Helmplicht voor snorscooters vanaf 2022

Wat ik heb vernomen wel!
In Duitsland rijden ze met deze helmpjes.
Deze zijn ook gekeurd verkrijgbaar.

Goed om te lezen dat je hartkleppen inmiddels herstelt zijn...

Echter geeft en heeft dit (vernomen) gegeven totaal geen meerwaarde aangezien een helm in Duitsland al heel lang verplicht is v.w.b. de brom en snorscooter varianten.
Het is daar vrij duidelijk en simpel wat dat betreft:
  • Het dragen van een bromfietshelm is verplicht voor zowel de Mofa als de Moped scooter/bromfiets.
  • Let op: Dus ook bestuurders van een snorfiets en een E-Bike tot 25 km/u moeten in Duitsland een bromfietshelm dragen (een fietshelm is niet toegestaan).
In Nederland heeft men ervoor gekozen om het e.e.a. te laten onderzoeken v.w.b. de helm die er (verplicht) gedragen moet gaan worden.
Wat dit betreft heeft Corona (Covid 19) een positief effect gehad omdat de bestelling van duizenden snorhelmen een enorme vertraging opliep.
Wat het uiteindelijk geworden is weet ik niet, maar dat ze (de 1e batch) inmiddels onderweg zijn is een feit!

Helmen in Europa moeten voldoen aan de ECE 22.05 richtlijn en voorzien zijn van een keurmerk. Ontbreekt dit keurmerk, dan kun je je vraagtekens zetten bij de veiligheid van de helm.
 
Last edited:
Een bromfiets helm op een electrische fiets die 25 km/uur kan rijden......
Dat lijkt me wel een komisch gezicht maar het slaat natuurlijk nergens meer op zulke regels.
 

Attachments

  • andre.png
    andre.png
    406.3 KB · Views: 2
Van alles wat elektrisch rijdt is de actieradius veel te weinig.
De fabrieksopgave klinkt leuk maar als je met een hybride auto het parkeerterrein af gaat, start de motor al weer.
En te duur in aanschaf.
Niets is minder waar...
Ik rij een 2021 Toyota Yaris hybrid.
Als ik rustig met het gaspedaal om, rij ik zeker 2km elektrisch voordat de motor überhaupt aanspringt. En dat is dan alleen omdat ik hier in het heuvelland altijd wel weer ergens bergop moet.
 
Een bromfiets helm op een electrische fiets die 25 km/uur kan rijden......
Dat lijkt me wel een komisch gezicht maar het slaat natuurlijk nergens meer op zulke regels.

Dat is ook exact de reden dat Nederland er voor gekozen heeft om een onderzoek te laten uitvoeren v.w.b. het helm verhaal.
Mooie pic trouwens.., vroeger reden ze allemaal zo rond met deze flitsende hoofddeksels op o.a. de Solex.
Lange lederen jas met motorwanten en een Wimpie helm...lol!

44 jaar geleden zat ik er ook zo bij, maar dan achterop op de BMW motorfiets van m'n vader!
Post automatically merged:

Niets is minder waar...
Ik rij een 2021 Toyota Yaris hybrid.
Als ik rustig met het gaspedaal om, rij ik zeker 2km elektrisch voordat de motor überhaupt aanspringt. En dat is dan alleen omdat ik hier in het heuvelland altijd wel weer ergens bergop moet.

Nou dat is fijn maar heeft helemaal niks met dit topc te maken!
Houd het dus schoon en ga met je auto naar een ander sectie van het forum!!
 
Nou dat is fijn maar heeft helemaal niks met dit topc te maken!
Houd het dus schoon en ga met je auto naar een ander sectie van het forum!!
Iets vriendelijker mag ook.... Zou onze generatie toch moeten weten meneer van Bommelstijn.

Voor de goede orde: Broos begon over hybride auto's *Quote: De fabrieksopgave klinkt leuk maar als je met een hybride auto het parkeerterrein af gaat, start de motor al weer.*

Daarbij is het wel zeker enigszins relevant.

Hoe dan ook, Als ze het soort helm goedkeuren dat Broos laat zien, dan accepteer ik dat. Ik woon hier hemelsbreed maar een paar km van de Belgische grens af en nog iets verder van de Duitse grens. Daar zou ik sowieso al jaren een helm op de snor op moeten. Dus bij het toeren bleef ik daar vooralsnog weg.
Dadelijk dus niet meer. Voordeel: er gaat een nieuwe wereld voor me open. Dan is zo'n "luchtige helm een uiterst draagbare concessie.
 
Goed om te lezen dat je hartkleppen inmiddels herstelt zijn...

Echter geeft en heeft dit (vernomen) gegeven totaal geen meerwaarde aangezien een helm in Duitsland al heel lang verplicht is v.w.b. de brom en snorscooter varianten.
Het is daar vrij duidelijk en simpel wat dat betreft:
  • Het dragen van een bromfietshelm is verplicht voor zowel de Mofa als de Moped scooter/bromfiets.
  • Let op: Dus ook bestuurders van een snorfiets en een E-Bike tot 25 km/u moeten in Duitsland een bromfietshelm dragen (een fietshelm is niet toegestaan).
In Nederland heeft men ervoor gekozen om het e.e.a. te laten onderzoeken v.w.b. de helm die er (verplicht) gedragen moet gaan worden.
Wat dit betreft heeft Corona (Covid 19) een positief effect gehad omdat de bestelling van duizenden snorhelmen een enorme vertraging opliep.
Wat het uiteindelijk geworden is weet ik niet, maar dat ze (de 1e batch) inmiddels onderweg zijn is een feit!

Helmen in Europa moeten voldoen aan de ECE 22.05 richtlijn en voorzien zijn van een keurmerk. Ontbreekt dit keurmerk, dan kun je je vraagtekens zetten bij de veiligheid van de helm.
ligt er aan hoeveel domme bullshit er voorbij komt.... we hebben er met de groet hartelijk om moeten lachten ;-)
NIET over dit onderwerp!!!

Post automatically merged:

Duitsland is geen nederland.
Welk keurmerk is dat dan? Zie op de genoemde afbeeldingen niks over een ece keurmerk namelijk
wel eens naar dat koningshuis gekeken ? ;-)
Post automatically merged:

ik ga voor dit model DE HELM
 
Last edited:
ik ga voor dit model DE HELM
Lang leve de humor....!
Weet je dat ik puur uit een vorm van rebellie dit ook overwogen heb.

Back on topic. Er is dus gewoon nog steeds niets 100% concreet. Hoe dan ook hoop ik dat ze het kunnen beperken tot een "speed pedelec" achtige helm. Daar zitten eigenlijk best nog vlotte modelletjes tussen.
Mijn voorspelling is dat het dadelijk nog eens word uitgesteld. Onze fijne overheid heeft de handjes nog vol aan covid, de boeren en het gas.
 
Niets is minder waar...
Ik rij een 2021 Toyota Yaris hybrid.
Als ik rustig met het gaspedaal om, rij ik zeker 2km elektrisch voordat de motor überhaupt aanspringt. En dat is dan alleen omdat ik hier in het heuvelland altijd wel weer ergens bergop moet.
Zohee, 2 km. Dat is dan nog steeds niks.
Post automatically merged:

Lang leve de humor....!
Weet je dat ik puur uit een vorm van rebellie dit ook overwogen heb.

Back on topic. Er is dus gewoon nog steeds niets 100% concreet. Hoe dan ook hoop ik dat ze het kunnen beperken tot een "speed pedelec" achtige helm. Daar zitten eigenlijk best nog vlotte modelletjes tussen.
Mijn voorspelling is dat het dadelijk nog eens word uitgesteld. Onze fijne overheid heeft de handjes nog vol aan covid, de boeren en het gas.
Als ik dan toch een helm op moet laat ik hem omkeuren tot brommer. Brom cdi is al besteld.
Rijdt nu al 50 door “enkele aanpassingen” .
Hoef ik ook niet altijd meer op het fietspad tussen die zwabberende scholieren, e-bikes en bakfietsen.
 
Niets is minder waar...
Ik rij een 2021 Toyota Yaris hybrid.
Als ik rustig met het gaspedaal om, rij ik zeker 2km elektrisch voordat de motor überhaupt aanspringt. En dat is dan alleen omdat ik hier in het heuvelland altijd wel weer ergens bergop moet.
Misschien de radio uitzetten , dan rij je nog 150 Meter verder.
 
Misschien de radio uitzetten , dan rij je nog 150 Meter verder.
Wat ik bedoelde dat ik uit ervaring weet wat een slechte actieradius te meeste e auto’s hebben. Maar ook e brommers zijn ook alleen maar geschikt voor lokaal gebruik. Niet voor lange afstanden.
 
Zohee, 2 km. Dat is dan nog steeds niks.
Post automatically merged:


Als ik dan toch een helm op moet laat ik hem omkeuren tot brommer. Brom cdi is al besteld.
Rijdt nu al 50 door “enkele aanpassingen” .
Hoef ik ook niet altijd meer op het fietspad tussen die zwabberende scholieren, e-bikes en bakfietsen.
Och, 2km vind ik heel wat met in het achterhoofd dat het een hybride is en ik hier na die 2km de Cauberg op moet (u welbekend?), als ik de andere kant opga rij ik ongeveer 4km aan 1 stuk op de accu voordat de motor aanspringt.
Uiteindelijk denk ik dat het toch de kant opgaat van E scooters. It's inevitable i guess....

Snor ombouwen naar brom zal ook van het doel afhangen. De Peugeot Kusbij van mijn dochter gaat vermoedelijk wel omgebouwd. Zij gebruikt hem voor school etc.

Ik heb mijn kusbij snor bewust gekocht om ietwat recreatief tripjes te maken. Dus ik wil rustig om me heen kunnen kijken of er plek is op het terras ipv er voorbij te vliegen en gewoon rustig te genieten van de omgeving.
Die 50 zou hooguit handig zijn om toeristische wielrenners de berm in te jagen. Daar hebben we hier dan weer wel een enorme rothekel aan.
 
Even ter info en herinnering:

Er bestaat sinds 1 juli 2018 reeds een helmplicht voor bestuurders en passagiers van een snorfiets wanneer de wegbeheerder bij verkeersbesluit heeft bepaald dat de snorfiets op de rijbaan moet rijden. Hiertoe kan een wegbeheerder besluiten als er sprake is van grote drukte op het fietspad. De reden hiervoor is dat de snorfiets op bepaalde plaatsen een specifieke hinderlijke factor is voor het volledig benutten van het fietspad, door de grotere breedte van het voertuig en het snelheidsverschil met fietsers. De drukte op het fietspad leidt ook tot verkeersonveilige situaties, bijvoorbeeld door te weinig ruimte voor inhalende snorfietsen of schrikreacties door onvoldoende afstand te kunnen houden. Bij een verplichte verplaatsing van de snorfiets van het fietspad naar de rijbaan, gold de uitzondering voor de helmplicht voor bestuurders en passagiers van een snorfiets zoals die werd geboden in het tweede lid van artikel 60 van het RVV 1990 niet.

Door de wijziging van de Regeling aanduiding motor- en bromfietshelmen, waarin wordt opgenomen dat de bestuurder van de snorfiets en de passagier de keuze hebben tussen de brom/motorfietshelm en de speed-pedelec-helm, hebben de bestuurder van de snorfiets en de passagier op de rijbaan ook deze keuze!

Sinds 8 april 2019 heeft de gemeente Amsterdam deze maatregel genomen. Op de meeste wegen binnen de ring A10 moet de snorfiets op de rijbaan rijden en moeten de bestuurders en passagiers verplicht een brom/motorfietshelm dragen. De gemeente Amsterdam heeft dit verkeersbesluit genomen vanwege de drukte op de Amsterdamse fietspaden en om de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers te verbeteren.

De eerste evaluatierapportage van deze maatregel is op 10 december 2019 verschenen en op 16 december 2019 gedeeld met de Tweede Kamer. Uit de evaluatie blijkt dat de verplaatsing van de snorfiets naar de rijbaan in Amsterdam een positief effect heeft op de verkeersveiligheid, de doorstroming en de drukte op de fietspaden. De naleving van de maatregel is hoog en vooral fietsers zijn zeer positief over de ruimte die is teruggekeerd op de fietspaden. Verder is een afname van het aantal snorfietsen in Amsterdam zichtbaar.
Sinds 30 september 2021 moeten ook snorfietsers op een aantal wegen in Utrecht op de rijbaan rijden, in combinatie met een helmplicht. Ook deze maatregel zal worden geëvalueerd.
Het is dus zo dat gemeentes dit vooralsnog zelf mogen bepalen om dit in te voeren binnen de landgrenzen van het Koningrijk der Nederlanden!

Plaats op de weg​

De helmplicht voor de bestuurders en passagiers van een snorfiets die middels deze wijziging wordt ingevoerd, heeft geen betrekking op de plaats op de weg van de snorfiets. Wegbeheerders behouden de mogelijkheid om de snorfiets in bepaalde gevallen te verplichten van de rijbaan gebruik te maken. Omdat deze gevallen afhankelijk zijn van de lokale situatie, zullen er geen regels komen om overal in Nederland de snorfiets van het verplichte fietspad naar de rijbaan te verplaatsen. De bestaande mogelijkheid die wegbeheerders hebben om hiertoe te besluiten, wordt voldoende geacht. Uiteraard is de randstad (en omliggende gemeentes) als eerste de lul om als proefkonijn te fungeren in deze!

Dus als er één schaap over de dam is, kun je er donder op zeggen dat er al gauw meerdere overheen springen!

Het hele verhaal staat hier: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2022-270.html

Zag elders ook dit weer eens voorbij komen: https://scooterforum.net/threads/petitie-time.219194/

Ook dit is allemaal terug te vinden in zowel de bovenstaande link van de Staatscourant als deze wat uitgebreidere versie:

 
Last edited:
Back
Top