kijken hoe het vanaf de oliepomp loopt, die dunne moet dus de olie van de carb zijn en die dikke moet vanaf de olietank komen... Waar komt de vacuum eigenlijk vanaf? Dan volg ik die ook gelijk ff.

Vraag me af hoe het met die "het kan op beide manieren" theorie zit.
 
Last edited:
Let even op de binnen diameter, heb wel eens meegemaakt dat de olieslang erg dik was maar die had wel een dunne binnen diameter, en doordat er nog een huls omheen zat leek hij nog dikker.

Olieslangetje loopt naar de voorkant van het blok (Waarschijnlijk eerst een huls in) samen met een dikkere slang die van de olietank afkomt, naast de cilinder gaan deze slangen het blok in naar de oliepomp.
Vacuümslang loopt omhoog richting de benzine tank en zit samen met de benzineslang op de vacuümpomp.
 
Die verkoper is een mongool.
Hoe kan je nou ooit een vacuum op een olie aansluiting doen..

Of ik moet zo verschrikkelijk fout zitten, maar ik heb er in de jaren dat ik aan scooter sleutels nog nooit van gehoord.

Misschien dat het met de Black Edition anders is, dat durf ik niet te zeggen.

Ze komen allebei gewoon vrij uit in je inlaat traject dus het lijkt me geen zier boeien welke je op welke aansluit??
 
Je had wederom gelijk KoB, ik heb me vergist in de slangetjes. Dikkere zwarte liep met de benzineslang mee en de dunne doorzichtige ging naar de oliepomp. Carb gemonteerd en t werkt! Bedankt allemaal.
 
Ze komen allebei gewoon vrij uit in je inlaat traject dus het lijkt me geen zier boeien welke je op welke aansluit??

Ter info:

Dat maakt wel uit :rolleyes:

De olie aansluiting is geen doorlopend gat, hier zit een veertje in met een afsluit kogeltje.

Dit voorkomt dat de vacuüm die ontstaat te veel olie naar binnen zuigt <]
 
Je olie wordt aangevoerd door een pomp, aangedreven door je krukas...
Het lijkt me dat er dan geen 2e mechanisme nodig is om de hoeveelheid te regelen :p.
Of is dat echt bij elke carb zo?
 
De olie pomp is er voor om de juiste hoeveelheid olie door de aansluiting te persen. Anders zuigt de vacciuum te veel olie naar binnen.

Als je goed kijkt zie je dat een Olie aansluit nippel uit 2 helfden bestaat die in elkaar zijn geperst, in het dikkere gedeelte zit het veertje met kogeltje.
 
Back
Top